advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Ik zou een wit frontje nemen met wit doek als het allemaal onzichtbaar moet zijn...plaatsing speakers vanaf blijven.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Wat is een forum toch leuk, er is altijd wel een antwoord te vinden maar je moet wel de juiste zoektermen weten te vinden maar heb een antwoord met betrekking tot het idee van een waveguide gevonden
SSassen schreef: vr 10 apr 2020, 3:42


Nee, dat gaat je helaas niet helpen, dit is inherent aan het gebruik van een waveguide en de diameter van de dome. Er vindt in de waveguide zelf uitdoving plaats door het weglengte verschil tussen de ‘top’ van de dome en de ‘rand’ van de dome, circa 1/2 van de diameter. Dit vertaalt zich naar een dip op 13-14kHz. Een oplossing is om een 19mm dome te gebruiken, dan schuift de dip naar 18-19kHz, of een tweeter met een vlakkere geometrie, een ringradiator bijvoorbeeld.

Troels heeft daar wat metingen van, zie link hieronder, en hoewel hij de oorzaak van de dip niet verklaart (of die wellicht niet kent?) zie je in zijn plots dat de XT25 ringradiator de enige is zonder dip, exact door de reden die ik hierboven heb aangeven. Overigens heeft Earl Geddes hier in het verleden een theoretische verhandeling over geschreven, compleet met wiskundige onderbouwing en verificatie hiervan met simulatie en metingen, ik kan echter helaas dat artikel niet meer vinden.

Kortom, sommerend, niet aan storen, het is inherent aan het gebruik van een waveguide met een dome tweeter.

http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-waveguides.htm
Ik interpreteer dat dan maar als, een waveguide zorgt voor een onnodige verstoring in de weergave, dus beter van niet doen. Jammer wel want het leek me wel een leuk klusje om er 2 te maken.

Ander idee verzinnen
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door markbakk »

Je gaat iets te snel. De uitdoving on axis bij een waveguide is minder erg dan het lijkt. En je moet ook het matchen van de basmiddentoner en de tweeter niet onderschatten: een waveguide helpt juist daarvoor heel goed. Dit matchen is ook (veel) belangrijker dan een paar dB in het top-octaaf.

Het enige is dat het filter van de LBVS niet ontworpen is voor een waveguide. Dus zou je zoiets willen, dan moet je dat ook aanpassen. Kan altijd nog een keer (de Seas tweeter past ook heel mooi op de Visaton WG148 waveguide).
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Dankje Mark,
(de Seas tweeter past ook heel mooi op de Visaton WG148 waveguide).
als de Visaton waveguide ook op deze seas past, impliceert dat dat de frontplaat dus wel demontabel is? De dome niet met de frontplaat is verlijmd?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Volgens mij monteer je die in z'n geheel erachter...
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Als dat zo is Shadow dan zou ik aan de kant van de platte flens een klein uitstekend richeltje verwachten wat de aftonding op de frontplaat opvult
Bijlagen
Screenshot_20231030-192942.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door markbakk »

De 27TFF heeft volgens mij dezelfde frontplaat als de meeste softdomes van Seas. Hier kun je zien wat dat oplevert.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door OWC »

markbakk schreef: ma 30 okt 2023, 20:17
De 27TFF heeft volgens mij dezelfde frontplaat als de meeste softdomes van Seas. Hier kun je zien wat dat oplevert.
Volgens mij hebben alle Seas tweeters dezelfde dimensies.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

De T35 niet iig...
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Het idee van een waveguide laat ik voorlopig varen, dat wordt een volgend projectje, morgen trouwens mn jvenema-meetmicrofoon maar eens afmaken zodat ik kan meten.

maar wbt de LBVS: als de frontplaat van de tweeter wél demontabel is , kan ik de frontplaat in een kleurtje spuiten en weer monteren, toch?

