The end game? Field coil drivers in mijn OB
Moderator: Beheerdersteam
The end game? Field coil drivers in mijn OB
Inmiddels alweer 9 jaar geleden dat ik het idee oppakte om Open Baffle luidsprekers te bouwen. Uitgebreid beschreven in dit draadje...
In de afgelopen jaren heb ik gespeeld met een Lowther als full range driver en na een hoop geexperimenteer klonk dat erg fijn. Maar ja, het bleef jeuken, want ergens bleven de full range drivers qua SQ altijd achter bij het niveau van het laag. Inmiddels was ik op de Lowther modification fb pagina terecht gekomen en daar was ook ene Zsolt erg actief. Een man die al zijn leven lang drivers bouwt en nu ook van scratch af aan Field Coil drivers bouwt. En die hij ook nog eens in een kleine oplage aanbiedt aan de liefhebber. Ik was al langere tijd geintrigeerd door de field coil techniek. Had een paar Voxativs gehoord en was erg onder de indruk van hoeveel beter dat klinkt in vergelijking mat full range drivers met statische magneet. Maar ja, die commerciele field coils zijn echt ver boven mijn budget. Totdat ik de drivers van Zsolt in het vizier kreeg. Hier en daar wat meningen over zijn drivers gehoord en de knoop doorgehakt.
De drivers wegen zo'n 13kg per stuk. En de conus onder de 10 gram.En ze worden echt custom gemaakt voor je. Ze spelen nu een paar weken en het is voor mij echt een revelatie. Beter nog dan de Voxaivs die ik gehoord heb, maar dat kan ook niet anders als de specs van beide vergelijkt. Ze integreren heel mooi met het laag. Gelukkig heb ik 4 15" woofers die vrijwel niets hoeven te doen, waardoor ze de snelheid van de field coil driver bij kunnen houden. End game? Voor wat betreft mijn zoektocht naar de full range driver vrijwel zeker wel. Hoe dat dan klinkt? Altijd moeilijk te omschrijven, dus ik gebruik de tekst geschreven door Stefan voor de High-End audio Nederland fb pagina. En Stefan is een next level zelfbouwer, die alles op audio gebied bouwt, inclusief drivers:
"Vandaag was Mick Santifort op bezoek om zijn nieuwe field coil breedbanders eindelijk eens te kunnen beluisteren en een voeding van mij te lenen zodat hij ze thuis ook kan gaan gebruiken.
De field coil drivers zijn gemaakt door Zsolt Lajcsák en zien er prachtig uit.
De conus is erg licht en de fieldcoil motor is gigantisch in verhouding; alsof je een 12 cilinder motor in een Mini stopt. Dit levert een heel dynamische driver op die een heel goede grip heeft op de conusbeweging. Verwacht snelheid, dynamiek en extreme controle!
We hebben ze even provisorisch op de grond gezet met bijna geen baffle en zonder woofers, splinternieuw maar dit maakt meteen muziek!
Deze drivers klinken heel mooi transparant en schoon, de klankbalans is nergens te scherp; wat met nieuwe drivers en met een whizzer toch wel vaak voorkomt, en dat is een teken dat de klankbalans goed is.
Een van de mooie features van field coil is dat je met de voedingspanning de Q factor van de driver kunt instellen (de speakerbuilders wet dream) wil je meer puls; spanning omhoog, wil je meer kleur en een wat rustigere balans; spanning omlaag.
Als dit is ingespeelt wordt het alleen nog maar beter. Hier gaat Mick heel blij van worden als die straks in zijn open baffles zitten
Als ik zelf geen field coils zou hebben dan ging ik meteen een setje bestellen.
Ik kom graag bij je luisteren als ze ingespeelt zijn Mick!"
De foto's dan.
