Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Dat hangt er vanaf PappaLeo! In sommige landen betaal je € 30 voor de goedkoopste wijn en in andere minder dan één Euro! Benzine in Riyadh is echt niet van mindere kwaliteit dan bij de pomp in Rotterdam maar kost wat minder. Sterker nog, het is zelfs bijna gratis in een aantal landen!
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Wel opletten dat siliconenkit zoutzuur bevat, gaat niet zo goed met lichtmetalen luidsprekerframes. Daarnaast is siliconenkit prima lijm.
Zelf heb ik bij het plaatselijke tuincentrum een reep epdm vijverfolie gekocht, kun je genoeg pakking uit knippen voor de rest van het leven.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Zourzuur? Wel ja
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Vandaag de actuele Hobby Hifi gekocht. De T27 in nieuwe en oude versie wordt aan de tand gevoeld.
Die oude is toch wel echt ontzettend goed als je hem boven 4khz gebruikt. Vanaf 3kHz meet hij al netjes, alleen de gevoeligheid is laag. De metingen hier plaatsen ben ik terughoudend in, maar gelet op het commentaar wat ik vaak gelezen maar nooit begrepen heb vond ik het wel het vermelden waard.
De LS3/5a vond ik even mysterieus als nerveus, maar dat ligt m.i. eerder aan de klank balans en scherpe filtering dan perse aan de tweeter. In een 3-weg heb ik hem nooit gehoord, maar indrukwekkend vond ik het hoog in 2-weg wel voor het oude ding dat het is.
Die oude is toch wel echt ontzettend goed als je hem boven 4khz gebruikt. Vanaf 3kHz meet hij al netjes, alleen de gevoeligheid is laag. De metingen hier plaatsen ben ik terughoudend in, maar gelet op het commentaar wat ik vaak gelezen maar nooit begrepen heb vond ik het wel het vermelden waard.
De LS3/5a vond ik even mysterieus als nerveus, maar dat ligt m.i. eerder aan de klank balans en scherpe filtering dan perse aan de tweeter. In een 3-weg heb ik hem nooit gehoord, maar indrukwekkend vond ik het hoog in 2-weg wel voor het oude ding dat het is.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Vandaag voor de derde en laatste keer de kasten gelakt. Zondag gaat het dakje erop en dan volgende week de speakers aansluiten en proef draaien. Zal foto's maken.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Kasten op zijn kop, op het kleine dakje. De lijm moet nu eerst drogen, morgen de voeten eronder en de speakers testen met het aangepaste scheidingsfilter. Het dakje zit erop omdat de kast in de woonkamer een soortgelijk dakje heeft. De kleuren zijn nu groen en zwart, net zoals de kast in de woonkamer maar dat wordt straks duidelijker als de kasten er eenmaal naast staan.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
De test is dramatisch verlopen!
De drivers half vast gezet, de radiator los erin en geen schuim maar alla, dit was om te proberen of het aangepaste filter ok was.
Niet dus, er kwam nauwelijks geluid uit!
Wat bleek?
Ik heb de aansluitingen verkeerd gemaakt, hoog kreeg laag en laag kreeg hoog toebedeeld. Met wat knip en knutselwerk (tijdelijk) de aansluitingen veranderd en KANONNEN ......... wat een lawaai!
Wel, alles werkt dus, nu nog even netjes doen.
Overigens 'School' van Supertramp gespeeld. Het moment dat de drum begint ......... WHAHOO! En alles moet nog vast en hermetisch worden afgesloten dus het kan alleen maar beter worden!
De drivers half vast gezet, de radiator los erin en geen schuim maar alla, dit was om te proberen of het aangepaste filter ok was.
Niet dus, er kwam nauwelijks geluid uit!
Wat bleek?
Ik heb de aansluitingen verkeerd gemaakt, hoog kreeg laag en laag kreeg hoog toebedeeld. Met wat knip en knutselwerk (tijdelijk) de aansluitingen veranderd en KANONNEN ......... wat een lawaai!
Wel, alles werkt dus, nu nog even netjes doen.
Overigens 'School' van Supertramp gespeeld. Het moment dat de drum begint ......... WHAHOO! En alles moet nog vast en hermetisch worden afgesloten dus het kan alleen maar beter worden!
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Ik heb vandaag de scheidingsfilters erin geschroefd op kleine plastic spacers. De laatste vloeibare bitumen erin gegoten en nu laten drogen. Al met al 5 liter. Maar uiteindelijk is het toch een vrij dunne bitumenlaag geworden want het (vele) water is allemaal verdampt. (Ja, de bitumen zijn op waterbasis)
Wat nog te doen?
