The end game? Field coil drivers in mijn OB

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door MickRS »

Inmiddels alweer 9 jaar geleden dat ik het idee oppakte om Open Baffle luidsprekers te bouwen. Uitgebreid beschreven in dit draadje...
In de afgelopen jaren heb ik gespeeld met een Lowther als full range driver en na een hoop geexperimenteer klonk dat erg fijn. Maar ja, het bleef jeuken, want ergens bleven de full range drivers qua SQ altijd achter bij het niveau van het laag. Inmiddels was ik op de Lowther modification fb pagina terecht gekomen en daar was ook ene Zsolt erg actief. Een man die al zijn leven lang drivers bouwt en nu ook van scratch af aan Field Coil drivers bouwt. En die hij ook nog eens in een kleine oplage aanbiedt aan de liefhebber. Ik was al langere tijd geintrigeerd door de field coil techniek. Had een paar Voxativs gehoord en was erg onder de indruk van hoeveel beter dat klinkt in vergelijking mat full range drivers met statische magneet. Maar ja, die commerciele field coils zijn echt ver boven mijn budget. Totdat ik de drivers van Zsolt in het vizier kreeg. Hier en daar wat meningen over zijn drivers gehoord en de knoop doorgehakt.
De drivers wegen zo'n 13kg per stuk. En de conus onder de 10 gram.En ze worden echt custom gemaakt voor je. Ze spelen nu een paar weken en het is voor mij echt een revelatie. Beter nog dan de Voxaivs die ik gehoord heb, maar dat kan ook niet anders als de specs van beide vergelijkt. Ze integreren heel mooi met het laag. Gelukkig heb ik 4 15" woofers die vrijwel niets hoeven te doen, waardoor ze de snelheid van de field coil driver bij kunnen houden. End game? Voor wat betreft mijn zoektocht naar de full range driver vrijwel zeker wel. Hoe dat dan klinkt? Altijd moeilijk te omschrijven, dus ik gebruik de tekst geschreven door Stefan voor de High-End audio Nederland fb pagina. En Stefan is een next level zelfbouwer, die alles op audio gebied bouwt, inclusief drivers:

"Vandaag was Mick Santifort op bezoek om zijn nieuwe field coil breedbanders eindelijk eens te kunnen beluisteren en een voeding van mij te lenen zodat hij ze thuis ook kan gaan gebruiken.
De field coil drivers zijn gemaakt door Zsolt Lajcsák en zien er prachtig uit.
De conus is erg licht en de fieldcoil motor is gigantisch in verhouding; alsof je een 12 cilinder motor in een Mini stopt. Dit levert een heel dynamische driver op die een heel goede grip heeft op de conusbeweging. Verwacht snelheid, dynamiek en extreme controle!
We hebben ze even provisorisch op de grond gezet met bijna geen baffle en zonder woofers, splinternieuw maar dit maakt meteen muziek!
Deze drivers klinken heel mooi transparant en schoon, de klankbalans is nergens te scherp; wat met nieuwe drivers en met een whizzer toch wel vaak voorkomt, en dat is een teken dat de klankbalans goed is.
Een van de mooie features van field coil is dat je met de voedingspanning de Q factor van de driver kunt instellen (de speakerbuilders wet dream) wil je meer puls; spanning omhoog, wil je meer kleur en een wat rustigere balans; spanning omlaag.
Als dit is ingespeelt wordt het alleen nog maar beter. Hier gaat Mick heel blij van worden als die straks in zijn open baffles zitten
Als ik zelf geen field coils zou hebben dan ging ik meteen een setje bestellen.
Ik kom graag bij je luisteren als ze ingespeelt zijn Mick!"

De foto's dan.
20230223_154000.jpg
20230223_154009.jpg
20230224_145142.jpg
20230224_164155.jpg
20230225_153215.jpg
20230227_195552.jpg
20230405_080029.jpg
271596919_5548547581838847_3997965858721877166_n.jpg
286238668_1013236322669707_7966819956014499618_n.jpg
311921614_496740679075326_8584717371094963372_n.jpg
316282937_5646689188754436_4905095075481685311_n.jpg
316570580_856601958822785_7518310895866710888_n.jpg
316716944_543699117185875_863082384776144201_n.jpg
Laatst gewijzigd door MickRS op ma 24 apr 2023, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Walt »

Wow, die zijn fraai zeg!
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door VintageHarry »

