Ziet er netjes uit!
Composietversterkertje bouwen (long term?)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ja, SMD solderen kan verslavend zijn!
Maar troost je, als het eenmaal speelt gaat afkicken erg snel
Ziet er netjes uit!
Ziet er netjes uit!
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Helemaal mee eens, SMD rules!
Helaas voor dit project al weer voorbij voor mij...
Ik ben zeer benieuwd naar de eerste klanken, zeker omdat eigenlijk iedereen die hem heeft beluisterd er zeeeer positief over is.
Ik ben zeer benieuwd naar de eerste klanken, zeker omdat eigenlijk iedereen die hem heeft beluisterd er zeeeer positief over is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
weer geen nieuw lid voor
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Eerder penningmeester van DZAPSMDC 
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 09 okt 2023, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Dat is 9 van de 10 keer. een printje in elkaar batsen kunnen we allemaal wel.tigradekat schreef: ↑ma 02 okt 2023, 17:23Mja, als ik eenmaal de smaak te pakken heb kan ik het vaak toch niet laten...![]()
De kast gaat wel wat langer duren hoor! Echt!![]()
Een nette kast erom heen is een ander verhaal.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Gisteravond de spoeltjes gedraaid en gebraaid.
Ik heb de spoeltjes ingesmeerd met UHU Plus Endfest 300 in de meest harde en temperatuurbestendige verhouding volgens de datasheet: 1 deel binder op een half deel verharder op basis van gewicht. Bij het verhitten met mijn hetelucht stationnetje op 180 graden vloeit het dan heel mooi tussen de draden, en druipt de overtollige epoxy eraf. Na 5 minuten verhitten is het dan al keihard. Mooi klusje weer
Overigens heb ik inmiddels drie afzonderlijke maten voor het spoeltje gezien: Knuisje windt het 16,5 keer, Peter heeft het elders op het forum over 15,5 windingen en in de documentatie bij de printjes staat "14,5wdg" gespecificeerd
. Ik ben voor het laatste gegaan, zo past de spoel het beste op de print. Vanaf boven gezien heb ik dan 15 windingen, van onderen tel je er 14.
Ik heb de spoeltjes ingesmeerd met UHU Plus Endfest 300 in de meest harde en temperatuurbestendige verhouding volgens de datasheet: 1 deel binder op een half deel verharder op basis van gewicht. Bij het verhitten met mijn hetelucht stationnetje op 180 graden vloeit het dan heel mooi tussen de draden, en druipt de overtollige epoxy eraf. Na 5 minuten verhitten is het dan al keihard. Mooi klusje weer
Overigens heb ik inmiddels drie afzonderlijke maten voor het spoeltje gezien: Knuisje windt het 16,5 keer, Peter heeft het elders op het forum over 15,5 windingen en in de documentatie bij de printjes staat "14,5wdg" gespecificeerd
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Netjes weer. Ja dat UHU Plus is de beste en sterkste epoxy die te vinden is, superspul! Dat aantal windingen kom niet zo nauw, als je het er maar netjes op krijgt. Meen dat in de eerste versie er een wikkeling meer op ligt.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
En toen was de eerste opeens af
Waarom de tweede niet? Nou, ik liep een beetje te klooien met die Schottkys, met als resultaat een afgebroken pootje....
Geef mij maar SMD
.
Even besteld bij Arrow, komt volgende week ergens wel binnen.
Nu even iets bedenken als tijdelijke heatsink zodat ik er prik op kan zetten...
Waarom de tweede niet? Nou, ik liep een beetje te klooien met die Schottkys, met als resultaat een afgebroken pootje....
Even besteld bij Arrow, komt volgende week ergens wel binnen.
Nu even iets bedenken als tijdelijke heatsink zodat ik er prik op kan zetten...
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Beide units doen het!
Tenminste, de led brandt
. Verder meet ik 15,1 volt over de c-tjes bij de opamps, dat is wat het moet zijn he?
Ik kreeg wel een hartverzakking bij unit nummer twee. Ik moest elk afzonderlijk testen omdat ik welgeteld één M4 boutje heb om de lm3886 mee vast te zetten...
De eerste was meteen goed. Maar toen ik de boel bij nummer twee aansloot, en uiteindelijk de stekker in het stopcontact stak hoorde ik alleen een heeeeel zacht poefje, en bleef het donker
Bleek een zekering in het 230v chassis deel kaput te zijn. 250mA zekering, dus daar kàn het aan liggen...
Toch de gok maar genomen en met 1A zekeringen nog een poging gewaagd. En gelukkig ging dat goed
Ik kreeg wel een hartverzakking bij unit nummer twee. Ik moest elk afzonderlijk testen omdat ik welgeteld één M4 boutje heb om de lm3886 mee vast te zetten...
