Robert Gribnau schreef: ↑do 29 jun 2023, 9:16
Afgelopen zaterdag schreef je dat de 6J5 5 V uitgangsspanning moet leveren. Ik vraag me nu af wat de versterking van de fasedraaier met de 6N6P is.
De 6N6P is geschakeld als 'lange staart' fasedraaier (maar wel met een ccs in plaats van een weerstand met een behoorlijke waarde als staart). Als ik de ECC83 als voorbeeld neem, blijft van de versterkingsfactor van 100 een versterking van circa 25 x, dus een kwart, over als de ECC83 als 'lange staart' fasedraaier wordt gebruikt.
De versterkingsfactor van de 6N6P is circa 20. Als het voorgaande over de ECC83 ook opgaat voor de 6N6P, zou de versterking van de 6N6P als lange staart fasedraaier circa 5 x zijn.
Als dit klopt voor de 6N6P, dan zou de 5 V uitgangsspanning van de 6J5 slechts worden versterkt tot 5 x 5 = 25 V. Zit het probleem misschien daar?
Kanttekening: Ik weet bij gebrek aan kennis en ervaring met CCS niet of het gebruik van een CCS in plaats van een weerstand als staart wat uitmaakt voor de versterking van zo'n fasedraaier, en zelfs niet of een fasedraaier met een 6N6P met weerstand van relatief hoge waarde als staart een versterking van 5 x heeft.
Ik schat in dat de versterking van de trap met de 6J5 circa 14 x is (zonder de tegenkoppeling). Wat is de hoogte van de wisselspanning die je op de ingang van de versterker zet?
Spanning op ingang 6J5 Hoofdstuk 1
Ik kan dat regelen Robert van minder dan 1 uV tot 10Volt PP
maar ik kan ook vals spelen met een impedantie trafootje, dan ik er bijna de KT88 mee voluit sturen.
En ook nog gebalanceerd
Momenteel zit op 2Volt PP op de ingang 6J5 uitgang 6J5 is vervormings vrij
en loopt het vast in de Fasedraaier
Hoofdstuk 2
Remedie headroom
De voedingspanning ga ik opkrikken van de 6N6P ik ga naar 440 volt belast
Dan heb ik wat meer ruimte voordat de AC spanning onder of boven aanloopt ( headroom ? ).
Ik verwijder de Elco die op de print zit.
Als ik een 500 volt elko kan vinden met de goede steek en diameter zet ik die erop Anders niets.
Hoofdstuk 4 oorzaak
Heb het idee dat het aansturen zoveel spanning kost vanwege die CFB wikkelingen
Dat is aan de Luidspreker zijde 2 Volt !
De UGT doet dat 23x vergroten Dat wil zeggen dat de KT88ers er 46 volt meer moeten leveren
Dat is ook vermogen ! Dus best kans dat ik dat er nooit uit kan krijgen zonder een hoop distorsie
Zit nu gewoon hardop te denken
Als die 2 CFB wikkelingen er niet tussen zouden zitten had ik nu zeg voorzichtig 16 a 17 volt over 8 ohm gehad is tussen 32 Watt en 36 Watt
Of denk ik hier verkeerd !
En mijn Fasedraaier 6N6P moet dus ook een hoop spanning meer leveren aan de stuurrooster KT88 omdat uit te sturen
Hoofdstuk 5
De beide helften 6N6P gelijk in spanning brengen
Douwe zijn idee uitvoeren 1 printbaan op 2 plaatsen door gefreesd
Ik kan geen instel potmeter vinden van 100 of 200 ohm maar wel een nieuwe 200 ohm ontbrom potmeter
Dus ik moet een beugeltje maken en zet ik een 200 ohm potmeter over die 2 kathode,s 6N6P en loper aan stroombron
Dat doe ik morgen middag dan monteer ik de print weer zonder elco
Potver lijkt wel een boek.!