MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 28 jun 2023, 22:23
Laat er dan maar wat meer stroom lopen Bert. Zo dat de anodespanning op 225V komt ongeveer. Het is ook duidelijk dat de beide buishelften niet dezelfde stroom trekken. Dat zou wel moeten. Probeer een ander buisje. Of zet een instelpotje van 100R met de loper aan de stroombron en de uiteinden aan de kathodes.
Heb 3 buizen geprobeerd blijft altijd wel 10-12 volt max verschil
Ik heb 2x 68 ohm in de stroombron gezet R10 ik had geen 39 ohm meer
Nu heb ik 15 mA lopen
Maar ik kom bij lange niet aan 60 volt uit beide anode Condensators
Blijft rond 52 54 Volt waar een kant clipt
Kan die 31K verkleinen R9 R10 daar weer naar 27K gaan ?
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Robert Gribnau »

Afgelopen zaterdag schreef je dat de 6J5 5 V uitgangsspanning moet leveren. Ik vraag me nu af wat de versterking van de fasedraaier met de 6N6P is.

De 6N6P is geschakeld als 'lange staart' fasedraaier (maar wel met een ccs in plaats van een weerstand met een behoorlijke waarde als staart). Als ik de ECC83 als voorbeeld neem, blijft van de versterkingsfactor van 100 een versterking van circa 25 x, dus een kwart, over als de ECC83 als 'lange staart' fasedraaier wordt gebruikt.

De versterkingsfactor van de 6N6P is circa 20. Als het voorgaande over de ECC83 ook opgaat voor de 6N6P, zou de versterking van de 6N6P als lange staart fasedraaier circa 5 x zijn.

Als dit klopt voor de 6N6P, dan zou de 5 V uitgangsspanning van de 6J5 slechts worden versterkt tot 5 x 5 = 25 V. Zit het probleem misschien daar?

Kanttekening: Ik weet bij gebrek aan kennis en ervaring met CCS niet of het gebruik van een CCS in plaats van een weerstand als staart wat uitmaakt voor de versterking van zo'n fasedraaier, en zelfs niet of een fasedraaier met een 6N6P met weerstand van relatief hoge waarde als staart een versterking van 5 x heeft.

Ik schat in dat de versterking van de trap met de 6J5 circa 14 x is (zonder de tegenkoppeling). Wat is de hoogte van de wisselspanning die je op de ingang van de versterker zet?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

@Robert Gribnau: Om de versterking te berekenen kan je voor Ra ook de roosterlekweerstand van de volgende trap mee nemen. Ra word dan Ra x Rg1/(Ra + Rg1)
De versterking is mu x Ra/Ri + Ra + Rk(mu+1) Komt op ongeveer 12,5 maal.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Mijn roosterweerstand aan de KT88 is Nu 100K
En wat moet nu mijn Anode weerstand worden van de 6N6P :?: :?:
Ik kom net van de schoenmaker moet nu eerst ff rusten alles doet zeer nu
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Robert Gribnau »

douwebakker schreef: do 29 jun 2023, 10:14
@Robert Gribnau: Om de versterking te berekenen kan je voor Ra ook de roosterlekweerstand van de volgende trap mee nemen. Ra word dan Ra x Rg1/(Ra + Rg1)
De versterking is mu x Ra/Ri + Ra + Rk(mu+1) Komt op ongeveer 12,5 maal.
Douwe
Dag Douwe,

Heb je het nu over de eerste trap met de 6J5 of (ook) over de fasedraaier met de 6N6P?

Als je (ook) de 6N6P bedoelt, dan hier een link naar de datasheet voor de ECC83:

https://frank.pocnet.net/sheets/010/e/ECC83.pdf

Zie op bladzijde 4 bij de gegevens over de ECC83 als lange staart fasedraaier. De versterking is daar 25 tot 27 x. Gaat de formule die je aanhaalt wel op voor een als lange staart fasedraaier geschakelde dubbele triode?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

@Robert Gribnau: De berekening heeft betrekking op de eerste trap. De 6J5.
De formule gaat ook op voor de fase draaier. Omdat de kathode virtueel aan massa ligt kan Rk(mu + 1) in de noemer vervallen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

