Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Vervanging KEF T27 tweeter door een ?
Waarom niet eerst hier advies gevraagd over welk dempings materiaal je het beste kunt toepassen ?
Beetje de omgekeerde wereld, zal ik maar zeggen.
Beetje de omgekeerde wereld, zal ik maar zeggen.
Zet de foto's even op de site aub in plaats van te linken naar een externe provider...en steenwol, tja, wat zal ik zeggen...het werkt wel, maar misschien zijn ze bij KEF niet helemaal gek.
Ik heb geprobeerd de foto's in te voegen op de pagina zelf maar zag alleen maar de links verschijnen. Hoe voeg ik ze dan in zodat je ze meteen kunt zien? (Is inderdaad beter)
Steenwol: suggesties uiteraard welkom!
Ik was trouwens toch wel verbaasd over het schuim en de achterzijde was wel heel erg dik. Vergeet niet dat de kasten uit de middeleeuwen stammen.
Steenwol: suggesties uiteraard welkom!
Ik was trouwens toch wel verbaasd over het schuim en de achterzijde was wel heel erg dik. Vergeet niet dat de kasten uit de middeleeuwen stammen.
Laatst gewijzigd door Sofa op di 07 nov 2023, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hier staat hoe je foto's in je post kunt plaatsen. Ik zal je post wel even aanpassen.
Edit: aangepast.
Edit: aangepast.
Graag en de volgende foto's zal ik dan op de juiste manier toevoegen.
Excuses voor het ongemak en dank-je-wel.
Excuses voor het ongemak en dank-je-wel.
Laatst gewijzigd door Sofa op di 07 nov 2023, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Het lichtgrijze condensatortje is een weerstand en de zwarte cylindertjes met rode uiteinden zijn condensatoren.
Het schuim vervangen door steenwol kan, maar de dempende werking moet wel ongeveer gelijk zijn aan wat KEF er in gestopt heeft. Ze zijn (en waren ook in de middeleeuwen) niet gek bij KEF.
Het schijnbaar willekeurig plakken van bitumen pads is waarschijnlijk gedaan op de plaats waar het paneel de meeste uitslag heeft (µm) als het in trilling gebracht wordt.
Dikker snoer kan inderdaad geen kwaad, maar hang er geen sleepkabels in.
Het schuim vervangen door steenwol kan, maar de dempende werking moet wel ongeveer gelijk zijn aan wat KEF er in gestopt heeft. Ze zijn (en waren ook in de middeleeuwen) niet gek bij KEF.
Het schijnbaar willekeurig plakken van bitumen pads is waarschijnlijk gedaan op de plaats waar het paneel de meeste uitslag heeft (µm) als het in trilling gebracht wordt.
Dikker snoer kan inderdaad geen kwaad, maar hang er geen sleepkabels in.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Klopt kan heel effectief zijn. In de Britse ProAc speakers zit het ook zo met dikke repen polyetherschuim standaard. Klinken toch ook niet verkeerd.
In plaats van veel te dure T27 vervangers van Falcon voor Audax gaan is een prima idee. Maar laat Sofa nou lekker het allemaal zelf ontdekken. Zo zijn we toch allemaal begonnen
In plaats van veel te dure T27 vervangers van Falcon voor Audax gaan is een prima idee. Maar laat Sofa nou lekker het allemaal zelf ontdekken. Zo zijn we toch allemaal begonnen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En zo geweldig waren die T27's al niet. Kan me geen ontwerp van Kef heugen waar ze in zaten en het hoog lekker klonk. Met de T33 werd dat al beter en de T52 was ook weer een flater van ze.
Ja, het worden de Audax.
Als de matrassen ok zijn gaan ze gewoon weer terug de kast in.
De bitumen padjes zitten geplakt op de delen welke inderdaad het meest onderhevig zijn aan beweging. Niet aan de randen of in de hoeken dus. Wel in het midden van de panelen.
Het voorpaneel is bitumenvrij, er zat ook geen foam. Gewoon 15 mm spaanplaat.
Ik ga vanavond de Audax bestellen, en de weerstanden bij de aanbevolen shop. Eh .......hoe heet dat ding welke je aan de achterkant in de kast schroeft waar je de kabels aansluit?
Als de matrassen ok zijn gaan ze gewoon weer terug de kast in.
De bitumen padjes zitten geplakt op de delen welke inderdaad het meest onderhevig zijn aan beweging. Niet aan de randen of in de hoeken dus. Wel in het midden van de panelen.
Het voorpaneel is bitumenvrij, er zat ook geen foam. Gewoon 15 mm spaanplaat.
Ik ga vanavond de Audax bestellen, en de weerstanden bij de aanbevolen shop. Eh .......hoe heet dat ding welke je aan de achterkant in de kast schroeft waar je de kabels aansluit?
Laatst gewijzigd door Sofa op di 07 nov 2023, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Zolang het nog in prima conditie is, niet verdroogd is of zo, zou ik dat zeker doen.
En oh ja... dat bestaat dus wel: https://www.soundimports.eu/nl/accessoi ... rzwakkers/
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Pjotr schreef: ↑di 07 nov 2023, 15:37En oh ja... dat bestaat dus wel: https://www.soundimports.eu/nl/accessoi ... rzwakkers/
Die link had ik al geplaatst als antwoord op zijn vraag.
viewtopic.php?p=2074338#p2074338
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op di 07 nov 2023, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh ja, nu je het zo zegt zeg. Was tussen alle wijze aanwijzingen en de bovenfrezenveiligheidscursus wel een beetje verscholen geraakt. Solly...
