Fetzilla 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Aha ik heb 4 van die harde witte (mica?) plaatjes van +-2mm dik erbij die dezelfde grootte hebben als de mosfets en ook een gaatje hebben. Ik dacht dat die tussen de print en de fet moesten, dus goed dat ik het check.

Tussen de fet en koelprofiel dus, en dan ook nog afstandhouders tussen de fet en de printplaat. Een stukje zagen van een oude printplaat. Of een stuk 'gaatjesbord' waar je ontwerpen op kan solderen zou ook prima kunnen lijkt me?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

grimoire schreef: zo 17 dec 2023, 11:28
dus komende week aan de slag met het volgende te solderen, monteren of te koppelen:
-laatste paar weerstandjes (ook bij 'PL' de 100k)
-audyn+ caps van 1uf

-mosfets
-koelprofielen
-ringkern 2x25vac
-inschakelvertraging
-alps potmeter

2 vraagjes, hopelijk weet iemand het, onderstaande fotos bijbehorend

Ik lijk verschillende mosfets te hebben, of zijn deze hetzelfde ondanks andere nummers?

Daarnaast dubbelcheck voor ik ze vast soldeer.. de metalige kant komt tegen het koelprofiel aan lijkt me? En moet er nog iets van koelpasta tussen, of moet de verf op die plek van het koelprofiel afgeschuurd voor betere geleiding?

PXL_20231217_101814550.jpg
PXL_20231217_101856202.jpg
Ok... ik lees hier in de parts list dat locatie T4 en T5 op de printplaat ook een andere fet is...

T4 Exicon ECX10N20
T5 Exicon ECX 10P20

Ik heb gewoon een ander merk, maar dat het 2 verschillende zijn lijkt wel te kloppen
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Je kan de exicons gebruiken alsook de sj162/sk1058 alsook zoals ik in de tijd de Alfets welke ondertussen niet meer te koop zijn .
Voor mijn eerste Fetzilla had ik enkele 3mm rondellen gebruikt als standoff tussen fet en printplaat .
Toen kreeg ik een tip van Hugh Dean om kapotte BD 139 transistors te gebruiken hiervoor .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

grimoire schreef: zo 17 dec 2023, 13:56
Aha ik heb 4 van die harde witte (mica?) plaatjes van +-2mm dik erbij die dezelfde grootte hebben als de mosfets en ook een gaatje hebben. Ik dacht dat die tussen de print en de fet moesten, dus goed dat ik het check.

Tussen de fet en koelprofiel dus, en dan ook nog afstandhouders tussen de fet en de printplaat. Een stukje zagen van een oude printplaat. Of een stuk 'gaatjesbord' waar je ontwerpen op kan solderen zou ook prima kunnen lijkt me?
Ik stuur enkele dunnere isolatie plaatjes op waarmee het niet nodig is om die witte pasta te smeren . Er kunnen ook problemen ontstaan met de laterale fets bij gebruik van keramische isolatie plaatjes . Het schijnt dat je zo mogelijk een condensator creëert . Zal ook even achter defecte transistors zoeken en mee sturen .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Hartelijk dank! Maar het lijkt me niet nodig. Die keramische plaatjes worden veel gebruikt en moet geen probleem zijn.

En ik heb ook nog wel iets liggen wat als afstandhouder tussen fet en printplaat kan dienen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Kappa7 »

Op een of andere manier kan ik die BD139 maar niet voor me zien als afstand houder.
Heb je daar een plaatje van hoe je dat bedoeld?
Ik begin nu wel nieuwsgierig te raken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

