Had voor de update de forumsoverzichtpagina nooit gezien . Wat me is opgevallen is dat bij waarom zelfbouwen er geen open baffles worden genoemd terwijl die qua zelfbouw goed te doen zijn .
Van 2016 tot vorige week deden we het zonder portal. Op de startpagina stond aanvankelijk wel een mededeling, maar na kritiek over het "webdesign" daarvan is het forum ingesteld als startpunt van de website. Je kon er dus geen weet van hebben, en hebt dan ook nergens overheen gekeken.
Buiten dat nog externe afbeeldingen missen, dateert het laatste artikel van 2009. Pas nadat jeroen_d In 2008 aan zijn eerste 3-weg open baffle begon (zie projecttopic en showcase), en demonstreerde wat OB te bieden had, begonnen steeds meer forumleden er warm voor te lopen. Voorheen was het concept niet erg populair, dus dat verklaart het ontbreken van een artikel in die tijd.
Er zijn enkel wat extensies (plugins) met aanvullende functies aan het forum toegevoegd.
Extensie 1 is een symptoombestrijder, dat lezers beschermt tegen ernstige vormen van citateritus (quoteritus). Oftewel: het plaatst een HTML-opmaakelement rondom citaatblokken, zodat de browser het vanaf een bepaalde lengte ineen kan schuiven. Topics die een aaneenschakeling zijn van volledig herhaalde berichten en lappen tekst, worden zo hopelijk weer wat leesbaarder als een lopend verhaal. De keerzijde is dat de lezer nu zelf citaten moet uitklappen die wél van belang zijn, maar dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de voordelen.
Extensie 2 is meer een preventiemiddel. Het zorgt ervoor dat bij het laatste bericht geen citaatbutton aanwezig is. In een reactie is het immers volstrekt overbodig om het erboven liggende bericht in zijn geheel te herhalen. Wie de citaatbutton uit gewoonte gebruikte, zal deze op het begin wel missen, maar waarschijnlijk ook snel wennen aan het reactieformulier dat pal daaronder binnen direct handbereik ligt.
Extensie 3 toont wat "vergelijkbare onderwerpen" onderaan de pagina binnen een topic. Het forum bevat een schat aan informatie, maar de meeste topics verdwijnen in de vergetelheid. Recentere forumleden weten vaak niet eens dat bepaalde onderwerpen hier al vaker voorbij kwamen. Deze extensie kan interessante of leuke topics opnieuw onder de aandacht brengen, zoals hier al blijkt, en daarmee ook stimuleren tot meer activiteit. Zelf zag ik ook al e.e.a. voorbijkomen waar ik binnenkort graag nog eens in duik. Ik vermoed dat ik niet de enige zal zijn.
En als we dan toch aan het sleutelen zijn, een directe knop met ongelezen berichten zou ook wenselijk zijn.
Nu moet je daar nog met de drie streepjes links boven aan naartoe maar gebruik ik eigenlijk standaard om naar een overzicht te gaan
Op de mobiel zijn die streepjes slecht aan te klikken.
Ik een directe link naar nieuwe berichten: search.php?search_id=newposts Zou je ook kunnen doen voor ongelezen berichten.
Zie zie ik het ook, maar wie die links liever kwijt dan rijk is, kan zichzelf toevoegen aan de open gebruikersgroep "Voor mij geen vergelijkbare onderwerpen" dit zelf instellen bij zijn voorkeuren:
Als je de "Actieve onderwerpen" aanklikte in het lijstje bovenaan kreeg je eerst 3 pagina's met recente onderwerpen. Nu nog nog maar 1 pagina. Dat is wel wat magertjes.
Dat is niet gerelateerd aan werkzaamheden, en ook geen verandering van nu. Het aantal onderwerpen dat binnen een bepaalde periode actief is, bepaalt het aantal actieve onderwerpen. Naar de oudste datum te oordelen, kijkt de forumsoftware 7 dagen terug.
Ja, die ingeklapte quotes is zeker prettig! Alleen zou wat in eerste instantie zichtbaar is het meest recente moeten zijn en dan naar minder recent terug moeten lopen, i.p.v. andersom zoals nu. Maar misschien komt dat nog...
Dat is nog steeds zo als je op logo met "FORUM" bovenaan klikt, dan kom je ook niet meer op het forum maar op de startpagina van de website.
