Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door wouter »

OWC schreef: do 21 dec 2023, 12:21
Toch bijzonder dat wanneer je tegenwoordig een bepaalde mening ergens over hebt, het gelijk maar als dom wordt weggezet.
Zonder daar dan vervolgens objectieve of gedegen argumentatie voor te gebruiken.

Veel succes.
Waar slaat dit nou weer op? Heb ik je gezegd dat je dom bent? Ik weet wel beter.
"Met zo'n domme vergelijking moet ik opletten dat ik niet over inhoudelijke opmerkingen heen lees."
De vergelijking noem ik dom... lezen Bart!

Hier staat dat ik een 2-deling maak in wat schrijft, en het eerste deel slaat op je volstrekt belachelijke opmerking:
OWC schreef: wo 20 dec 2023, 23:35
ik probeer geen software te laten programmeren die ik vervolgens op de markt ga zetten...
Nee een speakerkast te ontwerpen die je op de markt zet. Ik vind het een beetje typisch manier van vragen.
"Kan er iemand voor mij gratis een versterker uitrekenen, zodat ik die dan dadelijk voor geld kan gaan verkopen?"

Ik ga er niet eens woorden aan vuil maken, zo dom is de vergelijking. Maar kom niet aan met 'gelijk maar als dom wordt weggezet' "zonder daar dan vervolgens objectieve of gedegen argumentatie voor te gebruiken" want dit lees ik als een verzoek om uitleg. Oké, een poging, even iets wat jij wellicht begrijpt. Stel je zit op een forum voor mensen die versterkerprintjes ontwerpt. En iemand vraagt om een handige manier om de spacers mee te ontwerpen waarmee de print op de hoeken vastgezet wordt - met als uitdaging dat de uiterste hoeken geen plek hebben.... beschouw je deze vraag dan ook als "je wilt even gratis een heel nieuw versterkerontwerp, om die vervolgens commercieel te gaan verkopen"?

Elk voorbeeld kan wel mank gaan, maar ik heb echt het idee dat ik hier (metaforisch) verzoek om mee te denken een eigen lasagnegerecht glutenvrij te maken en ik krijg tips dat ik pannenkoeken moet gaan bakken of ik ben arrogant, koppig of noem mensen dom.
Laatst gewijzigd door wouter op do 21 dec 2023, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Wouter, kort samengevat hoe de discussie op mij overkomt:

jij kwam met een oplossing, en vroeg wat we daar van vonden

Walt, als goede ingenieur, kijkt naar het probleem en geeft aan hoe hij dat vanuit zijn kennis zou oplossen. dat is dus met o.a. ribben op een dunne wand.

jij niet blij dat jouw oplossing niet wordt geaccepteerd

ik verbaasd dat je niet blij wordt van een andere oplossing die zo op t oog simpeler is
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en nog ff praktisch over je sandwich: je beseft dat je om dat ook maar enigzins goed te krijgen je echt een flinke pers nodig hebt hė? houtlijm vergt een persdruk van 2-5 kg/cm², dus voor een wand van 30x30cm zo richting de 5 ton. zitten er delen niet goed verlijmd, dat gaat de hele sterktewinst verloren
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Henkjan schreef: do 21 dec 2023, 23:55
Wouter, kort samengevat hoe de discussie op mij overkomt:

jij kwam met een oplossing, en vroeg wat we daar van vonden
Walt, als goede ingenieur, kijkt naar het probleem en geeft aan hoe hij dat vanuit zijn kennis zou oplossen. dat is dus met o.a. ribben op een dunne wand.
jij niet blij dat jouw oplossing niet wordt geaccepteerd

ik verbaasd dat je niet blij wordt van een andere oplossing die zo op t oog simpeler is

Daar gaat het dan mis, ik vroeg helemaal niet om een oplossing en wat 'we' daarvan vonden. Helemaal nergens...
Ik heb zelfs 2x de vraag gepost, ik vroeg of iemand bekend is met theorie achter het honingraad principe, en hoe dik de ribben idealiter zouden moeten zijn, en de steekafstand en hoever vanaf de kant je dan begint.

Ik werk met geïsoleerde problemen, ik heb niets gevraagd over bracing - ja, 1x omdat Walt deed voorkomen alsof ik geen bracing gebruik. Maar daarover gaat de vraag niet.

