Ach menig beroemd kunstschilder pakte ook gewoon een oud werkje als ie een nieuw doekje nodig had...Bert61 schreef:Kan ik er nieuw spul voor kopen voor de volgende versterker![]()
Maar indien niet , dan de kniptang er in , kan ik er weer wat anders van bouwen.
Wat moet je met tig versterkers?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Als ik er 1 gebouwd heb ga ik luisteren welke het prettigs klinkt en verkoop de andere dan weer, met dat geld kan ik weer een nieuwe bouwen. Op dit moment heb ik er 2 af en 1 in aanbouw.
Maar ik heb een kennis in Enschede die wel ongeveer 100 buizenversterkers heeft staan van 1W tot bijna 1000 Watt. Hij wil er geen 1 verkopen, en ze staan in de garage, schuur, keuken, huiskamer, gang, op de zolder staan er al zeker 50 tot 75 op de rij op planken, en dan heeft hij ook nog een verzameling Buizen van heel klein tot een halve meter hoog.
En hij bouwt nog steeds nieuwe

Maar ik heb een kennis in Enschede die wel ongeveer 100 buizenversterkers heeft staan van 1W tot bijna 1000 Watt. Hij wil er geen 1 verkopen, en ze staan in de garage, schuur, keuken, huiskamer, gang, op de zolder staan er al zeker 50 tot 75 op de rij op planken, en dan heeft hij ook nog een verzameling Buizen van heel klein tot een halve meter hoog.
En hij bouwt nog steeds nieuwe
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Doe even een foto van die buizen versterker van 1000 Watt. Dat heb ik nog niet eerder gezien…
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Was gebouwd als een evenementen versterker vertelde hij me. Ik zal hem vragen daar een foto van te maken.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Heb al jaren een kratje bier klaar staan voor degene die deze nabouwt:
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Het wordt weer mooi weer, dus ik zou dat bier maar niet ouder laten worden.Heb al jaren een kratje bier klaar staan voor degene die deze nabouwt
Mijn zwaarste versterker ooit (45kg...) was uitgerust met 6 stuks EL34 op 800V en 4 stuks DCG1/250 als gelijkrichters, en leverde maximaal 300W. Ik kon er mijn boormachine op laten draaien.
Ik heb inmiddels meer dan 30 versterkers gebouwd, waarvan er zo'n 25 ook weer verkocht zijn. Op mijn werk voor mijn pensioen als elektronisch ontwerper werden de componenten steeds kleiner, maar in de hobbykamer bleef alles bij het oude. Dat is mij altijd heel goed bevallen. Soms pas ik nu een schakelende voeding toe in mijn projecten, of wat diodes in de gelijkrichter, maar de versterkers zelf blijven toch met buizen.
Piet
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Ja, dat kleine is wel spannender en wordt voor de hobby ook steeds meer een uitdaging. Nou ja eigenlijk meer extra gereedschapskosten. Gelukkig helpen de Chinezen dat nog een beetje betaalbaar te houden. Maar het mist wel de magie en romantiek van een paar gloeiende buizen of oplichtende direct verhitte kathoden. Toch zou ik qua techniek nog geen 10 jaar terug willen. Deel van de lol is voor mij ook de uitdaging van progressie in de hobby.
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Grappig dat dit draadje na ruim zes jaar opeens weer tot leven gekomen is. Ik heb inmiddels drie DAC's in elkaar geprutst waarvan ik er maar 1 echt gebruik en de andere twee heb uitgeleend 
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Ik heb hem gevonden, de 1000W versterker is van Jeroen en werkt met 2x TB3.
ik las iets over 3,5KV spanning.
ik las iets over 3,5KV spanning.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Zijn dat dan alle 3 hetzelfde ontwerp en opbouw, of zijn ze verschillend van elkaar ?
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Ja ik heb wel een adres van hem, maar het ging mij meer om het feit wat hij daar allemaal heeft staan en toen schoot me dit verhaal ook weer te binnen.
Kratje bier zal inmiddels wel over de datum zijn na zoveel jaar.
Kratje bier zal inmiddels wel over de datum zijn na zoveel jaar.
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Allemaal anders:
De eerste is mijn buizen-DAC, zie https://linearaudio.net/sites/linearaud ... 20mvdg.pdf Die gebruik ik echt.
De tweede is een DAC met precies dezelfde digitale signaalbewerking als de buizen-DAC, maar met wat 74AHC-poortjes als digitaal-analoogomzetter en een reconstructiefilter met op-amps in plaats van potkernen. Ik heb die uit nieuwsgierigheid gebouwd, ik was benieuwd wat voor signaal-ruisverhouding ik ermee zou halen, en om met andere configuratiebestanden voor de FPGA-module te kunnen experimenteren zonder dat er gevaarlijk hoge voedingsspanningen (zoals de -300 V van mijn eerste DAC) voor nodig zijn.
De derde is een return-to-zero DSD schuifregister-DAC die ik echt alleen maar uit nieuwsgierigheid gebouwd heb.
