zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Kijk geluid is al hoopgevend, de voeding zal ik doorzetten aangezien ik alleen de Amanero wil gaan gebruiken.
Ik hoop dat je het probleem vind met het rechterkanaal.
Voor de rest moeten er nog wat dingen doorgemeten worden en natuurlijk al wat pennen gevonden waar sluiting in zit die daar niet hoort.
Die zal ik eerst maar eens oplossen voor ik er spanning op ga zetten.
Ik hoop dat je het probleem vind met het rechterkanaal.
Voor de rest moeten er nog wat dingen doorgemeten worden en natuurlijk al wat pennen gevonden waar sluiting in zit die daar niet hoort.
Die zal ik eerst maar eens oplossen voor ik er spanning op ga zetten.
Re: zuivere DSD dac
Foutje in rechterkanaal is verholpen. Een van de schuifregisters had drie contacten die ik over het hoofd had gezien bij solderen. Daarmee was de positieve helft van het DSD signaal tot 25% gereduceerd. Gaf ook meetbaar aardig wat vervorming en inderdaad een duidelijke laag afval.
Nu meet de hele DAC zoals verwacht. Netjes, ongeveer hetzelfde trouwens als de vorige. Maar ja, ik zit gewoon mijn geluidskaart te meten.
Wat wel opvalt, de trafo's zijn zeer interferentievrij. Het spectrum laat slechts 2de en 3de orde harmonischen zien, daarboven is het helemaal schoon.
Het issue met de Amanero is nog niet opgelost. Wellicht is U35 kapot bij mij. Nog uitzoeken.
Verder, de mute functie van de beaglebone werkt niet naar behoren bij switchen van klok. Dan is er een plop te horen. De mute functie werkt te kort. Moet ik nog eens naar kijken. We gebruiken nu pin 27 van J9, wellicht had toch pin 28 gemoeten George.
Ik hoop dat hij bij jou wel al gewoon speelt met de Amanero. Klinkt heel goed! Lekker laten inspelen nu.
O ja, meten met condensators op de uitgang i.p.v. trafo's leverde niks op. Meer vervorming, hogere ruisvloer.
Nu meet de hele DAC zoals verwacht. Netjes, ongeveer hetzelfde trouwens als de vorige. Maar ja, ik zit gewoon mijn geluidskaart te meten.
Wat wel opvalt, de trafo's zijn zeer interferentievrij. Het spectrum laat slechts 2de en 3de orde harmonischen zien, daarboven is het helemaal schoon.
Het issue met de Amanero is nog niet opgelost. Wellicht is U35 kapot bij mij. Nog uitzoeken.
Verder, de mute functie van de beaglebone werkt niet naar behoren bij switchen van klok. Dan is er een plop te horen. De mute functie werkt te kort. Moet ik nog eens naar kijken. We gebruiken nu pin 27 van J9, wellicht had toch pin 28 gemoeten George.
Ik hoop dat hij bij jou wel al gewoon speelt met de Amanero. Klinkt heel goed! Lekker laten inspelen nu.
O ja, meten met condensators op de uitgang i.p.v. trafo's leverde niks op. Meer vervorming, hogere ruisvloer.
Re: zuivere DSD dac
Dat gaat al de goede kant op dus.
Gister wel de boel onder spanning gehad maar nog geen geluid.
Een van de spanning regelaars u1 geeft nog geen 3.3V af dus daar zit ergens nog iets niet goed.
Vanavond maar eens zoeken waar dat zit.
Ik vermoed U9 die zit niet heel netjes.
Gister wel de boel onder spanning gehad maar nog geen geluid.
Een van de spanning regelaars u1 geeft nog geen 3.3V af dus daar zit ergens nog iets niet goed.
Vanavond maar eens zoeken waar dat zit.
Ik vermoed U9 die zit niet heel netjes.
Re: zuivere DSD dac
Ja er is enige moed nodig voor dit soort smd avonturen. Maar wel leerzaam!
Re: zuivere DSD dac
Je kan ook heel eenvoudig met een gelijkspanningsmeter checken of het signaal doorkomt. Zorg dat er muziek speelt. Dan zouden alle signalen vanuit 3,3V gevoed ongeveer 1,6V moeten laten zien. Op alle 8 uitgangen van elk schuifregister moet 2,7V staan (voeding 5,5V). Zo heb ik zelf mijn soldeerfouten bij U35 en de schuifregisters ontdekt.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Hoi Jeroen,jeroen_d schreef: ↑zo 25 jun 2023, 19:34Die van mij is ook klaar om getest te gaan worden! Luisteren op het rechterkanaal, maar het linker nog even zonder isolatietrafo. Dat deel wil ik eerst rechtstreeks uit de DAC testen, met twee MKP's van 330nF om DC te ontkoppelen (volgens de suggestie van Rob Dingen bij de eerste versie die ik heb gebouwd de DSC2.6.2).
