Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Het is inderdaad een OEM product, maar er is een evaluation board. Dat heb ik ook hier, maar ik wil dat niet maar rucksichtloss achter in de speaker prakken. En dan moet ik nog steeds de XLR aansluitingen apart aansluiten. Ik wil juist graag alles op 1 board.
Laatst gewijzigd door satefan op ma 11 dec 2023, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik maak geen grap, het begint met niet kloppende 3d modellen en footprints. Datasheets zijn ook niet heilig.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Library niet op orde dus. Daar begint alles mee, onderschat en juist het belangrijkste.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Dat is jouw conclusie, daar wordt heel streng op toegezien binnen Hypex. Sterker nog, niemand binnen Hypex kan iets ontwerpen buiten hun eigen Library. Probleem start altijd met een nieuw component. En dan heb je nog iets als monteerbaarheid, bepaalde dingen zie je gewoon niet in een 3d pakket. Neem bijvoorbeeld een Neutrik female printdeel. Deze moet je met print onder een hoek door het gat steken vanwege de ontgrendel knop.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Dit is een library issue, en geloof me, ik zie van heel wat bedrijven libraries. Maar dit raakt OT, is Stefan met z'n mooie project ook niet bij gebaat.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Nou ja, het zet me wel op scherp om te proberen netjes en georganiseerd te werk te gaan 
Het valt nog niet mee om een XLR connector te vinden waarvan zowel de footprint als het 3D model aanwezig zijn. Sommige hebben gewoon een lomp vierkant blok als 3D model. Daar doe ik het niet voor natuurlijk. Ik blader rond op componentsearchengine. Ik zal eens kijken of er nog andere bronnen zijn.
Satefan
Het valt nog niet mee om een XLR connector te vinden waarvan zowel de footprint als het 3D model aanwezig zijn. Sommige hebben gewoon een lomp vierkant blok als 3D model. Daar doe ik het niet voor natuurlijk. Ik blader rond op componentsearchengine. Ik zal eens kijken of er nog andere bronnen zijn.
Satefan
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Goed. Voor nu zijn deze XLR componenten goed genoeg. We zijn immers nog aan het experimenteren in het digitale domein.
Nu wil ik de PS enable schakelaar op het bord plaatsen. Een schakelaar erop maken gaat wel lukken inmiddels, maar de vraag is waar deze op aangesloten dient te worden. Volgens het Hypex datablad gaat het om pin 9 van J6.
De vraag is waar de andere pin van de schakelaar moet komen. Op de ground neem ik aan? Dit zijn natuurlijk NooB vragen, maar ja...
Nu wil ik de PS enable schakelaar op het bord plaatsen. Een schakelaar erop maken gaat wel lukken inmiddels, maar de vraag is waar deze op aangesloten dient te worden. Volgens het Hypex datablad gaat het om pin 9 van J6.
De vraag is waar de andere pin van de schakelaar moet komen. Op de ground neem ik aan? Dit zijn natuurlijk NooB vragen, maar ja...
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ga je de schakelaar achterop plaatsen op beide speakers of wil je die centraal aan en uit schakelen?
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.
Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad.
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.
Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad.
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Mja. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat een echte mute-schakelaar in de praktijk gewoon niet zo nuttig is. Dus een relais met een vertraging is nuttiger, om zo zeker te weten dat er geen klikjes/plopjes uit de speakers komen.
Eens even kijken of ik daar iets over kan vinden.
Eens even kijken of ik daar iets over kan vinden.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je zou met een dergelijke schakeling een vertraging in de mute kunnen maken.
De diode zorgt er voor dat de mute er langer overdoet bij het laden van de condensator maar omgekeerd laad hij stroom door en daarmee is de mute eerder laag.
Zo kan je een enkele schakelaar gebruiken om de boel netjes in en uit te schakelen.
Dit voorbeeld komt van een TDA7294 maar zou hier ook prima kunnen werken.
Misschien wel even afwachten wat de Hypex experts hier van vinden.
Zo kan je een enkele schakelaar gebruiken om de boel netjes in en uit te schakelen.
Dit voorbeeld komt van een TDA7294 maar zou hier ook prima kunnen werken.
Misschien wel even afwachten wat de Hypex experts hier van vinden.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Waarom nou weer een oplossing voor een probleem die er niet is. RTFM!
