Composietversterkertje bouwen (long term?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Nu de LM3886T weer bestelbaar is vind ik het leuk om eens een poging te wagen om deze versterker in dual mono op te bouwen. Ik heb er niet meteen een bestemming voor, maar het kriebelt om weer eens wat te knutselen :)

Verder is de financiële drempel redelijk laag, mede omdat ik een paar ringkerntrafo's heb liggen uit een setje defecte Hypex AS2.100 die nu niet gebruikt worden. Deze zijn met 100VA en 2x23V prima in te zetten. Het is dus nog eens een duurzaam projectje ook :)

Bovendien kan ik weer eens mijn zelfbouw soldeerstation opstoken :rock:

De printjes van Peter zijn inmiddels binnen, en zojuist heb ik de Mouser bestelling doorgezet. Qua onderdelen heb ik hier en daar andere keuzes gemaakt. OPA1612 vond ik wel erg prijzig. Dat word een OPA1656. Deze heeft een iets hogere voltage noise, maar current noise is weer wat lager. Het zal lood om oud ijzer zijn vermoed ik, beide opamps zijn state of the art.

Ik zal proberen een leuk bouwverslagje te maken :sure:
Bijlagen
front rotary.jpg
back vented.jpg
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 25 sep 2023, 13:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Shadow »

Leuk!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

Je soldeerstation ziet er in ieder geval keurig netjes uit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Mooi, veel suc6!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Kappa7 »

Leuk project weer, Gaat vast goedkomen.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door VintageHarry »

Interessant, ga ik volgen. Succes! :)
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Nou was ik er dus zeker van dat ik nog ergens samples van opamps had liggen, ik wist alleen niet meer precies waar, en welke types (ik ben niet zo goed in het netjes bewaren van dingen, na een tijdje is het altijd zoeken...)

Nou, ik heb de sample net gevonden, en wat denk je? Ik heb dus twee nog twee OPA1612 liggen... Net nu ik de bestelling van 4x OPA1656 al gedaan heb :lol:

Nu zou ik dus in theorie voor de lus een andere opamp kunnen inzetten als voor de input 8)

@Pjotr: Als ik die OPA1612 toch wil inzetten, om gebruik te maken van de lage voltage noise: is dan de input de beste locatie? Of juist de "lus", als je de OPA1612 vergelijkt met de OPA1656?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Geen idee, het is jouw experiment :lol: Maar ruis is niet het enige criterium, ook stabiliteit is dat! Qua stabiliteit zou ik de 1612 in de CA lus met de LM3886 zetten. Dat is i.g.g. getest op goed functioneren.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

HAha, ja, we gaan het zien :) Ik denk dat ik de OPA1612 dan in de lus ga proberen, welk plekkie is dat? IC1 of IC2?

EDIT: IC2 lijkt me, als ik het schema goed lees?
Laatst gewijzigd door tigradekat op ma 25 sep 2023, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Ik heb de plek niet uit mijn hoofd maar dacht in het midden :D
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

:lol:

Op het schema zie ik "Input" via een een 1K weerstand, een 1nF c-tje en een 24K weerstand naar IC1 gaan, die opamp zal dus de "input zijn", en dan blijft er dus nog maar één andere optie open. Gaat vast goed komen.

EDIT: Kan nou niet meer terug :)
opa1612.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Spannend!
spannend.jpg
spannend.jpg (35.24 KiB) 612 keer bekeken
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Krijg net het verzendbericht van Mouser al, naja! :D
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Het begin is er! :rock:
IMG20230928175313.jpg
Zojuist kreeg ik ook de bestelling van Audiophonics binnen, origineel ingepakt, waar zou dat vandaan komen? :)
IMG20230929134051.jpg
Overigens nog een vraagje over de componenten: ik heb nog Schottkys liggen met de juiste waarde, 30A, 100V, zowaar ook nog in TO220. Ze zijn alleen van een iets ander ontwerp, namelijk met één gemeenschappelijke diode. Maar in dit schema maakt dat niet uit ga ik van uit?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Kappa7 »

Dat ziet er al netjes uit zo dat soldeerwerk :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door ray5150 »

Hebben die diode's ook een typenummer ?
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

ray5150 schreef: vr 29 sep 2023, 15:56
Hebben die diode's ook een typenummer ?
Jazeker: STPS30M100SFP
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Hier nog even de datasheet
stps30m100s.pdf
(313.86 KiB) 102 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Shadow »

Lijkt mij geen optie door de stromen die er tussen de wikkelingen gaan lopen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Jah, lekker eigenwijs doen... Voor het dubbeltje wat ie uitspaart moet ie nu voor een kwartje isolatieplaatjes en ringetjes er tussen zetten :roll: :lol:
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Hoe bedoel je Peter? Het zijn geïsoleerde to220's. Die zijn dan toch gewoon rechtstreeks op de koellichamen te schroeven? Verder zijn ze voor zover ik kan zien gewoon toepasbaar in dit schema?
Laatst gewijzigd door tigradekat op zo 01 okt 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Pjotr »

Ohw, dat was niet erg duidelijk. Ja in dat geval lijkt het geen bezwaar.
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Langzaam maar zeker:
IMG20231002165017.jpg
(En ja, inderdaad, ik heb toch maar twee opa1612's bijbesteld ;))
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door Kappa7 »

Dat Long term geloof ik niet eigenlijk.
Gaat best snel zo
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Composietversterkertje bouwen (long term?)

Bericht door tigradekat »

Mja, als ik eenmaal de smaak te pakken heb kan ik het vaak toch niet laten... :wink:

De kast gaat wel wat langer duren hoor! Echt! :sure:
Plaats reactie