Het volgende probleem van iemand die geen kaas heeft gegeten van frezen!
Een ronde cirkel gaat mij vast wel lukken maar de speakers/pr zijn niet rond. Hoe kan ik een kopie maken van deze afwijkende vormen zodat ze verzonken komen te liggen?
Als het omslachtig is, ok. Ik heb echter niet veel trek om een doos vol hulpstukken te kopen ($$$) voor de Bosch 1200. Weet iemand een link naar een pagina (of video) waar dat goed wordt uitgelegd aan een leek?
Als iemand een betere suggestie heeft voor de matrassen in de kast, ik hoor het graag. Ik zeg dat omdat ik niet had verwacht zulke lappen schuim aan te treffen. Evenzo, als het ok is dan gaat het beddengoed gewoon terug de kast in. Het is na 40 jaar niet uitgedroogd en poederachtig geworden. Wat een wonder!
Een ronde cirkel gaat mij vast wel lukken maar de speakers/pr zijn niet rond. Hoe kan ik een kopie maken van deze afwijkende vormen zodat ze verzonken komen te liggen?
Als het omslachtig is, ok. Ik heb echter niet veel trek om een doos vol hulpstukken te kopen ($$$) voor de Bosch 1200. Weet iemand een link naar een pagina (of video) waar dat goed wordt uitgelegd aan een leek?
Als iemand een betere suggestie heeft voor de matrassen in de kast, ik hoor het graag. Ik zeg dat omdat ik niet had verwacht zulke lappen schuim aan te treffen. Evenzo, als het ok is dan gaat het beddengoed gewoon terug de kast in. Het is na 40 jaar niet uitgedroogd en poederachtig geworden. Wat een wonder!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik doe dat mbv een Keessjabloon: een door Freeskees gemaakt freessjabloon. t enige wat je dan verder nodig hebt is een copieerhuls. en een tekening van die driver
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Je zou ook natuurlijk zoiets kunnen (laten) 3D printen, hoewel toleranties uitzoeken vaak wat meer een ding is.
De Bosch 1200 AE kost hier € 118 maar ik heb een nieuwe (ongeopende koffer) gekocht voor € 88 (inklusief verzending) op een lokale 'Marktplaats'.
Het hout voor deze speaker gaat dit worden. Mooi licht van kleur, berkenhout en lekker dik met 27mm. Zijn eigenlijk keukenbladen. Ik wil de kleur zo licht mogelijk houden dus een tip over de afwerking is welkom. (Olie, lak, ?) Het moet niet te veel gaan glanzen! Ik heb een grote eettafel gemaakt uit Iroko en deze is prachtig geworden maar glanst te veel.
https://www.bauhaus.es/tableros-de-made ... p/24451705
Het hout voor deze speaker gaat dit worden. Mooi licht van kleur, berkenhout en lekker dik met 27mm. Zijn eigenlijk keukenbladen. Ik wil de kleur zo licht mogelijk houden dus een tip over de afwerking is welkom. (Olie, lak, ?) Het moet niet te veel gaan glanzen! Ik heb een grote eettafel gemaakt uit Iroko en deze is prachtig geworden maar glanst te veel.
https://www.bauhaus.es/tableros-de-made ... p/24451705
Ik heb mijn audiorek van berken keukenblad gemaakt (Ikea keukenbladen) en afgewerkt met https://www.wocaonline.nl/woca-werkbladolie-wit/ Dat behoudt heel mooi de houtstructuur en geeft een mooi zijdeglans oppervlak. Ziet er na 20 jaar nog even mooi uit en het berken is nauwelijks vergeeld.
@Sofa Laat idd de bedrading, bitumen en dempingmateriaal lekker zoals het is ... dat spul is prima en ik verwacht dat je geen verbetering gaat horen als je de kast volgiet met bituemen of ander dempingmateriaal gaat gebruiken. Het zal mogelijk wel anders klinken maar ik betwijfel of het beter gaat klinken. De tweeter zal het verschil gaan maken!
Als het goed is zit bij de Bosch 1200 al een kopieerhuls.@ZBA-leden .... help eens met zoeken ajb, het frezen van afwijkende vormen is toch al eens voorbij gekomen hier op het forum?
Gevonden!
Een freesmal maken.
Als het goed is zit bij de Bosch 1200 al een kopieerhuls.
Gevonden!
Een freesmal maken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Staat er perfect omschreven, die freesmal, voor iedereen met een bovenfrees + kopieerring te doen. Goed dit nog even onder de aandacht te brengen.
En voor cirkels infrezen gebruik je een cirkelgeleider. die kun je zelf maken of kant en klaar kopen :
https://www.rumoh.eu/accessories/tools/ ... elgeleider
Deze is uit eigen keuken :
https://www.rumoh.eu/accessories/tools/ ... elgeleider
Deze is uit eigen keuken :
Mijn dank heren!
Ik heb trouwens mijn geld terug gekregen van de Bosch, die was al verkocht maar de verkoper was te lui om deze van de site te halen. Een andere zoeken dus!
De Audax drivers en weerstanden zijn wel onderweg.
Ik heb trouwens mijn geld terug gekregen van de Bosch, die was al verkocht maar de verkoper was te lui om deze van de site te halen. Een andere zoeken dus!
De Audax drivers en weerstanden zijn wel onderweg.