Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: wo 04 okt 2023, 13:25

Ziet er zo te zien wel goed uit Ray. Zou voor de BD135 wel een 137 of 139 nemen als je die hebt liggen of EOO die ook heeft liggen. Die kan wat meer spanning hebben. Verder is 1K in serie met een LED wel wat veel stroom voor een moderne LED. Die is met een paar mA wel tevreden. Die 1K die ik getekend heb is voor een minimale belasting van de voeding zelf als hij verder niet belast wordt.
Ik heb inderdaad wel wat BD139 liggen en zal die mettertijd wel selecteren op (zo hoog mogelijke) HFE zoals je vorige week schreef.
Met die 1K weerstand in combinatie met led zal ik dan wat moeten experimenteren.
Ik heb nog wat led's van rond de 40 jaar oud die niet veel doen bij een paar mA.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En een eerste opzet voor de layout van de voeding.
Ik heb van te voren nagedacht over de retourstromen die er gaan lopen.
Links tussen de elco's is de faston voor de middenaftakking van de trafo. rechts die van de versterker en luidspreker.
De horizontale as is zo veel mogelijk vrijgehouden door sporen over de toplaag te leggen, en alle componenten aan GND zijn naar deze as gericht.
Zo hebben de elco's C7 en C8 een ruime afvoer.
Naamloos15.png
En voor de 500e keer, dit is werk in uitvoering, dus niet gelijk allemaal conclusies gaan trekken...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ziet er al goed uit uit Ray! Heb nog wel wat aanwijzingen, kom er vanavond op terug.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door AatV »

ray5150 schreef: di 03 okt 2023, 16:40
Zekers. zowel de originele papieren als de PDF uit het tijdschrift.
ben ook naar aan het zoeken naar een aanpassing die destijds later gepubliceerd is waarbij onder andere een extra elco werd toegevoegd.
die allemaal vernieuwd gaan worden. voor de rest zijn er nette onderdelen gebruikt.
Metaalfilm weerstanden, Wima MKP condensatoren, en polystyreen condensatortjes.

Audio en Techniek SA20 Beschrijving.pdf
Heb het stuk tekst gevonden waarin over deze aanpassing gesproken wordt.
Het is een reactie van Hoc Liou Han in de rubriek "lezerspost" in nummer 4 van de 5e jaargang (winter 1988-89)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Heb het stuk tekst gevonden en er een PDF van 2 pagina's van gebakken.
Helaas zijn de plaatjes niet echt leesbaar. zal later nog wel eens aanpassen in het schema en dit voorleggen.
SA20 - Modificatie.pdf
(1.05 MiB) 59 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Dan nu je print! O:) Allereerst, als je met TH werkt leg je in principe zoveel mogelijk de sporen aan de onderkant en trek je het aardvlak aan de bovenkant. Dan fungeert het aardvalk ook als afscherming tussen "bedrading" en componenten. Hier niet zo heel spannend maar dat is het principe. Verder het Gnd-punt van de versterker vlak bij de elco's C5/C6 leggen: Dus J4/J7 tegenover J6. Dan de Gnd aansluiting van C7 en C8 weer vlakbij J4/J7. Die dus ook verplaatsen. Nu lopen er geen noemenswaardige stromen neer door de ground van de rest van het regelgedeelte! Om kromtrekken van de print te voorkomen leg je ook een Gnd fill aan de onderkant. Dus zoals het er nu uitziet maar dan aan de onderkant. Dan het midden van trafo direct alleen aan C5 en C6: Dus een driehoek tussen de elco's C5 en C6 en J6. Daarmee elimineer je zoveel mogelijk gelijkrichterstoring richting versterker. Die driehoek kun je aan de onderkant maken. De Gnd aansluitingen van C5 en C6 naar J4 4n J7 maak je dan aan de bovenkant. Als je J6 dubbel uitvoert kun je met aparte fastons de trafo aansluiten. Hoef je geen 2 draden in 1 faston te proppen. De - van de speakers mag je gerust op de versterkerprint zelf aan sluiten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Kappa7 »

Nuttige tips Peter :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Inderdaad zijn dit nuttige en praktische tips die ik zeker ga doorvoeren.
Dank dat je even de tijd hebt genomen om dat uit te schrijven. :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En even voor de goede orde, in Eagle is de toplaag (componentenzijde) roodgekleurd, en de onderlaag (soldeerzijde) is blauwgekleurd.

Een printscreen, om te kijken of dit enigszins overeenkomt met wat Peter in gedachte had.
Naamloos16.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Gaat de goede kant op. Neem aam dat J4 de 0V naar de versterkerprint is. Dan aan de bovenzijde net zo'n massieve driehoek van de aansluitingen van C5 en C6 naarJ4. En dan ook van C7 en C8 naar J4. Maak daar ook een vlak van. Je kunt de koperweerstand daar niet laag genoeg hebben! J4 is in feite de steraarde op deze print. Daar komt dan ook de aarde van je regelgedeelte op uit. En nogmaals leg zoveel mogelijk je sporen aan de onderkant. Maar wellicht komt dat nog. Voor een geroutineerde enkelzijdig plakker als jij moet dat geen kunst zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ja, met J4 had ik de aansluiting naar de versterker bedoeld. J6 en J7 naar de midden aftakking naar de trafo.