En jij, Henkjan, weet ik ook dat ik professionele kasten maak, FRFR (Fullrange Flat Response) kasten voor bassisten en soms ook subjes van 8" tot 18" TL subs van 400 liter en van alles daar tussenin. Recentelijk heb ik nog de 18" TL sub resultaten gepost in het PA topic. Mijn lijn voor Acoustic Alignment muzikantenspeakers heeft heel compacte speakers met ontzettend veel techniek op elk aspect van het ontwerp. De klanten (incl professionele musici) zijn onwijs lovend, maar ik ga daarover helemaal niet schrijven hier. Ik weet zelf wel hoe goed dat gaat. Het probleem is dat de kasten vol zitten, voor bracing is om (productie)praktische redenen bijna geen ruimte, behalve wat er al in zit. En daarnaast zijn de platen die ik gebruik voor mij gratis, een deal met mijn werk omdat ik enorm veel kosten bespaar door voor schoolwerkstukjes zelf hout op maat te zagen.

Dus omdat ik geen ruimte heb voor bracing, maar ook qua productie en verlijmen niet zit te wachten op meer kans op problemen, en omdat ik kosteloos met de laser en plaatmateriaal kan werken heb ik gewoon een vraag gesteld.

Inmiddels heb ik arrogante zak al zelfs voorbij zien komen, eufemistisch in de context gepositioneerd. Maar jij hebt toch ook genoeg van mij gezien om te weten dat ik bewust niet reageer op onbedoelde tips - en graag bij het onderwerp van mijn eigen vraag wil blijven.
Henkjan schreef: vr 22 dec 2023, 0:00
en nog ff praktisch over je sandwich: je beseft dat je om dat ook maar enigzins goed te krijgen je echt een flinke pers nodig hebt hė? houtlijm vergt een persdruk van 2-5 kg/cm², dus voor een wand van 30x30cm zo richting de 5 ton. zitten er delen niet goed verlijmd, dat gaat de hele sterktewinst verloren
Wat zouden 10 lijmklemmen doen? En 5000 kilo op 30x30 populier, dat lijkt me bezwijken onder de druk.
Vandaag lijmde een leerling bij techniek op populier (we maakten leuke kerstboompjes met ledlichtjes) het balkje om de boel rechtop te laten staan aan de verkeerde zijde... na een kwartier kwam ik hierachter, ik trok de toplaag van het populier - dit was Frencken houtlijm zonder te klemmen.

Dus, hoe ik het zie - 2 dagen op het forum actief in mijn eigen topic - het heeft me niet heel veel geholpen. Nee, ik ben niet ondankbaar - ik heb onderschat hoe moeilijk mijn vraag of of overschat wat men op een forum kan vragen. Daarbij is er van alles aangedragen wat niet helpt, en ben ik de eikel die het niet waardeert. Tjonge, echt heel leuk zo...

En dan zijn er nog de opmerkingen over mietjes van bassisten (gelukkig door anderen genuanceerd)... Dit is ook zo onnozel, men reed vroeger met wieltjes of tilde zich een hernia. Maar momenteel is er veel lichtgewicht te koop dat goed klinkt (Neo levert maar 2-6 kg gewichtsbesparing op). Ik heb dus klanten die zuinig zijn op hun lijf, geld hebben, en het merendeel is 50+ dus die mietjes zitten niet bij de jeugd..

Denken we ook zo onnozel over oordoppen? Ik heb vandaag nog een geluidsbedrijf bezocht met een kerel van boven de 50 en forse tinitus door alle herrie van vroeger - toch niet zo stoer.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 22 dec 2023, 0:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ga nou ff relaxen, ademhalen. zet ff de Concertzender op (ambient nacht), of ga slapen en trek je niet alles persoonlijk aan als mensen wat breder denken en antwoorden dan wat je eigenlijke vraag was (dat is hier eerder de norm dan uitzondering). wees blij dat er wordt meegedacht.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik ben blij met als mensen meedenken - ook breder maar in dit geval werkt dat niet en ik kan niet overal voor gaan uitleggen waarom dat lastig is.
Denk aan geen plaats, een honingraadplaat moet ook weer ingeklemd en afgewerkt worden maar hoe verzink en monteer ik dan handvatten - bij eigen perforatie ontwerp laat ik daar 'vlees' staan, ik betaal voor de huidige materialen niets, voor 1 a 2 honingplaatjes uit weet ik veel waar vandaan betaal ik hoe dan ook méér en het ontwerp wordt moeilijker uit te besteden, een afwijkende dikte geeft een afwijkende optiek, etc. etc.