In de afgelopen jaren heb ik gespeeld met een Lowther als full range driver en na een hoop geexperimenteer klonk dat erg fijn. Maar ja, het bleef jeuken, want ergens bleven de full range drivers qua SQ altijd achter bij het niveau van het laag. Inmiddels was ik op de Lowther modification fb pagina terecht gekomen en daar was ook ene Zsolt erg actief. Een man die al zijn leven lang drivers bouwt en nu ook van scratch af aan Field Coil drivers bouwt. En die hij ook nog eens in een kleine oplage aanbiedt aan de liefhebber. Ik was al langere tijd geintrigeerd door de field coil techniek. Had een paar Voxativs gehoord en was erg onder de indruk van hoeveel beter dat klinkt in vergelijking mat full range drivers met statische magneet. Maar ja, die commerciele field coils zijn echt ver boven mijn budget. Totdat ik de drivers van Zsolt in het vizier kreeg. Hier en daar wat meningen over zijn drivers gehoord en de knoop doorgehakt.
De drivers wegen zo'n 13kg per stuk. En de conus onder de 10 gram.En ze worden echt custom gemaakt voor je. Ze spelen nu een paar weken en het is voor mij echt een revelatie. Beter nog dan de Voxaivs die ik gehoord heb, maar dat kan ook niet anders als de specs van beide vergelijkt. Ze integreren heel mooi met het laag. Gelukkig heb ik 4 15" woofers die vrijwel niets hoeven te doen, waardoor ze de snelheid van de field coil driver bij kunnen houden. End game? Voor wat betreft mijn zoektocht naar de full range driver vrijwel zeker wel. Hoe dat dan klinkt? Altijd moeilijk te omschrijven, dus ik gebruik de tekst geschreven door Stefan voor de High-End audio Nederland fb pagina. En Stefan is een next level zelfbouwer, die alles op audio gebied bouwt, inclusief drivers:
"Vandaag was Mick Santifort op bezoek om zijn nieuwe field coil breedbanders eindelijk eens te kunnen beluisteren en een voeding van mij te lenen zodat hij ze thuis ook kan gaan gebruiken.
De field coil drivers zijn gemaakt door Zsolt Lajcsák en zien er prachtig uit.
De conus is erg licht en de fieldcoil motor is gigantisch in verhouding; alsof je een 12 cilinder motor in een Mini stopt. Dit levert een heel dynamische driver op die een heel goede grip heeft op de conusbeweging. Verwacht snelheid, dynamiek en extreme controle!
We hebben ze even provisorisch op de grond gezet met bijna geen baffle en zonder woofers, splinternieuw maar dit maakt meteen muziek!
Deze drivers klinken heel mooi transparant en schoon, de klankbalans is nergens te scherp; wat met nieuwe drivers en met een whizzer toch wel vaak voorkomt, en dat is een teken dat de klankbalans goed is.
Een van de mooie features van field coil is dat je met de voedingspanning de Q factor van de driver kunt instellen (de speakerbuilders wet dream) wil je meer puls; spanning omhoog, wil je meer kleur en een wat rustigere balans; spanning omlaag.
Als dit is ingespeelt wordt het alleen nog maar beter. Hier gaat Mick heel blij van worden als die straks in zijn open baffles zitten
Als ik zelf geen field coils zou hebben dan ging ik meteen een setje bestellen.
Ik kom graag bij je luisteren als ze ingespeelt zijn Mick!"
De foto's dan.
Laatst gewijzigd door MickRS op ma 24 apr 2023, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
+1, nog nooit eerder zoiets bijzonders gezien!
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Had ze op Facebook al voorbij zien komen. Zeer fraai setje drivers voor een niet eens zo hele gekke prijs.
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Mooi stuk ambacht. Ook bijzonder hoe de spider is bedacht.
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Goedenavond Mick,
GAAF; een mede-fieldcoil-gebruiker.
Er wordt veel te weinig met deze mooie techniek gebouwd terwijl ze toffe voordelen hebben (zoals je al benoemd: serieus rendement maar vooral een instelbare Q). Nadeel is bekend: de prijs......
Zelf draai ik op dit moment met een 3weg fieldcoil systeem OB (von Langa A1000 15" woofer + AD5110 2"compression driver mid + A4000 1"compression driver tweeter). Voor demo's gebruik ik een OB met een 10" von Langa AC2676 + wederom een A4000 1" tweeter (heb 2 paartjes).