De eerste was meteen goed. Maar toen ik de boel bij nummer twee aansloot, en uiteindelijk de stekker in het stopcontact stak hoorde ik alleen een heeeeel zacht poefje, en bleef het donker
Bleek een zekering in het 230v chassis deel kaput te zijn. 250mA zekering, dus daar kàn het aan liggen...
Toch de gok maar genomen en met 1A zekeringen nog een poging gewaagd. En gelukkig ging dat goed
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Spanning en sensatie, de Octopus op de kermis is er niks bij
Pas ook op met de tab van de LM3886. Die zit aan de -Vb. Als je daar sluiting maakt overleeft de LM dat meestal niet.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Haha, stalen zenuwen jonguh
Maar bedankt voor de waarschuwing, ik ben me er van bewust dat met deze ongeisoleerde uitvoering van de LM3886 voorzichtigheid geboden is. Ik gebruik te allen tijde een siliconen warmtegeleidingsmatje tussen koellichaam en chip. Ook heb ik voordat de stroom erop ging even op continuïteit gecontroleerd tussen tab en koelblok.
Maar bedankt voor de waarschuwing, ik ben me er van bewust dat met deze ongeisoleerde uitvoering van de LM3886 voorzichtigheid geboden is. Ik gebruik te allen tijde een siliconen warmtegeleidingsmatje tussen koellichaam en chip. Ook heb ik voordat de stroom erop ging even op continuïteit gecontroleerd tussen tab en koelblok.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ja, ik doe meestal nog een stukje krimpkous over het montageveertje voor de zekerheid.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Inmiddels vordert het werk aan de behuizing langzaam maar gestaag. Ik gebruik dezelfde kast als wel meer forumleden hier dus kan ik leunen op hun kennis voor wat betreft layout en kabelmanagement 
Ik geef er mijn eigen draai aan, ten goede of ten kwade, dat zien we vanzelf
Wat een beetje jammer is, is dat het achterpaneel al gaten voor rca aansluitingen had, dat maakt dat ik niet veel keuze heb voor de positie van de xlr aansluitingen. Maar goed, het past allemaal best.
Hier de stand van zaken:
Ik geef er mijn eigen draai aan, ten goede of ten kwade, dat zien we vanzelf
Wat een beetje jammer is, is dat het achterpaneel al gaten voor rca aansluitingen had, dat maakt dat ik niet veel keuze heb voor de positie van de xlr aansluitingen. Maar goed, het past allemaal best.
Hier de stand van zaken:
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Netjes toch zo met die XLR's... Tip als je de zwarte anodiseerlaag niet wilt beschadigen met boren e.d. plak er dan eerst Boeklon plakplastic over heen (kantoorboekhandel).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
En als je geen kantoorboekhandel meer in de buurt hebt, een rolletje raamfolie bij de Gamma.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ik plak altijd papieren schilders tape op aluminiumplaat voor het boren.
Daar kun je ook fijn op aftekenen, wat dus niet kan met dat plakplastic.
Daar kun je ook fijn op aftekenen, wat dus niet kan met dat plakplastic.
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Ja, dat is een dingetje. Ik denk dat ik de boel even netjes spuit als ik klaar ben.
Nog even een vraagje voor de experts: Die Hypex AS2.100 trafo's hebben een handige 10v wikkeling, die wil ik graag inzetten voor de "power" led in het front. Maar hoe sluit ik het beste een led aan op 10V AC? Ik heb het geprobeerd met een 22uf 25v condensatortje en dan licht de led weliswaar op, maar wordt erg heet en gaat steeds minder fel branden. Ik denk dat ik de led zo binnen de kortste keren kapot maak. Zou ik er een rectificatie diode zoals de 1N4001 er tussen kunnen zetten oid?
Nog even een vraagje voor de experts: Die Hypex AS2.100 trafo's hebben een handige 10v wikkeling, die wil ik graag inzetten voor de "power" led in het front. Maar hoe sluit ik het beste een led aan op 10V AC? Ik heb het geprobeerd met een 22uf 25v condensatortje en dan licht de led weliswaar op, maar wordt erg heet en gaat steeds minder fel branden. Ik denk dat ik de led zo binnen de kortste keren kapot maak. Zou ik er een rectificatie diode zoals de 1N4001 er tussen kunnen zetten oid?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Een led heeft altijd een weerstand nodig om de stroom te begrenzen. Wet van Ohm.
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Simpeler is een weerstand in serie op de 35V van de voedingselco's. Een led heeft altijd een bruggelijkrichter nodig met serieweerstand om op AC te kunnen werken
Er is toch nog wel ergens een Bruna of Primera? Of zijn die in Groningen ook al in de grond weggezakt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Vraag me af of die ketens nog boeklon hebben, laat staan kaftpapier....
Zucht, we worden oud....
Zucht, we worden oud....
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)
Maar dan zou ik evt ook bijvoorbeeld een 1n4001 diode kunnen nemen icm een serieweerstand, of denk ik nou te simpel? Zou zo mooi zijn, die wikkeling zit zo netjes vlak bij de plek waar de led komt
