zo.....
Moderator: Beheerdersteam
Re: zo.....
Uit de bouw weet ik dat het akoestische voordeel van een dubbelwandige tussenmuur al te niet gedaan kan worden door resten bouwafval die in de spouw belanden. Daarom worden deze ook altijd gevuld met steenwol, ook al heeft dat geen thermisch voordeel. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een stuk hout i.p.v. bitumen de werking van het compound kastje behoorlijk teniet doet. Ik zou in ieder geval het hout iets vrij houden van een schil zodat ze geen contact maken.
Re: zo.....
Beslist even een doos nitrilhandschoentjes bij de action halen! Pot goede werplaatshandzeep (Swarfega, Dreumex, Bison, etc.) is ook wel handig. En een veiligheidsbril op! Het spul is sowieso erg irriterend.
- Bijlagen
-
- veiligheidsblad_570329.pdf
- (196.74 KiB) 95 keer gedownload
Re: zo.....
Re: zo.....
Gespijkerd met asfaltnagels en daarna de brander er over. Gaat nog zo en zo is menig sporthal en zwembad afgefikt... Tegenwoordig zijn de spijkers door kit vervangen maar de brander gaat nog steeds over de naden.
Re: zo.....
Dat was pas later, daarvoor werd gewoon direct op hout gebrand.
gebeurd nog wel bij kleine afdakjes.
gebeurd nog wel bij kleine afdakjes.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Dit is hier toch niet aan de orde? Je suggereert dat een stukje hout tussen buiten en binnenwand (in plaats van bitumen) de akoestische isolatie te niet doet. Mijns inziens is de sandwichconstructie bedoeld om de interne demping van het paneel te vergroten. Het natrillen van het paneel wordt verkort.John P schreef: ↑za 30 dec 2023, 21:07Uit de bouw weet ik dat het akoestische voordeel van een dubbelwandige tussenmuur al te niet gedaan kan worden door resten bouwafval die in de spouw belanden. Daarom worden deze ook altijd gevuld met steenwol, ook al heeft dat geen thermisch voordeel. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat een stuk hout i.p.v. bitumen de werking van het compound kastje behoorlijk teniet doet. Ik zou in ieder geval het hout iets vrij houden van een schil zodat ze geen contact maken.
Re: zo.....
Psies. En als dat hout nu eens niet natrilt? Oftewel paneel resonanties liggen buiten het werkingsgebied van de speakerunit? Dikke kans met zulke kleine kastjes.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Ik denk dat de paneelresonantie wel tussen de 80 en 2000 Hz ligt. Dus wel in het werkingsgebied van het woofertje.
Maar of het zoden aan de dijk zet?
Het is in ieder geval een leuke exercitie, een beetje "omdat het kan".
Maar of het zoden aan de dijk zet?
Het is in ieder geval een leuke exercitie, een beetje "omdat het kan".
Re: zo.....
Dat is het zeker! Om het goed te weten wat het doet zou je er zo'n MFB opnemertje van Chris op moeten plakken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
hé daar zeg je wat, als t goed is heb ik zo'n trillingsopneemdinges met mic aansluiting (bij Rumoh gekocht), eens zien of ik dat aan de praat krijg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
ja. moet ik wel alles weer terugzetten, maar je moet wat overhebben voor de wetenschap
Re: zo.....
Nu heeft bitumen wel enige stijfheid en zijn de doosjes sowieso wel enigermate gekoppeld. Mijn akoestische kennis schiet hier te kort. Of het worden moeilijke berekeningen of je kijkt wat er in het echie gebeurt. Ik acht de kans op explosies niet heel groot.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Ze zijn ontworpen voor bij de tv. Dat beperkt dan wel het filmaanbod in ernstige mate. In veel films komen explosies voor.
Re: zo.....
Die Konstruktielijm is wel bruislijm hè. Kan mij van buren verderop destijds nog wel herinneren dat zij het vooronder van hun zeilbootje vol gingen schuimen met PU: Het mooie mahonie houten bovendek bij het vooronder helemaal open gescheurd...
Re: zo.....
Maar weer even OnT. Omdat ik zelf toch wel erg nieuwsgierig was naar de effectiviteit van Konstuktielijm voor de bevestiging van loodbitumen, zelf even een proefje gedaan gisteren. Toch ook wel wat problemen gehad met de kwaliteit van de lijmfilm die daar standaard op zit in het verleden.
Take 1
Het verlijmen:
Eerst de LB opgeschuurd met P60. Doordat de lijm wat bruist vult het goed de oneffenheden.
Take 2
De stektetest:
Hmm, laat zich i.i.g. niet zomaar los breken. Zit behoorlijk vast!
Take 3
Maar even de steekbeitel te hand genomen:
Zo te zien breekt alleen het oppervlak los van de bitumen maar blijft dat wel goed aan de lijm vast zitten. Alleen het onderliggende bitumen breekt los! Conclusie: Die bruislijm doet het prima hier. Geen zorgen daarover, dat zit wel vast. Proef geslaagd!
Benieuwd naar het verdere resultaat
Take 1
Het verlijmen:
Eerst de LB opgeschuurd met P60. Doordat de lijm wat bruist vult het goed de oneffenheden.
Take 2
De stektetest:
Hmm, laat zich i.i.g. niet zomaar los breken. Zit behoorlijk vast!
Take 3
Maar even de steekbeitel te hand genomen:
Zo te zien breekt alleen het oppervlak los van de bitumen maar blijft dat wel goed aan de lijm vast zitten. Alleen het onderliggende bitumen breekt los! Conclusie: Die bruislijm doet het prima hier. Geen zorgen daarover, dat zit wel vast. Proef geslaagd!
Benieuwd naar het verdere resultaat
Re: zo.....
Mooi test Peter!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel vertrouwen in had....
Prima keuze HJ.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel vertrouwen in had....
Prima keuze HJ.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
Re: zo.....
Ik merkte met schuren dat er verschillende soorten zijn. Ik heb ook nog een stuk waar op de gladde kant ook een soort van dunne plastic folie zit ter afwerking. Die folie trek je er vrij gemakkelijk af maar dat lijkt mij niet de bedoeling. Lijkt meer op een afwerklaag. Een anders stuk, dat wat ik gebruikt heb voor de proef, heeft dat niet.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: zo.....
Op alle bitumen die ik heb, zit die folie. Ik trek het er wel af. Als ik het bitumen plak, dan zit de gladde (nou ja, enigszins gestructureerde) zijde vol met stof en aanslag. Trek je die folie er af, dan is het mooi zwart.
In dit geval, als deze zijde ook gelijmd moet worden, dan lijkt die folie me in de weg te zitten voor een optimale hechting.
In dit geval, als deze zijde ook gelijmd moet worden, dan lijkt die folie me in de weg te zitten voor een optimale hechting.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zo.....
die folie zat er op het door mij gebruikte bitumen ook op, heb ik idd voor het lijmen er af gehaald
Re: zo.....
Als de folie een PE-folie is zal de bruislijm daar waarschijnlijk niet goed aan hechten. Maar mooie test, ik had niet verwacht dat de hechting zo goed was.