Nadat ik goede initiële resultaten met Fertin had geboekt (Fertin 38EX 15" woofer + 20EX 8" mid/high) ben ik op zoek gegaan naar een echte specialist en bij von Langa uitgekomen (zoals jij Zsolt).....prima.
Graag gepaste aandacht voor de voeding; met een eenvoudige labvoeding haal je zeker niet de max uit je toffe drivers !
Geniet er van.
Met muzikale groet,
Reinout
Gevoegd wat foto's van mijn gebruikte losse drivers en het huidige systeem. Volgend jaar van actief 3 weg field-coil naar actief 4 weg field-coil; mij lukte het nooit uit een enkele driver het volledige geluidsspectrum goed te overbruggen.
GAAF; een mede-fieldcoil-gebruiker.
Er wordt veel te weinig met deze mooie techniek gebouwd terwijl ze toffe voordelen hebben (zoals je al benoemd: serieus rendement maar vooral een instelbare Q). Nadeel is bekend: de prijs......
Zelf draai ik op dit moment met een 3weg fieldcoil systeem OB (von Langa A1000 15" woofer + AD5110 2"compression driver mid + A4000 1"compression driver tweeter). Voor demo's gebruik ik een OB met een 10" von Langa AC2676 + wederom een A4000 1" tweeter (heb 2 paartjes).
Nadat ik goede initiële resultaten met Fertin had geboekt (Fertin 38EX 15" woofer + 20EX 8" mid/high) ben ik op zoek gegaan naar een echte specialist en bij von Langa uitgekomen (zoals jij Zsolt).....prima.
Graag gepaste aandacht voor de voeding; met een eenvoudige labvoeding haal je zeker niet de max uit je toffe drivers !
Geniet er van.
Met muzikale groet,
Reinout
Gevoegd wat foto's van mijn gebruikte losse drivers en het huidige systeem. Volgend jaar van actief 3 weg field-coil naar actief 4 weg field-coil; mij lukte het nooit uit een enkele driver het volledige geluidsspectrum goed te overbruggen.
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Mooi Reinout!
Zoals gezegd is het voor mij echt een game changer. En dat met toch eigenlijk heel oude techniek, die er volgens mij was omdat het destijds moeilijk was goede, stabiele magneten te produceren. Nu is field coil verworden tot een niche, maar dat zou inderdaad niet zo moeten zijn...
En je noemt direct waar ik nog zeker verbetering kan halen: de voeding. Op dit moment gebruik ik een heel eenvoudige, non regulated voeding. Dit op aanraden van de mannen die al jaren met Field Coils aan het stoeien zijn. Switching, regulated, lab voeding zijn allen uit den boze heb ik begrepen. Eerste upgrade zal het toevoegen van een choke zijn...
Zoals gezegd is het voor mij echt een game changer. En dat met toch eigenlijk heel oude techniek, die er volgens mij was omdat het destijds moeilijk was goede, stabiele magneten te produceren. Nu is field coil verworden tot een niche, maar dat zou inderdaad niet zo moeten zijn...
En je noemt direct waar ik nog zeker verbetering kan halen: de voeding. Op dit moment gebruik ik een heel eenvoudige, non regulated voeding. Dit op aanraden van de mannen die al jaren met Field Coils aan het stoeien zijn. Switching, regulated, lab voeding zijn allen uit den boze heb ik begrepen. Eerste upgrade zal het toevoegen van een choke zijn...
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Daar is nog veel te experimenteren denk ik. De spreekspoel induceert een EMK in de magneetspoel. Je zou deze dus eigenlijk met een stroombron moeten voeden wil dat geen invloed meer hebben. Een forse choke zal i.d.d. van een harde voeding een stroombron maken voor wisselspanning.MickRS schreef: ↑di 25 apr 2023, 21:18
En je noemt direct waar ik nog zeker verbetering kan halen: de voeding. Op dit moment gebruik ik een heel eenvoudige, non regulated voeding. Dit op aanraden van de mannen die al jaren met Field Coils aan het stoeien zijn. Switching, regulated, lab voeding zijn allen uit den boze heb ik begrepen. Eerste upgrade zal het toevoegen van een choke zijn...
