Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

AntonZ

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door AntonZ »

wouter schreef: di 19 dec 2023, 22:27
Wat vertelt mij het beste hoe de panelen als in elkaar gelijmde doos/box zich gaan gedragen? Dit laatste is omdat ik vermoed dat de krachten die ik wil opvangen het buigen van de sandwich constructie is. Dit zou neerkomen op een puntbelasting op de 3mm dekplaten, wellicht met een torsie test te meten.
Droog vanuit mechanica bekeken lijk je hier voor mijn gevoel twee zaken door elkaar te halen. Een puntbelasting heeft weinig te maken met het buigen of de stijfheid van de gehele sandwich constructie als een gelijmde doos. Vanuit werktuigbouwkunde beschouw je de plaat als een balk die kan buigen. Een zijde opgelegd of ingeklemd. Op het andere uiteinde een kracht, die gelijkmatig verdeeld over de gehele breedte van het vrij hangende uiteinde van de plaat (de "balk" voor een werktuigbouwkundige) op de plaat werkt. Als je het uiteinde naar beneden duwt, dan wordt de bovenzijde van de sandwich uitgerekt. De onderzijde wordt gecomprimeerd. De spanning die in het materiaal van de doorbuigende balk optreedt is het hoogst aan de twee buitenzijden (onder en bovenkant) want die rekken/comprimeren het meest. Daaruit volgt dat de spanning nul is in het midden. Daarom werkt een sandwich: je haalt materiaal weg op de plaats waar het weinig toevoegt aan de sterkte.

Puntbelasting beschouw ik als wat er gebeurt als de hoek van de ene kast botst tegen het midden van de andere kast bij verplaatsen/transport. Dat is een heel andere situatie dan de mechanische sterkte van de sandwich als geheel. Je wilt niet dat er beschadiging optreedt als kasten tegen elkaar botsen, tegen deurkrukken, tegen uitsteeksels in een auto/aanhanger, etc. Dat zijn voor mijn gevoel puntbelastingen. Als je een dergelijke puntbelasting aanbrengt precies in het midden van een onderliggende uitsparing in de middelste laag (cirkelvormige of zeshoekige uitsparing) dan riskeer je een buts.

Torsie belasting is niet relevant. Platen in een luidsprekerkast ondervinden geen torsiebelasting.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gewoon een paar oplegdeuren halen en er een "Flightcase-met-basspeaker" mee klussen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

oké, als dit de reacties zijn dan laat maar...

ik heb een vraag in 15mm dikte en de vraag is vrij specifiek. Is er dan niets meer over van dit forum?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Huh?
John P

Bericht door John P »

Het probleem is dat er geen ideale afmeting is. Hoe groter het gat , hoe meer kans op beschadiging door puntbelastingen. Hoe kleiner het gat hoe meer bewerking van het materiaal nodig is. Hoe meer materiaal overblijft des te beter is de geluidsisolatie. Als er minder materiaal overblijft is het gewicht minder.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

Ik heb het idee dat we proberen met je mee te denken maar dat we niet aandragen wat je hoopt/verwacht. De zurige reactie vind ik jammer.

Wat is er mis met de suggestie van een sandwich met 3mm berken voor de buitenzijde van je kast en 3mm populier voor de binnenzijde van je kast? Het bespaart significant gewicht (je geeft immers aan dat de tweemaal 3mm berken je in dat opzicht opbreekt) en doet weinig tot niets af aan de mechanische sterkte.

Voor wat betreft de afmetingen van de gaten: precies wat John zegt. Moeilijk om vanuit een theoretisch model tot "optimale" dimensies van je uitsparingen te komen, omdat de verschillende eisen die je aan het materiaal stelt in tegenstrijdige richtingen werken. Als je het theoretisch mechanisch blijft benaderen dan kun je hooguit met toevoeging van wegingsfactoren tot waarden komen maar ik betwijfel of dat werkelijk zal werken. Nuttiger lijkt mij als je met wat proefstukjes kunt uitproberen hoe verschillende afmetingen van je uitsparingen zich houden onder een belasting. Liefst reproduceerbaar en identieke belasting op verschillende proefstukjes. Dus bijvoorbeeld een ietwat puntig lichaam met een bekend gewicht vanaf een vaste hoogte scharnierend naar je proefpaneel laten vallen. Een belasting die overeenkomt met wat je kasten in de praktijk zouden kunnen tegenkomen. Raak het proefstuk precies middenin een uitsparing want daar zit het zwakste punt van de sandwich.