Dat zit zo ingebakken in de forumsoftware. Als het forum niet de startpagina van de website is, plaatst het zelf die link onder het logo. Daar valt wel wat op te bedenken, maar er liggen nog wat prioriteiten te wachten, nadat ik me heb ontfermd over de gezondheid van de hond (en haar baasje). Ik plaats het dus wat verder op de lijst.
Verder meer een wens: Zou een zoekfunctie voor je privé berichten mogelijk zijn?
Dat hóóp ik! Het is één van die functies waar ik al jaren met smart op wacht, en ik niet alleen. Er werden in 2009 al verzoeken voor ingediend, maar tot dusver nog niets.
Pjotr schreef: ↑vr 12 mei 2023 13:33
Als je de "Actieve onderwerpen" aanklikte in het lijstje bovenaan kreeg je eerst 3 pagina's met recente onderwerpen. Nu nog nog maar 1 pagina. Dat is wel wat magertjes.
Dat is niet gerelateerd aan werkzaamheden, en ook geen verandering van nu. Het aantal onderwerpen dat binnen een bepaalde periode actief is, bepaalt het aantal actieve onderwerpen. Naar de oudste datum te oordelen, kijkt de forumsoftware 7 dagen terug.
Ja zie het nu. Onderaan krijg je een keuze met het tijdvak. Maar dat blijft niet staan voor een volgende keer. Dat zou wel handig zijn. --> koekie?
Zie zie ik het ook, maar wie die links liever kwijt dan rijk is, kan zichzelf toevoegen aan de open gebruikersgroep "Voor mij geen vergelijkbare onderwerpen" dit zelf instellen bij zijn voorkeuren:
En de bladwijzers die Hans en Pjotr gebruiken, gebruik ik zelf ook. Dat werkt nog wat handiger dan links op een website.
Die bladwijzer werkt inderdaad goed op de PC maar op de mobiel heb je geen bladwijzer balk dus dan ben je aangewezen op de drie streepjes en dan vind je daar de button met ongelezen berichten.
Maar dat zit direct naast de veelgestelde vragen knop die ik met mijn onhandige vingers dan vaak aan klik.
Een directe knop naar ongelezen berichten zou dan helpen het menu niet te hoeven gebruiken.
Ja ok. Dan zou je ook helemaal geen leesbaar scherm over houden Ik moet zeggen dat dat met FF wel goed te organiseren valt via het startscherm van FF. Het forum in desktop modus op je poon vind ik sowieso al geen doen.
Het zou wellicht beter zijn om weer meteen door te gaan naar het forum als je op zelfbouwaudio.nl aankomt, of de welkomstpagina te actualiseren. De melding "Bijgewerkt op ( Sunday, 09 December 2007 )" doet niet vermoeden dat er achter de knoppen op de homepage nog leven is.
@George, een link buiten het uitklapmenu plaatsen gaat 'm helaas niet worden. Wat standaard ingelogde gebruikers niet zien, is dat de mobiele menubalk al zit volgepropt. Onlangs meende ik nog wel een klen gaatje te zien om een mini donatieknopje tussen te proppen, maar zelfs dat gaat niet lukken.
Maar werkt bij jou de zoomfunctie niet? Als ik twee vingertoppen op het scherm leg en ze van elkaar af beweeg, zoomt het beeld zo ver in dat ik het menu (bij wijze van spreken) nog met de neus zou kunnen bedienen:
Het aantal onderwerpen dat binnen een bepaalde periode actief is, bepaalt het aantal actieve onderwerpen. Naar de oudste datum te oordelen, kijkt de forumsoftware 7 dagen terug.
Ja zie het nu. Onderaan krijg je een keuze met het tijdvak. Maar dat blijft niet staan voor een volgende keer. Dat zou wel handig zijn. --> koekie?
Dat is dan weer een functie die ik uit het oog verloren was.
De default waarde is een hard coded variabele in search.php., welke niet als voorkeur kan worden geconfigureerd. Zoals ik vermoedde, staat deze inderdaad op 7 dagen. De waarde is echter wel te overrulen door de parameter voor de zoektermijn (st=...) mee te geven in de url. De links onderaan de pagina doen dat ook. Achter st kan je het aantal dagen plaatsen dat je terug wilt zien, en die url zou je dan kunnen opslaan.