Maar, als ik dat zo lees kan ik toch net zo goed een rechthoekig massavlak boven en onder maken ?
Naamloos17.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Nee!!!!!!! Het gaat er om dat je de stromen van de gelijkrichter, waar veel schakelstoring op zit, naar de elco's en de stromen van de elco's naar de versterker volledig scheidt. Je kunt dit wel zo doen maar dan moet je dus een geïsoleerde sleuf tussen beide 0V elco pads maken van C5 en C6. Enm wel zodanig dat J4 de aansluitingen J6/J7 niet "ziet".
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Okee. Dan ga ik weer terug naar de vorige situatie.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Die was helemaal verkeerd! Denk eens goed na hoe de diverse stromen gaan lopen. In principe nemen die de minste weerstand en dus de kortste weg. En dan welke spanningen die opwekken. Bekijk dat ook eens in het schema.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik snap op zich het principe van het dwingen van stromen om een bepaalde route te volgen.
Maar de materie van massa stromen is wat ingewikkelder dan ik op het eerste gezicht dacht.

Ondertussen wat grondstoffelijker werkzaamheden.

De versterker PCB leeggehaald, op de weerstanden na. printen worden grondig schoongemaakt.
De componentenzijde met Dasty, en de soldeerzijde met Alcohol en daarna Dasty.
04 - Onderkant Vuil.jpg
05 - Bovenkant Vuil.jpg
07 - Bovenkant Schoon.jpg
08 - Onderkant Schoon.jpg
Voor de zekerheid alle weerstanden doormeten, daarna weer opbouwen en alles opnieuw solderen.
Er zijn wat nieuwe spullen onderweg zoals 4.8 mm faston's voor op de versterker PCB.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En gisteravond weer een uurtje zitten sleutelen.
Naamloos 18.png
Als ik het goed zie worden op deze wijze de retourstromen vanaf J4 en C7, C8 gedwongen om langs de elco's C5 en C6 te lopen.
Omdat deze via aansluitpads naar de andere kant door gekoppeld worden. best wel slim bedacht, ja. :goedzo:
Ook heb ik een aantal sporen van boven naar onder kunnen leggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

=D> Helemaal goed zo! En als je straks boven en onder de aardvlakken er slim overheen trekt als opvulling komt het helemaal goed. Moet je maar bekijken. Dit is geen SMPS HF materie, dus die extra aardvlakken zijn dan meer cosmetisch dan functioneel.

Je snapt nu ook de redeneringen er achter. Dit basisprincipe is essentieel voor een goed versterker printontwerp.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Maar, worden die nog te leggen massavlakken ook op een specifiek punt aan de GND gekoppeld, of helemaal niet ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Kijk hoe de stromen gaan lopen door het vlak en wat voor spanningen dat opwekt :D Je mag zo'n vlak nooit laten zweven i.i.g. In dit geval kun je het vlak naar de versterker wat aan J4 zit, zowel boven als onder helemaal naar rechts doortrekken. De overige aansluitingen van zener etc. komen dan automatisch aan de 0V. Naar links kun je dat met het vlak doen wat aan de trafo 0V zit. Wel belangrijk: Zorg dat je met je vlakken 1mm van de rand van de print weg blijft. loopt het tot de rand dan krijg je bij het zagen van de print in de productie een rand blank koper die gaat oxideren.

Maar eerlijk gezegd zou ik zelf alleen het vlakje vanaf J4 naar de zeners en aanliggende weerstanden/dioden even doortrekken met een klassieke lay-out als deze.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Het massavlakje een stukje naar rechts opgeschoven, en alle spoortjes zijn nu gelegd zo.
Nu de componentnamen en waardes nog een beetje fatsoeneren, en kijken of de vermogens torren ietsjes dichter bij elkaar kunnen.
De afmetingen van deze PCB zijn nu 116 x 93 mm, maar ik denk niet dat dat nog veel kleiner kan gaan worden.
Naamloos1.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Zou dat aardvlak rechts niet langer maken dan nodig. En qua netheid misschien naar de onderkant. Dan moet het vlak bij J6/J7 uiteraard naar de bovenkant :D Verder zijn R5 en R9 R13 je "meetweerstanden" voor de regellus. Die moeten dan dus ook bij de pads van de uitgangselco's C7 en C8 uitkomen!
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 10 okt 2023, 9:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Is dat misschien een typefout ? R5 (2K2) en R9 (22k) zitten op verschillende locaties.
Naamloos1 (1).png
Ik kan die aardvlakken wel omwisselen, moet ik vanavond even rustig voor gaan zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Yep, test! :) R9 moet natuurlijk R13 zijn. Heb het even gecorrigeerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Goed, dank voor de aanpassing, nu is het wat duidelijker.
Zal vanavond weer wat aanpassingen aan de layout doorvoeren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

De massavlakken omgewisseld, en de componentjes van de regelschakeling zo verplaatst dat R9 (en dus ook de daarna volgende weerstanden) zo dicht mogelijk bij C8 zit.
Maar bij nader inzien kan ik, denk ik, beter op de bovenlaag een apart spoortje van pad naar pad leggen. dan zit R9 direct aan de elco.
Naamloos21.png
Plaats reactie