Komt op mij een beetje over als de firma knoei&bagger...
Een zakje van 25 kunststof afstandsbussen kostten een paar kwartjes op aliexpres.
Zijn dezelfde als je hier koopt in een winkel voor een dubbeltje per stuk, bij wijze van spreken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Pjotr »

grimoire schreef: zo 17 dec 2023, 17:19
Hartelijk dank! Maar het lijkt me niet nodig. Die keramische plaatjes worden veel gebruikt en moet geen probleem zijn.
Klopt. Zijn ook uitstekend op die plek. Maar wis en waarachtig WEL thermisch geleidende pasta gebruiken aan beide kanten!!! Dat verdringt de lucht die er anders altijd nog tussen zit: Lucht is een hele slechte warmtegeleider. Kan zomaar een factor 10 - 25 in totale thermische weerstand schelen. Ze moeten i.d.d. direct tussen FET en koelprofiel. En niet tussen FET en print!
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 18 dec 2023, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Ray ,
Dit is een antwoord van iemand die niet verder denkt .
Zal het proberen uitleggen .
De 2 BD 139 komen aan de onderkant tussen printplaat en power fets .
De ontwerper Hugh Dean gebruikt deze methode altijd mede ook door als ze thermisch moeten gekoppeld zijn met de power fets. Bij andere ontwerpen is eentje actief en bij de andere zijde enkel als standoff .
Zie naar de foto dan word het duidelijk .
Zal eens kijken of ik een foto vind waar ze tussen zitten .
Update :
hoop dat het duidelijk is zo ?
Bijlagen
N80.jpg
Maya.jpg
N70.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Pjotr schreef: ma 18 dec 2023, 11:19
grimoire schreef: zo 17 dec 2023, 17:19
Hartelijk dank! Maar het lijkt me niet nodig. Die keramische plaatjes worden veel gebruikt en moet geen probleem zijn.
Klopt. Zijn ook uitstekend op die plek. Maar wis en waarachtig WEL thermisch geleidende pasta gebruiken aan beide kanten!!! Dat verdringt de lucht die er anders altijd nog tussen zit: Lucht is een hele slechte warmtegeleider. Kan zomaar een factor 10 - 25 in totale thermische weerstand schelen. Ze moeten i.d.d. direct tussen FET en koelprofiel. En niet tussen FET en print!
Dank voor de tip, ik heb pasta dus komt goed:)
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

ray5150 schreef: ma 18 dec 2023, 11:14
Komt op mij een beetje over als de firma knoei&bagger...
Een zakje van 25 kunststof afstandsbussen kostten een paar kwartjes op aliexpres.
Zijn dezelfde als je hier koopt in een winkel voor een dubbeltje per stuk, bij wijze van spreken.
Heb nog een heel doosje van ali met allerlei kunststof printplaat afstandhouders liggen bedenk ik me door jou opmerking, thanks
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Pjotr »

meanman64 schreef: ma 18 dec 2023, 11:36
hoop dat het duidelijk is zo ?
Ja, dat is helemaal duidelijk. De FET's zitten niet eens vastgeschroefd zo te zien en hangt alles aan die arme BD'tjes :shock:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

De FETs zitten in het koelprofiel vast geschroefd
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Boutje gaat bij de fetzilla door de printplaat, langs of door de afstandhouder (afhankelijk welk type), door de fet, door het keramisch plaatje, en dan het koelprofiel in
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Pjotr »

Ja dat snap ik. Maar wat is dan die afstandhouder? Zelf doe ik dat vaak ook zo, en dan tussen de transistor en print zo'n siliconen rubber isolatieplaatje. Dat veert enigszins met opwarmen en afkoelen en vangt oneffenheden op.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Welke afstandhouder bedoel je ?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Pjotr schreef: ma 18 dec 2023, 16:28
Ja dat snap ik. Maar wat is dan die afstandhouder? Zelf doe ik dat vaak ook zo, en dan tussen de transistor en print zo'n siliconen rubber isolatieplaatje. Dat veert enigszins met opwarmen en afkoelen en vangt oneffenheden op.
Moet nog kijken wat ik heb

Stukje rubber kan ook ja? Heb nog een binnenbandje liggen voor knip en plak doeleinden haha