+1, nog nooit eerder zoiets bijzonders gezien!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door hardbats »

Had ze op Facebook al voorbij zien komen. Zeer fraai setje drivers voor een niet eens zo hele gekke prijs.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door richard »

Mooi stuk ambacht. Ook bijzonder hoe de spider is bedacht.
Kappa9a
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 mar 2023, 19:58

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Kappa9a »

Supergaaf! Gefeliciteerd!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Pjotr »

Dat ziet er erg fraai uit! Heel bijzonder.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Kappa7 »

Mooi dit Mick.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Mick,

GAAF; een mede-fieldcoil-gebruiker.
Er wordt veel te weinig met deze mooie techniek gebouwd terwijl ze toffe voordelen hebben (zoals je al benoemd: serieus rendement maar vooral een instelbare Q). Nadeel is bekend: de prijs......

Zelf draai ik op dit moment met een 3weg fieldcoil systeem OB (von Langa A1000 15" woofer + AD5110 2"compression driver mid + A4000 1"compression driver tweeter). Voor demo's gebruik ik een OB met een 10" von Langa AC2676 + wederom een A4000 1" tweeter (heb 2 paartjes).
Nadat ik goede initiële resultaten met Fertin had geboekt (Fertin 38EX 15" woofer + 20EX 8" mid/high) ben ik op zoek gegaan naar een echte specialist en bij von Langa uitgekomen (zoals jij Zsolt).....prima.

Graag gepaste aandacht voor de voeding; met een eenvoudige labvoeding haal je zeker niet de max uit je toffe drivers !

Geniet er van.
Met muzikale groet,
Reinout

Gevoegd wat foto's van mijn gebruikte losse drivers en het huidige systeem. Volgend jaar van actief 3 weg field-coil naar actief 4 weg field-coil; mij lukte het nooit uit een enkele driver het volledige geluidsspectrum goed te overbruggen.
Bijlagen
10" fieldcoil bas-mid driver (naast een Supravox 285GMF)
10" fieldcoil bas-mid driver (naast een Supravox 285GMF)
2" fieldcoil compression driver
2" fieldcoil compression driver
set nu
set nu
set nu; ander gezichtspunt
set nu; ander gezichtspunt
stapeltje voedingen.....
stapeltje voedingen.....
2 verschillende 15" fieldcoil woofers
2 verschillende 15" fieldcoil woofers
1" en 1,4"  field coil compression drivers
1" en 1,4" field coil compression drivers
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door MickRS »

Mooi Reinout!

Zoals gezegd is het voor mij echt een game changer. En dat met toch eigenlijk heel oude techniek, die er volgens mij was omdat het destijds moeilijk was goede, stabiele magneten te produceren. Nu is field coil verworden tot een niche, maar dat zou inderdaad niet zo moeten zijn...

En je noemt direct waar ik nog zeker verbetering kan halen: de voeding. Op dit moment gebruik ik een heel eenvoudige, non regulated voeding. Dit op aanraden van de mannen die al jaren met Field Coils aan het stoeien zijn. Switching, regulated, lab voeding zijn allen uit den boze heb ik begrepen. Eerste upgrade zal het toevoegen van een choke zijn...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Walt »

Welke woofers gebruik je erbij?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Pjotr »

MickRS schreef: di 25 apr 2023, 21:18

En je noemt direct waar ik nog zeker verbetering kan halen: de voeding. Op dit moment gebruik ik een heel eenvoudige, non regulated voeding. Dit op aanraden van de mannen die al jaren met Field Coils aan het stoeien zijn. Switching, regulated, lab voeding zijn allen uit den boze heb ik begrepen. Eerste upgrade zal het toevoegen van een choke zijn...
Daar is nog veel te experimenteren denk ik. De spreekspoel induceert een EMK in de magneetspoel. Je zou deze dus eigenlijk met een stroombron moeten voeden wil dat geen invloed meer hebben. Een forse choke zal i.d.d. van een harde voeding een stroombron maken voor wisselspanning.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 25 apr 2023, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door MickRS »