OpaBert schreef: wo 28 jun 2023, 23:42
douwebakker schreef: wo 28 jun 2023, 22:23
Laat er dan maar wat meer stroom lopen Bert. Zo dat de anodespanning op 225V komt ongeveer. Het is ook duidelijk dat de beide buishelften niet dezelfde stroom trekken. Dat zou wel moeten. Probeer een ander buisje. Of zet een instelpotje van 100R met de loper aan de stroombron en de uiteinden aan de kathodes.
Heb 3 buizen geprobeerd blijft altijd wel 10-12 volt max verschil
Ik heb 2x 68 ohm in de stroombron gezet R10 ik had geen 39 ohm meer
Nu heb ik 15 mA lopen
Maar ik kom bij lange niet aan 60 volt uit beide anode Condensators
Blijft rond 52 54 Volt waar een kant clipt
Kan die 31K verkleinen R9 R10 daar weer naar 27K gaan ?
Douwe ik heb dit uit gesteld om die potmeter er tussen te zetten
Het loskoppelen van de stroombron is geen probleem dat is de meet weerstand eruit nemen
MAAR dan moet ik printsporen door krassen
Nu heb ik printen genoeg maar ik weet het niet , ben niet zo vernielzuchtig :oops:
En bereik ik dan wel het doel
Of is dit gewoon om iets duidelijk te krijgen
Ik heb er vanmiddag van 31K naar 27K naar 25K naar 23,5K gegaan
Ik zit nu met een beetje verhoogde B++ van 406 naar 446 Volt Onbelast!
Zodra de Fasedraaier stroom gaat trekken daalt het naar nu 434 Volt
Ingestuurd meet ik op beide Anode 242 en op de andere 234 en heb ik iets van 57Volt AC voor op stuurrooster kt88
En 12 Volt verschil en bij raak ik de voedingspanning of de kathode
Dat is te weinig zit nog onder de 14Volt op 8 ohm is 25 watt
en dat verschil van 12 volt als ik dat weg draai ben ik er nog niet of denk jij van wel Douwe
Als jij denk dat ik dan genoeg spanning krijg uit die Fasedraaier dan sloop ik die print :(
En hang er een 100 Ohm potmeter aan
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Shadow »

Heb je Robert z'n opmerkingen gelezen Bert?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

balans fasedraaier.png
balans fasedraaier.png (7.28 KiB) 350 keer bekeken
Op deze manier zou je de fasedraaier in balans kunnen krijgen. Als je niet genoeg bereik hebt kun je een grotere waarde proberen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ja ik moet wel het spoor wat de kathode aan elkaar verbind en aan de stroombron los nemen
Met een dremel even door zagen
Denk jij dus Douwe dat ik dan die 65 Volt kan halen
En Joram vroeg of ik Robert zijn opmerkingen gelezen had , maar dat zijn er veel hoor !
Ik heb voorlopig nog geen Flattopping bij de 6J5 ik stop er nu wel meer in als line in nivo
Ik zit nu ergens aan 1,9Volt PP wat is dat Dat is niet eens zoveel Het komt er in ieder geval schoon uit de 6J5
Maar misschien bedoel je iets anders ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Ja... je zit met die print natuurlijk. Daar sta ik helemaal niet bij stil.
Ik zit ook nog een beetje met mijn rekenen. Robert kwam vanmorgen met de ECC83 op de proppen. Mijn uitkomsten kloppen niet met hetgeen Philips opgeeft. En bij Philips waren ze niet gek natuurlijk. Misschien dat toch de invloed van de kathode weerstand anders is dan een stroombron. Ik kan er maar niet de vinger op leggen. Loop er al de hele dag mee rond.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Robert Gribnau schreef: do 29 jun 2023, 9:16
Afgelopen zaterdag schreef je dat de 6J5 5 V uitgangsspanning moet leveren. Ik vraag me nu af wat de versterking van de fasedraaier met de 6N6P is.

De 6N6P is geschakeld als 'lange staart' fasedraaier (maar wel met een ccs in plaats van een weerstand met een behoorlijke waarde als staart). Als ik de ECC83 als voorbeeld neem, blijft van de versterkingsfactor van 100 een versterking van circa 25 x, dus een kwart, over als de ECC83 als 'lange staart' fasedraaier wordt gebruikt.

De versterkingsfactor van de 6N6P is circa 20. Als het voorgaande over de ECC83 ook opgaat voor de 6N6P, zou de versterking van de 6N6P als lange staart fasedraaier circa 5 x zijn.

