Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

richard

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: wo 29 nov 2023, 17:04
Volgens mij gaat het om de weergave van lastige golfvormen, denk aan iets wat lijkt op een blokgolf, een normale tweeter doet zijn best, maar zal niet snel genoeg zijn om de steile flank goed te volgens, de harmonizer schijnt dit gebiedje op te vullen, zodat de golfvorm beter klopt.
Dat is dan alleen zo als de fase per unit gelijk loopt en het akoestisch cenrum van iedere unit op gelijke afstand tot je oor.
Vergeet dat maar als je luidsprekers er niet op zijn ontworpen.
De ESL63 kon het en de Dunlavey's ik meen dat er ook nog een Belg was die dergelijke speakers maakten.
pvanlingen

Bericht door pvanlingen »

Niet alleen een Belg, ik doe dat ook.
richard

Bericht door richard »

Dynaudio had in het verleden ook zelfbouwontwerpen die daar rekening mee hielden. Ik weet alleen niet of die ook een perfecte sprongresponsie hadden.
viewtopic.php?p=1878758#p1878758
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

richard schreef: wo 29 nov 2023, 22:52
Walt schreef: wo 29 nov 2023, 17:04
Volgens mij gaat het om de weergave van lastige golfvormen, denk aan iets wat lijkt op een blokgolf, een normale tweeter doet zijn best, maar zal niet snel genoeg zijn om de steile flank goed te volgens, de harmonizer schijnt dit gebiedje op te vullen, zodat de golfvorm beter klopt.
Dat is dan alleen zo als de fase per unit gelijk loopt en het akoestisch cenrum van iedere unit op gelijke afstand tot je oor.
Vergeet dat maar als je luidsprekers er niet op zijn ontworpen.
De ESL63 kon het en de Dunlavey's ik meen dat er ook nog een Belg was die dergelijke speakers maakten.
Het leuke van dsp is dat het tegenwoordig met iedere speaker kan. Met rephase kan je een convolutie file maken waarmee een heel mooie impulsrespons en staprespons wordt gemaakt. Je invertereert de fasevervorming van het crossover filter. Inladen in roon of hqplayer of andere streaming software die dat aan kan en je hebt een faselineaire weergave. Werkt erg mooi, het geluid wordt minder hol van klank, meer compact. Maar de harmonizer zal dit niet kunnen doen. Je kunt een 16b 44.1kHz signaal geen steilere flanken geven die zouden passen bij frequenties boven 20kHz. Het signaal is van zichzelf bandbreedte beperkt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dacht dat dat middels uitgebreide luisterproeven toch wel allang achterhaald was... B&O heeft ook korte tijd zo'n systeem gevoerd met een z.g.n. filler driver. Maar dat was toch echt heel iets anders. Een Sonore Harmoniser er bij zetten gaat daar i.i.g. niks aan verbeteren. Kan mij overigens wel voorstellen dat met het vervangen van de tweeter van de LS50 door een ribbon tweeter, het impulsgedrag in het hoog en in zijn totaliteit een stuk verbetert.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: wo 29 nov 2023, 23:09
Maar de harmonizer zal dit niet kunnen doen. Je kunt een 16b 44.1kHz signaal geen steilere flanken geven die zouden passen bij frequenties boven 20kHz. Het signaal is van zichzelf bandbreedte beperkt.
Zeker maar dat boeit eigenlijk helemaal niet. Paar jaar terug hadden we een demo op de audioclub van pure super tweeters die het gebied van 20 kHz tot 100 kHz weergaven. Heel verhaal dat muziek niet ophoudt bij 20 kHz. Er waren best veel mensen die een duidelijk verschil hoorden en het was een enorme aanwinst. Er werd toen met een gewone CD speler en ditto CD's gedemonstreerd. Dus tja, de audiowereld is een wonderlijke :D
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De een of andere schijf met een invloed op de weergave was ook ooit een product van discussie.

Je kon hem aan en uitzetten, ik ben dan wel vaak benieuwd wie dat dan hoort.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: wo 29 nov 2023, 23:43
Maar de harmonizer zal dit niet kunnen doen. Je kunt een 16b 44.1kHz signaal geen steilere flanken geven die zouden passen bij frequenties boven 20kHz. Het signaal is van zichzelf bandbreedte beperkt.
Zeker maar dat boeit eigenlijk helemaal niet. Paar jaar terug hadden we een demo op de audioclub van pure super tweeters die het gebied van 20 kHz tot 100 kHz weergaven. Heel verhaal dat muziek niet ophoudt bij 20 kHz. Er waren best veel mensen die een duidelijk verschil hoorden en het was een enorme aanwinst. Er werd toen met een gewone CD speler en ditto CD's gedemonstreerd. Dus tja, de audiowereld is een wonderlijke :D

