Audio en Techniek A15-MKIII
Moderator: Beheerdersteam
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ja, die moet beslist ook op het koelprofiel! Maar T5 mag zo op de print. Overigens heb ik het schakelingetje niet gebouwd maar wel gesimuleerd in Spice om nader af te checken. Dit is zo handboek soldaat! Ik zou hem eigenlijk gelijk voor 24V zonder potmeter lay-outen i.v.m. betrouwbaarheid. Kun je later evt. met de spanning nog omhoog door parallel schakelen van weerstanden aan R6. Met die 25V trafo kan dat wel.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Een vaste weerstand is inderdaad beter (degelijker en goedkoper) dan een instelpot. en eentje parallel eraan. zal ik mettertijd zo uitvoeren ja.
Tussen de bedrijven door wat aan het schema gewerkt. de originele Mosfet's zitten (natuurlijk) niet in de library. dus ik heb tijdelijk even de BUZ36 misbruikt. zal later een P-channel mosfet symbool aan een TO3 behuizing moeten koppelen met de originele Hitachi pinout.
Maar dat komt nog wel.
Component nummers en waardes zijn overgenomen van het origineel.
Ome John heeft zich wel uitgeleefd met moeilijke weerstandswaardes, 3K83, 665R, 80R6. pfff, is vast E24 reeks.
Tussen de bedrijven door wat aan het schema gewerkt. de originele Mosfet's zitten (natuurlijk) niet in de library. dus ik heb tijdelijk even de BUZ36 misbruikt. zal later een P-channel mosfet symbool aan een TO3 behuizing moeten koppelen met de originele Hitachi pinout.
Maar dat komt nog wel.
Component nummers en waardes zijn overgenomen van het origineel.
Ome John heeft zich wel uitgeleefd met moeilijke weerstandswaardes, 3K83, 665R, 80R6. pfff, is vast E24 reeks.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Met een inductieve belasting zoals een speaker kun je opslingering van de voedingsspanning krijgen bij de versterker. Al is dat risico erg klein met een klasse-A. Als dat gebeurt dan kan de basis van T3 negatief getrokken worden t.o.v. de emitter en dat vindt hij niet leuk. Daarom ter beveiliging D4 toegevoegd in het schema.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Dank je, Peter. lijkt me ook een nuttige toevoeging.
Ik plaats het gewijzigde schema hier ook even om steeds terug moeten klikken te voorkomen.
Ik plaats het gewijzigde schema hier ook even om steeds terug moeten klikken te voorkomen.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Naar aanleiding van het voedings schema van Peter wilde ik graag even ingaan op enkele componenten.
- In plaats van de MBR10100 zou ik graag de diode BYW29-100 toepassen, daar heb ik er nog een aantal van in huis.
- Voor C3 zou ik graag een BHC Aerovox 15000uF / 63 Volt gebruiken. mits deze goed meten.
- T5, de BD135-160, met name de suffix 160. nergens te vinden. volgens datasheet van Phillips zijn de BD137 en BD139 hetzelfde als de BD135, maar met met een hogere maximale spanning. de BD139 heb ik in huis, en de BD135-16 is wel bij EOO te verkrijgen.
- T3, de TIP140. EOO heeft de TIP141, die een hogere maximale spanning heeft.
Zijn er bezwaren tegen het gebruik van deze alternatieve componenten ?
- In plaats van de MBR10100 zou ik graag de diode BYW29-100 toepassen, daar heb ik er nog een aantal van in huis.
- Voor C3 zou ik graag een BHC Aerovox 15000uF / 63 Volt gebruiken. mits deze goed meten.
- T5, de BD135-160, met name de suffix 160. nergens te vinden. volgens datasheet van Phillips zijn de BD137 en BD139 hetzelfde als de BD135, maar met met een hogere maximale spanning. de BD139 heb ik in huis, en de BD135-16 is wel bij EOO te verkrijgen.
- T3, de TIP140. EOO heeft de TIP141, die een hogere maximale spanning heeft.
Zijn er bezwaren tegen het gebruik van deze alternatieve componenten ?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Simpelweg: Nee! Ik heb ze aangegeven als voorzetje. Zelfde met betere specs kan natuurlijk nooit kwaad
Bij die BD'jes geeft die 160 de Hfe aan en die is wel belangrijk. Die wil je zo hoog mogelijk hebben. Maar de 137-160 en 139-160 zijn natuurlijk ook prima.
B.t.w. Vergeet je niet dat je ook nog een negatieve rail moet flansen!
B.t.w. Vergeet je niet dat je ook nog een negatieve rail moet flansen!
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Voor zover ik me herinner, wordt een BD135 met een hFE van ongeveer 160 een BD135-16 genoemd en geen BD135-160.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
In het kader van helder overzicht hier even een plan van aanpak van hoe en wat :
- kasten, opnieuw te gebruiken.