Maar ik ben echt verbaasd wat de norm geworden is qua toon/vorm.
Als iemand je advies, hoe afwijkend van de vraag ook, niet opvolgt dan is die persoon op z'n zachtst gezegd eigenwijs?

Opnieuw dan maar, laat maar zitten!
Ik zit hier lekker met een biertje, en heb geen coaching nodig. Ik reageer gewoon inhoudelijk.

Doet me ineens denken aan wat onze directrice vanmiddag zei tijdens de kerstspeech: sinds 2012 is het leesniveau zo erg in elkaar gedonderd dan we van de 16 landen uit de vergelijking van bovenin naar een-na-laatste zijn gegaan. En 1 op de 3 jongeren van 15 jaar heeft moeite met zich redden met lezen in de maatschappij.

Toch gek, het lijkt van alle tijden ;-)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Kappa7 schreef: do 21 dec 2023, 18:13
Ik snap denk ik wel waarom een standaard sandwich plaat niet voldoet.
Je hebt dan altijd de kopse kant die afgewerkt moet worden.
Neem je in het midden een plaat die je lichter maakt door er materiaal uit te halen dan is je afwerking en manier van bouwen gelijk maar word de kast wel lichter.
Dat was voor mij ook de reden om wel van de tussen plaat uit te gaan maar dan grote delen uit te vrezen of snijden en die opvullen met een isolatie plaat van gelijke dikte.
Daarmee draagt de plaat over het volledige oppervlakte, je kunt op plekken waar bv handvaten komen meer hout laten staan.
Ook kan je de binnen zijde nog wat dunner maken om dat daar aannemelijk minder kracht op komt dan de buiten zijde.
Nou, o.a. dat bedoelde ik dus met wat GR Bass doet met Aerotech kasten - die hebben een alu afwerklijst. Ik weet dat je dit dan ook heel goed moet verlijmen en heb vanuit 2 verschillende dealers gehoord hoeveel nieuwe 'B-stock' kasten zij door productiefouten hebben. Ik kom niet aan grote aantallen, en experimenteren met materialen die ik kosteloos kan gebruiken is dan een goed startpunt - maar de ontwerpvraag is dan hoe deel je die kern in.

Wanneer ik vlees kan laten staan daar waar bijv een handvat komt, hoe ik ook geen handvat 3mm in te frezen want uit de dekplaat haal ik 3mm uitsparing voor het handvat. Een kant en klare sandwich plaat kan dat niet hebben op de voor mij gewenste plek.
Het is ook niet de bedoeling dat het een extreem complex gebeuren gaat worden, 15mm populier is al enorm licht. Dit stond al in de initiële post.

Eerder schreef je al:
Kappa7 schreef: wo 20 dec 2023, 23:51
Als ik zo lees wat je wil bereiken dan denk ik niet gelijk aan het creëren van holle ruimtes in de wand.
Zeker met dunne plaat een een te grote holle ruimte wordt deze daar de plaat wel zwakker voor stoten en deuken.
Lijkt me niet gewenst.
Ook creëer je kleine trommels die een eigen geluid hebben. nu zal een enkele pocket niet veel doen maar veel dezelfde tellen aardig op.
Ie zou dan eigenlijk met verschillende maten moeten werken om dat op te lossen.
Effectiever lijkt het me om dan een lichte vulling te zoeken die wel druk over het gehele oppervlakte verdeeld.
Je komt dan al snel op sandwich panelen, iets wat je nu ook wil maar zou dan kiezen voor een isolatie plaat wat je volledig kan verlijmen.
Niet die dingen die je eerder geprobeerd hebt maar gewoon zelf verlijmen.
Groot voordeel is dat je dan delen in je paneel kan versterken waar iets gemonteerd moet worden.
Uitsparingen voor handgrepen snij je voor verlijmen uit en bouw het paneel zo op als je nodig hebt.
Ik zou dus zeggen goed bezig maar laat het gaten idee los. het blijft bewerkelijk en duur en mist de druk die je nodig hebt.
Als je dan aan de buitenzijde 3mm hebt plus 10mm isolatie en 2mm binnen dan zit je mooi op je maat en kan je een behoorlijke gewicht besparing behalen.
De holle ruimtes zijn wellicht gelet op de hoge frequentie geen probleem, maar als ik de binnenzijde niet met een plaat afsluit verwacht ik wel dat de kast akoestisch erg 'lek' wordt. I.i.r.c. heeft Leobus wel eens geschreven dat een gesloten kast pas echt 'dicht' werd met epoxy en matten carbon of een andere soort 'sealer' in de hoeken. Waarschijnlijk moet ik daar ook rekening mee houden, dat de kast niet de geluiddoorlatendheid van 3mm plaatmateriaal heeft.

