Audio en Techniek A15-MKIII

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ja, die moet beslist ook op het koelprofiel! Maar T5 mag zo op de print. Overigens heb ik het schakelingetje niet gebouwd maar wel gesimuleerd in Spice om nader af te checken. Dit is zo handboek soldaat! Ik zou hem eigenlijk gelijk voor 24V zonder potmeter lay-outen i.v.m. betrouwbaarheid. Kun je later evt. met de spanning nog omhoog door parallel schakelen van weerstanden aan R6. Met die 25V trafo kan dat wel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Een vaste weerstand is inderdaad beter (degelijker en goedkoper) dan een instelpot. en eentje parallel eraan. zal ik mettertijd zo uitvoeren ja.

Tussen de bedrijven door wat aan het schema gewerkt. de originele Mosfet's zitten (natuurlijk) niet in de library. dus ik heb tijdelijk even de BUZ36 misbruikt. zal later een P-channel mosfet symbool aan een TO3 behuizing moeten koppelen met de originele Hitachi pinout.
Maar dat komt nog wel.
Naamloos1.png
Component nummers en waardes zijn overgenomen van het origineel.
Ome John heeft zich wel uitgeleefd met moeilijke weerstandswaardes, 3K83, 665R, 80R6. pfff, is vast E24 reeks.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Met een inductieve belasting zoals een speaker kun je opslingering van de voedingsspanning krijgen bij de versterker. Al is dat risico erg klein met een klasse-A. Als dat gebeurt dan kan de basis van T3 negatief getrokken worden t.o.v. de emitter en dat vindt hij niet leuk. Daarom ter beveiliging D4 toegevoegd in het schema.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dank je, Peter. lijkt me ook een nuttige toevoeging.
Ik plaats het gewijzigde schema hier ook even om steeds terug moeten klikken te voorkomen.
Stabilisator Versie 2.PNG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dubbel
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 25 sep 2023, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Naar aanleiding van het voedings schema van Peter wilde ik graag even ingaan op enkele componenten.

- In plaats van de MBR10100 zou ik graag de diode BYW29-100 toepassen, daar heb ik er nog een aantal van in huis.

- Voor C3 zou ik graag een BHC Aerovox 15000uF / 63 Volt gebruiken. mits deze goed meten.

- T5, de BD135-160, met name de suffix 160. nergens te vinden. volgens datasheet van Phillips zijn de BD137 en BD139 hetzelfde als de BD135, maar met met een hogere maximale spanning. de BD139 heb ik in huis, en de BD135-16 is wel bij EOO te verkrijgen.

- T3, de TIP140. EOO heeft de TIP141, die een hogere maximale spanning heeft.

Zijn er bezwaren tegen het gebruik van deze alternatieve componenten ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Simpelweg: Nee! Ik heb ze aangegeven als voorzetje. Zelfde met betere specs kan natuurlijk nooit kwaad :mrgreen: Bij die BD'jes geeft die 160 de Hfe aan en die is wel belangrijk. Die wil je zo hoog mogelijk hebben. Maar de 137-160 en 139-160 zijn natuurlijk ook prima.

B.t.w. Vergeet je niet dat je ook nog een negatieve rail moet flansen!
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door MarcelvdG »

Voor zover ik me herinner, wordt een BD135 met een hFE van ongeveer 160 een BD135-16 genoemd en geen BD135-160.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Ja klopt, geldt ook voor de rest van die serie.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ah, dat verklaard waarom ik de BD135-160 niet kon vinden en wel de BD135-16...

Pjotr schreef: ma 25 sep 2023, 20:29
B.t.w. Vergeet je niet dat je ook nog een negatieve rail moet flansen!
Zekers, word aan gewerkt. :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

In het kader van helder overzicht hier even een plan van aanpak van hoe en wat :

- kasten, opnieuw te gebruiken.

- transformatoren, opnieuw te gebruiken

- koeling, opnieuw te gebruiken.

- voeding, nieuw te bouwen, met nieuw te ontwikkelen PCB's, volgens bovenstaand schema van Pjotr. heb gisteren de zwarte BHC elco's gemeten, deze zijn allen rond de 14.500 uF, met een ESR van tussen de 0.5 en 0.9 Ohm. dus kunnen in principe gewoon ingezet worden. alle overige materialen die ik niet in huis heb zijn via EOO leverbaar.

- Versterker, nieuw te bouwen, met nieuw te ontwikkelen PCB's, ik twijfel nog tussen het inzetten van 2 of 4 Mosfet's per kanaal (hangt er ook van af hoe groot de PCB gaat worden en wat de kosten daarvan gaan zijn). condensatoren moet ik nog kijken wat ik in huis heb. ontbrekende weerstanden, en halfgeleiders ook via EOO leverbaar.

- Aansluit materialen en dergelijke, moet nog kijken wat er opnieuw gebruikt kan gaan worden.