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 25 apr 2023, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Nog altijd de Eminence Alpha 15a. Zolang je die niet te hoog laat spelen, zijn ze echt heel goed in staat om mooi gedefinieerd laag neer te zetten. Ze'ev van Pure Audio Project heeft vaak geprobeerd mij zijn woofers te verkopen. En die heb ik vaak mogen horen, maar dat is eigenlijk alleen nodig als je verder naar boven door laat lopen. Ik koos ervoor om ze bij 150hz te filteren en de full range driver het meeste werk te laten doen. Je weet wel, nog altijd met dat actieve filter dat Ray ooit voor jou gebouwd heeft.
Maar wellicht is daar in de toekomst nog enige winst te behalen...
Laatst gewijzigd door MickRS op di 25 apr 2023, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Gelukkig is daar door mannen die er veel meer verstand van hebben al heel veel mee geexperimenteerd. En nog gelukkiger ken ik een van die kerels inmiddels vrij goed.Pjotr schreef: ↑di 25 apr 2023, 21:43Daar is nog veel te experimenteren denk ik. De spreekspoel induceert een EMK in de magneetspoel. Je zou deze dus eigenlijk met een stroombron moeten voeden wil dat geen invloed meer hebben. Een forse choke zal i.d.d. van een harde voeding een stroombron maken voor wisselspanning.
Dit is met betrekking tot de PSU interessant leesvoer:
https://theaudiofeast.com/field-coil-psu
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Yep, o.a. dat verhaal bedoellik. Succes iig met je vorderingen!
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Goedenavond Mick,
vooral veel experimenteren met voedingen; er is echt een optimum te vinden.
- Ver weg blijven van geschakelde voedingen (geldt voor de hele audio-set; die zijn nergens aanwezig en hebben ook geen plek in audio behalve als ruimte-wondertjes.)
- Een serieus snelle labvoeding is prima bruikbaar.
- een wat eenvoudige labvoeding is behoorlijk op te leuken met een serie-geschakelde spoel er tussen. Die truc helpt niet bij volwassen labvoedingen.
- bedenk dat de fieldcoil een constante ampère wil zien; voltage mag rustig verlopen (en doet dat ook als de spoel opwarmt....hogere weerstand....hoger voltage bij gelijk ampèrage). Zet je labvoeding dus op CC (= constant current) rond het door jouw gewenste (sweet-spot) amperage waar je driver het fraaist presteert. Het voltage beweegt in CC daaromheen (meestal verlopend naar hoger bij oplopende temperatuur)
Gevoegd wat fotootjes van spoel-experimentjes. leuk & leerzaam.
Nogmaals: geniet van drivers !
Met muzikale groet,
Reinout
vooral veel experimenteren met voedingen; er is echt een optimum te vinden.
- Ver weg blijven van geschakelde voedingen (geldt voor de hele audio-set; die zijn nergens aanwezig en hebben ook geen plek in audio behalve als ruimte-wondertjes.)
- Een serieus snelle labvoeding is prima bruikbaar.
- een wat eenvoudige labvoeding is behoorlijk op te leuken met een serie-geschakelde spoel er tussen. Die truc helpt niet bij volwassen labvoedingen.
- bedenk dat de fieldcoil een constante ampère wil zien; voltage mag rustig verlopen (en doet dat ook als de spoel opwarmt....hogere weerstand....hoger voltage bij gelijk ampèrage). Zet je labvoeding dus op CC (= constant current) rond het door jouw gewenste (sweet-spot) amperage waar je driver het fraaist presteert. Het voltage beweegt in CC daaromheen (meestal verlopend naar hoger bij oplopende temperatuur)
Gevoegd wat fotootjes van spoel-experimentjes. leuk & leerzaam.
Nogmaals: geniet van drivers !
Met muzikale groet,
Reinout
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Als ik zo naar de meters op jouw voedingen kijk Reinout, dan heb je niet meer dan een watt of 30 nodig. Daar moet deze of gene toch al wel zelf een nette dedicated lineaire voeding voor geklust hebben die netjes in stroommode kan werken?