@meanman waar jij die transistor voor gebruikt
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Je moet wel een stevige verbinding hebben met het koelprofiel en tevens zorgt die transistor ervoor dat er lucht kan passeren tussen get en printplaat .
De printplaat gebruikt verder geen bevestigingspunten dan met de 2 FETs . En nee , dit heeft nog niet voor problemen gezorgd .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Uit de handleiding het volgende:
The M3 mounting bolts which secure the two output devices to the flat backed heatsink should have a single 3/8”x1/8” steel washer on the component side, and two identical washers on the foil side acting as spacers between the pcb and the output device. The bolt should be 16mm long – 5/8” – and this will give 7mm (1/4” plus) thread engagement into the heatsink base.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Bij mijn eerst gebouwde Fetzilla heb ik ook rondelletjes gebruikt zoals eerder vermeld .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Kappa7 »

meanman64 schreef: ma 18 dec 2023, 11:36
hoop dat het duidelijk is zo ?
Ja bedankt nu heb ik er een plaatje bij.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

meanman64 schreef: ma 18 dec 2023, 11:36
Ray ,
Dit is een antwoord van iemand die niet verder denkt .
Zal het proberen uitleggen .
De 2 BD 139 komen aan de onderkant tussen printplaat en power fets .
De ontwerper Hugh Dean gebruikt deze methode altijd mede ook door als ze thermisch moeten gekoppeld zijn met de power fets. Bij andere ontwerpen is eentje actief en bij de andere zijde enkel als standoff .
Zie naar de foto dan word het duidelijk .
Zal eens kijken of ik een foto vind waar ze tussen zitten .
Update :
hoop dat het duidelijk is zo ?
Een PCB ontwerpen is nu eenmaal compromissen sluiten en keuzes maken.
Omdat ik zelf ook wel eens een enkele keer een printje teken ben ik daar ook wel eens tegen aan gelopen.
Het is de keuze van de ontwerper om de gelijkrichting en afvlakking in de PCB op te nemen.
Is op zich iets van te zeggen want een minimum aan bedrading nodig.
Nadeel daarvan weer is dat dat een hoop extra ruimte kost, en de PCB een stuk groter word.
Nu wil je ook weer voorkomen dat het koelblok onnodig groot word, want duur en onpraktisch.
Het ziet er dus naar uit dat van deze beslissingen de driver en eindtorren min of meer de dupe zijn geworden.
Want deze zitten nu op een heel onpraktische plek. (vind ik, tenminste.)
Zelf zou ik andere keuzes maken, zoals de voeding op een aparte PCB houden, en met wat schuiven en inschikken kan het geheel ongeveer 50 % kleiner worden.
De driver en eindtorren zouden dan aan kopse kanten of de lange zijdes kunnen komen, eventueel met een wat groter gat of een U vormige uitfrezing.
Zodat je er wat beter bij kan komen met diverse gereedschappen om het geheel in model te plooien.

Wat me bij die rode printen ook opvalt is dat er ondanks het gebruik van SMD weerstanden nog een zeeën aan ruimte overblijft die nuttiger gebruikt had kunnen worden door er een compacter geheel van te maken.
Kijk in deze eens naar de CA versterker van Pjotr, dat is een schoolvoorbeeld van efficiënt ruimtegebruik, waarbij SMD en trough hole gecombineerd word.
Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Het gaat hier nu even niet hoe wel of hoe niet een print ontwerpen maar om een manier te laten zien aan Stefan hoe de fets bij de Fetzilla te bevestigen .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36755
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Pjotr »

Ah, ik begrijp dat je een BD'tje als afstandsbus gebruikt hebt tussen fet en print. Maar dan kan ie net zo goed ook zo'n ceramisch plaatje daarvoor gebruiken. Of zoals genoemd een stukje restprintplaat. En bovenop de print een veerringetje wat je niet te vast draait.

B.t.w. fietsbanden zou ik niet gebruiken, stel je voor dat je over een spijker gaat :lol:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

@Pjotr:
T waren toch al spijkerbanden, dus geen probleem

Fets zitten er op incl alle eerder genoemde voorwaarden
Kwam de bijna antieke draadtapset die ik 15 jaar geleden van mijn vader kreeg eindelijk eens van pas :lol:

Dan nu in deze volgorde
- Nu de ringkerntrafo en aansluiten. Ik ga eerst even proberen uit te zoeken welke draden wat zijn.
- dan een lamp test device knutselen en testen (eerst laag voltage zoals Meanman voorstelde)
- potmeters instellen
-speaker delay device en alps 50k log volume koppelen
-testen met speakers:)
PXL_20231220_141615259.jpg
Plaats reactie