Met nog eens de toevoeging dat een klein bruggetje dwars door iedere cirkel weinig gewicht toevoegt en veel extra sterkte, juist voor de puntbelastingen. Idem voor trillingen trouwens, als je kijkt naar de akoestische eigenschappen van de sandwich als wand van een luidsprekerkast.
Shadow

Bericht door Shadow »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 12:24
oké, als dit de reacties zijn dan laat maar...

ik heb een vraag in 15mm dikte en de vraag is vrij specifiek. Is er dan niets meer over van dit forum?
Pardon? Ik zit voor jou mee te zoeken naar materiaal?

https://www.tomsold.nl/product/celpanel ... at-panelen

Zoiets kun je pakken in 15mm en met epoxy verlijmen... weet niet hoe hapklaar je het wou?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Nog even een andere toevoeging, maar als we uitgaan van 15mm dikte, dan is de theoretische staande golf in de dikte zonder eind correctie;
344/(2*0.015) = 11.5kHz

Voor de breedte hangt het af hoe breed je de gaten maakt.
Aannemende dat je dempingsmateriaal in de kast gebruikt en/of de woofer ook filtert, zou alles kleiner dan ongeveer 7cm diameter geen problemen moeten opleveren. (dan zit je boven de 2500Hz).
Bij kleinere gaten, gaat deze frequentie alleen maar omhoog.

De rest is echt situatiespecifiek.
Je kunt meerdere kleine gaten maken, waarbij de stijfheid iets hoger zal zijn, maar de netto gewicht winst wat lager.
Of grotere gaten, waarbij de stijfheid minder hoog is, maar netto winst in gewicht beter.

Ook al zou je dat modelleren, kunnen wij niet voor jouw bepalen wat acceptabel is.
Daarnaast weten we de exacte constructie van de kast ook niet.

Enige wat wij kunnen, is suggesties geven.
De rest wordt toch echt experimenteren.

Wat ik wel direct uit ervaring kan vertellen, is dat zo'n constructie vanuit productie en assemblage wel een beetje een gedoe is.
Tenzij je alles toch al op een grote CNC laat doen, dan kost het enkel wat meer tijd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

OWC schreef: wo 20 dec 2023, 12:26
Huh?
Excuses, ik weet ook even niet hoe het komt maar ik had de pagina niet ververst en na het verversen zag ik de post van AntonZ niet, maar wel die van Pjotr.

Resume van de antwoorden die ik meende ontvangen te hebben:
Walt: "Edit"
OWC: "Zo lang je de kast intern stijf genoeg maakt met bracing, zie ik sowieso niet veel problemen. Ik betwijfel zelfs of je het moet purren, maar ik zou zeggen maak gewoon wat testkastjes :D "
Shadow: Linkje naar nomex honingraadpaneel
John P: "Kijk ook eens hoe binnendeuren gemaakt worden." + linkje naar honingraad en tubespaan binnendeuren
Ray5150: "Wat een watjes, tegenwoordig die bassisten. :mrgreen: "
Daarna hebben AntonZ en ik toevallig tegelijkertijd een bericht getypt - die van mij was toen niet zuur. Excuses, deze heb ik echt gemist en die daarna ook. Want toen zag ik die van
Pjotr: "Gewoon een paar oplegdeuren halen en er een Flightcase-met-basspeker" mee klussen.
Toen was voor mij het punt dat ik dacht, laat maar. Ik had even terug moeten gaan naar de vorige pagina, dat is onzorgvuldig van me. Sorry.
Helaas heb ik de reactie van AntonZ gemist, maar verder kon ik er niets mee.