hihi ik had een stukje geschreven over cd en 44.1Khz en heb het verwijdert , namelijk band limited tot 20/21kHz dan heb je film die gebruikt bij opname 48Khz, dus niet veel verder dan 23Khz +- dat is grappig omdat COCK het heeft over nu kun je de echt de opname ruimte horen etc zoals het bedoeld was. gek genoeg nemen professionals het niet op met 96 Khz... maar met 48 Khz.. bijna alle (tijd in gewerkt en nog nooit iets binnen gekregen boven de 48Khz) films zijn opgenomen met bijvoorbeeld 48Khz 24 bit. dus je winst is nagenoeg nul in de reproductie. ongeacht of het ding werkt, de info zit niet in de bron :)

Daarnaast voor muziek, menig mic valt af bij 18 Khz. zoals de Nuemann U87 (overhead , zang etc wordt voor alles gebruikt).... Menig Shoeps (gebruikt in film of klassiek) valt ook af op 20Khz of 2 keer zo hoog als ze al een CMC 6xt gebruikt hebben (dat wil zeggen al je oude muziek ouder dan een aantal jaar luistert heeft dus geen info boven 20khz wanneer opgenomen met een van de meest gebruikte mics op aarde (voor klassiek 90%))

Wat houd je nog over dan de random ribbon mic's die iets op pakt (ook overhead voor drum , met name high hats verder niks). de rest is informatie die nooit is opgenomen :)

mjah we kunnen wel ons best doen om iets weer te kunnen geven maar als het nooit is opgenomen omdat professionals een andere kijk hebben op dit gebied. wat is het nut.

wil niet zeggen dat het nooit gebeurt, maar het is niet de norm.
Laatst gewijzigd door WrineX op do 30 nov 2023, 0:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je blijft er maar van uit gaan dat het een super tweeter is maar dat is het dus niet.
Ik heb het ding wel eens kunnen beluisteren en er was verschil waarneembaar tussen aan en uit.
Als je de werking wil meten zou je dat natuurlijk moeten doen in de opstelling waar in deze gebruikt wordt.
Dan de zelfde meting zonder en dan zien of het verschil zichtbaar is.
Lijkt me wel een interessante meting. het zou namelijk samen werken met de bestaande speaker zo heb ik ooit van Cock begrepen.
Ja ook beneden de 20KHz zelfs tot in het bas bereik. over de hele audio band dus.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Kappa7 schreef: do 30 nov 2023, 0:40
Je blijft er maar van uit gaan dat het een super tweeter is maar dat is het dus niet.
Ik Heb het ding wel eens kunnen beluisteren en er was verschil waarneembaar tussen aan en uit.
Als je de werking wil meten zou je dat natuurlijk moeten doen in de opstelling waar in deze gebruikt wordt.
Ban de zelfde meting zonder en dan zien of het verschil zichtbaar is.
Lijkt me wel een interessante meting. het zou namelijk samen werken met de bestaande speaker zo heb ik ooit van Cock begrepen.
Ja ook beneden de 20KHz
dat snap ik, zal ook niet ontkennen dat het niet hoorbaar zou zijn. als het onder de 20Khz meespeelt , maar we doen allen ons best om een tweeter zo goed als mogelijk te integreren in een ontwerp. is dat niet wat we ongeveer 99% van de tijd doen in een 2 weg ?