Als dit klopt voor de 6N6P, dan zou de 5 V uitgangsspanning van de 6J5 slechts worden versterkt tot 5 x 5 = 25 V. Zit het probleem misschien daar?

Kanttekening: Ik weet bij gebrek aan kennis en ervaring met CCS niet of het gebruik van een CCS in plaats van een weerstand als staart wat uitmaakt voor de versterking van zo'n fasedraaier, en zelfs niet of een fasedraaier met een 6N6P met weerstand van relatief hoge waarde als staart een versterking van 5 x heeft.

Ik schat in dat de versterking van de trap met de 6J5 circa 14 x is (zonder de tegenkoppeling). Wat is de hoogte van de wisselspanning die je op de ingang van de versterker zet?
Spanning op ingang 6J5 Hoofdstuk 1 :lol:
Ik kan dat regelen Robert van minder dan 1 uV tot 10Volt PP
maar ik kan ook vals spelen met een impedantie trafootje, dan ik er bijna de KT88 mee voluit sturen.
En ook nog gebalanceerd
Momenteel zit op 2Volt PP op de ingang 6J5 uitgang 6J5 is vervormings vrij
en loopt het vast in de Fasedraaier
Hoofdstuk 2
Remedie headroom
De voedingspanning ga ik opkrikken van de 6N6P ik ga naar 440 volt belast
Dan heb ik wat meer ruimte voordat de AC spanning onder of boven aanloopt ( headroom ? ).
Ik verwijder de Elco die op de print zit.
Als ik een 500 volt elko kan vinden met de goede steek en diameter zet ik die erop Anders niets.
Hoofdstuk 4 oorzaak
Heb het idee dat het aansturen zoveel spanning kost vanwege die CFB wikkelingen
Dat is aan de Luidspreker zijde 2 Volt !
De UGT doet dat 23x vergroten Dat wil zeggen dat de KT88ers er 46 volt meer moeten leveren
Dat is ook vermogen ! Dus best kans dat ik dat er nooit uit kan krijgen zonder een hoop distorsie
Zit nu gewoon hardop te denken :!:
Als die 2 CFB wikkelingen er niet tussen zouden zitten had ik nu zeg voorzichtig 16 a 17 volt over 8 ohm gehad is tussen 32 Watt en 36 Watt
Of denk ik hier verkeerd !
En mijn Fasedraaier 6N6P moet dus ook een hoop spanning meer leveren aan de stuurrooster KT88 omdat uit te sturen
Hoofdstuk 5
De beide helften 6N6P gelijk in spanning brengen
Douwe zijn idee uitvoeren 1 printbaan op 2 plaatsen door gefreesd
Ik kan geen instel potmeter vinden van 100 of 200 ohm maar wel een nieuwe 200 ohm ontbrom potmeter
Dus ik moet een beugeltje maken en zet ik een 200 ohm potmeter over die 2 kathode,s 6N6P en loper aan stroombron
Dat doe ik morgen middag dan monteer ik de print weer zonder elco
Potver lijkt wel een boek.!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ff wat bezoek gehad.
Maar er zit nu een potmeter van 200 Ohm 3 Watt in tussen de kathodes en de stroombron
Elco 450V 22uF er uit dus kan de spanning om hoog doen tot 450 volt onbelast
De rest moet ik vanavond bedraden
En de B++ verhogen
Jammer genoeg geen reactie op mijn boek :lol: wat is geschreven heb
Vind ik jammer
Bijlagen
AF61FF6E-D5CC-4C0D-8685-28BC572A0681.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Draad zit er weer in en de koppel kondensatoren ook
Misschien een draadje vergeten maar meeste zit er toch weer in :think:
Nou kijken morgen wel of het werkt of rook genereerd en geluid kan ik niet mee sturen als het klapt
Moet een gopro achter me hangen :D
Bijlagen
IMG_8324.jpeg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Robert Gribnau »

