Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Deze versterker doet niets. Hij is bij een reparateur geweest, echter heeft deze aangegeven dat reparatie onevenredig kostbaar zou worden.
Dat zie ik zelf met een dergelijk toestel niet zo'n vaart lopen. Het toestel bestaat uit prima gangbare componenten, die bovendien niet duur zijn. So, let's go!
Bijlagen
P_20230724_083025.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Uiteraard ga ik ook deze eerst weer volledig reinigen. Het werkt altijd een stuk aangenamer aan een schoon toestel.
Bijlagen
P_20230724_091923.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Shadow »

Lekker bezig, mooi gebouwd apparaat zo te zien?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ds23man »

Al dat ES spul is mooi gebouwd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Shadow »

Ik heb nog een TA-F5 TA-F5A op zolder staan die aandacht nodig heeft...
Laatst gewijzigd door Shadow op ma 24 jul 2023, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ray5150 »

Die zou uit 1977 moeten zijn. kan een stuk lastiger zijn qua verkrijgbaarheid van de halfgeleiders.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... a-f5.shtml
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ray5150 »

Mooie klus, overigens, Olaf. :goedzo:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Zo. Ook de ingewanden zijn weer schoon en fris. Dat is meteen een heel ander gezicht.
Bijlagen
P_20230724_105355.jpg
P_20230724_105346.jpg
P_20230724_105342.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: ma 24 jul 2023, 9:54
Lekker bezig, mooi gebouwd apparaat zo te zien?
De opbouw is inderdaad mooi en degelijk uitgevoerd. Ik denk dat dit nog steeds een heel mooi toestel is om te hebben.
Ik ga hem ook even goed aan de tand voelen als hij klaar is.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

ray5150 schreef: ma 24 jul 2023, 10:48
Mooie klus, overigens, Olaf. :goedzo:
Dit zijn inderdaad de mooie klussen. Een mooi klassiek opgebouwde versterker van een nieuw leven voorzien.
Dat mag ik graag doen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ds23man »

In de eerste plaats verbaasd het mij dat ie stuk is. Sony gaat bijna nooit stuk en de ES serie al helemaal niet.

Heb hier deze tank staan:

https://www.google.nl/search?q=sony+str ... 1&dpr=1.25

Inmiddels ook al weer 25 jaar oud.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is een surround versterker, daar ben ik niet compatibel mee. Ik ben iemand van puur stereo.
Maar evengoed een mooi ding. En dat hij alweer 25 jaar meegaat zegt ook genoeg over de kwaliteit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ray5150 »

Dit is anders ook een 5-kanaals eindversterker.
Hier hoort oorspronkelijk de TA-E9000ES bij.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 00es.shtml
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Hij is dan ook niet van mij. Dus mijn incompatibiliteits punt blijft overeind :mrgreen:

Maar inderdaad is het een 5 kanaals bak, waar je op zich ook andere leuke dingen mee zou kunnen doen. Zoals het actief aansturen van de drivers in een meerweg systeem
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ds23man »

Het grappige is dat de hele 9000 set in de DA50 is gepropt. Maar vergis je niet, in principe is de gehele signaalpad analoog en wordt er dmv relais bepaalde digitale functies toegevoegd. Als ik met mijn DA50 een analoge ingang gebruik zonder toonregelgeneuzel is het gewoon zo erin en zo eruit. Er zit gewoon een 6 kanaals analoge volumepot in.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is het echte werk inderdaad. Dan heb je het beste van beide werelden
Het was mooi spul wat Sony toen maakte. Ik heb er zelf helaas geen ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Shadow schreef: ma 24 jul 2023, 10:34
Ik heb nog een TA-F5 TA-F5A op zolder staan die aandacht nodig heeft...
Een mooi stukje nostalgie.
Die kan waarschijnlijk ook wel wat nieuwe elco'tjes gebruiken in combinatie met wat reiniging van potmeters en contacten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Shadow »

Daar zit een hele vroege vorm van geschakelde voeding in die stuk is, dus ik ben ff in het schema aan het kijken wat de voorverversterker aan spanningen wil zien en dan de boel eruit, eindversterker heb ik ook al wat voor in gedachten en dan inderdaad even goed nalopen...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door dre »

Mooie klus!
Hoe heb je de versterker weer zo schoon gekregen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Kappa7 »

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Iets minder extreem als in de video hierboven, in mijn geval met de vaatwasser. Alleen de voedingstrafo gaat niet mee de vaatwasser in omdat het water er te diep in zou trekken, dus die wordt met de hand schoon gemaakt.
Deze methode pas ik al jaren toe, menig versterker en computer moederborden hebben de binnenkant van mijn vaatwasser gezien en dit heeft nooit tot problemen geleid. De printen zien er weer als nieuw uit en elke vorm van stof, aanslag en geur is weg.
Drogen gebeurt in de oven op 50 graden, door de oven fan te laten draaien wordt het spul netjes droog geblazen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

Tot mijn verbazing waren van de inschakel relais ieder een pootje los gesoldeerd. Dit was duidelijk niet door de tands des tijds los geraakt. Het tin is duidelijk van de pootjes verwijderd.
De losse solderingen zitten goed verstopt omdat het kleine printje met de soldeer zijde naar het chassis toe gericht zit gemonteerd.
Na het herstellen van de verbindingen functioneert het toestel weer al zij het met een lichte brom in het geluid.

Inmiddels heb ik een reeks elco's gemeten en deze zitten allemaal op 50 tot 75% van hun originele capaciteit. Dus die zijn echt op.
Nu is het alleen zo dat er nogal veel condensatoren in het toestel zien en de eigenaar niet heel ruim bij kas zit. Dus ik ga dit eerst voorleggen voordat ik verder ga.
Op dit moment heb ik immers nog geen kosten gemaakt.
Bijlagen
P_20230725_073235.jpg
P_20230725_081354.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Barry2001 »

Als ik de verbindingen zo zie zie je nog wel het tin op de pads zitten, lijkt toch dat door trilling oid de verbinding is los geraakt. Als iemand bewust (waarom zou je dat doen overigens) de tin verwijdert zou die op de pads ook weg zijn. Maar mooi dat er weer geluid in zit.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door ray5150 »

Nu weet ik natuurlijk niet hoe de eigenaar de versterker wil gebruiken,
maar je zou er voor kunnen kiezen om 2 van de 5 kanalen te recappen, en de andere 3 zo te laten.
Het ligt er ook aan hoe het met de capaciteit van de grote voedings elco's gesteld is.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES

Bericht door Olaf Analogue »

De grote elco's hebben nog 14.000 uf over van de originele 18.000
Plaats reactie