Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Deze versterker doet niets. Hij is bij een reparateur geweest, echter heeft deze aangegeven dat reparatie onevenredig kostbaar zou worden.
Dat zie ik zelf met een dergelijk toestel niet zo'n vaart lopen. Het toestel bestaat uit prima gangbare componenten, die bovendien niet duur zijn. So, let's go!
Dat zie ik zelf met een dergelijk toestel niet zo'n vaart lopen. Het toestel bestaat uit prima gangbare componenten, die bovendien niet duur zijn. So, let's go!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Uiteraard ga ik ook deze eerst weer volledig reinigen. Het werkt altijd een stuk aangenamer aan een schoon toestel.
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Die zou uit 1977 moeten zijn. kan een stuk lastiger zijn qua verkrijgbaarheid van de halfgeleiders.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... a-f5.shtml
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... a-f5.shtml
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Zo. Ook de ingewanden zijn weer schoon en fris. Dat is meteen een heel ander gezicht.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
In de eerste plaats verbaasd het mij dat ie stuk is. Sony gaat bijna nooit stuk en de ES serie al helemaal niet.
Heb hier deze tank staan:
https://www.google.nl/search?q=sony+str ... 1&dpr=1.25
Inmiddels ook al weer 25 jaar oud.
Heb hier deze tank staan:
https://www.google.nl/search?q=sony+str ... 1&dpr=1.25
Inmiddels ook al weer 25 jaar oud.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Dat is een surround versterker, daar ben ik niet compatibel mee. Ik ben iemand van puur stereo.
Maar evengoed een mooi ding. En dat hij alweer 25 jaar meegaat zegt ook genoeg over de kwaliteit.
Maar evengoed een mooi ding. En dat hij alweer 25 jaar meegaat zegt ook genoeg over de kwaliteit.
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Dit is anders ook een 5-kanaals eindversterker.
Hier hoort oorspronkelijk de TA-E9000ES bij.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 00es.shtml
Hier hoort oorspronkelijk de TA-E9000ES bij.
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 00es.shtml
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Hij is dan ook niet van mij. Dus mijn incompatibiliteits punt blijft overeind 
Maar inderdaad is het een 5 kanaals bak, waar je op zich ook andere leuke dingen mee zou kunnen doen. Zoals het actief aansturen van de drivers in een meerweg systeem
Maar inderdaad is het een 5 kanaals bak, waar je op zich ook andere leuke dingen mee zou kunnen doen. Zoals het actief aansturen van de drivers in een meerweg systeem
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Het grappige is dat de hele 9000 set in de DA50 is gepropt. Maar vergis je niet, in principe is de gehele signaalpad analoog en wordt er dmv relais bepaalde digitale functies toegevoegd. Als ik met mijn DA50 een analoge ingang gebruik zonder toonregelgeneuzel is het gewoon zo erin en zo eruit. Er zit gewoon een 6 kanaals analoge volumepot in.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Dat is het echte werk inderdaad. Dan heb je het beste van beide werelden
Het was mooi spul wat Sony toen maakte. Ik heb er zelf helaas geen ervaringen mee.
Het was mooi spul wat Sony toen maakte. Ik heb er zelf helaas geen ervaringen mee.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Daar zit een hele vroege vorm van geschakelde voeding in die stuk is, dus ik ben ff in het schema aan het kijken wat de voorverversterker aan spanningen wil zien en dan de boel eruit, eindversterker heb ik ook al wat voor in gedachten en dan inderdaad even goed nalopen...
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Mooie klus!
Hoe heb je de versterker weer zo schoon gekregen?
Hoe heb je de versterker weer zo schoon gekregen?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Iets minder extreem als in de video hierboven, in mijn geval met de vaatwasser. Alleen de voedingstrafo gaat niet mee de vaatwasser in omdat het water er te diep in zou trekken, dus die wordt met de hand schoon gemaakt.
Deze methode pas ik al jaren toe, menig versterker en computer moederborden hebben de binnenkant van mijn vaatwasser gezien en dit heeft nooit tot problemen geleid. De printen zien er weer als nieuw uit en elke vorm van stof, aanslag en geur is weg.
Drogen gebeurt in de oven op 50 graden, door de oven fan te laten draaien wordt het spul netjes droog geblazen.
Deze methode pas ik al jaren toe, menig versterker en computer moederborden hebben de binnenkant van mijn vaatwasser gezien en dit heeft nooit tot problemen geleid. De printen zien er weer als nieuw uit en elke vorm van stof, aanslag en geur is weg.
Drogen gebeurt in de oven op 50 graden, door de oven fan te laten draaien wordt het spul netjes droog geblazen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Tot mijn verbazing waren van de inschakel relais ieder een pootje los gesoldeerd. Dit was duidelijk niet door de tands des tijds los geraakt. Het tin is duidelijk van de pootjes verwijderd.
De losse solderingen zitten goed verstopt omdat het kleine printje met de soldeer zijde naar het chassis toe gericht zit gemonteerd.
Na het herstellen van de verbindingen functioneert het toestel weer al zij het met een lichte brom in het geluid.
Inmiddels heb ik een reeks elco's gemeten en deze zitten allemaal op 50 tot 75% van hun originele capaciteit. Dus die zijn echt op.
Nu is het alleen zo dat er nogal veel condensatoren in het toestel zien en de eigenaar niet heel ruim bij kas zit. Dus ik ga dit eerst voorleggen voordat ik verder ga.
Op dit moment heb ik immers nog geen kosten gemaakt.
De losse solderingen zitten goed verstopt omdat het kleine printje met de soldeer zijde naar het chassis toe gericht zit gemonteerd.
Na het herstellen van de verbindingen functioneert het toestel weer al zij het met een lichte brom in het geluid.
Inmiddels heb ik een reeks elco's gemeten en deze zitten allemaal op 50 tot 75% van hun originele capaciteit. Dus die zijn echt op.
Nu is het alleen zo dat er nogal veel condensatoren in het toestel zien en de eigenaar niet heel ruim bij kas zit. Dus ik ga dit eerst voorleggen voordat ik verder ga.
Op dit moment heb ik immers nog geen kosten gemaakt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Als ik de verbindingen zo zie zie je nog wel het tin op de pads zitten, lijkt toch dat door trilling oid de verbinding is los geraakt. Als iemand bewust (waarom zou je dat doen overigens) de tin verwijdert zou die op de pads ook weg zijn. Maar mooi dat er weer geluid in zit.
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
Nu weet ik natuurlijk niet hoe de eigenaar de versterker wil gebruiken,
maar je zou er voor kunnen kiezen om 2 van de 5 kanalen te recappen, en de andere 3 zo te laten.
Het ligt er ook aan hoe het met de capaciteit van de grote voedings elco's gesteld is.
maar je zou er voor kunnen kiezen om 2 van de 5 kanalen te recappen, en de andere 3 zo te laten.
Het ligt er ook aan hoe het met de capaciteit van de grote voedings elco's gesteld is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Deze keer geen NAD maar een Sony N9000ES
De grote elco's hebben nog 14.000 uf over van de originele 18.000