In mijn volgende bericht zal ik weer inhoudelijk in gaan op de gemiste post en aanvullingen daarna.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

AntonZ schreef: wo 20 dec 2023, 11:53
Waarom heb je berken aan beide zijden van je sandwich? Voor de mechanische sterkte van het paneel heb je het niet nodig. Een populieren kast is ook stevig. Het enige nadeel van populier na het bouwen is dat dat het zachter is dan berken en dus sneller butst. Daarom zou ik aan de buitenzijde berken willen. Voor de rest mag alles lichte populier zijn. Mijn suggestie is om voor je sandwiches berken te gebruiken aan één zijde, populier aan de andere. Goed opletten dat je vervolgens bij constructie van je kast de berken zijde aan de buitenkant van de kast krijgt. Je hebt dan best of both worlds: maximale gewichtsbesparing door zoveel mogelijk populier. Maximaal bestand tegen butsen door berken aan de buitenkant.
Zo'n 6 jaar geleden heb ik gewichtsbesparing gerealiseerd door 12mm populier in te pakken met 3mm berken. Dit is echter niet nodig, omdat we de kasten laten coaten met Line-X. Dat is bizar sterk en op populier sterk genoeg. Daarom ga ik in mijn vraag ook uit van lichter dan 15mm populier. We bouwen immers al jaren met populier.

De reden van de sandwich met berken is omdat populier zich in 9mm eenvoudig laat buigen. 3mm berken is vrij sterk en als je aan weerskanten van de lichte kern een sterke dunne plaat hebt is het geheel toch stijf. Een geperforeerde populieren kern insluiten met 2x 3mm populier is sowieso zwakker dan volledig 15mm populier. Dus, vandaar inpakken met iets wat stijfheid teruggeeft, dit materiaal moet dan wel sterker zijn dan populier.
AntonZ schreef: wo 20 dec 2023, 11:53
Ik vind het een prachtig idee trouwens: ronde of zeshoekige gaten laseren uit een plaat en die vervolgens sandwichen. Ik denk dat volschuimen niet nodig is, mits de gaten klein genoeg zijn zodat de overspanning met de relatief dunne sandwich van de buitenzijde niet te gevoelig wordt voor indeuken. Nu ik er zo over nadenk: dat is een zwak punt van deze constructie. Hoe groter de overspanning, hoe gevoeliger je op die plaats bent voor indrukken met een puntbelasting van buitenaf. Misschien een klein bruggetje of kruisje overhouden dat iedere cirkel/zeshoek in tweëen/vieren/zessen deelt. Dat voegt heel weinig gewicht toe, terwijl de overspanningen toch veel kleiner worden.
Dank je, ik was er zelf ook wel enthousiast over. Omdat het met een laser een koud kunstje is, valt het meerwerk wel mee. Een extra lichte kast is altijd een meerprijs, zie bijv. de Aerotech kasten van GR Bass. Het heeft nog een ander voordeel, handvatten en schotels moet ik nu 3-4 mm infrezen. De gaten in de baffle incl montage gaten en baspoortgaten gaan allemaal met de laser. Met een dekplaat van 3mm kan ik ook het handvat lasersnijden en vervalt volledig de noodzaak om te frezen. Ja, alleen nog de afrondfrees over de hoeken, maar niets meer met sjablonen etc.

Aangaande je optie om te ondersteunen kwam ik op het web 6 hoeken tegen die uit 6 driehoekjes bestonden... eigenlijk kun je dus ook allemaal driehoeken lasersnijden. Voor de laser werkt rond net iets lekkerder, maar in principe maakt me dat niet uit. Dus ik kan de zeshoekjes inderdaad ook vervangen voor kleine driehoeken (of niet zo kleine driehoeken).
Blijf ik alleen nog steeds zitten met de initiele vraag; welke afstand is dan gunstig, en hoe test ik dat?
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 15:46
Voor de laser werkt rond net iets lekkerder, maar in principe maakt me dat niet uit. Dus ik kan de zeshoekjes inderdaad ook vervangen voor kleine driehoeken (of niet zo kleine driehoeken).
Blijf ik alleen nog steeds zitten met de initiele vraag; welke afstand is dan gunstig, en hoe test ik dat?
Bij een zeshoek is de vul dichtheid een beetje beter tov een rond gat.
Per saldo verwijder je daardoor net iets meer materiaal.
Hoeveel dat is kun je gewoon uitrekenen, maar ik denk niet dat het heel schrikbarend zal zijn.
Dus ik zou met een rond gat beginnen ivm tijdswinst ed.

Hoe gunstig die afstand is, hangt van zoveel dingen af, waarvan een aantal heel praktisch, bv hoe slap het allemaal gaat worden bij montage/assemblage etc. Daarnaast dus ook de interne bracing en constructie.
Ik zou persoonlijk beginnen met een afstand tussen de gaten die gelijk is aan de dikte van het materiaal.
Uitrekenen hoeveel winst dat oplevert qua gewicht en praktisch gewoon kijken hoe zich dat laat hanteren.

