Droog vanuit mechanica bekeken lijk je hier voor mijn gevoel twee zaken door elkaar te halen. Een puntbelasting heeft weinig te maken met het buigen of de stijfheid van de gehele sandwich constructie als een gelijmde doos. Vanuit werktuigbouwkunde beschouw je de plaat als een balk die kan buigen. Een zijde opgelegd of ingeklemd. Op het andere uiteinde een kracht, die gelijkmatig verdeeld over de gehele breedte van het vrij hangende uiteinde van de plaat (de "balk" voor een werktuigbouwkundige) op de plaat werkt. Als je het uiteinde naar beneden duwt, dan wordt de bovenzijde van de sandwich uitgerekt. De onderzijde wordt gecomprimeerd. De spanning die in het materiaal van de doorbuigende balk optreedt is het hoogst aan de twee buitenzijden (onder en bovenkant) want die rekken/comprimeren het meest. Daaruit volgt dat de spanning nul is in het midden. Daarom werkt een sandwich: je haalt materiaal weg op de plaats waar het weinig toevoegt aan de sterkte.wouter schreef: ↑di 19 dec 2023, 22:27Wat vertelt mij het beste hoe de panelen als in elkaar gelijmde doos/box zich gaan gedragen? Dit laatste is omdat ik vermoed dat de krachten die ik wil opvangen het buigen van de sandwich constructie is. Dit zou neerkomen op een puntbelasting op de 3mm dekplaten, wellicht met een torsie test te meten.
Puntbelasting beschouw ik als wat er gebeurt als de hoek van de ene kast botst tegen het midden van de andere kast bij verplaatsen/transport. Dat is een heel andere situatie dan de mechanische sterkte van de sandwich als geheel. Je wilt niet dat er beschadiging optreedt als kasten tegen elkaar botsen, tegen deurkrukken, tegen uitsteeksels in een auto/aanhanger, etc. Dat zijn voor mijn gevoel puntbelastingen. Als je een dergelijke puntbelasting aanbrengt precies in het midden van een onderliggende uitsparing in de middelste laag (cirkelvormige of zeshoekige uitsparing) dan riskeer je een buts.
Torsie belasting is niet relevant. Platen in een luidsprekerkast ondervinden geen torsiebelasting.