Dan heb ik nu bijna alle post gelezen en daarop gereageerd ergens in bovenstaande (of bewust even niet)
Pjotr schreef: do 21 dec 2023, 18:49
ds23man schreef: do 21 dec 2023, 16:09
Ik snap het probleem niet zo. Waarom moet het zo licht mogelijk? Hebben we tegenwoordig alleen nog maar kneusjes in de bassistenwereld? Ondertussen wel uren een zware basgitaar om de nek hangen.
Och, pianisten waren het ook zat om met zo'n Steinway te zeulen en waren wat blij met zo'n lichtgewicht elektrische Fender tingeldoos... :mrgreen: Volgende vraag: Lichtgewicht basunits met honingraatmagneet.
richard schreef: do 21 dec 2023, 19:02
Kom je met neodymium ook een heel eind.

Daarnaast is de baskast een onderdeel van het instrument; dat mag klinken. Het liefste goed.
Indien mogelijk kies ik voor Neodym luidsprekers, maar dit is vaak niet mogelijk (zonder concessies te doen).
We ontwerpen compacte luidsprekerkasten die laag gaan (lager dan gebruikelijk in de markt) en ook nog luid.
Neodym midwoofers hebben doorgaans onpraktische T/S parameters, en soms hebben we juist geluk. De FaitalPRO 8RS340 hebben we meer aan dan zijn ~350 versie met ferriet magneet. Maar meestal is het andersom, zo is er voor ons geen alternatief voor de 10RS350 bijvoorbeeld. Als 2x10" heb je het dan toch over 8,4kg aan woofers - waarmee je totale gewicht ruim over de 17kg vliegt.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Wouter, had je mijn vraag gezien over de nieuwe Faital RS430, wel een zware unit qua gewicht, maar hoe schat jij de performance in, de xmax is indrukwekkend te noemen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ja, die vraag had in gezien. Het was eerst even zaak de bijdragen van anderen stapsgewijs te behandelen, mede vanwege het langs elkaar heen praten met schurende communicatie en gevoeligheden als gevolg.

De 10RS430 is inderdaad een mooie woofer, is me niet ontgaan.
Echter voor gebruik met basgitaar spelen er wat beperkingen in de mogelijkheden. In ieder geval voor de manier waarop we de lijn aanbrengen in Acoustic Alignment kasten, namelijk 15, 30, 60 en 90 liter.
Hij zou dan in 30 liter komen, net als het model met de 10RS350. Dit kastje van inwendig 37x27x32,5 cm (h x b x d) heeft een 125mm poort met 55cm lengte nodig. Bij ca 225W wordt Xmax bereikt, en gaat de luchtsnelheid in de poort voorbij 19mm/s
Op de baffle is geen ruimte voor een grotere poort en in de kast is geen ruimte voor een langere poort.
Dit maakt dat een nog krachtigere woofer weinig uithaalt, los van dat er vrijwel geen basversterker is die de volledige potentie kan benutten op 8 ohm.

De kast groter maken maakt dat de afstemming niet meer klopt, en deze woofer is een paar kilo zwaarder dan de 10RS350.

Alles bij elkaar zijn dat redenen om deze woofer niet voor passieve basgitaar luidsprekerkasten te kiezen.

