Fetzilla 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fetzilla 4.0
Aha ik heb 4 van die harde witte (mica?) plaatjes van +-2mm dik erbij die dezelfde grootte hebben als de mosfets en ook een gaatje hebben. Ik dacht dat die tussen de print en de fet moesten, dus goed dat ik het check.
Tussen de fet en koelprofiel dus, en dan ook nog afstandhouders tussen de fet en de printplaat. Een stukje zagen van een oude printplaat. Of een stuk 'gaatjesbord' waar je ontwerpen op kan solderen zou ook prima kunnen lijkt me?
Tussen de fet en koelprofiel dus, en dan ook nog afstandhouders tussen de fet en de printplaat. Een stukje zagen van een oude printplaat. Of een stuk 'gaatjesbord' waar je ontwerpen op kan solderen zou ook prima kunnen lijkt me?
Re: Fetzilla 4.0
Ok... ik lees hier in de parts list dat locatie T4 en T5 op de printplaat ook een andere fet is...grimoire schreef: ↑zo 17 dec 2023, 11:28dus komende week aan de slag met het volgende te solderen, monteren of te koppelen:
-laatste paar weerstandjes (ook bij 'PL' de 100k)
-audyn+ caps van 1uf
-mosfets
-koelprofielen
-ringkern 2x25vac
-inschakelvertraging
-alps potmeter
2 vraagjes, hopelijk weet iemand het, onderstaande fotos bijbehorend
Ik lijk verschillende mosfets te hebben, of zijn deze hetzelfde ondanks andere nummers?
Daarnaast dubbelcheck voor ik ze vast soldeer.. de metalige kant komt tegen het koelprofiel aan lijkt me? En moet er nog iets van koelpasta tussen, of moet de verf op die plek van het koelprofiel afgeschuurd voor betere geleiding?
PXL_20231217_101814550.jpg
PXL_20231217_101856202.jpg
T4 Exicon ECX10N20
T5 Exicon ECX 10P20
Ik heb gewoon een ander merk, maar dat het 2 verschillende zijn lijkt wel te kloppen
Re: Fetzilla 4.0
Je kan de exicons gebruiken alsook de sj162/sk1058 alsook zoals ik in de tijd de Alfets welke ondertussen niet meer te koop zijn .
Voor mijn eerste Fetzilla had ik enkele 3mm rondellen gebruikt als standoff tussen fet en printplaat .
Toen kreeg ik een tip van Hugh Dean om kapotte BD 139 transistors te gebruiken hiervoor .
Voor mijn eerste Fetzilla had ik enkele 3mm rondellen gebruikt als standoff tussen fet en printplaat .
Toen kreeg ik een tip van Hugh Dean om kapotte BD 139 transistors te gebruiken hiervoor .
Re: Fetzilla 4.0
Ik stuur enkele dunnere isolatie plaatjes op waarmee het niet nodig is om die witte pasta te smeren . Er kunnen ook problemen ontstaan met de laterale fets bij gebruik van keramische isolatie plaatjes . Het schijnt dat je zo mogelijk een condensator creëert . Zal ook even achter defecte transistors zoeken en mee sturen .grimoire schreef: ↑zo 17 dec 2023, 13:56Aha ik heb 4 van die harde witte (mica?) plaatjes van +-2mm dik erbij die dezelfde grootte hebben als de mosfets en ook een gaatje hebben. Ik dacht dat die tussen de print en de fet moesten, dus goed dat ik het check.
Tussen de fet en koelprofiel dus, en dan ook nog afstandhouders tussen de fet en de printplaat. Een stukje zagen van een oude printplaat. Of een stuk 'gaatjesbord' waar je ontwerpen op kan solderen zou ook prima kunnen lijkt me?
Re: Fetzilla 4.0
Hartelijk dank! Maar het lijkt me niet nodig. Die keramische plaatjes worden veel gebruikt en moet geen probleem zijn.
En ik heb ook nog wel iets liggen wat als afstandhouder tussen fet en printplaat kan dienen
En ik heb ook nog wel iets liggen wat als afstandhouder tussen fet en printplaat kan dienen
Re: Fetzilla 4.0
Op een of andere manier kan ik die BD139 maar niet voor me zien als afstand houder.
Heb je daar een plaatje van hoe je dat bedoeld?
Ik begin nu wel nieuwsgierig te raken.
Heb je daar een plaatje van hoe je dat bedoeld?
Ik begin nu wel nieuwsgierig te raken.
Re: Fetzilla 4.0
Komt op mij een beetje over als de firma knoei&bagger...