- transformatoren, opnieuw te gebruiken
- koeling, opnieuw te gebruiken.
- voeding, nieuw te bouwen, met nieuw te ontwikkelen PCB's, volgens bovenstaand schema van Pjotr. heb gisteren de zwarte BHC elco's gemeten, deze zijn allen rond de 14.500 uF, met een ESR van tussen de 0.5 en 0.9 Ohm. dus kunnen in principe gewoon ingezet worden. alle overige materialen die ik niet in huis heb zijn via EOO leverbaar.
- Versterker, nieuw te bouwen, met nieuw te ontwikkelen PCB's, ik twijfel nog tussen het inzetten van 2 of 4 Mosfet's per kanaal (hangt er ook van af hoe groot de PCB gaat worden en wat de kosten daarvan gaan zijn). condensatoren moet ik nog kijken wat ik in huis heb. ontbrekende weerstanden, en halfgeleiders ook via EOO leverbaar.
- Aansluit materialen en dergelijke, moet nog kijken wat er opnieuw gebruikt kan gaan worden.
Ben verder niet van plan om beveiligingen of relais in de versterker te gaan gebruiken, alles lekker basic houden zoals JvdS het bedoeld had.
- kasten, opnieuw te gebruiken.
- transformatoren, opnieuw te gebruiken
- koeling, opnieuw te gebruiken.
- voeding, nieuw te bouwen, met nieuw te ontwikkelen PCB's, volgens bovenstaand schema van Pjotr. heb gisteren de zwarte BHC elco's gemeten, deze zijn allen rond de 14.500 uF, met een ESR van tussen de 0.5 en 0.9 Ohm. dus kunnen in principe gewoon ingezet worden. alle overige materialen die ik niet in huis heb zijn via EOO leverbaar.
- Versterker, nieuw te bouwen, met nieuw te ontwikkelen PCB's, ik twijfel nog tussen het inzetten van 2 of 4 Mosfet's per kanaal (hangt er ook van af hoe groot de PCB gaat worden en wat de kosten daarvan gaan zijn). condensatoren moet ik nog kijken wat ik in huis heb. ontbrekende weerstanden, en halfgeleiders ook via EOO leverbaar.
- Aansluit materialen en dergelijke, moet nog kijken wat er opnieuw gebruikt kan gaan worden.
Ben verder niet van plan om beveiligingen of relais in de versterker te gaan gebruiken, alles lekker basic houden zoals JvdS het bedoeld had.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
2 opmerkingen:
1/ Heb je die ESR wel goed gemeten? Voor die BHC elco's mag dat niet meer dan ca 50 milliohm zijn!
2/ Sowieso voor dubbele fets gaan (4 stuks totaal per kanaal). Een enkel paartje is hooguit leuk voor 8 ohm speakers.
Eigenlijk is er niks mis met die originele print van die A18 die er aan komt. Zou dat eerst afwachten. Hooguit elco's vervangen en meer valt daar niet aan te verbeteren zonder er een heel andere versterker van te maken.
1/ Heb je die ESR wel goed gemeten? Voor die BHC elco's mag dat niet meer dan ca 50 milliohm zijn!
2/ Sowieso voor dubbele fets gaan (4 stuks totaal per kanaal). Een enkel paartje is hooguit leuk voor 8 ohm speakers.
Eigenlijk is er niks mis met die originele print van die A18 die er aan komt. Zou dat eerst afwachten. Hooguit elco's vervangen en meer valt daar niet aan te verbeteren zonder er een heel andere versterker van te maken.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Ik heb natuurlijk een relatief simpel meet apparaatje, zoals hier beschreven :
viewtopic.php?t=31593
Geen idee hoe nauwkeurig die ESR meting is. daar kun je verder niks aan instellen, aansluiten, testknop indrukken, klaar.
Dus als ik het goed begrijp, kan zo'n versterker indien uitgevoerd met 4 fet's per kanaal beter omgaan met lagere impendantie's ?
Ik zeg ook niet dat er iets mis met die versterker. (het is trouwens een SA20, en geen A18.) we gaan het zien als ik de boel van week opgehaald heb.
viewtopic.php?t=31593
Geen idee hoe nauwkeurig die ESR meting is. daar kun je verder niks aan instellen, aansluiten, testknop indrukken, klaar.
Dus als ik het goed begrijp, kan zo'n versterker indien uitgevoerd met 4 fet's per kanaal beter omgaan met lagere impendantie's ?
Ik zeg ook niet dat er iets mis met die versterker. (het is trouwens een SA20, en geen A18.) we gaan het zien als ik de boel van week opgehaald heb.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Zou ook even een nul-meting doen met de meetklemmetjes kortgesloten! Je hebt al gauw 0,1 ohm overgangsweerstand daar.