Geloof het of niet, ik heb voor basgitaar de 10RS350 als 2-weg met een Morel CAT378. Het rondstralend tot voorbij 3khz heeft de ~430 minder goed voor elkaar, en uit ervaring weet ik dat 3kHz uit de woofer echt noodzakelijk is voor de sound die bassisten willen. Ik verwacht dat met deze woofer het net NIET meer lukt een 2-weg te maken.

Het is gelukt de 1x10" te laten concurreren met 1x12" met als nadeel een lagere gevoeligheid (Watts kosten weinig tegenwoordig) maar met echte diepgang en een betere spreiding. Het klinkt ook nog eens enorm homogeen en het timbre van het instrument is zo goed hoorbaar als op een hoofdtelefoon.
Ik denk dat ik die 10RS430 wel wil gebruiken, maar ik moet dan een custom situatie hebben waarbij dit een toevoeging is. Op dit moment is ons ontwerp met de 10RS350 vrij optimaal denk ik.

Een topontwerp is de 3-weg van Greenboy, de Fearful F112. Daar heb ik hem naast gehad, die is steengoed maar wel 60 liter (Eminence Kappalite 3012LF).
Bij 60 liter gaan wij al naar 2x 10 en met de 10RS350 en dan wordt de kast 4 ohm, gevoeliger en absoluut standalone fullrange voor elke situatie. We zijn al heel lang bezig een 1x12" te ontwerpen, maar de Fearful is zo goed dat ik het zinloos vind iets te maken wat al te koop is. Onze 1x8 is met de 8PR320 al echt gaaf, en we werken nu aan 2x8 met de 8RS340 en die valt mooi tussen onze 1x10 & 2x10 in qua liters, gevoeligheid en SPLmax en gaat ook diep.
Wanneer het niet zo laag hoeft, dus meer voor 4 snarige bassen en contrabas, werken we met de Oberton 10NMB500, was alles maar zo degelijk als die :-)

Ik zal wat plaatjes toevoegen
Bijlagen
1x10, B-112 is met 10RS350 en bereikt Xmax op lage B bij 112dB. E-120 is met Oberton 10NMB500 en bereikt Xmax bij 120dB op lage E afstemming
1x10, B-112 is met 10RS350 en bereikt Xmax op lage B bij 112dB. E-120 is met Oberton 10NMB500 en bereikt Xmax bij 120dB op lage E afstemming
Fearful F112 met 12" Kappalite 3012LF 60 liter naast B-112 met 30 liter
Fearful F112 met 12" Kappalite 3012LF 60 liter naast B-112 met 30 liter
Prototype fases voor 1x8 en 1x12
Prototype fases voor 1x8 en 1x12
12" LaVoce SSF122.50, BEEST maar ook 8,2kg. SB Acoustics 2,5" middome
12" LaVoce SSF122.50, BEEST maar ook 8,2kg. SB Acoustics 2,5" middome
Baffle B-112, pvc poort achter baffle is 1,5mm langs de randen, wooferuitsparing ook 1,5mm langs de rand boven en langs 1 zijkant
Baffle B-112, pvc poort achter baffle is 1,5mm langs de randen, wooferuitsparing ook 1,5mm langs de rand boven en langs 1 zijkant
Tweetermontage en poortflares 3d geprint
Tweetermontage en poortflares 3d geprint
Laatst gewijzigd door wouter op vr 22 dec 2023, 16:17, 8 keer totaal gewijzigd.
Walt

Bericht door Walt »

Bedankt voor de uitleg Wouter, klinkt logisch allemaal.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hier in rood nog even de 10RS350 & CAT 378 voor en na filtering, ja de tweeter speelt luider dan ongefilterd ;-)
Screenshot_20231222-165437.png
Andere plaatjes zijn al aan mijn vorige post toegevoegd.
Shadow

Bericht door Shadow »

wouter schreef: vr 22 dec 2023, 0:28
Ik ben blij met als mensen meedenken - ook breder maar in dit geval werkt dat niet en ik kan niet overal voor gaan uitleggen waarom dat lastig is.
Denk aan geen plaats, een honingraadplaat moet ook weer ingeklemd en afgewerkt worden maar hoe verzink en monteer ik dan handvatten - bij eigen perforatie ontwerp laat ik daar 'vlees' staan, ik betaal voor de huidige materialen niets, voor 1 a 2 honingplaatjes uit weet ik veel waar vandaan betaal ik hoe dan ook méér en het ontwerp wordt moeilijker uit te besteden, een afwijkende dikte geeft een afwijkende optiek, etc. etc.

