Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

:rofl: die is leuk en ga ik onthouden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

ray5150 schreef: ma 11 dec 2023, 15:12
Is die versterker soms een OEM product dat Hypex er geen kant en klaar printje voor aanbiedt ?
Het is inderdaad een OEM product, maar er is een evaluation board. Dat heb ik ook hier, maar ik wil dat niet maar rucksichtloss achter in de speaker prakken. En dan moet ik nog steeds de XLR aansluitingen apart aansluiten. Ik wil juist graag alles op 1 board.
Laatst gewijzigd door satefan op ma 11 dec 2023, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Ik maak geen grap, het begint met niet kloppende 3d modellen en footprints. Datasheets zijn ook niet heilig.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Barry2001 »

Library niet op orde dus. Daar begint alles mee, onderschat en juist het belangrijkste.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Dat is jouw conclusie, daar wordt heel streng op toegezien binnen Hypex. Sterker nog, niemand binnen Hypex kan iets ontwerpen buiten hun eigen Library. Probleem start altijd met een nieuw component. En dan heb je nog iets als monteerbaarheid, bepaalde dingen zie je gewoon niet in een 3d pakket. Neem bijvoorbeeld een Neutrik female printdeel. Deze moet je met print onder een hoek door het gat steken vanwege de ontgrendel knop.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Barry2001 »

Dit is een library issue, en geloof me, ik zie van heel wat bedrijven libraries. Maar dit raakt OT, is Stefan met z'n mooie project ook niet bij gebaat.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Nou ja, het zet me wel op scherp om te proberen netjes en georganiseerd te werk te gaan ;-)


Het valt nog niet mee om een XLR connector te vinden waarvan zowel de footprint als het 3D model aanwezig zijn. Sommige hebben gewoon een lomp vierkant blok als 3D model. Daar doe ik het niet voor natuurlijk. Ik blader rond op componentsearchengine. Ik zal eens kijken of er nog andere bronnen zijn.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Goed. Voor nu zijn deze XLR componenten goed genoeg. We zijn immers nog aan het experimenteren in het digitale domein.
Screenshot 2023-12-11 at 18.21.49.png
Nu wil ik de PS enable schakelaar op het bord plaatsen. Een schakelaar erop maken gaat wel lukken inmiddels, maar de vraag is waar deze op aangesloten dient te worden. Volgens het Hypex datablad gaat het om pin 9 van J6.
Screenshot 2023-12-11 at 18.48.24.png
De vraag is waar de andere pin van de schakelaar moet komen. Op de ground neem ik aan? Dit zijn natuurlijk NooB vragen, maar ja...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

3
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Tsja - logisch :-)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

Ga je de schakelaar achterop plaatsen op beide speakers of wil je die centraal aan en uit schakelen?
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.

Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad. :mrgreen:
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Mja. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat een echte mute-schakelaar in de praktijk gewoon niet zo nuttig is. Dus een relais met een vertraging is nuttiger, om zo zeker te weten dat er geen klikjes/plopjes uit de speakers komen.

Eens even kijken of ik daar iets over kan vinden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

Je zou met een dergelijke schakeling een vertraging in de mute kunnen maken.
Schermafbeelding 2023-12-11 223841.png
De diode zorgt er voor dat de mute er langer overdoet bij het laden van de condensator maar omgekeerd laad hij stroom door en daarmee is de mute eerder laag.
Zo kan je een enkele schakelaar gebruiken om de boel netjes in en uit te schakelen.
Dit voorbeeld komt van een TDA7294 maar zou hier ook prima kunnen werken.
Misschien wel even afwachten wat de Hypex experts hier van vinden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Waarom nou weer een oplossing voor een probleem die er niet is. RTFM!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

Probleem wat er niet is??
\viewtopic.php?t=29300
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Gaan we weer....

Bij inschakelen zal ie nooit ploppen, dat kan nl niet omdat de mute pas vrijgegeven wordt als de voedingspanningen stabiel zijn. Uitschakelen via de netspanning kan een plopje geven, maar om eerlijk te zijn ben ik zelden een amp tegen gekomen die daar geen last van heeft.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Proef op de som genomen.

Mijn huidige opstelling (met eval board) plopt inderdaad niet bij PS enable of 'koud' de spanning erop gooien (ik heb ze altijd gewoon aan staan). Ik zal wel een inschakel-schakelaar maken voor PS-enable zodat je de speaker 'uit' kan zetten.

Satefan
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door hsmeets »

Kappa7 schreef: ma 11 dec 2023, 20:20
Ga je de schakelaar achterop plaatsen op beide speakers of wil je die centraal aan en uit schakelen?
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.

Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad. :mrgreen:
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
Ter info: Neutrik heeft (meestal) zelf ook 3D modellen op hun website staan.
https://www.neutrik.com/en/product/nc3fah2 Dan even scrollen naar de Downloads sectie.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door Kappa7 »

hsmeets schreef: di 12 dec 2023, 13:03
Kappa7 schreef: ma 11 dec 2023, 20:20
Ga je de schakelaar achterop plaatsen op beide speakers of wil je die centraal aan en uit schakelen?
je kunt er namelijk ook voor kiezen om tussen beide speakers een kabeltje te trekken waarmee de schakelaar door verbonden wordt met de andere speaker. Dan heb je namelijk een relay nodig die dat door verbind.

Verder is het vaak wel zoeken naar de juiste componenten.
daarvoor zoek ik vaak wel gewoon op het net met zoektermen als step en dan de product naam.
voor Neutrik connectoren kwam ik dan hier uit.
https://grabcad.com/library/neutrik-xlr-nc3fah2-1
Tis wel uitkijken of de maatvoering klopt maar tot nu toe nog geen Hypex problemen gehad. :mrgreen:
De voetprint zelf kan dan bij Mouser vandaan komen mocht deze al niet in de lib van kicad staan.
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Neu ... QVQw%3D%3D
die hebben ook een service waar je een voetprint kan vinden maar soms ook het 3D model.
Al is het soms afwachten of die mooi genoeg is.
Ik maak er wel een sport van om een zo mooi mogelijk 3d model te vinden of te maken.
Dat kan immers ook altijd.
Ter info: Neutrik heeft (meestal) zelf ook 3D modellen op hun website staan.
https://www.neutrik.com/en/product/nc3fah2 Dan even scrollen naar de Downloads sectie.
Klopt ook die had ik voor mijn eigen project gevonden maar besloten om toch maar niet te gebruiken. Qua maatvoering zullen ze wel kloppen maar vond degene die ik doorgaf wat mooier in detail.
Zal voor de plaatsbepaling niets uitmaken maar voor de looks.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door ds23man »

Mooi voorbeeld uit de bouwvideo van de Hypex pre amp:
Knipsel.PNG
Ze laten duidelijk zien dat je de print moet kantelen om de female xlr's door de gaten te krijgen. Als je dit niet weet kom je daar pas achter als je het daadwerkelijk gaat bouwen en de handel er niet in krijgt omdat je die hoek niet kan maken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Door al het 'feestgedruis' heen in dit draadje, wat voortgang weten te boeken:
Screenshot 2023-12-13 at 22.35.33.png
Langzaam maar zeker wordt het wat. Volgende stap wordt de voorziening voor de LED die aangeeft dat er power is.
Laatst gewijzigd door satefan op wo 13 dec 2023, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door jvenema »

:goedzo:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.

Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?

Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
powerflux
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 10:33
Locatie: Zuid Holland

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door powerflux »

ds23man schreef: wo 13 dec 2023, 9:39
Mooi voorbeeld uit de bouwvideo van de Hypex pre amp:

Knipsel.PNG

Ze laten duidelijk zien dat je de print moet kantelen om de female xlr's door de gaten te krijgen. Als je dit niet weet kom je daar pas achter als je het daadwerkelijk gaat bouwen en de handel er niet in krijgt omdat je die hoek niet kan maken.
Je kunt de fem. XLR's ook met los geleverd clipje bestellen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex NC122MP connector PCB - eerste ervaring met KiCAD

Bericht door satefan »

satefan schreef: wo 13 dec 2023, 23:42
Ik snap nog weinig van de open collector methode, maar ik ga kijken of ik er stap voor stap uit kom.

Om de led te laten branden als 'power stable' is op de amp, raadpleeg ik pin J6.8 (Power supply stable indicator) icm met Ground(?) via pin J6.4 (GND). Dat zijn de input pins voor de open collector. Dat kan dus via een IC zoals de 7400 Series Guide: 74LS00/74HC00 (NAND gates). Het IC heeft zelf ook spanning nodig, en gebruikt daarvoor 5V. Ik moet dus uit zien te dokteren waar ik 5v vandaan haal neem ik aan? Of een andere chip nemen die 12V aan kan zodat ik de AUX power supply van de AMP kan gebruiken? Als dit uberhaupt 12V is natuurlijk?

Daarnaast is de spanning voor de Power supply stable indicator 50V volgens het datablad. Is dat niet wat veel voor het arme chipje?
Ik begrijp dat de AUX supply 20.5v geeft? Staat niet specifiek in het datablad van de NC112MP.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”