Ja, dubbele fets is een stuk robuuster en stuurt veel makkelijker 4 ohm aan. Als je hem op 28V rail spanning hebt dan heb je ongeveer 10-12 W pure klasse-A en daarboven gaat ie over naar klasse-B en kun je er wel een watt of 25-50 uit halen.
Ja, dubbele fets is een stuk robuuster en stuurt veel makkelijker 4 ohm aan. Als je hem op 28V rail spanning hebt dan heb je ongeveer 10-12 W pure klasse-A en daarboven gaat ie over naar klasse-B en kun je er wel een watt of 25-50 uit halen.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Na een rondje zoeken bij Autodesk (de ontwikkelaar van Eagle) een setje symbolen en T03 footprints gevonden voor de Hitachi's.
Vanavond deze in het schema gekleid.
De waardes van de weerstanden R36-R39 staan nog open, in de SA20 is er 0R1 - 2 Watt gebruikt.
Dus zou deze daar goed kunnen ? https://www.eoo-bv.nl/metaalfilm-16w-25 ... r1-5p.html
De layout van het geheel bevind zich nog in een embryonale fase...
Afmetingen zijn nu 12 x 16 centimeter. ik verwacht uiteindelijk op ongeveer 12 x 12 uit te komen.
Ben natuurlijk gebonden aan de 4 x TO3 naast elkaar.
Vanavond deze in het schema gekleid.
De waardes van de weerstanden R36-R39 staan nog open, in de SA20 is er 0R1 - 2 Watt gebruikt.
Dus zou deze daar goed kunnen ? https://www.eoo-bv.nl/metaalfilm-16w-25 ... r1-5p.html
De layout van het geheel bevind zich nog in een embryonale fase...
Afmetingen zijn nu 12 x 16 centimeter. ik verwacht uiteindelijk op ongeveer 12 x 12 uit te komen.
Ben natuurlijk gebonden aan de 4 x TO3 naast elkaar.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
En na een uurtje schuiven met componenten zit ik inderdaad op iets meer dan 120 mm.
Vraagje, de poorten 1,5 en 8 van de TL071 gewoon open laten ?
Vraagje, de poorten 1,5 en 8 van de TL071 gewoon open laten ?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
En al weer wat opgeschoten met het leggen van koperspoortjes. van de 114 airwires (die gele lijntjes) zijn er nu ruim 90 weggewerkt.
Maar we zijn er nog lang niet. als alle spoortjes gelegd zijn begint het proces van optimaliseren en alles netjes maken.
Dat vind ik zelf het leukste hiervan om te doen.
Het rode lijntje links geeft aan tot waar het aluminium hoekprofiel ongeveer loopt, is een geheugensteuntje voor mij.
Gisteravond ook de 2 monoblokken opgehaald waar ik eerder vorige week over schreef.
Het zijn degelijke kastjes van staal en aluminium waar wel wat werk aan zit. de tijd heeft zijn sporen nagelaten, zal ik maar zeggen.
Maar we zijn er nog lang niet. als alle spoortjes gelegd zijn begint het proces van optimaliseren en alles netjes maken.
Dat vind ik zelf het leukste hiervan om te doen.
Het rode lijntje links geeft aan tot waar het aluminium hoekprofiel ongeveer loopt, is een geheugensteuntje voor mij.
Gisteravond ook de 2 monoblokken opgehaald waar ik eerder vorige week over schreef.
Het zijn degelijke kastjes van staal en aluminium waar wel wat werk aan zit. de tijd heeft zijn sporen nagelaten, zal ik maar zeggen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Vind de spoortjes wel wat smallekes. Vuistregel is ong. 1mm/A. Zou je niet eerst de originele print afwachten van A&T?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Dat valt onder de volgende fase, eerst alle spoortjes leggen, daarna optimaliseren.
Waar zou ik een originele A15 MKIII pcb vandaan moeten halen ?
Waar zou ik een originele A15 MKIII pcb vandaan moeten halen ?
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
viewtopic.php?p=2071122#p2071122 Maar naar ik begrijp is dat een A20.
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Klopt, ja. de SA20, om precies te zijn.
Kun je mij ook vertellen wat ik het beste kan doen met de ongebruikte aansluitingen van de TL071 ?
viewtopic.php?p=2071379#p2071379
Kun je mij ook vertellen wat ik het beste kan doen met de ongebruikte aansluitingen van de TL071 ?
viewtopic.php?p=2071379#p2071379
Re: Audio en Techniek A15-MKIII
Niet zo veel, voor zover ik kan zien. pin 8 is NC, en over 1 en 5 staat niet beschreven wat je ermee moet doen als je die niet gebruikt.
Maar ik heb even het schema van de DC servo die ik in de Elektuur Crescendo heb toegepast gekeken (daar zit ook een TL072 in), en daar zijn die pinnen ook open gelaten. dus ik doe daar verder niks mee.
Zal vanavond wat foto's maken van de monoblokken.