Walt schreef: di 25 apr 2023, 21:39
Welke woofers gebruik je erbij?
Nog altijd de Eminence Alpha 15a. Zolang je die niet te hoog laat spelen, zijn ze echt heel goed in staat om mooi gedefinieerd laag neer te zetten. Ze'ev van Pure Audio Project heeft vaak geprobeerd mij zijn woofers te verkopen. En die heb ik vaak mogen horen, maar dat is eigenlijk alleen nodig als je verder naar boven door laat lopen. Ik koos ervoor om ze bij 150hz te filteren en de full range driver het meeste werk te laten doen. Je weet wel, nog altijd met dat actieve filter dat Ray ooit voor jou gebouwd heeft. :wink: Dat geeft een totaal ander karakter dan de luidsprekers dan de PAP.
Maar wellicht is daar in de toekomst nog enige winst te behalen...
Laatst gewijzigd door MickRS op di 25 apr 2023, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door MickRS »

Pjotr schreef: di 25 apr 2023, 21:43
Daar is nog veel te experimenteren denk ik. De spreekspoel induceert een EMK in de magneetspoel. Je zou deze dus eigenlijk met een stroombron moeten voeden wil dat geen invloed meer hebben. Een forse choke zal i.d.d. van een harde voeding een stroombron maken voor wisselspanning.
Gelukkig is daar door mannen die er veel meer verstand van hebben al heel veel mee geexperimenteerd. En nog gelukkiger ken ik een van die kerels inmiddels vrij goed. :wink:

Dit is met betrekking tot de PSU interessant leesvoer:
https://theaudiofeast.com/field-coil-psu
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Pjotr »

Yep, o.a. dat verhaal bedoellik. Succes iig met je vorderingen!
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Mick,

vooral veel experimenteren met voedingen; er is echt een optimum te vinden.
- Ver weg blijven van geschakelde voedingen (geldt voor de hele audio-set; die zijn nergens aanwezig en hebben ook geen plek in audio behalve als ruimte-wondertjes.)
- Een serieus snelle labvoeding is prima bruikbaar.
- een wat eenvoudige labvoeding is behoorlijk op te leuken met een serie-geschakelde spoel er tussen. Die truc helpt niet bij volwassen labvoedingen.
- bedenk dat de fieldcoil een constante ampère wil zien; voltage mag rustig verlopen (en doet dat ook als de spoel opwarmt....hogere weerstand....hoger voltage bij gelijk ampèrage). Zet je labvoeding dus op CC (= constant current) rond het door jouw gewenste (sweet-spot) amperage waar je driver het fraaist presteert. Het voltage beweegt in CC daaromheen (meestal verlopend naar hoger bij oplopende temperatuur)

Gevoegd wat fotootjes van spoel-experimentjes. leuk & leerzaam.

Nogmaals: geniet van drivers !
Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
spoeltest1.jpg
spoeltest2.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Pjotr »

Als ik zo naar de meters op jouw voedingen kijk Reinout, dan heb je niet meer dan een watt of 30 nodig. Daar moet deze of gene toch al wel zelf een nette dedicated lineaire voeding voor geklust hebben die netjes in stroommode kan werken?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door richard »

MickRS schreef: di 25 apr 2023, 21:18
...En dat met toch eigenlijk heel oude techniek, die er volgens mij was omdat het destijds moeilijk was goede, stabiele magneten te produceren....
De spoel werd gelijktijdig ingezet om de stroom voor de versterker te stabiliseren.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door TabCam »

Mooi hoor. Totnogtoe werkt bij mijn PAP open baffle de drieweg met Bliesma tweeter en Purifi midwoofer beter dan de Lii Audio Breedbander. Ben heel benieuwd hoe het op termijn bij jou gaat klinken. Veel afregel en luisterplezier!
Pjotr27
Berichten: 28
Lid geworden op: do 29 sep 2011, 12:50

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Pjotr27 »

Leuk topic, zelf speel ik met Aurel Bryan fieldcoil units. Zie elders op dit forum. Voeding doet heel veel. Ik heb zowel een transistor voeding als een voeding met een buis. De laatste vind ik echt veel mooier.
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door albertk »

Hoi Mick,
ik heb de field coil driver, gemaakt door Zsolt Lajcsák, en ja ze zien er prachtig uit. Maar vooral ze klinken geweldig. En die ophanging. Subliem.
De PM2C - dat is het karakter, en dan nog een beetje erbij, PM2A. De Lowther whizzer shout verdwijnt nu helemaal.

