Audio en Techniek A15-MKIII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Enkele scoop metingen gedaan.
Als eerste de conventionele voeding, dus brugcel en elco's, in de nog niet gerenoveerde versterker.
Horizontaal is 100mV/div en verticaal is 2 mS/div. gemeten op de + lijn.
Goed te zien is hier het opladen en ontladen van de elco's.
Vervolgens de nieuwe voeding naar het ontwerp van Pjotr aangesloten, zelfde instellingen, wederom gemeten op de pluslijn.
Een rete strakke lijn.
Pas als ik overschakel naar 5mv/div is er wat gepruttel zichtbaar.
(sorry, foto's zijn niet zo scherp, een analoge scoop is lastig te fotograferen)
Conclusie vooralsnog, de voeding van Peter geeft een heel stuk schonere voeding dan de oorspronkelijke opzet.
Of dat wat voor de klank van de versterker uitmaakt kan ik niet zeggen, maar ik vermoed van wel. (meer zwart,misschien ? )
Als eerste de conventionele voeding, dus brugcel en elco's, in de nog niet gerenoveerde versterker.
Horizontaal is 100mV/div en verticaal is 2 mS/div. gemeten op de + lijn.
Goed te zien is hier het opladen en ontladen van de elco's.
Vervolgens de nieuwe voeding naar het ontwerp van Pjotr aangesloten, zelfde instellingen, wederom gemeten op de pluslijn.
Een rete strakke lijn.
Pas als ik overschakel naar 5mv/div is er wat gepruttel zichtbaar.
(sorry, foto's zijn niet zo scherp, een analoge scoop is lastig te fotograferen)
Conclusie vooralsnog, de voeding van Peter geeft een heel stuk schonere voeding dan de oorspronkelijke opzet.
Of dat wat voor de klank van de versterker uitmaakt kan ik niet zeggen, maar ik vermoed van wel. (meer zwart,misschien ? )
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Dat ziet er heel netjes uit Ray. Het zal zeker beter gaan klinken t.o.v. een ongestabiliseerde voeding.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
De probe is omschakelbaar, dus 1x, en 10x. maar standaard staat hij op 1x.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
De diode's op de versterker module gesoldeerd.
En het geheel weer in de kast op de oorspronkelijke plek gemonteerd.
Het zijn fijne kastjes om mee te werken, je kunt overal goed bij.
Nu nog wat bedrading, plakvoetjes, en tyraps aanbrengen, en dan kan er proefgedraaid worden.
En het geheel weer in de kast op de oorspronkelijke plek gemonteerd.
Het zijn fijne kastjes om mee te werken, je kunt overal goed bij.
Nu nog wat bedrading, plakvoetjes, en tyraps aanbrengen, en dan kan er proefgedraaid worden.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Zekers, maar versterker nummer 2 moet ook nog gedaan worden.
Die is nu nog helemaal origineel. wel liggen alle materialen al klaar.
En ik heb ook nog een voorversterker hiervoor nodig. daar ga ik in de kerstvakantie mee beginnen.
viewtopic.php?t=31642
Printjes hiervoor zijn binnen, en componentjes zijn allemaal verzameld, ik heb alleen nog geen kast.
Dus zal wel ergens in het voorjaar worden...
Die is nu nog helemaal origineel. wel liggen alle materialen al klaar.
En ik heb ook nog een voorversterker hiervoor nodig. daar ga ik in de kerstvakantie mee beginnen.
viewtopic.php?t=31642
Printjes hiervoor zijn binnen, en componentjes zijn allemaal verzameld, ik heb alleen nog geen kast.
Dus zal wel ergens in het voorjaar worden...
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
De interne bedrading afgemaakt, ik vind het er redelijk netjes uitzien zo.
En de zaak onder spanning gezet, geen rook of andere rare zaken.
Na een kwartiertje opwarmen eens een poging gedaan de DC ofsett af te regelen, deze kreeg ik op ongeveer 1mV.
Wat mij heel behoorlijk lijkt.
Het voorpaneel kreeg een lapje met wat Dasty, en was weer vlot schoon.
De teksten zijn destijds met een pantograaf ingefreesd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pantograaf_(gereedschap)
Wel was de zwarte lak een beetje weggesleten of verbleekt.
Gelukkig bleek er een fijnschrijver precies in de sleufjes te passen en waren de letters heel vlot opnieuw ge-inkt.
En gebroederlijk naast elkaar, oud en nieuw.
Zal de komende avonden nog wel eens wat spanningen meten en kijken of ik er wat audio op kan zetten om te testen.
En beginnen met het demonteren van versterker nummer 2. maar daar ga ik niet zoveel foto's van maken.
En de zaak onder spanning gezet, geen rook of andere rare zaken.
Na een kwartiertje opwarmen eens een poging gedaan de DC ofsett af te regelen, deze kreeg ik op ongeveer 1mV.
Wat mij heel behoorlijk lijkt.
Het voorpaneel kreeg een lapje met wat Dasty, en was weer vlot schoon.
De teksten zijn destijds met een pantograaf ingefreesd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pantograaf_(gereedschap)
Wel was de zwarte lak een beetje weggesleten of verbleekt.
Gelukkig bleek er een fijnschrijver precies in de sleufjes te passen en waren de letters heel vlot opnieuw ge-inkt.
En gebroederlijk naast elkaar, oud en nieuw.
Zal de komende avonden nog wel eens wat spanningen meten en kijken of ik er wat audio op kan zetten om te testen.
En beginnen met het demonteren van versterker nummer 2. maar daar ga ik niet zoveel foto's van maken.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
En de verbouwing van versterker nummer 2 is ook al aardig onderweg zo.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Netjes geworden!
Kun je al wat zeggen over klankverschil, met en zonder gestabiliseerde voeding?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ziet er zeker erg netjes uit! Persoonlijk had ik de ingangskabel, al is het afgeschermd, niet bij de speaker kabel samengebonden maar links in de kast laten lopen...
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Nee, nog niet aan toegekomen.
Deze vereist wel nog wat nader onderzoek.
Na het inschakelen staat er een DC spanning van zo'n 5 Volt op de uitgang die na het opwarmen zakt tot een paar 100 millivolts.
Wat natuurlijk nog veel te hoog is. en natuurlijk niet weg te regelen met de instelpotmeter.