Vervolgens een kistje bouwen en controleren tov een solide kast hoe dat zich gedraagt.
Laatst gewijzigd door OWC op wo 20 dec 2023, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

AntonZ schreef: wo 20 dec 2023, 12:09
wouter schreef: di 19 dec 2023, 22:27
Wat vertelt mij het beste hoe de panelen als in elkaar gelijmde doos/box zich gaan gedragen? Dit laatste is omdat ik vermoed dat de krachten die ik wil opvangen het buigen van de sandwich constructie is. Dit zou neerkomen op een puntbelasting op de 3mm dekplaten, wellicht met een torsie test te meten.
Droog vanuit mechanica bekeken lijk je hier voor mijn gevoel twee zaken door elkaar te halen. Een puntbelasting heeft weinig te maken met het buigen of de stijfheid van de gehele sandwich constructie als een gelijmde doos. Vanuit werktuigbouwkunde beschouw je de plaat als een balk die kan buigen. Een zijde opgelegd of ingeklemd. Op het andere uiteinde een kracht, die gelijkmatig verdeeld over de gehele breedte van het vrij hangende uiteinde van de plaat (de "balk" voor een werktuigbouwkundige) op de plaat werkt. Als je het uiteinde naar beneden duwt, dan wordt de bovenzijde van de sandwich uitgerekt. De onderzijde wordt gecomprimeerd. De spanning die in het materiaal van de doorbuigende balk optreedt is het hoogst aan de twee buitenzijden (onder en bovenkant) want die rekken/comprimeren het meest. Daaruit volgt dat de spanning nul is in het midden. Daarom werkt een sandwich: je haalt materiaal weg op de plaats waar het weinig toevoegt aan de sterkte.

Puntbelasting beschouw ik als wat er gebeurt als de hoek van de ene kast botst tegen het midden van de andere kast bij verplaatsen/transport. Dat is een heel andere situatie dan de mechanische sterkte van de sandwich als geheel. Je wilt niet dat er beschadiging optreedt als kasten tegen elkaar botsen, tegen deurkrukken, tegen uitsteeksels in een auto/aanhanger, etc. Dat zijn voor mijn gevoel puntbelastingen. Als je een dergelijke puntbelasting aanbrengt precies in het midden van een onderliggende uitsparing in de middelste laag (cirkelvormige of zeshoekige uitsparing) dan riskeer je een buts.

Torsie belasting is niet relevant. Platen in een luidsprekerkast ondervinden geen torsiebelasting.
Ik wil geen dingen door elkaar halen, maar mijn vraag is specifiek bedoeld voor platen die een behuizing vormen. De druk in een PA luidsprekerbox is gigantisch. Een kast 'meer' bracen is geen oplossing want dat voegt gewicht toe. Ik wil in 15mm minder gewicht, zonder dat ik een akoestisch lekke plaat heb en ook geen platen die hol & bol worden meer dan ik nu heb met 15mm populier. Hoe dunner de plaat hoe zwakker het wordt, elke 1/3e toename in materiaalsterkte (dikte) verdubbelt de stijfheid i.i.r.c.
Ik wil de andere kant op, en mijn vraag was gericht op hoe ik de perforatie het beste kon ontwerpen. Nu is daar een ander probleem bijgekomen, de buitenste lagen in berken voegen zo veel gewicht toe dat het voordeel opgeheven wordt. Ook al klinkt het beter dan 15mm populier, dat ga ik niet kunnen gebruiken - dan kunnen klanten kiezen voor de 15mm berken kastvariant.

Voor puntbelasting ben ik ook niet bang, maar de druk in een kast maakt wel dat een plaat hol & bol belast zou kunnen worden. De sandwich moet ook niet los scheuren. Berken en populier laat zich in principe prima verlijmen, heb ik geen negatieve ervaringen mee.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 16:05
De druk in een PA luidsprekerbox is gigantisch. Een kast 'meer' bracen is geen oplossing want dat voegt gewicht toe.
De bracing zelf hoeft niet zwaar te zijn heh.
Enkel heel stijf.
Dus een alu buisje of zelfs een stok doet al heel erg veel.
Forza

Bericht door Forza »

Heel erg afhankelijk van het complete systeem. Als test zou je bijvoorbeeld een aantal platen kunnen maken met verschillende gaten en/of materialen/composieten en daarvan de eigenfrequentie meten (met bassexiter ofzo). Maar dan heb je alsnog enkel de losse plaat en niet hoe zich dat in een constructie gedraagt. Edit: Stijfheid kan je testen door in te klemmen aan 1 kant en een bepaald gewicht aan de andere kant te hangen, minder doorhangen = stijver.