Stekkertjes aansluiten.
Foam er weer in.
Passive radiator vastschroeven.
Dat is alles, half uurtje werk.
Echter, daarmee wacht ik geruime tijd want water in een gesloten kast is geen goed idee. Dat moet echt eerst verdampen en uitharden.
De kasten hebben zijn nu van voor en achter zwart maar de zijkanten zijn groen, net als ons wandmeubel. Als ze eenmaal binnen staan maak ik de laatste foto's. Kun je ook de gave voeten zien.
De dakjes zitten ook op het wandmeubel en daarom heb ik ze ook op de KEFs gemaakt. Alles past nu zo mooi bij elkaar! Daarvoor had ik de Bosch frees gekocht en moeilijk was het niet.
Wat nog te doen?
Stekkertjes aansluiten.
Foam er weer in.
Passive radiator vastschroeven.
Dat is alles, half uurtje werk.
Echter, daarmee wacht ik geruime tijd want water in een gesloten kast is geen goed idee. Dat moet echt eerst verdampen en uitharden.
De kasten hebben zijn nu van voor en achter zwart maar de zijkanten zijn groen, net als ons wandmeubel. Als ze eenmaal binnen staan maak ik de laatste foto's. Kun je ook de gave voeten zien.
De dakjes zitten ook op het wandmeubel en daarom heb ik ze ook op de KEFs gemaakt. Alles past nu zo mooi bij elkaar! Daarvoor had ik de Bosch frees gekocht en moeilijk was het niet.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Dat is een emulsie, bij bitumen meestal kleine druppeltjes bitumen in water. Mayonaise is ook een emulsie.
De bitumen emulsie moet breken; de druppeltjes bitumen klonteren samen en het water splitst zich; trekt in het hout of verdampt. Zaak om de boel goed te laten drogen voor je ze dicht maakt.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Dat doe ik zeker, daarom duurt het ook zo lang. Er staan nu ventilators te blazen in het gat waar de pr komt. Ik laat ze een week draaien. Ik vind het trouwens mooi spul die bitumen.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Klaar!
Dezelfde kleurschakering als de kast en ze spelen!
Als je op de foto's klikt verschijnen ze wel correct.
Dezelfde kleurschakering als de kast en ze spelen!
Als je op de foto's klikt verschijnen ze wel correct.
Laatst gewijzigd door Sofa op zo 07 jan 2024, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Mooi dat het gelukt is allemaal.
Ik kan alleen deze associatie niet los laten als ik hem zo zie. Klinkt hij ook weer naar tevredenheid?
Ik kan alleen deze associatie niet los laten als ik hem zo zie. Klinkt hij ook weer naar tevredenheid?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Ze zijn netjes geworden zo. Mijn complimenten.
Ik hoop dat ze helemaal naar je zin klinken, dan heb je er weer jaren plezier van. En een hoop eer van je werk.
Ik hoop dat ze helemaal naar je zin klinken, dan heb je er weer jaren plezier van. En een hoop eer van je werk.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Leuk gevonden Kappa! Gelukkig hebben we die krengen hier vrijwel nergens.
Ja, ze klinken goed, net als voorheen toen de tweeter nog niet stuk was. Maar de algehele staat is nu wel een stuk beter.
Toch wil ik nog eens kasten bouwen zó goed dat het drumstel écht in de kamer staat.
Ja, ze klinken goed, net als voorheen toen de tweeter nog niet stuk was. Maar de algehele staat is nu wel een stuk beter.
Toch wil ik nog eens kasten bouwen zó goed dat het drumstel écht in de kamer staat.
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Mijn vrouw vroeg net: 'Doen ze het nou?'
Heb even 'Presto' opgezet van Vivaldi. 3/4 volume.
WOEF!
Ze had het beter niet kunnen vragen!
Vervolgens Symphony No 9 van Dvorak. Weens orkest. Ik heb geen CD waar zo verschrikkelijk veel dynamiek in zit, dubbel WOEF! Je hart gaat mee vibreren!
Yes, I am happy!
Heb even 'Presto' opgezet van Vivaldi. 3/4 volume.
WOEF!
Ze had het beter niet kunnen vragen!
Vervolgens Symphony No 9 van Dvorak. Weens orkest. Ik heb geen CD waar zo verschrikkelijk veel dynamiek in zit, dubbel WOEF! Je hart gaat mee vibreren!
Yes, I am happy!
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Leuk, dat zijn de beter resultaten. Geniet er van.!