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Probleem wat er niet is??
\viewtopic.php?t=29300
\viewtopic.php?t=29300
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Gaan we weer....
Bij inschakelen zal ie nooit ploppen, dat kan nl niet omdat de mute pas vrijgegeven wordt als de voedingspanningen stabiel zijn. Uitschakelen via de netspanning kan een plopje geven, maar om eerlijk te zijn ben ik zelden een amp tegen gekomen die daar geen last van heeft.
Bij inschakelen zal ie nooit ploppen, dat kan nl niet omdat de mute pas vrijgegeven wordt als de voedingspanningen stabiel zijn. Uitschakelen via de netspanning kan een plopje geven, maar om eerlijk te zijn ben ik zelden een amp tegen gekomen die daar geen last van heeft.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Proef op de som genomen.
Mijn huidige opstelling (met eval board) plopt inderdaad niet bij PS enable of 'koud' de spanning erop gooien (ik heb ze altijd gewoon aan staan). Ik zal wel een inschakel-schakelaar maken voor PS-enable zodat je de speaker 'uit' kan zetten.
Satefan
Mijn huidige opstelling (met eval board) plopt inderdaad niet bij PS enable of 'koud' de spanning erop gooien (ik heb ze altijd gewoon aan staan). Ik zal wel een inschakel-schakelaar maken voor PS-enable zodat je de speaker 'uit' kan zetten.
Satefan
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ter info: Neutrik heeft (meestal) zelf ook 3D modellen op hun website staan.Kappa7 schreef: ↑ma 11 dec 2023, 20:20Ga je de schakelaar achterop plaatsen op beide speakers of wil je die centraal aan en uit schakelen?
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.
Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad.![]()
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
https://www.neutrik.com/en/product/nc3fah2 Dan even scrollen naar de Downloads sectie.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Klopt ook die had ik voor mijn eigen project gevonden maar besloten om toch maar niet te gebruiken. Qua maatvoering zullen ze wel kloppen maar vond degene die ik doorgaf wat mooier in detail.hsmeets schreef: ↑di 12 dec 2023, 13:03Ter info: Neutrik heeft (meestal) zelf ook 3D modellen op hun website staan.Kappa7 schreef: ↑ma 11 dec 2023, 20:20Ga je de schakelaar achterop plaatsen op beide speakers of wil je die centraal aan en uit schakelen?
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.
Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad.![]()
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
https://www.neutrik.com/en/product/nc3fah2 Dan even scrollen naar de Downloads sectie.
Zal voor de plaatsbepaling niets uitmaken maar voor de looks.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Mooi voorbeeld uit de bouwvideo van de Hypex pre amp:
Ze laten duidelijk zien dat je de print moet kantelen om de female xlr's door de gaten te krijgen. Als je dit niet weet kom je daar pas achter als je het daadwerkelijk gaat bouwen en de handel er niet in krijgt omdat je die hoek niet kan maken.
Ze laten duidelijk zien dat je de print moet kantelen om de female xlr's door de gaten te krijgen. Als je dit niet weet kom je daar pas achter als je het daadwerkelijk gaat bouwen en de handel er niet in krijgt omdat je die hoek niet kan maken.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Door al het 'feestgedruis' heen in dit draadje, wat voortgang weten te boeken:
Langzaam maar zeker wordt het wat. Volgende stap wordt de voorziening voor de LED die aangeeft dat er power is.
Langzaam maar zeker wordt het wat. Volgende stap wordt de voorziening voor de LED die aangeeft dat er power is.
Laatst gewijzigd door satefan op wo 13 dec 2023, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.
Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?
Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?
Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Je kunt de fem. XLR's ook met los geleverd clipje bestellen.ds23man schreef: ↑wo 13 dec 2023, 9:39Mooi voorbeeld uit de bouwvideo van de Hypex pre amp:
Knipsel.PNG
Ze laten duidelijk zien dat je de print moet kantelen om de female xlr's door de gaten te krijgen. Als je dit niet weet kom je daar pas achter als je het daadwerkelijk gaat bouwen en de handel er niet in krijgt omdat je die hoek niet kan maken.
Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD
Ik begrijp dat de AUX supply 20.5v geeft? Staat niet specifiek in het datablad van de NC112MP.satefan schreef: ↑wo 13 dec 2023, 23:42Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.
Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?
Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