Dit is overigens prima te simuleren voor puur de geometrie. Maar een materiaal als hout en zeker houtcomposieten zijn eigenlijk alleen te simuleren door een combinatie van verificatie en aan de hand van resultaten de simulatie parameters aanpassen. Ook complete constructies zijn daarna prima te simuleren. Het gaat in ieder geval geen achterkant bierviltje sommetje worden.

Je kan eventueel de zeskanten flink afronden, dan kan de laser er nog steeds flink doorheen jagen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

AntonZ schreef: wo 20 dec 2023, 13:01
Ik heb het idee dat we proberen met je mee te denken maar dat we niet aandragen wat je hoopt/verwacht. De zurige reactie vind ik jammer.

Wat is er mis met de suggestie van een sandwich met 3mm berken voor de buitenzijde van je kast en 3mm populier voor de binnenzijde van je kast? Het bespaart significant gewicht (je geeft immers aan dat de tweemaal 3mm berken je in dat opzicht opbreekt) en doet weinig tot niets af aan de mechanische sterkte.
Dit is op zich wel het proberen waard, maar vanuit de gedachte dat berken voor puntbelasting nodig is niet. Ik vraag me wel af sterk het geheel is als maar 1 van beide delen van berken is. Ik denk dat ik dan beter naar een kern van bijv. 12mm kan gaan, en 2x 1,5mm HDF daarop plakken. Dit inzicht kwam trouwens gisteravond pas, na de eerste testjes. De kern is al vrij optimaal, het gewicht komt door de buitenste platen.
Wanneer ik zou gaan voor een berken buitenlaag en verder populier zou ik liever de perforatie laten infrezen in een 12mm plaat, en dan bijv. 9mm diep. Dit is een bewerking die met een CNC machine moet, maar als dat beter is en wel een haalbare oplossing biedt dan is dat een goede optie.
Mijn ervaring is dat het dan wil scheuren, een deklaag is op een of andere manier toch altijd beter bestand tegen scheuren/splijten dan de kern.
AntonZ schreef: wo 20 dec 2023, 13:01
Voor wat betreft de afmetingen van de gaten: precies wat John zegt. Moeilijk om vanuit een theoretisch model tot "optimale" dimensies van je uitsparingen te komen, omdat de verschillende eisen die je aan het materiaal stelt in tegenstrijdige richtingen werken. Als je het theoretisch mechanisch blijft benaderen dan kun je hooguit met toevoeging van wegingsfactoren tot waarden komen maar ik betwijfel of dat werkelijk zal werken. Nuttiger lijkt mij als je met wat proefstukjes kunt uitproberen hoe verschillende afmetingen van je uitsparingen zich houden onder een belasting. Liefst reproduceerbaar en identieke belasting op verschillende proefstukjes. Dus bijvoorbeeld een ietwat puntig lichaam met een bekend gewicht vanaf een vaste hoogte scharnierend naar je proefpaneel laten vallen. Een belasting die overeenkomt met wat je kasten in de praktijk zouden kunnen tegenkomen. Raak het proefstuk precies middenin een uitsparing want daar zit het zwakste punt van de sandwich.

Met nog eens de toevoeging dat een klein bruggetje dwars door iedere cirkel weinig gewicht toevoegt en veel extra sterkte, juist voor de puntbelastingen. Idem voor trillingen trouwens, als je kijkt naar de akoestische eigenschappen van de sandwich als wand van een luidsprekerkast.
Op je laatste alinea heb ik al gereageerd, driehoekjes ipv zeshoekjes is een idee. Maar alles maken en testen zou ik liever alleen doen als er geen richtlijnen of theorie over bestaat die ik kan gebruiken. Want bij driehoekjes krijg je weer exact dezelfde vraag. En andere vraag die dan ontstaat: hoe test je dit.
Dat over puntbelasting is niet de vraag achter mijn vraag, de Line-X coating beschermd het plaatmateriaal.