Maar ik ben echt verbaasd wat de norm geworden is qua toon/vorm.
Als iemand je advies, hoe afwijkend van de vraag ook, niet opvolgt dan is die persoon op z'n zachtst gezegd eigenwijs?

Opnieuw dan maar, laat maar zitten!
Ik zit hier lekker met een biertje, en heb geen coaching nodig. Ik reageer gewoon inhoudelijk.

Doet me ineens denken aan wat onze directrice vanmiddag zei tijdens de kerstspeech: sinds 2012 is het leesniveau zo erg in elkaar gedonderd dan we van de 16 landen uit de vergelijking van bovenin naar een-na-laatste zijn gegaan. En 1 op de 3 jongeren van 15 jaar heeft moeite met zich redden met lezen in de maatschappij.

Net zoals dat honingraat met een T is ipv een D ?
Waar ik me over verbaas is dat alle spiegels in je huis inmiddels weg lijken te zijn en als een idee je niet bevalt je dat pas na een aantal beledigingen aan de suggestie gevers kan uitleggen, met de toevoeging dat ze te stom waren om jouw gedachten te lezen.
ik stop er weer even mee, 'leraren zijn zelden prettige mensen voor volwassenen' zei mijn vader vroeger, de man had toch een punt.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En weer op de man... Tjonge, wat een gedoe.

Taalfoutjes hoop ik altijd voor de zijn maar als je dat er nu ook nog bij moet halen... Alles wat je zei heb ik op gereageerd.

En dan nog niet willen inzien hoe ik niets heb aan de tips...

Ik vind het arrogant dat iemand perse verwacht dat ik platen zou moeten gaan kopen, want dat is al 2x gedeeld.

Lees ajb toch eens waarom dat niet bruikbaar is.

En wees je eigen generatie, ipv een mega beroepsgroep af te fakkelen.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 22 dec 2023, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Shadow

Bericht door Shadow »

Wat speel je zelf dan? Solitaire?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

True, ik schreef iets over niet goed lezen... Maar dat is gewoon wat ik heb aangewezen.
Vind ik wat anders dan woorden als arrogante zak schrijven, omdat ik een advies niet (na 2x) opvolg terwijl dat niet een advies is bij de vraag noch in mijn voordeel is (uitgelegd waarom).
En dan opnieuw op de man, zo wordt het niet beter.

Walt deed een handreiking voor een subject-change. We kunnen inhoudelijk verder of ik zal een moderator "moeten" benaderen. Kies ik graag voor het eerste.
Ook ja, ben trouwens gymdocent van oorsprong maar door 2 hernia's andere dingen gaan doen waar een grote behoefte aan is. Had problemen met lezen, maar is redelijk goed gekomen. Ik zal letten op spelling. Anders nog iets? Anders even de bijl begraven ipv slijpen Joram?
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik wil best lezen waarom je iets niet kan gebruiken maar dan moet je dat wel uiteenzetten, want wat voor jou zonneklaar is, is voor mij een raadsel - en omgekeerd misschien. Maar je begint gelijk de mensen die willen helpen uit te maken voor kleuters die niet meer kunnen lezen. Als ik net (bewust) hetzelfde doe met jou beroepsgroep doe, spreek je me daar op aan (terecht) maar heb dan even de moed om aan zelfreflectie te doen en te zien dat de toon die je inzet niet echt lief is en ja dat geeft wrijving en wrijving geeft warmte...tijd van het jaar misschien?
Shadow

Bericht door Shadow »

En niet je berichtjes blijven editten :wink:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Shadow schreef: vr 22 dec 2023, 18:03
En niet je berichtjes blijven editten :wink:
Dat is nou net de leuke functie van het quoten...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het laatste bericht kun je niet citeren*,en met 2 berichten binnen 3 minuten net kan ik het ook niet helpen. Ik pas niets grondig aan als er inhoudelijk op gereageerd is, hooguit haal ik een taalfout weg of plaats ik nog even een citaat of voeg ik foto's toe.

