Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

Een 1N4007 kan maar 1 Ampère aan maximaal.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

fred64 schreef: ma 23 okt 2023, 8:22
Kun je diodes ook berekenen? (Stroom, spanning, rev. Current e.d.)
Heel veel gegevens van componenten kun je terugvinden in de datasheet.
Die zijn gratis te vinden op internet.
Ik maak zelf veel gebruik van deze database : https://www.datasheetcatalog.com/
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

Liever geen brugcel.

Gr. Fred
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

Thnx ray. Moet ik dan denken aan 10-35 A diodes?

Gr. Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

fred64 schreef: ma 23 okt 2023, 15:05
Liever geen brugcel.
Het is wel handig als je dat kunt onderbouwen.
Een brugcel heeft wel zo zijn voordelen, goedkoop, makkelijk aan te sluiten, makkelijk te koelen want 1 vlakke kant.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

fred64 schreef: ma 23 okt 2023, 15:07
Thnx ray. Moet ik dan denken aan 10-35 A diodes?
Lijkt me wel.
Zoek maar wat leuks uit :
https://www.eoo-bv.nl/532-silicium-vanaf-8a
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

psu4.jpg
Zo wil ik hem maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

Is dat voor een klasse A versterker ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Shadow »

Wat een overkill voor een LM3886 idd.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

Oops, dacht dat het wel een oke design was.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door ray5150 »

Okee is een relatief begrip natuurlijk.
Het kan zo simpel zijn, een trafo, een brugcel, 2 dikke elco's.
Meer is het in feite niet.
Kijk maar naar de CA versterker van Pjotr.
(goed dan, die heb ik zelf ook gebouwd met 4 losse diode's)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Pjotr »

Snelle dioden hebben de naam hebben rustiger te klinken in een versterkervoeding. En die zitten over het algemeen niet in een brugcel, wel los in een TO220. Zijn er wel, van IXYS b.v. maar die zijn wel prijzig. Verder zijn dioden van > 10A wel zo prettig: Voor een LM3886 hoef je die in een TO220 jasje eigenlijk niet extra te koelen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef: ma 23 okt 2023, 17:39
Wat een overkill
if it is worth doing, it is worth overdoing :rock:
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

Bedankt voor alle reacties.

Na wat rekenwerk, vond ik, bij 27V secundaire spanning onbelast, een rimpelspanning van max. 1,03V. (2% van 27vx2x1,41) en 20.000uf afvlak. Bij 2A stroom.

Hoe weet ik nu welke diodes ik moet gebruiken? Hoeveel amp en volt?
Ik had gelezen dat snelle recov.diodes vaak niet geschikt zijn voor audio.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Henkjan »

kan je met een PSU simulatie (die de stromen door de diodes kan laten zien) een betrouwbare selectie maken?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Kappa7 »

Zoek eens op Duncan psu designer en speel daar eens mee.
fred64
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 20:52

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door fred64 »

Super, ga ik doen. Gebruikte yenka maar helaas.

Gr. Fred
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Regenpak »

fred64 schreef: ma 23 okt 2023, 16:08
Zo wil ik hem maken.
En waarom twee brugcellen? Dat is helemaal nergens voor nodig.

Tjerk
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Diode voor gelijkrichtbrug versterker lm3886

Bericht door Shadow »

Waarom deze niet pakken;

viewtopic.php?t=22429

Is dé voeding voor een LM3886 print zonder beveiliging, want deze heeft de DC beveiliging aan boord...ik heb er veel gebouwd voor de CA mk1 en geen klachten...
Plaats reactie