Een zakje van 25 kunststof afstandsbussen kostten een paar kwartjes op aliexpres.
Zijn dezelfde als je hier koopt in een winkel voor een dubbeltje per stuk, bij wijze van spreken.
Een zakje van 25 kunststof afstandsbussen kostten een paar kwartjes op aliexpres.
Zijn dezelfde als je hier koopt in een winkel voor een dubbeltje per stuk, bij wijze van spreken.
Re: Fetzilla 4.0
Klopt. Zijn ook uitstekend op die plek. Maar wis en waarachtig WEL thermisch geleidende pasta gebruiken aan beide kanten!!! Dat verdringt de lucht die er anders altijd nog tussen zit: Lucht is een hele slechte warmtegeleider. Kan zomaar een factor 10 - 25 in totale thermische weerstand schelen. Ze moeten i.d.d. direct tussen FET en koelprofiel. En niet tussen FET en print!
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 18 dec 2023, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fetzilla 4.0
Ray ,
Dit is een antwoord van iemand die niet verder denkt .
Zal het proberen uitleggen .
De 2 BD 139 komen aan de onderkant tussen printplaat en power fets .
De ontwerper Hugh Dean gebruikt deze methode altijd mede ook door als ze thermisch moeten gekoppeld zijn met de power fets. Bij andere ontwerpen is eentje actief en bij de andere zijde enkel als standoff .
Zie naar de foto dan word het duidelijk .
Zal eens kijken of ik een foto vind waar ze tussen zitten .
Update :
hoop dat het duidelijk is zo ?
Dit is een antwoord van iemand die niet verder denkt .
Zal het proberen uitleggen .
De 2 BD 139 komen aan de onderkant tussen printplaat en power fets .
De ontwerper Hugh Dean gebruikt deze methode altijd mede ook door als ze thermisch moeten gekoppeld zijn met de power fets. Bij andere ontwerpen is eentje actief en bij de andere zijde enkel als standoff .
Zie naar de foto dan word het duidelijk .
Zal eens kijken of ik een foto vind waar ze tussen zitten .
Update :
hoop dat het duidelijk is zo ?
Re: Fetzilla 4.0
Dank voor de tip, ik heb pasta dus komt goed:)Pjotr schreef: ↑ma 18 dec 2023, 11:19Klopt. Zijn ook uitstekend op die plek. Maar wis en waarachtig WEL thermisch geleidende pasta gebruiken aan beide kanten!!! Dat verdringt de lucht die er anders altijd nog tussen zit: Lucht is een hele slechte warmtegeleider. Kan zomaar een factor 10 - 25 in totale thermische weerstand schelen. Ze moeten i.d.d. direct tussen FET en koelprofiel. En niet tussen FET en print!
Re: Fetzilla 4.0
Heb nog een heel doosje van ali met allerlei kunststof printplaat afstandhouders liggen bedenk ik me door jou opmerking, thanks
Re: Fetzilla 4.0
Boutje gaat bij de fetzilla door de printplaat, langs of door de afstandhouder (afhankelijk welk type), door de fet, door het keramisch plaatje, en dan het koelprofiel in
Re: Fetzilla 4.0
Ja dat snap ik. Maar wat is dan die afstandhouder? Zelf doe ik dat vaak ook zo, en dan tussen de transistor en print zo'n siliconen rubber isolatieplaatje. Dat veert enigszins met opwarmen en afkoelen en vangt oneffenheden op.
Re: Fetzilla 4.0
Moet nog kijken wat ik heb
Stukje rubber kan ook ja? Heb nog een binnenbandje liggen voor knip en plak doeleinden haha
@meanman waar jij die transistor voor gebruikt
Re: Fetzilla 4.0
Je moet wel een stevige verbinding hebben met het koelprofiel en tevens zorgt die transistor ervoor dat er lucht kan passeren tussen get en printplaat .
De printplaat gebruikt verder geen bevestigingspunten dan met de 2 FETs . En nee , dit heeft nog niet voor problemen gezorgd .
De printplaat gebruikt verder geen bevestigingspunten dan met de 2 FETs . En nee , dit heeft nog niet voor problemen gezorgd .
Re: Fetzilla 4.0
Uit de handleiding het volgende:
The M3 mounting bolts which secure the two output devices to the flat backed heatsink should have a single 3/8”x1/8” steel washer on the component side, and two identical washers on the foil side acting as spacers between the pcb and the output device. The bolt should be 16mm long – 5/8” – and this will give 7mm (1/4” plus) thread engagement into the heatsink base.