Edit: dit laatste kun je ook zien aan het tijdstip van wijzigen en het tijdstip van de volgende post.

*ah, ik snap heb - een quote kan een ander niet veranderen. Klopt helemaal.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Shadow schreef: vr 22 dec 2023, 18:02
Ik wil best lezen waarom je iets niet kan gebruiken maar dan moet je dat wel uiteenzetten, want wat voor jou zonneklaar is, is voor mij een raadsel - en omgekeerd misschien.
Ik ben vaak lang van stof en heb daarom heel goed over de vraag nagedacht, en met foto's erbij laten zien wat ik wilde onderzoeken.
Uitleggen waarom ik geen suggesties in andere ontwerpkeuzes als oplossing zie, had ik achteraf kunnen doen - maar meestal is een vraag op zich datgene waarop ik antwoord wil (lees nodig heb).
Shadow schreef: vr 22 dec 2023, 18:02
Maar je begint gelijk de mensen die willen helpen uit te maken voor kleuters die niet meer kunnen lezen. Als ik net (bewust) hetzelfde doe met jou beroepsgroep doe, spreek je me daar op aan (terecht) maar heb dan even de moed om aan zelfreflectie te doen en te zien dat de toon die je inzet niet echt lief is en ja dat geeft wrijving en wrijving geeft warmte...tijd van het jaar misschien?
Het spijt me echt Joram, maar dit klopt echt niet. Zie:
wouter schreef: vr 22 dec 2023, 0:28
Ik ben blij met als mensen meedenken (...)

Je reageert met ‘gelijk’ en ‘niet kunnen lezen’ op wat ik 22-12 om 00:28 schreef, dat was ruim NA alle langs elkaar heen lopende communicatie, domme vergelijkingen en mij een arrogante zak kunnen noemen (13:18) Dus, niet GELIJK - totaal niet, en het was een reactie op jou - niet andersom.

Dan het verdere verloop...
Nu heb ik vanmiddag allerlei dingen weer toegevoegd over de producten en het ontwerpen daarvan. Toch gaat je dan nog even verder – prima, niet iedereen heeft de tijd dagelijks vlot te reageren. Je mag me best een spiegel voorhouden, maar ik blijf maar de indruk krijgen dat je me maar beledigend, ondankbaar en/of vaag vindt. Dat vind ik vervelend, gelet op hoe ik hier altijd aan het forum heb deelgenomen maar ook gelet op de moeite die ik heb genomen alles steeds weer terug te brengen naar de vraag met daarbij ook inhoudelijk te reageren op bijdragen.

Volgens mij hadden we nooit eerder op deze manier contact, en ik vind het ook niet tof én ook niet nodig.
Ik leer elke dag bij, en sta open voor nieuwe dingen. Ik deel zo'n beetje alles wat ik al heb uitgezocht (beknopt) en heb zelf platen gevonden die in principe (voor mij het meest) geschikt zijn, zoals bijvoorbeeld deze. Maar dat wil ik niet, en dat is dus ook al gezegd.
Tips over baskabinetten ontwerpen kwam ik ook niet vragen, ik kan ze desgewenst wel geven (ook de afgelopen jaren hier gedaan).

Nu is wellicht het sentiment ontstaan dat ik niet duidelijk was en de enige ben die wel vind dat ik duidelijk was, maar dan doe ik - of wie dat stelt - anderen echt te kort. Er is ook wel inhoudelijk gereageerd, maar echt een antwoord op de vraag heeft niemand gehad als in "dit is de vuistregel of formule"
Bovendien zijn er genoeg regels geschreven die geen uitleg of scheidsrechter behoeven, zo is het op het forum gewoon niet leuk.
Ik heb me even laten gaan toen ik schreef dat ik moest denken aan de kerstspeech over dat steeds minder mensen nog goed lezen, waarvoor excuses. Dit was op zich niet aan iedereen bedoeld, dus weldegelijk een sneer. Dit komt omdat ik wel enige frustratie bemerkte omdat ik het naar mijn hoofd kreeg dat ik geen advies accepteerde en steeds opnieuw kon uitleggen wat ik bedoelde met een vraag die wat mij betreft nog steeds volledig helder gesteld is. Je onbegrepen voelen is één, maar lelijke o onware dingen verweten worden is gewoon persoonlijk en niet forum waardig.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