Bedoel je dat in de uitgang van de DAC en dan in serie met het + en - signaal?
Als dat zo is dan is 330n wel erg klein.
Als die belast word met 10k dan heb je een hoog doorlaat op 50Hz.
2uf of hoger is beter.
Rob
Re: zuivere DSD dac
Wist ik natuurlijk, maar maakt niks uit voor de meting die ik wilde doen.
Re: zuivere DSD dac
Je hebt zelfs feestverlichting, machtig mooi, ik zou eens een keer moeten komen luisteren.
Re: zuivere DSD dac
Netjes maar nog zonder de USB interface?
Ik neem aan dat je naast deze interface ook de amanero hebt geprobeerd?
Bij mij lijkt U1 overleden.
Gelijk maar weer u9 ook mee bestellen.
Verder lijkt het dat de benodigde voltages wel aanwezig zijn.
Goede hoop dus hier.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
Ik ga zometeen de USB interface checken.Kappa7 schreef: ↑do 29 jun 2023, 1:27Netjes maar nog zonder de USB interface?
Ik neem aan dat je naast deze interface ook de amanero hebt geprobeerd?
Bij mij lijkt U1 overleden.
Gelijk maar weer u9 ook mee bestellen.
Verder lijkt het dat de benodigde voltages wel aanwezig zijn.
Goede hoop dus hier.
Als U1 overleden is dan doet U9 het natuurlijk ook niet. En U13 en U24 niet waardoor er geen enkel signaal de schuifregisters binnenkomt.
Re: zuivere DSD dac
Ik had U9 los gehaald om te zien of daar het probleem vandaan kwam maar dat hielp niet
De spanning van U1 was 0.8 en bleef dat ook toen U9 weg was.
Conclusie U1 is gaar
De spanning van U1 was 0.8 en bleef dat ook toen U9 weg was.
Conclusie U1 is gaar
Re: zuivere DSD dac
Ik denk dat mijn U35 gewoon goed werkt. De oorzaak ligt elders.
Met de beaglebone niet op het bord, werkte de Amanero en Xing_U30 niet goed want dan krijgt U35 en andere logica geen voeding zoals al eerder opgemerkt.
Maar met de beaglebone WEL op het bord, blijft de mute functie van J9/pin27 van de beaglebone hoog. En dan wordt er niks doorgelaten. Dus ook dan werkt het niet goed.
De volgende stap wordt dus proberen J9/pin28 van de beaglebone gebruiken als mute. Die lijkt wel te reageren en tegelijk lijkt hij netjes laag te blijven als de beaglebone niet wordt gebruikt. Maar ik kan dat nu nog niet beoordelen want voor correcte werking moet J9/pin28 via een 4k7 weerstand aan de 3,3V worden gehangen. -edit- J9/pin28 doet niks.
Met de beaglebone niet op het bord, werkte de Amanero en Xing_U30 niet goed want dan krijgt U35 en andere logica geen voeding zoals al eerder opgemerkt.
Maar met de beaglebone WEL op het bord, blijft de mute functie van J9/pin27 van de beaglebone hoog. En dan wordt er niks doorgelaten. Dus ook dan werkt het niet goed.
De volgende stap wordt dus proberen J9/pin28 van de beaglebone gebruiken als mute. Die lijkt wel te reageren en tegelijk lijkt hij netjes laag te blijven als de beaglebone niet wordt gebruikt. Maar ik kan dat nu nog niet beoordelen want voor correcte werking moet J9/pin28 via een 4k7 weerstand aan de 3,3V worden gehangen. -edit- J9/pin28 doet niks.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 02 jul 2023, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: zuivere DSD dac
Al eens gekeken naar de TTL levels van de diverse onderdelen? Zal niet de eerste keer zijn dat 3,3V niet goed werkt met 5V componenten of visa versa.
Re: zuivere DSD dac
Dat zijn juist onderdelen die uitermate zorgvuldig zijn meegenomen in het ontwerp. En heeft ook niets te maken met de bugs die we vinden. Die laatste bug is duidelijk het gevolg van het gedrag van de driver software (botic driver voor de beaglebone) waarin de mute functie niet op elke situatie correct reageert. Het is een niet commercieel ontwikkelde driver, hoe mooi ook, voornamelijk ontwikkeld door ene Michelangelo (miero). De userbase voor de beaglebone is nu eenmaal veel beperkter dan die voor raspberry.
Re: zuivere DSD dac
Bij de vorige DAC was DSD256 het optimum voor de klank. Met de nieuwe DAC geeft DSD512 nog meer informatie in het hoog en dat combineert zeer goed met deze trafo’s die wat milder klinken dan de gele versie.
En met de nieuwe HQPlayer 5 modulator ASDM7EC super fs+512 schrik je soms van de dynamiek.
En met de nieuwe HQPlayer 5 modulator ASDM7EC super fs+512 schrik je soms van de dynamiek.