Voor een berken afwerking met populieren kern gebruiken we Wisaplex, dat is gewoon te koop. Mooi spul, voor een blanke afwerking. Maar de meeste klanten hebben zwarte structuur coating, en beter dan Line-X wordt het niet.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

OWC schreef: wo 20 dec 2023, 16:06
wouter schreef: wo 20 dec 2023, 16:05
De druk in een PA luidsprekerbox is gigantisch. Een kast 'meer' bracen is geen oplossing want dat voegt gewicht toe.
De bracing zelf hoeft niet zwaar te zijn heh.
Enkel heel stijf.
Dus een alu buisje of zelfs een stok doet al heel erg veel.
Dit is mij bekend, de kasten hebben waar nodig bracing. Maar dit is geen onderdeel van de zoektocht. Ik wil een kast die al licht is, en bracing heeft, lichter maken. Het toevoegen van bracing maakt de kast nooit lichter, maar het is een oplossing wanneer je naar dunnere wanden gaat. Uit ervaring weet ik dat ik niet naar 12mm populier wil, en 9mm berken is nog steeds zwaarder van 15mm populier dus dunnere platen en meer bracing is niet de manier hoe ik nog verder het gewicht omlaag kan krijgen.
Forza

Bericht door Forza »

Als je overigens zonder bracing stijfheid wil creeeren dan is de enigste optie hoogte, dus dikker materiaal en goede doorlopende ribben. Dus een geometrie uitzoeken die nergens onderbroken wordt (van boven naar beneden, links naar rechts en diagonaal). Dan kan je beter 2 laags composiet met 10mm dikkere ribben toepassen (3mm + 25mm) die binnen dus open is en dus geen impact heeft op de inhoud dan een 3 laags composiet (3 + 15+ 3). Kwadratisch oppervlakte moment (dus stijfheid in een doorsnede) heeft voor een rechthoekig profiel de hoogte tot de macht 3, dus iets meer hoogte in de ribben gaat hard in de stijfheid.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

OWC schreef: wo 20 dec 2023, 16:04

Bij een zeshoek is de vul dichtheid een beetje beter tov een rond gat.
Per saldo verwijder je daardoor net iets meer materiaal.
Hoeveel dat is kun je gewoon uitrekenen, maar ik denk niet dat het heel schrikbarend zal zijn.
Dus ik zou met een rond gat beginnen ivm tijdswinst ed.

Hoe gunstig die afstand is, hangt van zoveel dingen af, waarvan een aantal heel praktisch, bv hoe slap het allemaal gaat worden bij montage/assemblage etc. Daarnaast dus ook de interne bracing en constructie.
Je eerste zin was ook mijn gevoel, maar de ronde gaten hebben dunnere plekken als gevolg terwijl de ronde gat perforatie sterker is bij belasting. Omdat het maar op kleine plekjes erg dun wordt gaat het wellicht toch nog goed. Een honingraad van bijen zit ook tussen zeskant en rond in als ik zo even google. De kasten zijn zoals ze zijn, de bracing zit waar nodig. Het gaat me niet om kastontwerp, maar de constructie van het plaatmateriaal.
Ik heb o.a bij Kuiper gekeken: https://fineer.nl/panelen/air/
Deze heb ik in huis gehad, maar de platen waren slecht en waren ook veel zwaarder dan volgens spec zou moeten: https://www.houtwerf.nl/nieuw-op-voorra ... cataria-2/
OWC schreef: wo 20 dec 2023, 16:04
Ik zou persoonlijk beginnen met een afstand tussen de gaten die gelijk is aan de dikte van het materiaal.
Uitrekenen hoeveel winst dat oplevert qua gewicht en praktisch gewoon kijken hoe zich dat laat hanteren.