OpaBert schreef: do 29 jun 2023, 20:58

Spanning op ingang 6J5 Hoofdstuk 1 :lol:
Ik kan dat regelen Robert van minder dan 1 uV tot 10Volt PP
maar ik kan ook vals spelen met een impedantie trafootje, dan ik er bijna de KT88 mee voluit sturen.
En ook nog gebalanceerd
Momenteel zit op 2Volt PP op de ingang 6J5 uitgang 6J5 is vervormings vrij
en loopt het vast in de Fasedraaier
...
Wat is met 2Vpp als ingangsspanning de hoogte in Vpp van de uitgangsspanning van de 6J5?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik meet het straks
Ik ben Formule 1 liefhebber en ik nog iets heel vervelend nieuws gehad
M’n hoofd is er niet bij ook niet bij wat ik zit te kijken, :(
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Robert ik net overal even spanning op gezet
Geel is ingang 2.8 volt PP op de ingang
Blauw is de uitgang 23.4 Volt pp op de Condensator gemeten wat de Fasedraaier ingaat
Je moest het meten bij 2 volt en ik heb er 2,8 volt op gezet even omrekenen dat is bij 2 volt dan 16 Volt uit
De gelijk spanning op de anode is 360 volt
Bijlagen
IMG_8333.jpeg
IMG_8332.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

360V op de anode en 350V voeding?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Veel beter als dit en meer komt er ook met hogere spanning er niet uit
Ik kan die spanning met die potmeter goed instellen Douwe Dat werkt goed
Ik heb voor deze meting zelfs de smoorspoel overbrugd dat scheelt 11volt
Maar deze trafo is niet geschikt voor deze versterker die Tegen werking is te veel
Ik zal morgen alle spanningen erbij zetten
Nu niet meer
Bijlagen
IMG_8335.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 01 jul 2023, 22:01
360V op de anode en 350V voeding?
Hoi Douwe ik had dit niet gezien
Maar ik heb op B+ 465 volt ongeveer
Dat heb ik een beetje lager op de Weerstanden aan de Anodes 6N6P 460 volt zeg eigenlijk hetzelfde als B+ Douwe
Spanning varieert afh belastng 20-10Volt
Als ik de versterker voluit uitstuurt is het verschil kleiner tussen B+ en B++
Op de Anode Weerstand 6J5 360-370 volt gaat ook op en neer met vollast KT88 is B+++ 360 volt Douwe
Ik ga maandag nog die weerstanden 6N6P proberen te vergroten is nu 2 x 2X47K dat is 23,5K daar valt ruim 200 volt over
Maar ik doe gewoon stom , dingen vergroten verkleinen als een kip zonder kop ren ik in de rond
Beter kan het niet omschrijven :hide:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: do 29 jun 2023, 16:35
balans fasedraaier.pngOp deze manier zou je de fasedraaier in balans kunnen krijgen. Als je niet genoeg bereik hebt kun je een grotere waarde proberen.
Douwe er viel mij iets op
In het stroombron schema is er een verschil met wat in de versterker zit
Namelijk de weerstand aan de gnd jouw stroombron geeft daar 2K2 en in het schema staat 12K dat heb ik er ook inde print zitten
Bijlagen
IMG_8338.png
IMG_8338.png (7.28 KiB) 136 keer bekeken
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Die 2k2 is gebaseerd op een toegevoerde negatieve spanning van -6,3V. Deze weerstand zorgt ervoor dat de stroombron kan werken. Je kan i.p.v. de 12k ook wel even een 4k7 of zelfs 2k2 proberen.
Ik las trouwens vanmorgen ook een reactie op jou post van een formulier over de afvlakking boven de 53V. Degene die dat schreef heft het zeker weer verwijdert van ik zie het niet meer. Maar dacht dat het zou komen doordat er bij 53V roosterstroom in het stuurrooster zou vloeien. Daar kwam het zo’n beetje op neer.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door 211audio »

Douwe, als ik bovenstaand plaatje vergelijk met het 'origineel' van Triodedick, dan valt op dat aan de 12K (hier 2k2) weerstand een voedingspanning van 15Vdc wordt aangelegd en dat de rechterkant (met 39R) aan massa ligt. Alles net andersom met dezelfde type transistoren.
monobill current source.gif
monobill current source.gif (5.07 KiB) 120 keer bekeken
Laatst gewijzigd door 211audio op ma 03 jul 2023, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Inderdaad, ik zie het ook. Maar nu met een positieve spanning. Die 12 volt is alleen om de stroombron te laten werken. Het komt op hetzelfde neer als een -12V aan andere kant.
Trouwens, je plaatste vanmorgen nog een andere opmerking hier. Waarom heb je die weggehaald.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door 211audio »

Omdat jullie al 31 pagina's bezig zijn en ik niet speciaal de wijsneus wil uithangen.
Plaats reactie