Ik heb in een uitgebreide demo vorige week ook het verschil gehoord tussen voltage-drive en current-drive. Bij de eerste wat tja wat moet ik zeggen (de tegen-EMK van de spreekspoel wordt hard gedempt); bij constante stroom wekt de spreekspoel geen reactie op van de coil voeding; resultaat: wat soepeler (??) geluid. Die demo was ik een half-open kast zonder woofer. Dat ging prima. Wat zeg ik, geweldig.
Ik kan me nu goed voorstellen dat je van de Lowther bent overgestapt, zoals je me eerder vertelde.
Dus ja, ik zit nu te kijken hoe ook ik het kan gebruiken.

Ik heb nu ook een paar Silvercore attenuators voor het hoog gevonden. Voor zo nodig. [De vorige keer had ik weerstanden; was echt niet goed genoeg]
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Pjotr »

albertk schreef: wo 15 nov 2023, 16:09
Ik heb in een uitgebreide demo vorige week ook het verschil gehoord tussen voltage-drive en current-drive.
Ik heb zelf geen ervaring met field coils en dit was wel iets wat ik mij steeds al afvroeg. Denk dat dit meer uitmaakt dan of dat met transistoren of met buizen wordt verwezenlijkt. En er zal wellicht ook een tussenweg mogelijk zijn met een bepaalde Ri van de voeding.
albertk
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 28 mar 2016, 19:35

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door albertk »

albertk schreef: wo 15 nov 2023, 16:09
Hoi Mick,
ik heb de field coil driver, gemaakt door Zsolt Lajcsák, en ja ze zien er prachtig uit.
.]
Oei, Freudiaans, het werkwoord is niet geplaatst . .
“Ik heb de fieldcoil driver GEHOORD (@ETF).” Is wel wat anders, want hebben is houvast en horen is nogal vluchtig.
Mijn onbewuste wil kennelijk al overgaan tot koop. :roll: :roll:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door Rob Dingen »

Wat is ongeveer de prijs van dit setje fieldcoil fulrange speaker?

Rob
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: The end game? Field coil drivers in mijn OB

Bericht door rdv300b833 »

Goedenavond Rob (en anderen natuurlijk ook),

een "gemiddelde" prijs van een fieldcoil breedbander is eigenlijk niet te geven net zo goed als een gemiddelde prijs van een breedbander niet is te geven. Je hebt super-units (met angstaanjagende prijskaartjes) en je hebt meer begrijpelijk geprijsde exemplaren met iets mindere kwaliteiten. Net zoals gewone drivers.
En fieldcoils maken een gemiddelde driver gewoon een stuk duurder; sorry....
Maar je krijgt er de mogelijkheid voor terug om in te grijpen/spelen met parameters die gewoonlijks een vast gegeven zijn met een driver.

De beste prijs/kwaliteitsverhouding vind je bij merken zoals EMS en Supravox. Zeker niet gratis maar je krijgt heel veel waar voor je geld.
Supravox: https://www.supravox.fr/en/collections/serie-exc De 215 is een echte breedbander maar de 165 is al heel tof (met beperking onderin).
EMS:http://www.emspeaker.com/ems_products.html

En houdt alsjeblieft de markt in de gaten. Soms komt er een nieuwe speler voorbij (Sonido en Bryan ! ) die zich ook in dit fieldcoil-geweld gaat mengen en dat leidt ook naar 2ehandsjes ( https://www.diyaudio.com/community/thre ... le.406895/ ). LEUK ! (heb ik zelf nog nooit gehoord in tegenstelling tot von Langa, Feastrex, Fertin, Supravox en EMS).

Zelf heb ik net bij von Langa een nieuw setje 15" woofers opgehaald. Da's een stukje duurder dan EMS of Supravox maar de afwerking en specificaties zijn dan ook echt beter/hoger. Denk niet dat het hier stopt want bij Feastrex of Maxonic kan je tot enkele 10.000n per paartje fieldcoils gaan (geen grapje).
Zelf ga ik aan de slag een 4 weg field coil te maken; project 2024.....

Fijne feestdagen een een audiofiel 2024 toegewenst.
Grtz,
Reinout
(fotootjes van 15"fieldcoil woofer en modulair frame. Iedere driver is zo'n kilootje of 20 en ook ik nader de 60 en moet al die zut de trappen opslepen. dus speaker-project 2024 wordt volledig modulair....)
Bijlagen
20231213_194750.jpg
20231213_194828.jpg
20231215_125227.jpg
20231215_164551.jpg
Laatst gewijzigd door rdv300b833 op ma 25 dec 2023, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”