Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Enkele scoop metingen gedaan.
Als eerste de conventionele voeding, dus brugcel en elco's, in de nog niet gerenoveerde versterker.
Horizontaal is 100mV/div en verticaal is 2 mS/div. gemeten op de + lijn.
52 - Meten.jpg
Goed te zien is hier het opladen en ontladen van de elco's.

Vervolgens de nieuwe voeding naar het ontwerp van Pjotr aangesloten, zelfde instellingen, wederom gemeten op de pluslijn.
53 - Meten.jpg
Een rete strakke lijn.

Pas als ik overschakel naar 5mv/div is er wat gepruttel zichtbaar.
54 - Meten.jpg
(sorry, foto's zijn niet zo scherp, een analoge scoop is lastig te fotograferen)

Conclusie vooralsnog, de voeding van Peter geeft een heel stuk schonere voeding dan de oorspronkelijke opzet.
Of dat wat voor de klank van de versterker uitmaakt kan ik niet zeggen, maar ik vermoed van wel. (meer zwart,misschien ? )
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Dat ziet er heel netjes uit Ray. Het zal zeker beter gaan klinken t.o.v. een ongestabiliseerde voeding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

=D> I.i.g. geen bromsporen meer. En naar ik verwacht vooral een strakker laag. Ben benieuwd... :)
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door cool »

Heb je een 1x of 10x probe?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De probe is omschakelbaar, dus 1x, en 10x. maar standaard staat hij op 1x.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door cool »

:goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De diode's op de versterker module gesoldeerd.
55 - Diode's gesoldeerd.jpg
En het geheel weer in de kast op de oorspronkelijke plek gemonteerd.
56 - Opbouw.jpg
Het zijn fijne kastjes om mee te werken, je kunt overal goed bij.
Nu nog wat bedrading, plakvoetjes, en tyraps aanbrengen, en dan kan er proefgedraaid worden. :rock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Shadow »

Lekker bezig Ray!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

keurig. Ik ben heel benieuwd. Jij ook zeker?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Zekers, maar versterker nummer 2 moet ook nog gedaan worden.
Die is nu nog helemaal origineel. wel liggen alle materialen al klaar.
En ik heb ook nog een voorversterker hiervoor nodig. daar ga ik in de kerstvakantie mee beginnen.
viewtopic.php?t=31642
Printjes hiervoor zijn binnen, en componentjes zijn allemaal verzameld, ik heb alleen nog geen kast.
Dus zal wel ergens in het voorjaar worden...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Je houdt de spanning er wel in zo :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Nou en of. Vol verwachting klopt ons hart.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat duurt nog een klein jaartje... :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De interne bedrading afgemaakt, ik vind het er redelijk netjes uitzien zo.
57 - Bedrading klaar.jpg
En de zaak onder spanning gezet, geen rook of andere rare zaken.
Na een kwartiertje opwarmen eens een poging gedaan de DC ofsett af te regelen, deze kreeg ik op ongeveer 1mV.
Wat mij heel behoorlijk lijkt.
59 - DC Ofsett.jpg
Het voorpaneel kreeg een lapje met wat Dasty, en was weer vlot schoon.
De teksten zijn destijds met een pantograaf ingefreesd. https://nl.wikipedia.org/wiki/Pantograaf_(gereedschap)
Wel was de zwarte lak een beetje weggesleten of verbleekt.
Gelukkig bleek er een fijnschrijver precies in de sleufjes te passen en waren de letters heel vlot opnieuw ge-inkt.
58 - Voorzijde.jpg
En gebroederlijk naast elkaar, oud en nieuw.
Zal de komende avonden nog wel eens wat spanningen meten en kijken of ik er wat audio op kan zetten om te testen.
En beginnen met het demonteren van versterker nummer 2. maar daar ga ik niet zoveel foto's van maken.
60 - Naast elkaar.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Kun je ze juist ook mooi gehoormatig vergelijken :sure:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

ray5150 schreef: di 12 dec 2023, 9:08
De interne bedrading afgemaakt, ik vind het er redelijk netjes uitzien zo.

Ziet er erg netjes uit Ray. Van mij krijg je een 8.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

:dank: :dank:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ds23man »

Volgende keer draadboom touw en je krijgt een 9.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Barry2001 »

Complimenten Ray, keurig zo!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En de verbouwing van versterker nummer 2 is ook al aardig onderweg zo.
061 - Nummer 2 in opbouw.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En versterker nummer 2 zit ook weer in elkaar.
062 - Nummer 2 in elkaar gezet.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Henkjan »

ook weer netjes geworden Ray :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Netjes geworden! =D> Kun je al wat zeggen over klankverschil, met en zonder gestabiliseerde voeding?
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door cool »

Ziet er zeker erg netjes uit! Persoonlijk had ik de ingangskabel, al is het afgeschermd, niet bij de speaker kabel samengebonden maar links in de kast laten lopen...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: wo 21 feb 2024, 13:08
Netjes geworden! =D> Kun je al wat zeggen over klankverschil, met en zonder gestabiliseerde voeding?
Nee, nog niet aan toegekomen.
Deze vereist wel nog wat nader onderzoek.
Na het inschakelen staat er een DC spanning van zo'n 5 Volt op de uitgang die na het opwarmen zakt tot een paar 100 millivolts.
Wat natuurlijk nog veel te hoog is. en natuurlijk niet weg te regelen met de instelpotmeter.
Plaats reactie