Composietversterkertje bouwen (long term?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Ja, SMD solderen kan verslavend zijn! :mrgreen: Maar troost je, als het eenmaal speelt gaat afkicken erg snel :sure:

Ziet er netjes uit!
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Helemaal mee eens, SMD rules! :rock: Helaas voor dit project al weer voorbij voor mij... :-({|=

Ik ben zeer benieuwd naar de eerste klanken, zeker omdat eigenlijk iedereen die hem heeft beluisterd er zeeeer positief over is. :goeie:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Henkjan »

tigradekat schreef: ma 02 okt 2023, 22:56
SMD rules!
weer geen nieuw lid voor
ray5150 schreef: za 17 apr 2010, 20:46
De ZelfbouwAudio - AntiSMD Club
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Eerder penningmeester van DZAPSMDC :wink:
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 09 okt 2023, 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

tigradekat schreef: ma 02 okt 2023, 17:23
Mja, als ik eenmaal de smaak te pakken heb kan ik het vaak toch niet laten... :wink:

De kast gaat wel wat langer duren hoor! Echt! :sure:
Dat is 9 van de 10 keer. een printje in elkaar batsen kunnen we allemaal wel.
Een nette kast erom heen is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef: ma 02 okt 2023, 23:26
tigradekat schreef: ma 02 okt 2023, 22:56
SMD rules!
weer geen nieuw lid voor
ray5150 schreef: za 17 apr 2010, 20:46
De ZelfbouwAudio - AntiSMD Club
Nah, ik was ook al om hoor. O:)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

ray5150 schreef: di 03 okt 2023, 9:14
Dat is 9 van de 10 keer. een printje in elkaar batsen kunnen we allemaal wel.
Een nette kast erom heen is een ander verhaal.
Yep
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Gisteravond de spoeltjes gedraaid en gebraaid.

Ik heb de spoeltjes ingesmeerd met UHU Plus Endfest 300 in de meest harde en temperatuurbestendige verhouding volgens de datasheet: 1 deel binder op een half deel verharder op basis van gewicht. Bij het verhitten met mijn hetelucht stationnetje op 180 graden vloeit het dan heel mooi tussen de draden, en druipt de overtollige epoxy eraf. Na 5 minuten verhitten is het dan al keihard. Mooi klusje weer :)
IMG20231006094636.jpg
Overigens heb ik inmiddels drie afzonderlijke maten voor het spoeltje gezien: Knuisje windt het 16,5 keer, Peter heeft het elders op het forum over 15,5 windingen en in de documentatie bij de printjes staat "14,5wdg" gespecificeerd :). Ik ben voor het laatste gegaan, zo past de spoel het beste op de print. Vanaf boven gezien heb ik dan 15 windingen, van onderen tel je er 14.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Netjes weer. Ja dat UHU Plus is de beste en sterkste epoxy die te vinden is, superspul! Dat aantal windingen kom niet zo nauw, als je het er maar netjes op krijgt. Meen dat in de eerste versie er een wikkeling meer op ligt.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

En toen was de eerste opeens af :yeah:

Waarom de tweede niet? Nou, ik liep een beetje te klooien met die Schottkys, met als resultaat een afgebroken pootje.... :( Geef mij maar SMD :twisted: .

Even besteld bij Arrow, komt volgende week ergens wel binnen.
IMG20231006135224.jpg
IMG20231006135240.jpg
IMG20231006141002.jpg
Nu even iets bedenken als tijdelijke heatsink zodat ik er prik op kan zetten...
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Beide units doen het! :yeah: Tenminste, de led brandt :). Verder meet ik 15,1 volt over de c-tjes bij de opamps, dat is wat het moet zijn he?

Ik kreeg wel een hartverzakking bij unit nummer twee. Ik moest elk afzonderlijk testen omdat ik welgeteld één M4 boutje heb om de lm3886 mee vast te zetten...