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Ik las vandaag toevallig een artikel over een AM-zender van 500 kW uit de jaren dertig. Het moduleren ging via het moduleren van de voedingsspanning van de zendeindtrap. De modulator was niets anders dan een buizenaudioversterker van 350 kW. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Lijkt me een mooi artikel, waar heb je dat gelezen Marcel?
Re: Wat moet je met tig versterkers?
"The WLW 500-kilowatt broadcast transmitter", Proceedings of the Institute of Radio Engineers volume 22, number 10, oktober 1934, bladzijden 1151...1180. Je kunt het vinden op internet bij de IEEE, maar helaas achter een hele hoge betaalmuur.
In de eindtrap van de audioversterker zaten acht buizen type UV 862, een buis met waterkoeling die anderhalve meter hoog is. De voedingsspanning was 11,8 kV. Er waren twee uitgangstrafo's van 180 kVA elk, die elk 19 ton wogen (waarschijnlijk Amerikaanse ton). Er werd een soort parafeed-structuur gebruikt om de voedingsstroom van de zendeindtrap uit de secundaire wikkelingen van de trafo's te houden, daarvoor gebruikte men een koppelcondensator van 50 uF, 15 kV en een smoorspoel van 12 ton zwaar.
In de eindtrap van de audioversterker zaten acht buizen type UV 862, een buis met waterkoeling die anderhalve meter hoog is. De voedingsspanning was 11,8 kV. Er waren twee uitgangstrafo's van 180 kVA elk, die elk 19 ton wogen (waarschijnlijk Amerikaanse ton). Er werd een soort parafeed-structuur gebruikt om de voedingsstroom van de zendeindtrap uit de secundaire wikkelingen van de trafo's te houden, daarvoor gebruikte men een koppelcondensator van 50 uF, 15 kV en een smoorspoel van 12 ton zwaar.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Op "World Radio History" zijn de Proceedings of the I.R.E vrijwel allemaal gratis te bekijken. De link naar het betreffende nummer:
https://worldradiohistory.com/Archive-I ... 934-10.pdf
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Gaaf man. leuk om dat eens door te kijken. wat een apparaten waren dat.
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Die Philips uit de quote had mijn opa voor zijn PA bedrijfje, ik heb het ding nooit in levende lijve mogen zien, maar uit de fotoboeken ken ik hem wel.Leeuwarden schreef: ↑za 13 mei 2023, 14:28Doe even een foto van die buizen versterker van 1000 Watt. Dat heb ik nog niet eerder gezien…
Radio Tukker was destijds een begrip in Driebergen en omstreken...
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Ik lig hier wat te bedenken, kunnen we onderling niet wat regelen
Ik weet dat Pappa Leo goed in de luidspreker boxen zit
Misschien wilt Pappa Leo is naar een goede buizen versterker wilt luisteren
Bijvoorbeeld mijn PM Bill is met CFB omschakelen naar Triode kan De NFB kan uit en aan ieder houd in voorkeur zijn eigen spullen, bij beschadiging, is koop verplicht
Door de partij die de schade heeft veroorzaakt
Zo iets moet te bespreken zijn Leren we allemaal van elkaar iemand die boxen of versterkers beschadigd wordt vanzelf niet zo populair om je spullen aan uit te lenen
Zomaar een gedachte gang
Ik weet dat Pappa Leo goed in de luidspreker boxen zit
Misschien wilt Pappa Leo is naar een goede buizen versterker wilt luisteren
Bijvoorbeeld mijn PM Bill is met CFB omschakelen naar Triode kan De NFB kan uit en aan ieder houd in voorkeur zijn eigen spullen, bij beschadiging, is koop verplicht
Door de partij die de schade heeft veroorzaakt
Zo iets moet te bespreken zijn Leren we allemaal van elkaar iemand die boxen of versterkers beschadigd wordt vanzelf niet zo populair om je spullen aan uit te lenen
Zomaar een gedachte gang
Re: Wat moet je met tig versterkers?
Gaat niet werken Bert.
Risico is te groot.
Krijg je nadien een hoop geklooi als het mis gaat.
B.v. shit de eindtrafo rookt,vergeten de speakers er aan te zetten,doet ie anders nooit
Even de voeding omgepoold,wist niet dat dat gelijk rook geeft
Maar even meten of alles er is,ja hoor en zelfs een enorme vonk gezien
Ooo,zo moet die buis er in,vond het al moeilijk gaan.
De bloempot die er op staat moet wel eens water hebben,oeps sorry
etc...............
O shit nu moet ik dat ding kopen
Waar van, stampot wortels???
Dan maar einde forum,doewie.......
Risico is te groot.
Krijg je nadien een hoop geklooi als het mis gaat.
B.v. shit de eindtrafo rookt,vergeten de speakers er aan te zetten,doet ie anders nooit
Even de voeding omgepoold,wist niet dat dat gelijk rook geeft
Maar even meten of alles er is,ja hoor en zelfs een enorme vonk gezien
Ooo,zo moet die buis er in,vond het al moeilijk gaan.
De bloempot die er op staat moet wel eens water hebben,oeps sorry
etc...............
O shit nu moet ik dat ding kopen
Waar van, stampot wortels???
Dan maar einde forum,doewie.......