Re: Fetzilla 4.0
Bij mijn eerst gebouwde Fetzilla heb ik ook rondelletjes gebruikt zoals eerder vermeld .
Re: Fetzilla 4.0
Een PCB ontwerpen is nu eenmaal compromissen sluiten en keuzes maken.meanman64 schreef: ↑ma 18 dec 2023, 11:36Ray ,
Dit is een antwoord van iemand die niet verder denkt .
Zal het proberen uitleggen .
De 2 BD 139 komen aan de onderkant tussen printplaat en power fets .
De ontwerper Hugh Dean gebruikt deze methode altijd mede ook door als ze thermisch moeten gekoppeld zijn met de power fets. Bij andere ontwerpen is eentje actief en bij de andere zijde enkel als standoff .
Zie naar de foto dan word het duidelijk .
Zal eens kijken of ik een foto vind waar ze tussen zitten .
Update :
hoop dat het duidelijk is zo ?
Omdat ik zelf ook wel eens een enkele keer een printje teken ben ik daar ook wel eens tegen aan gelopen.
Het is de keuze van de ontwerper om de gelijkrichting en afvlakking in de PCB op te nemen.
Is op zich iets van te zeggen want een minimum aan bedrading nodig.
Nadeel daarvan weer is dat dat een hoop extra ruimte kost, en de PCB een stuk groter word.
Nu wil je ook weer voorkomen dat het koelblok onnodig groot word, want duur en onpraktisch.
Het ziet er dus naar uit dat van deze beslissingen de driver en eindtorren min of meer de dupe zijn geworden.
Want deze zitten nu op een heel onpraktische plek. (vind ik, tenminste.)
Zelf zou ik andere keuzes maken, zoals de voeding op een aparte PCB houden, en met wat schuiven en inschikken kan het geheel ongeveer 50 % kleiner worden.
De driver en eindtorren zouden dan aan kopse kanten of de lange zijdes kunnen komen, eventueel met een wat groter gat of een U vormige uitfrezing.
Zodat je er wat beter bij kan komen met diverse gereedschappen om het geheel in model te plooien.
Wat me bij die rode printen ook opvalt is dat er ondanks het gebruik van SMD weerstanden nog een zeeën aan ruimte overblijft die nuttiger gebruikt had kunnen worden door er een compacter geheel van te maken.
Kijk in deze eens naar de CA versterker van Pjotr, dat is een schoolvoorbeeld van efficiënt ruimtegebruik, waarbij SMD en trough hole gecombineerd word.
Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Re: Fetzilla 4.0
Het gaat hier nu even niet hoe wel of hoe niet een print ontwerpen maar om een manier te laten zien aan Stefan hoe de fets bij de Fetzilla te bevestigen .
Re: Fetzilla 4.0
Ah, ik begrijp dat je een BD'tje als afstandsbus gebruikt hebt tussen fet en print. Maar dan kan ie net zo goed ook zo'n ceramisch plaatje daarvoor gebruiken. Of zoals genoemd een stukje restprintplaat. En bovenop de print een veerringetje wat je niet te vast draait.
B.t.w. fietsbanden zou ik niet gebruiken, stel je voor dat je over een spijker gaat
B.t.w. fietsbanden zou ik niet gebruiken, stel je voor dat je over een spijker gaat
Re: Fetzilla 4.0
@Pjotr:
T waren toch al spijkerbanden, dus geen probleem
Fets zitten er op incl alle eerder genoemde voorwaarden
Kwam de bijna antieke draadtapset die ik 15 jaar geleden van mijn vader kreeg eindelijk eens van pas
Dan nu in deze volgorde
- Nu de ringkerntrafo en aansluiten. Ik ga eerst even proberen uit te zoeken welke draden wat zijn.
- dan een lamp test device knutselen en testen (eerst laag voltage zoals Meanman voorstelde)
- potmeters instellen
-speaker delay device en alps 50k log volume koppelen
-testen met speakers:)
T waren toch al spijkerbanden, dus geen probleem
Fets zitten er op incl alle eerder genoemde voorwaarden
Kwam de bijna antieke draadtapset die ik 15 jaar geleden van mijn vader kreeg eindelijk eens van pas
Dan nu in deze volgorde
- Nu de ringkerntrafo en aansluiten. Ik ga eerst even proberen uit te zoeken welke draden wat zijn.
- dan een lamp test device knutselen en testen (eerst laag voltage zoals Meanman voorstelde)
- potmeters instellen
-speaker delay device en alps 50k log volume koppelen
-testen met speakers:)