wouter schreef: vr 22 dec 2023, 21:57
Er is ook wel inhoudelijk gereageerd, maar echt een antwoord op de vraag heeft niemand gehad als in "dit is de vuistregel of formule"
Eigenlijk heb ik geen zin om me on deze discussie te mengen, maar je geeft zelf al het antwoord op je eigen vraag. De (berken) platen die je nodig hebt voor de sandwichconstructie doen de gewichtsreductie die je bereikt met de honingraatstructuur al teniet.

Ergo: Er is geen vuistregel voor deze exercitie.

Ik heb zelf met populier gewerkt en het is inderdaad heel licht. Als ik je ontwerpen zo bekijk, dan zijn die platen het lichtste onderdeel van je kast.

Ik zou me afvragen waarom ik gewichtsreductie op het lichtste onderdeel probeer te bereiken in plaats van op het zwaarste. Maar dat vraag ik me alleen af en geef het niet als ongevraagd advies.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat is wel een heel goede vraag inderdaad, waarom zo veel moeite doen voor het lichtste deel.

Voor een kleine kast valt het wel mee met het gewicht van het plaatmateriaal, maar bij grotere kasten kan het wel 2kg schelen.
De woofer en tweeter kan ik niet lichter maken, eigenlijk niets - dus daarom blijft dan het plaatmateriaal over. Maar inderdaad, als het te tijdrovend wordt of als het kwalitatief zwakker wordt dan is dat een rode vlag.

Ik heb geen concreet antwoord op mijn initiële vraag, maar ik kan er wel verder mee aan de slag - scheelt weer: ik doe dit liever met wat tijdsinvestering nu ik weet dat er niet een eenvoudig snel antwoord is. Andersom was minder handig geweest, een hoop tijd er insteken en daarna ontdekken dat er een formule of vuistregel is die trail+error overbodig maakt. Solid Works was handig geweest, maar dat beheers ik niet.
Screenshot_20231223-002249.png
Bij de bovenplaat levert het waarschijnlijk te weinig op, zou zoiets worden:
Laatst gewijzigd door wouter op za 23 dec 2023, 0:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

wouter schreef: vr 22 dec 2023, 21:57
"dit is de vuistregel of formule"
Als eerste moet je dan bekijken wat de functie van de honingraad is.
Neem als voorbeeld een Ⅰ profiel. in dit geval komt de sterkte bij buiging van het profiel uit het bovenste deel en het onderste deel van de Ⅰ.
Het midden deel is er met name om de 2 vlakken te koppelen en parallel te houden.
In het tussen stuk worden vaak voor gewichtsbesparing gaten geboord die dan geen invloed hebben op de sterkte.
De functie van het honingraad is dus gelijk aan het middenstuk van de Ⅰ.
Het verschil is daar wel dat nu de krachten verschillende kanten op gaan om dat het 2 platen betreft die alleen maar parallel gehouden moeten worden.
Het verzwakken van de spacer door de gaten te groot te maken zal uit eindelijk wel effect hebben op de functie.
De vorm van de gaten zal ook niet veel uitmaken.
Vandaar ook mijn pleidooi voor een isolatie plaat die dan ook weer akoestische eigenschappen heeft die een gat niet heeft.
Die houd de beiden platen parallel over het gehele oppervlakte en weegt niet veel.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dat snap ik, maar wellicht is dit dan vooral goed voor platen waar niets uit hoeft. Bovenop moet er een handvat uit, en bij de grotere kasten moet ook handvat uit de linker en rechter zijwand. En in de achterplaat zit ook een uitsparing voor de schotel. Dit kan mooi gelaserd worden door de dekplaat, maar ik zou dan 'vlees' willen laten staan rondom de plek waarop een handvat of schotel (voor aansluitingen) komt
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dat kan toch, je vult alleen de delen die je niet nodig hebt, waar je wel sterkte nodig hebt laat je het hout zitten natuurlijk.
Dat kan je per paneel maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”