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Mooi hoor. Totnogtoe werkt bij mijn PAP open baffle de drieweg met Bliesma tweeter en Purifi midwoofer beter dan de Lii Audio Breedbander. Ben heel benieuwd hoe het op termijn bij jou gaat klinken. Veel afregel en luisterplezier!
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Leuk topic, zelf speel ik met Aurel Bryan fieldcoil units. Zie elders op dit forum. Voeding doet heel veel. Ik heb zowel een transistor voeding als een voeding met een buis. De laatste vind ik echt veel mooier.
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Hoi Mick,
ik heb de field coil driver, gemaakt door Zsolt Lajcsák, en ja ze zien er prachtig uit. Maar vooral ze klinken geweldig. En die ophanging. Subliem.
De PM2C - dat is het karakter, en dan nog een beetje erbij, PM2A. De Lowther whizzer shout verdwijnt nu helemaal.
Ik heb in een uitgebreide demo vorige week ook het verschil gehoord tussen voltage-drive en current-drive. Bij de eerste wat tja wat moet ik zeggen (de tegen-EMK van de spreekspoel wordt hard gedempt); bij constante stroom wekt de spreekspoel geen reactie op van de coil voeding; resultaat: wat soepeler (??) geluid. Die demo was ik een half-open kast zonder woofer. Dat ging prima. Wat zeg ik, geweldig.
Ik kan me nu goed voorstellen dat je van de Lowther bent overgestapt, zoals je me eerder vertelde.
Dus ja, ik zit nu te kijken hoe ook ik het kan gebruiken.
Ik heb nu ook een paar Silvercore attenuators voor het hoog gevonden. Voor zo nodig. [De vorige keer had ik weerstanden; was echt niet goed genoeg]
ik heb de field coil driver, gemaakt door Zsolt Lajcsák, en ja ze zien er prachtig uit. Maar vooral ze klinken geweldig. En die ophanging. Subliem.
De PM2C - dat is het karakter, en dan nog een beetje erbij, PM2A. De Lowther whizzer shout verdwijnt nu helemaal.
Ik heb in een uitgebreide demo vorige week ook het verschil gehoord tussen voltage-drive en current-drive. Bij de eerste wat tja wat moet ik zeggen (de tegen-EMK van de spreekspoel wordt hard gedempt); bij constante stroom wekt de spreekspoel geen reactie op van de coil voeding; resultaat: wat soepeler (??) geluid. Die demo was ik een half-open kast zonder woofer. Dat ging prima. Wat zeg ik, geweldig.
Ik kan me nu goed voorstellen dat je van de Lowther bent overgestapt, zoals je me eerder vertelde.
Dus ja, ik zit nu te kijken hoe ook ik het kan gebruiken.
Ik heb nu ook een paar Silvercore attenuators voor het hoog gevonden. Voor zo nodig. [De vorige keer had ik weerstanden; was echt niet goed genoeg]
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Ik heb zelf geen ervaring met field coils en dit was wel iets wat ik mij steeds al afvroeg. Denk dat dit meer uitmaakt dan of dat met transistoren of met buizen wordt verwezenlijkt. En er zal wellicht ook een tussenweg mogelijk zijn met een bepaalde Ri van de voeding.
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Oei, Freudiaans, het werkwoord is niet geplaatst . .
“Ik heb de fieldcoil driver GEHOORD (@ETF).” Is wel wat anders, want hebben is houvast en horen is nogal vluchtig.
Mijn onbewuste wil kennelijk al overgaan tot koop.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Wat is ongeveer de prijs van dit setje fieldcoil fulrange speaker?
Rob
Rob
-
rdv300b833
- Berichten: 317
- Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
- Locatie: Elst
Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB
Goedenavond Rob (en anderen natuurlijk ook),
een "gemiddelde" prijs van een fieldcoil breedbander is eigenlijk niet te geven net zo goed als een gemiddelde prijs van een breedbander niet is te geven. Je hebt super-units (met angstaanjagende prijskaartjes) en je hebt meer begrijpelijk geprijsde exemplaren met iets mindere kwaliteiten. Net zoals gewone drivers.