Vervolgens een kistje bouwen en controleren tov een solide kast hoe dat zich gedraagt.
Het lijkt me dat de steekafstand met tussenruimte van 9mm vrij fors is en amper winst oplevert. Komen we ook weer op 'kijken hoe zich dat laat hanteren' en ik weet even niet zo goed hoe ik dat zou kunnen testen. Ik kan wel een weegschaal pakken en mijn oren aan het werk zetten, maar dat is eerder een laatste stap dan een ontwerpvariabele.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Forza schreef: wo 20 dec 2023, 16:35
Als je overigens zonder bracing stijfheid wil creeeren dan is de enigste optie hoogte, dus dikker materiaal en goede doorlopende ribben. Dus een geometrie uitzoeken die nergens onderbroken wordt (van boven naar beneden, links naar rechts en diagonaal). Dan kan je beter 2 laags composiet met 10mm dikkere ribben toepassen (3mm + 25mm) die binnen dus open is en dus geen impact heeft op de inhoud dan een 3 laags composiet (3 + 15+ 3). Kwadratisch oppervlakte moment (dus stijfheid in een doorsnede) heeft voor een rechthoekig profiel de hoogte tot de macht 3, dus iets meer hoogte in de ribben gaat hard in de stijfheid.
Thanks, in het kader van bracing is dit een goede oplossing. Dit gebruikt Barefaced ook, een beetje B&W matrix achtig: https://barefacedbass.com/technical-inf ... osures.htm
Voor nu wil ik mij richten op het gebruik van de laser en een sandwich plaat ontwerpen die lichter is dan populier maar geen grote nadelen heeft behalve wellicht tijd en kosten.
Forza

Bericht door Forza »

En 3mm + 12mm + 12mm waarbij de 12mm lagen dezelfde geometrie hebben? Zo maak je hogere ribben en dan kan je spelen met hoeveel materiaal je weghaalt om toch lichter uit te komen.
Walt

Bericht door Walt »

Denk dat een goed ontworpen bracing de kast heel stijf kan maken, en niet veel gewicht hoeft toe te voegen. Die dikke wanden kosten je ook liters, die de woofer kan gebruiken. Maar als je perse een sandwich plaat wilt, dan moet je dat zelf weten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik begrijp niet wat er zo moeilijk is aan mijn vraag, maar goed.. Walt, waar mis je nou precies bracing?
1x12" 53 x 40 x 40 cm ca. 20kg
1x12" 53 x 40 x 40 cm ca. 20kg
1x 18" 53 x 53 x 40 cm 19,5 kg
1x 18" 53 x 53 x 40 cm 19,5 kg
1x 10" 40 x 30 x 40 cm 12,5 kg
1x 10" 40 x 30 x 40 cm 12,5 kg
Ons meest verkochte model, 12,5 kg en vanwege de 10RS350 een super goed laag. Morel Cat 378 tweeter en filtering maakt het af. Line-X coating maakt de buitenkant net zo waardig als de binnenkant. Dit neem je zo mee aan de hand, nu de andere kasten nog onder de 16kg krijgen...

Ik heb ook nog wel foto's van 1x8" in 15 liter, berken met 2 bracingen... Met minder dan 10kg geen reden om aan te passen.
richard

Bericht door richard »

wouter schreef: wo 20 dec 2023, 15:46
Misschien de natuur als antwoord:
Honeycomb,_honingraat.jpg
Dit zal de meest optimale verhouding zijn tussen materiaalgebruik, inhoud en sterkte.
Of het maakbaar is met populiermultiplex en laser valt te bezien. Kleine gaten en heel dunne tussenwanden, hoe dicht kun je het benaderen?
Zou je voor wat je wel kan maken, de verhouding tussen wanddikte van de raat en het oppervlak van de raat kunnen aanhouden als optimum?

Hoe test je dat? Empirisch.
Ik stel voor met drie proefstukjes; één opgebouwd volgens de hypothese, één waarvan je de verhouding wanddikte en oppervlak verdubbelt en één waarbij je de verhouding halveert.
Weeg ze en doe een proef met de doorbuiging onder een bepaalde belasting. Als paneel in een testkast met versnellingopnemer zou helemaal ideaal zijn.

Voor de betrouwbaarheid van de uitkomst zou je de proef een aantal keer moeten (laten) herhalen.
Laatst gewijzigd door richard op wo 20 dec 2023, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Bericht door John P »

Je kunt waarschijnlijk beter echt honingraatkarton kopen qua efficientie en prijs. https://www.honingraatkarton.nl/
richard

Bericht door richard »

Dergelijke suggesties zijn hier eerder voorbij gekomen, maar Wouter wil blijkbaar aan de slag met berken en populier multiplex en dit wetenschappelijk benaderen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”