Hopelijk heeft iemand al een een seas 27tff uitelkaar gehaald want ik durf er de schroevendraaier nog niet op te zetten om m te ontdekken dat ik m daarmee heb gesloopt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Het komt toch achter een doekje? De dome kun je sowieso niet verven, maar de plate wel voorzichtig met de hand met acryl verf. Voor de zekerheid een passend plastic beschermdopje voor over de dome zoeken dan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Goeie tip!
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door snoef3 »

je hebt de keuze al gemaakt maar misschien toch leuk om even de keuze van Armand van Ommeren te delen (oudje): https://www.quadrevisie.eu/audio/artikel34.html
(tja, ben er zelf mee bezig op t moment dus lees er veel over.)
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Pjotr schreef: ma 30 okt 2023, 21:30
Het komt toch achter een doekje? De dome kun je sowieso niet verven, maar de plate wel voorzichtig met de hand met acryl verf. Voor de zekerheid een passend plastic beschermdopje voor over de dome zoeken dan.
De Peerless komt achter een rond doekje wat gelijk valt met de kast maar de tweeter niet, die zit er open en bloot dus leek het me mooi om m een ander kleurtje te geven, de frontplaat niet de dome.. vandaar mn vraag of ie uit elkaar kan zodat ik de frontplaat kan spuiten in dezelfde keur als de quad 33
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Pjotr »

Ja dat snap ik wel. Maar ik begreep uit je verhaal dat ook de tweeter achter doek kwam.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

snoef3 schreef: ma 30 okt 2023, 22:10
je hebt de keuze al gemaakt maar misschien toch leuk om even de keuze van Armand van Ommeren te delen (oudje): https://www.quadrevisie.eu/audio/artikel34.html
(tja, ben er zelf mee bezig op t moment dus lees er veel over.)
Leuk stuk, heb wel al verlekkerd zitten kijken naar Elipson, super grappige ongewone speakers hebben ze gemaakt. De vormgeving vind ik geniaal, vooral die modellen met organische flaporen om het geluid te sturen. Leuk als je er de plek voor hebt.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Als ik de foto's zie bij deze franse site voor reserveonderdelen dan denk ik dat die dome idd verlijmd zit met de frontplaat.
https://en.toutlehautparleur.com/diaphr ... nc-cg.html

De frontplaat van een ander kleurtje voorzien word een uitdaging, de tip van Pjotr is wsl de enigste manier om dat voor elkaar te krijgen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door ray5150 »

Je zou eens kunnen kijken of een dopje van een limonadefles past ?
(zou wel eerst de scherpe randjes afschuren.)
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Tadaaah
IMG_20231031_103901953.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

\:D/
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door jeroen_d »

Ik zou het heel anders doen nl een dunne frontplaat in de juiste kleur over het geheel zetten. Kun je ook de framerand van de midwoofer erachter leggen.
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

Heb met borduurraampjes een proefje voor de frontjes gemaakt om het luidsprekerdoek strak met baffle te krijgen.

2 setjes bamboo borduurraampjes besteld en luidsprekerdoek met 10% rek (speaker&co)
De Peerless komt dan 11mm verzonken in de baffle, het frontje schuift er klem voor.

Wbt de borduurraampjes viel me op dat iedere fabrikant een andere maatvoering gebruikt. Een 180mm/7" raampje kan de binnenmaat van de binnenring zijn óf de buitenmaat van de binnenring of de buitenmaat van de buitenring. Het moet wel netjes om je driver passen dus goed de plaatjes bekijken voor je besteld.
1. Borduurraam waarbij de binnenring dient als basis voor frontjes
1. Borduurraam waarbij de binnenring dient als basis voor frontjes
2. Aftekenen luidsprekerdoek
2. Aftekenen luidsprekerdoek
3. Zigzag naaien om betere hechting te hebben van de houtlijm
3. Zigzag naaien om betere hechting te hebben van de houtlijm
4. Lijm droogt met buitenring erom heen gespannen
4. Lijm droogt met buitenring erom heen gespannen
5. Eindresultaat gezien vanaf de binnenkant, met vingerfreesje 4mm zou het strak in de baffle moeten kunnen passen
5. Eindresultaat gezien vanaf de binnenkant, met vingerfreesje 4mm zou het strak in de baffle moeten kunnen passen
6. Eindresultaat, zichtkant
6. Eindresultaat, zichtkant
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Douwe84 »

Handige oplossing zo!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Shadow »

Heel mooi!
Gebruikersavatar
Rønny
Berichten: 115
Lid geworden op: wo 16 nov 2022, 20:59
Locatie: Velp

Re: advies gevraagd luidsprekers voor Quad 33 / 303

Bericht door Rønny »

De aansluitterminal ga ik schrappen en aangezien er een knoeperd van een baspoort in gaat kan het wmb ook anders
IMG_20231106_215945176_HDR.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”