En fieldcoils maken een gemiddelde driver gewoon een stuk duurder; sorry....
Maar je krijgt er de mogelijkheid voor terug om in te grijpen/spelen met parameters die gewoonlijks een vast gegeven zijn met een driver.
De beste prijs/kwaliteitsverhouding vind je bij merken zoals EMS en Supravox. Zeker niet gratis maar je krijgt heel veel waar voor je geld.
Supravox: https://www.supravox.fr/en/collections/serie-exc De 215 is een echte breedbander maar de 165 is al heel tof (met beperking onderin).
EMS:http://www.emspeaker.com/ems_products.html
En houdt alsjeblieft de markt in de gaten. Soms komt er een nieuwe speler voorbij (Sonido en Bryan ! ) die zich ook in dit fieldcoil-geweld gaat mengen en dat leidt ook naar 2ehandsjes ( https://www.diyaudio.com/community/thre ... le.406895/ ). LEUK ! (heb ik zelf nog nooit gehoord in tegenstelling tot von Langa, Feastrex, Fertin, Supravox en EMS).
Zelf heb ik net bij von Langa een nieuw setje 15" woofers opgehaald. Da's een stukje duurder dan EMS of Supravox maar de afwerking en specificaties zijn dan ook echt beter/hoger. Denk niet dat het hier stopt want bij Feastrex of Maxonic kan je tot enkele 10.000n per paartje fieldcoils gaan (geen grapje).
Zelf ga ik aan de slag een 4 weg field coil te maken; project 2024.....
Fijne feestdagen een een audiofiel 2024 toegewenst.
Grtz,
Reinout
(fotootjes van 15"fieldcoil woofer en modulair frame. Iedere driver is zo'n kilootje of 20 en ook ik nader de 60 en moet al die zut de trappen opslepen. dus speaker-project 2024 wordt volledig modulair....)
een "gemiddelde" prijs van een fieldcoil breedbander is eigenlijk niet te geven net zo goed als een gemiddelde prijs van een breedbander niet is te geven. Je hebt super-units (met angstaanjagende prijskaartjes) en je hebt meer begrijpelijk geprijsde exemplaren met iets mindere kwaliteiten. Net zoals gewone drivers.
En fieldcoils maken een gemiddelde driver gewoon een stuk duurder; sorry....
Maar je krijgt er de mogelijkheid voor terug om in te grijpen/spelen met parameters die gewoonlijks een vast gegeven zijn met een driver.
De beste prijs/kwaliteitsverhouding vind je bij merken zoals EMS en Supravox. Zeker niet gratis maar je krijgt heel veel waar voor je geld.
Supravox: https://www.supravox.fr/en/collections/serie-exc De 215 is een echte breedbander maar de 165 is al heel tof (met beperking onderin).
EMS:http://www.emspeaker.com/ems_products.html
En houdt alsjeblieft de markt in de gaten. Soms komt er een nieuwe speler voorbij (Sonido en Bryan ! ) die zich ook in dit fieldcoil-geweld gaat mengen en dat leidt ook naar 2ehandsjes ( https://www.diyaudio.com/community/thre ... le.406895/ ). LEUK ! (heb ik zelf nog nooit gehoord in tegenstelling tot von Langa, Feastrex, Fertin, Supravox en EMS).
Zelf heb ik net bij von Langa een nieuw setje 15" woofers opgehaald. Da's een stukje duurder dan EMS of Supravox maar de afwerking en specificaties zijn dan ook echt beter/hoger. Denk niet dat het hier stopt want bij Feastrex of Maxonic kan je tot enkele 10.000n per paartje fieldcoils gaan (geen grapje).
Zelf ga ik aan de slag een 4 weg field coil te maken; project 2024.....
Fijne feestdagen een een audiofiel 2024 toegewenst.
Grtz,
Reinout
(fotootjes van 15"fieldcoil woofer en modulair frame. Iedere driver is zo'n kilootje of 20 en ook ik nader de 60 en moet al die zut de trappen opslepen. dus speaker-project 2024 wordt volledig modulair....)
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op ma 25 dec 2023, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