Ben verder niet van plan om beveiligingen of relais in de versterker te gaan gebruiken, alles lekker basic houden zoals JvdS het bedoeld had.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

2 opmerkingen:

1/ Heb je die ESR wel goed gemeten? Voor die BHC elco's mag dat niet meer dan ca 50 milliohm zijn!
2/ Sowieso voor dubbele fets gaan (4 stuks totaal per kanaal). Een enkel paartje is hooguit leuk voor 8 ohm speakers.

Eigenlijk is er niks mis met die originele print van die A18 die er aan komt. Zou dat eerst afwachten. Hooguit elco's vervangen en meer valt daar niet aan te verbeteren zonder er een heel andere versterker van te maken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Ik heb natuurlijk een relatief simpel meet apparaatje, zoals hier beschreven :
viewtopic.php?t=31593
Geen idee hoe nauwkeurig die ESR meting is. daar kun je verder niks aan instellen, aansluiten, testknop indrukken, klaar.

Dus als ik het goed begrijp, kan zo'n versterker indien uitgevoerd met 4 fet's per kanaal beter omgaan met lagere impendantie's ?

Ik zeg ook niet dat er iets mis met die versterker. (het is trouwens een SA20, en geen A18.) we gaan het zien als ik de boel van week opgehaald heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Zou ook even een nul-meting doen met de meetklemmetjes kortgesloten! Je hebt al gauw 0,1 ohm overgangsweerstand daar.

Ja, dubbele fets is een stuk robuuster en stuurt veel makkelijker 4 ohm aan. Als je hem op 28V rail spanning hebt dan heb je ongeveer 10-12 W pure klasse-A en daarboven gaat ie over naar klasse-B en kun je er wel een watt of 25-50 uit halen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Na een rondje zoeken bij Autodesk (de ontwikkelaar van Eagle) een setje symbolen en T03 footprints gevonden voor de Hitachi's.
Vanavond deze in het schema gekleid.
Naamloos3.png
De waardes van de weerstanden R36-R39 staan nog open, in de SA20 is er 0R1 - 2 Watt gebruikt.
Dus zou deze daar goed kunnen ? https://www.eoo-bv.nl/metaalfilm-16w-25 ... r1-5p.html


De layout van het geheel bevind zich nog in een embryonale fase...
Naamloos4.png
Afmetingen zijn nu 12 x 16 centimeter. ik verwacht uiteindelijk op ongeveer 12 x 12 uit te komen.
Ben natuurlijk gebonden aan de 4 x TO3 naast elkaar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En na een uurtje schuiven met componenten zit ik inderdaad op iets meer dan 120 mm.
Naamloos10.png
Vraagje, de poorten 1,5 en 8 van de TL071 gewoon open laten ?
Naamloos11.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

En al weer wat opgeschoten met het leggen van koperspoortjes. van de 114 airwires (die gele lijntjes) zijn er nu ruim 90 weggewerkt.
Maar we zijn er nog lang niet. als alle spoortjes gelegd zijn begint het proces van optimaliseren en alles netjes maken.
Dat vind ik zelf het leukste hiervan om te doen.
Naamloos.png
Het rode lijntje links geeft aan tot waar het aluminium hoekprofiel ongeveer loopt, is een geheugensteuntje voor mij.

Gisteravond ook de 2 monoblokken opgehaald waar ik eerder vorige week over schreef.
Het zijn degelijke kastjes van staal en aluminium waar wel wat werk aan zit. de tijd heeft zijn sporen nagelaten, zal ik maar zeggen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door douwebakker »

Goed gedaan Ray. Nog even door puzzelen en je bent er.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Vind de spoortjes wel wat smallekes. Vuistregel is ong. 1mm/A. Zou je niet eerst de originele print afwachten van A&T?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Dat valt onder de volgende fase, eerst alle spoortjes leggen, daarna optimaliseren.

Waar zou ik een originele A15 MKIII pcb vandaan moeten halen ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

viewtopic.php?p=2071122#p2071122 Maar naar ik begrijp is dat een A20.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Klopt, ja. de SA20, om precies te zijn.
Kun je mij ook vertellen wat ik het beste kan doen met de ongebruikte aansluitingen van de TL071 ?
viewtopic.php?p=2071379#p2071379
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Pjotr »

Normaliter niks. Wat zegt de datascheet?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door Kappa7 »

ray5150 schreef: vr 29 sep 2023, 9:29
Gisteravond ook de 2 monoblokken opgehaald waar ik eerder vorige week over schreef.
Het zijn degelijke kastjes van staal en aluminium waar wel wat werk aan zit. de tijd heeft zijn sporen nagelaten, zal ik maar zeggen.
:foto:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Audio en Techniek A15-MKIII

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: vr 29 sep 2023, 12:01
Normaliter niks. Wat zegt de datascheet?
Niet zo veel, voor zover ik kan zien. pin 8 is NC, en over 1 en 5 staat niet beschreven wat je ermee moet doen als je die niet gebruikt.
Maar ik heb even het schema van de DC servo die ik in de Elektuur Crescendo heb toegepast gekeken (daar zit ook een TL072 in), en daar zijn die pinnen ook open gelaten. dus ik doe daar verder niks mee.

Zal vanavond wat foto's maken van de monoblokken.
Plaats reactie