De eerste was meteen goed. Maar toen ik de boel bij nummer twee aansloot, en uiteindelijk de stekker in het stopcontact stak hoorde ik alleen een heeeeel zacht poefje, en bleef het donker :shock:

Bleek een zekering in het 230v chassis deel kaput te zijn. 250mA zekering, dus daar kàn het aan liggen... 8-[

Toch de gok maar genomen en met 1A zekeringen nog een poging gewaagd. En gelukkig ging dat goed :)
IMG20231009194801.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Spanning en sensatie, de Octopus op de kermis is er niks bij :mrgreen: Pas ook op met de tab van de LM3886. Die zit aan de -Vb. Als je daar sluiting maakt overleeft de LM dat meestal niet.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Haha, stalen zenuwen jonguh :lol:

Maar bedankt voor de waarschuwing, ik ben me er van bewust dat met deze ongeisoleerde uitvoering van de LM3886 voorzichtigheid geboden is. Ik gebruik te allen tijde een siliconen warmtegeleidingsmatje tussen koellichaam en chip. Ook heb ik voordat de stroom erop ging even op continuïteit gecontroleerd tussen tab en koelblok.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Ja, ik doe meestal nog een stukje krimpkous over het montageveertje voor de zekerheid.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Dc offset afgesteld, daar word pappa blij van 8)
IMG20231011111501.jpg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Inmiddels vordert het werk aan de behuizing langzaam maar gestaag. Ik gebruik dezelfde kast als wel meer forumleden hier dus kan ik leunen op hun kennis voor wat betreft layout en kabelmanagement :wink:

Ik geef er mijn eigen draai aan, ten goede of ten kwade, dat zien we vanzelf :mrgreen:

Wat een beetje jammer is, is dat het achterpaneel al gaten voor rca aansluitingen had, dat maakt dat ik niet veel keuze heb voor de positie van de xlr aansluitingen. Maar goed, het past allemaal best.

Hier de stand van zaken:
IMG20231017121331.jpg
IMG20231017135617.jpg
IMG20231017143222.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Netjes toch zo met die XLR's... Tip als je de zwarte anodiseerlaag niet wilt beschadigen met boren e.d. plak er dan eerst Boeklon plakplastic over heen (kantoorboekhandel).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ds23man »

En als je geen kantoorboekhandel meer in de buurt hebt, een rolletje raamfolie bij de Gamma.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

Ik plak altijd papieren schilders tape op aluminiumplaat voor het boren.
Daar kun je ook fijn op aftekenen, wat dus niet kan met dat plakplastic.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Ja, dat is een dingetje. Ik denk dat ik de boel even netjes spuit als ik klaar ben.

Nog even een vraagje voor de experts: Die Hypex AS2.100 trafo's hebben een handige 10v wikkeling, die wil ik graag inzetten voor de "power" led in het front. Maar hoe sluit ik het beste een led aan op 10V AC? Ik heb het geprobeerd met een 22uf 25v condensatortje en dan licht de led weliswaar op, maar wordt erg heet en gaat steeds minder fel branden. Ik denk dat ik de led zo binnen de kortste keren kapot maak. Zou ik er een rectificatie diode zoals de 1N4001 er tussen kunnen zetten oid?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ds23man »

Een led heeft altijd een weerstand nodig om de stroom te begrenzen. Wet van Ohm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Simpeler is een weerstand in serie op de 35V van de voedingselco's. Een led heeft altijd een bruggelijkrichter nodig met serieweerstand om op AC te kunnen werken
ds23man schreef: di 17 okt 2023, 15:40
En als je geen kantoorboekhandel meer in de buurt hebt, een rolletje raamfolie bij de Gamma.
Er is toch nog wel ergens een Bruna of Primera? Of zijn die in Groningen ook al in de grond weggezakt?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ds23man »

Vraag me af of die ketens nog boeklon hebben, laat staan kaftpapier....

Zucht, we worden oud.... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: di 17 okt 2023, 16:03
we worden oud...
dat hoop ik wel ja.....
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Pjotr schreef: di 17 okt 2023, 15:57
Simpeler is een weerstand in serie op de 35V van de voedingselco's. Een led heeft altijd een bruggelijkrichter nodig met serieweerstand om op AC te kunnen werken

Maar dan zou ik evt ook bijvoorbeeld een 1n4001 diode kunnen nemen icm een serieweerstand, of denk ik nou te simpel? Zou zo mooi zijn, die wikkeling zit zo netjes vlak bij de plek waar de led komt :)
Plaats reactie