Dank je Mario. Dat is een handige tip! Soms wil je wel eens terugkomen op een recent onderwerp dat wat langer dan een week niet actief was. Dat werken met directe links is best handig: Dus op de bladwijzerbalk een mapje "ZBA" met daarin de directe links naar functies die je vaak gebruikt.
Extensie 2 is meer een preventiemiddel. Het zorgt ervoor dat bij het laatste bericht geen citaatbutton aanwezig is. In een reactie is het immers volstrekt overbodig om het erboven liggende bericht in zijn geheel te herhalen.
In zijn geheel herhalen inderdaad niet, maar als je naar een passage uit een voorgaande lap tekst wil verwijzen kan het wel handig zijn in combinatie met het nodige poetswerk.
Kun je er wel omheen werken; dat zijn we bij mijn werkgever ook wel gewend.
Dat je niet hele lappen tekst herhaald zou bij ieders forumetiquette moeten horen.
De mogelijkheid om te citeren is gewoon gebleven. Het laatste bericht heeft alleen geen knopje meer om automatisch het volledige bericht te kopieren. Is dat erg? Dat lijkt me niet. Waarom niet?
Wanneer je met het quote-knopje het volledige bericht kopieert, maar eigenlijk niét van plan bent om het in zijn geheel te herhalen, moet je achteraf delen van die tekst selecteren om te verwijderen. In plaats daarvan kan je net zo gemakkelijk diréct het gewenste deel van het laatste bericht selecteren om in het tekstvak eronder te plakken. Vervolgens heb je 2 opties:
je zet er [quote] voor en [/quote] achter, en klaar!
je klikt op het knopje [Volledige bewerker & voorbeeld], selecteert de gekopieerde tekst, klikt op het ["] quote-knopje, en klaar!
Zo'n rechtstreekse methode mag toch niet "er omheen werken" heten?
@Marp, je mist de link naar het bericht als je zo quote:
Gewone quote Zonder link
De mogelijkheid om te citeren is gewoon gebleven. Het laatste bericht heeft alleen geen knopje meer om automatisch het volledige bericht te kopieren. Is dat erg? Dat lijkt me niet. Waarom niet?
Wanneer je met het quote-knopje het volledige bericht kopieert, maar eigenlijk niét van plan bent om het in zijn geheel te herhalen, moet je achteraf delen van die tekst selecteren om te verwijderen. In plaats daarvan kan je net zo gemakkelijk diréct het gewenste deel van het laatste bericht selecteren om in het tekstvak eronder te plakken. Vervolgens heb je 2 opties:
je zet er [quote] voor en [/quote] achter, en klaar!
je klikt op het knopje [Volledige bewerker & voorbeeld], selecteert de gekopieerde tekst, klikt op het ["] quote-knopje, en klaar!
Zo'n rechtstreekse methode mag toch niet "er omheen werken" heten?
Mee eens Marp! Soms zijn posts zo genest dat het een hele zoektocht wordt als je maar het eigenlijke deel wilt aanhalen. Soms zie je ook de open en sluit paring de mist in gaan. Aan de andere kant gaat met simpel C&P de context nogal eens verloren of wordt zelfs met selectief quoten iemand anders zijn tekst gemanipuleerd naar eigen believen. Dus blijft een dilemma... Zo als het nu is is het eigenlijk wel prima en maakt het klakkeloos "chatten" ook wat moeilijker
Zo erg is dat inderdaad niet. In 2004 noemden we iemands naam, als we wilden aangeven op wie we reageerden. Citeren deden we vooral om een stukje tekst uit te lichten, wanneer we slechts op dat deel van iemands bericht reageerden. Of als de reactie bijv. pas een halve pagina verderop volgde. Het is nog maar anderhalf jaar geleden dat ik de upgrade uitvoerde welke links in citaten introduceerde. Ze zijn wel handig, maar desondanks is het forum er niet bepaald leesbaarder op geworden, met het toegenomen aantal citaten en de omvang ervan.
Ik denk echter dat TabCam niet besefte dat mijn vorige bericht over het laatste bericht in topics ging. Hij zal het er vast mee eens zijn dat (gemis van) een automatische link naar het direct erboven staand bericht wel overdreven is.