ESP Project 88 Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

https://sound-au.com/project88.htm
p88-f2.gif
p88-f3.gif
p88-f4.gif

Ik wil graag deze schakeling gaan opbouwen. is op zich is het niet zo heel ingewikkeld.
Zit wel een beetje met lichte twijfel wat te doen met de weerstand R5.
Daar heb ik nu 100R ingevuld, of moet die in deze situatie 1K5 zijn ? dat is me nu niet helemaal duidelijk.
Omdat het geheel enigszins modulair is opgezet staat er geen schema van het geheel bij.
Ik heb er dus zelf dit van gemaakt :
Naamloos.jpg

Waarbij aangetekend dat er in mijn geval geen balansregelaar toegepast gaat worden, en er voor de volume een 100K Log ingezet word.
De opamp die ik ga gebruiken is de OPA2134 zoals voorgeschreven.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door douwebakker »

Dag Ray, 1k5 heeft geen zin. Laat maar gewoon op 100 ohm.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Regenpak »

Inderdaad. Je moet je afvragen waarom R5 daar zit. Welnu, die dient om de OPA te behoeden voor capacitieve belastingen waar-ie instabiel van zou kunnen worden. 1.5k is dan wat veel. 100R is zat genoeg.

Tjerk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Helder zo. dank voor de vlotte antwoorden, heren. :goedzo:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Leeuwarden »

Waarom je keuze voor deze pre, Ray?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Tsja, er zijn natuurlijk op internet duizenden verschillende ontwerpen te vinden van voorversterkers met opamps.
verschillende redenen, de site van Rod Elliott staat vrij goed aangeschreven onder elektronici.
Uitgebreide beschrijvingen van de ontwerpen met een onderbouwde redenering. en (over het algemeen) goed verkrijgbare componenten.
Wat ook meespeelt is dat ik nog 2 stuks OPA2134 werkloos had liggen. :lol:

Ik laat er printjes van in China maken, kun je er mettertijd zelf een oordeel over vellen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

En de layout, maar er zit nog wat werk aan. ook er komt nog een massa-toplaag op.
Dit meet 44 x 42 mm. lekker compact dus.
Layout 04-09-2023.png
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door 90000006 »

Ik zou een mogelijkheid op de print toevoegen om compensatie C-tjes over de opamps te kunnen zetten. Mijn ervaring met de 2134 is dat ze soms wel een paar pf kunnen gebruiken om overshoot te voorkomen. Of dat erg is, waarschijnlijk niet. Maar het is een kleine moeite.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Klopt. En wat op-ampjes ook niet leuk vinden is HF op de ingang. Omdat dit een VV is en je niet weet wat de bron levert, een LP aan de ingang: 1 kohm is serie met 1 nF PP naar aarde
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8110
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Kappa7 »

Zou je niet ook een plekje maken voor de volumeregelaar?
Dan hou je het helemaal compact.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Zeker. Maar welke dan? Er zijn nogal wat verschillende maten.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Regenpak »

Pjotr schreef: ma 04 sep 2023, 21:21
Zeker. Maar welke dan? Er zijn nogal wat verschillende maten.
Zou voor Alps RK27 gaan. Beter is voor dat geld niet te krijgen. Anders moet je aan stappenverzwakkers gaan denken en dat wordt bijzonder omvangrijk.

Tjerk
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

90000006 schreef: ma 04 sep 2023, 20:31
Ik zou een mogelijkheid op de print toevoegen om compensatie C-tjes over de opamps te kunnen zetten. Mijn ervaring met de 2134 is dat ze soms wel een paar pf kunnen gebruiken om overshoot te voorkomen. Of dat erg is, waarschijnlijk niet. Maar het is een kleine moeite.
Dat is zeker een overweging, maar dat zou dan voor beide trapjes gelden, of alleen 1 van de 2 ?
Pjotr schreef: ma 04 sep 2023, 20:37
Klopt. En wat op-ampjes ook niet leuk vinden is HF op de ingang. Omdat dit een VV is en je niet weet wat de bron levert, een LP aan de ingang: 1 kohm is serie met 1 nF PP naar aarde
Dat zal ik zeker doen. met de door jou opgegeven waarden kom ik op een kantelpunt van 159 kHz.
Ik neem aan dat je met PP een polypropyleen C bedoelt ?
Kappa7 schreef: ma 04 sep 2023, 20:53
Zou je niet ook een plekje maken voor de volumeregelaar?
Dan hou je het helemaal compact.
Dat kan, maar ik heb al een mooi printje om de potmeter mee aan te sluiten. O:)
01 - Potmeter.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Regenpak schreef: ma 04 sep 2023, 22:32
Zou voor Alps RK27 gaan. Beter is voor dat geld niet te krijgen. Anders moet je aan stappenverzwakkers gaan denken en dat wordt bijzonder omvangrijk.
U vraagt, wij draaien. :mrgreen:


Algemene vraag : Is het trouwens een overweging om MELF weerstanden toe te passen ?
Zo ontzettend duur zijn die dingen nu ook weer niet.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Naamloos2.png
En de voorgestelde wijzigingen in het schema doorgevoerd.
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Regenpak »

ray5150 schreef: ma 04 sep 2023, 23:23
Algemene vraag: Is het trouwens een overweging om MELF weerstanden toe te passen?
Waarom MELF? Obscure form factor, kan je niet oppikken met vacuumpipet, 0805 heeft types met 0.1% tolerantie. Als je toch SMD wil doen neem dat dan. Ik heb bakkenvol (eigenlijk reels vol) met 0805 componenten. Dat gezegd hebbend, als je er blij van wordt absoluut ervoor gaan!

Tjerk
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ds23man »

90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door 90000006 »

De C-tjes werken een stuk beter als je ze tussen de uitgang en de inverterende ingang zet :idea:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Regenpak schreef: di 05 sep 2023, 17:13
ray5150 schreef: ma 04 sep 2023, 23:23
Algemene vraag: Is het trouwens een overweging om MELF weerstanden toe te passen?
Waarom MELF? Obscure form factor, kan je niet oppikken met vacuumpipet, 0805 heeft types met 0.1% tolerantie. Als je toch SMD wil doen neem dat dan. Ik heb bakkenvol (eigenlijk reels vol) met 0805 componenten. Dat gezegd hebbend, als je er blij van wordt absoluut ervoor gaan!

Tjerk
'Tis natuurlijk wat je gewend bent. MELF is sowieso een stuk robuuster dan chipweerstanden. Dat is wel de belangrijkste reden dat ze in de CA zitten. Menig "hobby"geknutsel werkend gemaakt omdat die chipweerstanden geen weerstanden meer waren of sterk verlopen. Van dikke film chips in de audioweg zou ik sowieso weg blijven. Vervormen meetbaar t.o.v. metaalfilm. Maar ok, hier is het helemaal niet nodig en zou ik gewoon 1/4 wattjes TH metaalfilm nemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Regenpak schreef: di 05 sep 2023, 17:13

Waarom MELF? Obscure form factor, kan je niet oppikken met vacuumpipet, 0805 heeft types met 0.1% tolerantie. Als je toch SMD wil doen neem dat dan. Ik heb bakkenvol (eigenlijk reels vol) met 0805 componenten. Dat gezegd hebbend, als je er blij van wordt absoluut ervoor gaan!

Tjerk
Omdat Pjotr ze had toegepast in de CA versterker, en Jos van Eindhoven in de 2e en 3e generatie van de de relaixed :
http://www.vaneijndhoven.net/jos/relaixed2/index.html
Had ik de indruk dat deze hier ook goed zouden toegepast kunnen worden.
Maar ik heb ook nog een paar zakjes Dale (RN55) weerstanden liggen, die kan ik er ook inzetten.
Ik vond ze trouwens best goed hanteerbaar met een "gewoon" pincet
Zie :
Vishay MELF smm0204.pdf
(183.43 KiB) 47 keer gedownload
90000006 schreef: di 05 sep 2023, 17:27
De C-tjes werken een stuk beter als je ze tussen de uitgang en de inverterende ingang zet :idea:
Dat zal ik aanpassen.

@Pjotr, wat bedoelde je nou met een PP condensator ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

PolyPropyleen. Je weet wel dat spul wat tussen de plakjes gesneden worst zit :mrgreen: Ik gebruik zelf het liefste de Wima FKP2 op plekken direct in de audio weg.

Als je SMD leuk vindt kun je natuurlijk prima die MELF weerstanden toepassen. Maar TH metaalfilm is niet minder. Dat ze ook in de Relaxed zitten is ook omdat je zo'n laddervezwakker zo klein mogelijk wilt houden. Ze ruisen ook gewoon minder dan dikkefilm.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Schema weer aangepast :
Naamloos3.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: di 05 sep 2023, 20:18
Ik gebruik zelf het liefste de Wima FKP2 op plekken direct in de audio weg.
Dat zal in dit geval lastig worden. ik zie bij Mouser dat FKP2 bij hullie maar tot 330nF gaat (ingeval van 63VDC)
In de MKP2 serie zijn ze er wel : https://nl.mouser.com/ProductDetail/WIM ... f0hA%3D%3D
Maar misschien zoek ik niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Het gaat ook om de kleintjes zoals de 1 nF aan de ingang. Neem voor de koppelcondensatoren dezelfde 2 uF PP-condensatoren als welke in de CA zitten. Hebben bewezen prima te voldoen ;)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: ESP Project 88 Voorversterker

Bericht door hsmeets »

Heb je dat R7..R10 opzetje nodig? Vaste versterking moet toch wel voldoen?
Plaats reactie