Waarom zou een tweeter parallel toevoegen aan je systeem zonder te kijken naar overgangs frequentie en efficiëntie een beter plaatje opleveren? het blijft gewoon een ribbon tweeter niet meer dan dat. waar je hem inzet en het liefst met het oog op hoe luid hij is ten opzichten van het systeem waar je hem op zet kan iets toevoegen. blijft een ding over, de vaste tweeter die niet afvalt op de zelfde frequentie, dus grote kans dat het een vrij slechte cross-over wordt. compleet random met elke speaker die je probeert , zelfde geld voor hoe luid hij is. daarbij maak je de de tweeter veeeel grote waar er overlap is. iets wat spreiding niet ten goede komt.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Ja ook beneden de 20KHz zelfs tot in het bas bereik. over de hele audio band du
tot in het bas bereik, even serieus. dit ding geeft niks weer in de regionen. Dat kan niet. het kan de attack wellicht aan zetten omdat laag vaak gepaard gaat met iets hoogs, zoals het slaan op een drum is niet alleen laag, maar heeft een hoog element in wanneer je er op slaat. (bass gitaar ander voorbeeld) wil niet zeggen dat hij iets doet in de bass... deze tweeter heeft zoals hierboven te zien in het plaatje 0.0 output in het laag. al zou hij daar spelen heeft hij geen oppervlakte/xmax om ook maar iets weer te geven op die frequenties met enige output.
Laatst gewijzigd door WrineX op do 30 nov 2023, 7:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Je gaat dan wat meer de kant van myfi op, wat er automatisch wel gebeurt is dat ons afnemende gehoor in de hogere frequenties wat gecompenseerd word, daarin zit dan de "verbetering " welke ervaren wordt.
Dan heb je inderdaad geen vlakke curve meer met het meten, ook heb je inderdaad de andere nadelen van een twee tweeter systeem, maar als iemand dat geen punt vindt maar het prettiger vindt luisteren, dan is daar wat voor te zeggen, maar dan nog kun je dan zelf ook voor veel minder geld zelf een extra tweeter kopen en daar een kleine condensator mee in serie zetten.
Een betere oplossing zou zijn om de tweeter van je hoofdluidsprekers harder te laten spelen, zodat je in ieder geval bij één enkele tweeter blijft welke ook klopt met de rest.

WrineX schreef: do 30 nov 2023, 1:02
tot in het bas bereik, even serieus. dit ding geeft niks weer in de regionen.
Dat kan inderdaad niet ter discussie staan, zo'n tweeter blijft heel ver weg van de laag regionen.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

m we zullen helaas nooit weten hoe het meet :( en wat er gebeurd.
Laatst gewijzigd door WrineX op do 30 nov 2023, 7:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat klopt, dat ben ik het ook helemaal met je eens, al dat gewauwel en het enorme prijskaartje wat er aan hangt, dat is inderdaad ook mijn bezwaar, ik haal dan liever zelf twee tweeters en twee condensatoren in huis.

Vroeger toen ik jong was sloot ik ook losse drivers naast mijn bestaande luidsprekers aan, ik vond dat massale van het samenspelen mooier klinken, ook al zou er uiteraard niets meer kloppen van de weergave curve en de overgangen, dat wist ik niet, dus het was dan nook geen issue.
Ik denk dat dat laatste aspect hier ook een rol speelt.
WrineX
Contacteer:

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: wo 29 nov 2023, 23:43

wellicht loopt hij toch verder naar beneden door. ach ja geen idee
Laatst gewijzigd door WrineX op do 30 nov 2023, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

WrineX schreef: do 30 nov 2023, 1:02
Ja ook beneden de 20KHz zelfs tot in het bas bereik. over de hele audio band du
tot in het bas bereik, even serieus. dit ding geeft niks weer in de regionen. Dat kan niet. het kan de attack wellicht aan zetten omdat laag vaak gepaard gaat met iets hoogs, zoals het slaan op een drum is niet alleen laag, maar heeft een hoog element in wanneer je er op slaat. (bass gitaar ander voorbeeld) wil niet zeggen dat hij iets doet in de bass... deze tweeter heeft zoals hierboven te zien in het plaatje 0.0 output in het laag. al zou hij daar spelen heeft hij geen oppervlakte/xmax om ook maar iets weer te geven op die frequenties met enige output.

als het geen super tweeter is wat is het dan. want het ziet er toch echt uit als een bandje in een magnetisch veld in een behuizing van een bestaand ontwerp van een ribbon. dus of hij geeft alleen weer boven de 20Khz of er onder... hoe dan ook is dat een ribbon. en dus in dit geval een tweeter. super mag iedereen toevoegen afhankelijk van hoe hoog hij moet beginnen om SUPER genoemd te worden. om andere speaker curves niet in de weg te zitten zou ik gaan voor boven de 18Khz. maar dan hou je vrij weinig over wat betreft hoorbaar.
Wat ik hier schrijf is puur van wat ik hier over van de maker heb gehoord en wat het idee er achter is.
Zo als Water ook aan gaf werkt dit op de flanken en dat moet je zo zien.
Als je een impuls hebt dan is een relatief zware speaker conus niet direct in beweging, het lichte membraan met de zware magneten kan die snelheid wel hebben en vult dat gat op. Het gaat natuurlijk nooit de 20 Hz zelf weergeven maar wel de eerste aanzet daarvan.
Dus dan kijk je naar een blokgolf waarvan de conus nooit in die snelheid kan stijgen dat is dus waar dit werkt.
Ik weet echter ook niet hoe dat werkt aangezien je dan volledig in fase zou moeten zitten om dir over de gehele bandbreedte te doen dus ook daar heb ik wel zo mijn vragen over dit systeem. Het zou zelfs werken als je het in de vensterbank zet achter je speakers.
Ja dan ben ik ook wel lost eigenlijk.
Walt

Bericht door Walt »

Er is in ieder geval iets meer bij voor te stellen dan bijv. de audiotegels en de audiolamp, en dat zie je wel terug aan de vele reacties hier over deze Harmonizers. Hoe Kappa het netjes opschrijft is de werking zoals Cock het uitlegt, wat hij dan precies heeft gemodificeerd, met welke componenten etc is verder niks over bekend.