Re: zuivere DSD dac
Vandaag een professionele luisteraar op bezoek gehad (mastering engineer). Die wilde bij switchen naar de NADAC toch snel weer terug naar de zuivere DSD DAC met HQPlayer.
Inmiddels toch maar de stap gemaakt en HQPlayer versie 5 aangeschaft. Mijn nieuwe favoriete modulator is zoals in de vorige post genoemd.
Inmiddels toch maar de stap gemaakt en HQPlayer versie 5 aangeschaft. Mijn nieuwe favoriete modulator is zoals in de vorige post genoemd.
Re: zuivere DSD dac
Nou ik heb na heel veel gepuzzel de Amanero draaiend!
George, als volgt: verwijder de 4k7 die aan pin27 hangt, mocht je de Beaglebone nog eens gaan gebruiken. Anders blijft hij muten.
Dan als volgt de Amanero flashen: En dan in configuration bits als volgt:
George, als volgt: verwijder de 4k7 die aan pin27 hangt, mocht je de Beaglebone nog eens gaan gebruiken. Anders blijft hij muten.
Dan als volgt de Amanero flashen: En dan in configuration bits als volgt:
Re: zuivere DSD dac
Dat is goed nieuws.
En ik zie wat je bedoelt met R4 verwijderen, die houd de mute hoog op die manier.
Zo als ik het nu zie had ik de Amanero goed geconfigureerd al zal ik wel de versie voor Linux nemen.
En ik zie wat je bedoelt met R4 verwijderen, die houd de mute hoog op die manier.
Zo als ik het nu zie had ik de Amanero goed geconfigureerd al zal ik wel de versie voor Linux nemen.
Re: zuivere DSD dac
Ik hoop dat de Linux versie goed werkt voor jou. Met de beaglebone vind ik het maar net aan en ik hoor zelfs op DSD256 af en toe glitches.
Windows is veel stabieler en doet het probleemloos op DSD512. Dat lukt mij niet met de Linux firmware (2002b, 2003be en 2004be) die configureerbaar is via Configuration bits.
-edit- en het lijkt erop dat je met de linux firmware nog steeds de DSD kanalen moet swappen.
Windows is veel stabieler en doet het probleemloos op DSD512. Dat lukt mij niet met de Linux firmware (2002b, 2003be en 2004be) die configureerbaar is via Configuration bits.
-edit- en het lijkt erop dat je met de linux firmware nog steeds de DSD kanalen moet swappen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op zo 02 jul 2023, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: zuivere DSD dac
Goed nieuws voor de beaglebone: Pavel gaat de mute pin 28 herstellen. Het blijkt te kloppen dat die het niet meer deed.
Re: zuivere DSD dac
Met de 1069c firmware wordt de Amanero niet herkent in Linux met de 2002b gaat dat wel goed en zie ik ook signaal uit de Amanero komen.jeroen_d schreef: ↑za 01 jul 2023, 23:10Ik hoop dat de Linux versie goed werkt voor jou. Met de beaglebone vind ik het maar net aan en ik hoor zelfs op DSD256 af en toe glitches.
Windows is veel stabieler en doet het probleemloos op DSD512. Dat lukt mij niet met de Linux firmware (2002b, 2003be en 2004be) die configureerbaar is via Configuration bits.
-edit- en het lijkt erop dat je met de linux firmware nog steeds de DSD kanalen moet swappen.
Ook de aanpassingen van DSD 64 naar DSD 512 en de stappen daar tussen zie ik allemaal uit de Amanero komen.
Verder heb ik nog even de scoop er op gehad en de ontbrekende 3.3V uit de lab voeding gehaald. Zonder U9 kan ik dan alleen op de 45Mhz klok draaien.
Je zou dan dus verwachten dat er geluid uit moet komen maar helaas.
Ik zie de klok mooi op de scoop terug en ook in de Amanero zie ik de klok terug.
Dus dat lijkt goed. echter lijkt de klok op een ander signaal te staan van ongeveer 4Mhz die ik nog niet helemaal thuis kan brengen.
Verder zie ik uit de Amanero
Pin 1 de selector komen van 3.3V en die komt ook bij de 45Mhz klok aan.
Pin 3 DSD1 zie ik op de Amanero en kan ik volgen
Pin 4 CLK zie ik
Pin 5 DSD2 zie ik
Pin 6 krijg ik dus binnen.
Pin 7 DSD ON moet ik nog controleren.
Pin 9+10 3.3V is door gelust bij U35 en zie ik tm U14.
Pin 11 Mute is laag en blijft laag.
Daar zie ik geen verschil in als ik muziek start of stop.
Ik verwacht dus dat ik daar nog wat verder moet graven.
Re: zuivere DSD dac
Bij mute hoog gaat de led uit. Heb je geen meting voor nodig!
Bij muziek spelen is DSDon ook 3,3V
Bij muziek spelen is DSDon ook 3,3V