Leuke anekdote, Cock is een voorstander van zo min mogelijk componenten in de keten, en in zijn KEFs is de filtering mechanisch, dus geen spoelen en condensators, een condensator, hoe goed ook, zou het signaal al om de zeep helpen. Nou interessant. Maar toen ik vroeg hoe zoiets bij mijn speakers uit te voeren kreeg ik weliswaar een paar tips om mijn speaker te verbeteren maar helaas niet het geheim van het condensator loze filter, ik kan me niet voorstellen hoe ik de AMT zonder condensator kan laten spelen, als iemand een brainwave heeft, ik vuur de soldeerbout graag aan.

Volgende week inderdaad met Jeroen langs Cock, ik begreep al dat Jeroen voor het eerst in 15 jaar zijn cd koffer weer heeft open getrokken! :mrgreen:

Over cd’s gesproken, op htforum verkocht iemand 12 stuks audiofiele cd’s in verschillende genres, heb gelijk alles maar gekocht, voor mij veelal onbekend werk, ben benieuwd, kan de cd-204 ook weer eens zijn uurtjes gaan maken.

De ETA van de Harmonizers is trouwens a.s. vrijdagavond, fingers crossed.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

In een scheidingsfilter kun je weerstanden in plaats van condensatoren gebruiken.
Uiteraard moet je dan in staat zijn om filters te ontwerpen, Iemand als Jeroen zou dit dus kunnen.
Een mechanisch filter bestaat niet.
cross.png
cross2.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Mechanisch, denk ik er aan dat de units uit zichzelf de benodigde rolloff hebben.

Jouw schema’s zien er interessant uit, maar ik heb 2e orde nodig tussen mid en tweeter, heb je daar ook een schema voor?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Je kunt niet op mijn schema's af gaan, die ook niet van mij zijn maar van de site van Troels Gravesen zijn afgeplukt. (Slechts ter illustratie)
Iemand zal dan filters afgestemd op jouw drivers in jouw behuizing moeten ontwerpen

Tony Gee heeft in het verleden ook filters ontworpen met weerstanden in plaats van condensatoren, dan uiteraard ook afgestemd op de rest van de luidsprekers waar ze in zaten.

Je kunt niet zomaar een willekeurig filter in je luidsprekers inbouwen, dat wordt net zo'n ramp als zomaar een losse extra tweeter bij plaatsen.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 30 nov 2023, 8:27, 3 keer totaal gewijzigd.
richard

Bericht door richard »

Zo'n filter met alleen weerstanden en spoelen kost je wel een bak versterker vermogen. Een Krell aanschaffen?

Maar vertrouwen op de rolloff van een tweeter. Dat kan; daar heb je dan al snel geen last meer van. Kan je bij zij zo'n Kefje naar de midwoofer als breedbander luisteren.
Kan ik me goed voorstellen dat zo'n harmonizer best wat doet.
Walt

Bericht door Walt »

Hier nog een leuk verslag waarin de Harmonizers besproken worden, en ook de filterloze KEF speakers:

https://sites.google.com/site/vinylivan ... nore-audio
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zonder filter zijn de tweeters van de KEF luidsprekers heel snel weg, die branden vrijwel onmiddellijk door. daar ontkomt ook goochelaar Kock niet aan, dus eerlijk is hij niet.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

richard schreef: wo 29 nov 2023, 22:52
ik meen dat er ook nog een Belg was die dergelijke speakers maakte
Wellicht Marc van Moerbeke, de ontwerper van Etude luidsprekers?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Infase schreef: do 30 nov 2023, 9:24
Zonder filter zijn de tweeters van de KEF luidsprekers heel snel weg, die branden vrijwel onmiddellijk door. daar ontkomt ook goochelaar Kock niet aan, dus eerlijk is hij niet.
Wellicht doen die ook helemaal niet meer mee en worden ze simpelweg vervangen door de Neo 2.0. Vind die LS50 nou niet echt fijn klinken in het hoog. Kan mij wel voorstellen dat ze enorm opknappen met een ribbon tweeter i.p.v. dat coax piepertje.
Plaats reactie