MOB3W - mijn open baffle drieweg
Moderator: Beheerdersteam
MOB3W - mijn open baffle drieweg
Ik denk dat het na alle proefsystemen, Open baffle midhoog - take 1t/m3 onder Algemeen Luidspreker Zelfbouw, wel toepasselijk is als ik mijn nieuwe open baffle drieweg project hier onder Showcase plaats.
De driverbezetting:
2 x SLS315 (28Hz-235Hz)
1 x AL130 (235Hz-2.000Hz)
1 x AMT2340 (2.000-20.000Hz)
De filtering:
- De filtering tussen laag en midden is actief. Hierin wordt equalizing van dipooleffecten in het laag en midden voorzien.
- De filtering tussen midden en hoog is passief. Hierin wordt meteen equalizing van de specifieke respons van de AMT2340 meegenomen.
De driverbezetting:
2 x SLS315 (28Hz-235Hz)
1 x AL130 (235Hz-2.000Hz)
1 x AMT2340 (2.000-20.000Hz)
De filtering:
- De filtering tussen laag en midden is actief. Hierin wordt equalizing van dipooleffecten in het laag en midden voorzien.
- De filtering tussen midden en hoog is passief. Hierin wordt meteen equalizing van de specifieke respons van de AMT2340 meegenomen.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 26 jan 2008, 0:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet achteroverhellend, omdat de symmetrie dan nog beter is vooral op het overnamepunt tussen mid en tweeter.
De mid en tweeter zitten erg dicht op elkaar, tussen de centra zit 13,1cm. Dan blijft tussen de frameranden slechts 4,5mm over. Bedenk dat de mid en tweeter ingebouwd zitten in de baffle. Je ziet nu van de mid maar 11cm doorsnede, terwijl de framerand een doorsnede van 15,3cm heeft. De tweeter is 9cm hoog en het centrum zit op 5cm van de onderkant van de tweeter.
De mid en tweeter zitten erg dicht op elkaar, tussen de centra zit 13,1cm. Dan blijft tussen de frameranden slechts 4,5mm over. Bedenk dat de mid en tweeter ingebouwd zitten in de baffle. Je ziet nu van de mid maar 11cm doorsnede, terwijl de framerand een doorsnede van 15,3cm heeft. De tweeter is 9cm hoog en het centrum zit op 5cm van de onderkant van de tweeter.
Ik ben begonnen met een opbouw uit lagen van 12mm hardhouten multiplex en 3,2mm hardboard. Ik weet niet of iemand anders hier dit al eens heeft geprobeerd, maar het blijkt een geweldige combinatie van stijfheid en demping te zijn. De eigenresonanties van het multiplex worden heel goed geabsorbeerd door het hardboard. Als lijm gebruik ik super montagekit, met een lijmkam uitgestreken over het hele oppervlak.
Niet bang dat het hardboard scheurt.Aan de lijm zal het niet liggen maar wat doet het als je `n beitel kops in de vezelplaat steekt?jeroen_d schreef:Ik ben begonnen met een opbouw uit lagen van 12mm hardhouten multiplex en 3,2mm hardboard. Ik weet niet of iemand anders hier dit al eens heeft geprobeerd, maar het blijkt een geweldige combinatie van stijfheid en demping te zijn. De eigenresonanties van het multiplex worden heel goed geabsorbeerd door het hardboard. Als lijm gebruik ik super montagekit, met een lijmkam uitgestreken over het hele oppervlak.
Lijkt me ook een goede combi ja!jeroen_d schreef:Ik ben begonnen met een opbouw uit lagen van 12mm hardhouten multiplex en 3,2mm hardboard. Ik weet niet of iemand anders hier dit al eens heeft geprobeerd, maar het blijkt een geweldige combinatie van stijfheid en demping te zijn. De eigenresonanties van het multiplex worden heel goed geabsorbeerd door het hardboard. Als lijm gebruik ik super montagekit, met een lijmkam uitgestreken over het hele oppervlak.
In de tekening zie ik geen ondersteuning voor de midbaffle en de bovenzijde van het wooferdeel.. Het bovendste baffledeel zal nu waarschijnlijk flink gaan resoneren, zij het op een "lage" frequentie. Had je daar wat voor uitgedacht? Soort klepelachtige constructie?
mvg,
Martijn
Ja, de smalle baffle zorgt dat er in het onderste deel van het werkingsgebied van de AL130 akoestische kortsluiting ontstaat. Verder is er de dipoolbult van 600-1400Hz. Deze effecten pak ik met een enkel actief notchfilter aan, door een breed werkingsgebied te kiezen. Blauw is de gemeten respons van de AL130, rood is het actieve notchfilter en dik zwart is het resultaat. Dit resultaat is gemakkelijk verder te filteren met actief hoogdoorlaat en passief laagdoorlaat tot de gewenste respons.
- Bijlagen
-
- dipoolcorrectie.jpg (40.68 KiB) 7923 keer bekeken
Het heeft een aantal voordelen:
- Er hoeft niet 10dB aan versterker output gedissipeerd te worden in het passieve filter bij 900Hz.
- Een complex passief filter neemt veel ruimte in beslag.
- De filterfuncties zijn in een actief filter los van elkaar te realiseren, in een passief filter heb je een complex netwerk waar alles invloed op elkaar heeft.
- Er hoeft niet 10dB aan versterker output gedissipeerd te worden in het passieve filter bij 900Hz.
- Een complex passief filter neemt veel ruimte in beslag.
- De filterfuncties zijn in een actief filter los van elkaar te realiseren, in een passief filter heb je een complex netwerk waar alles invloed op elkaar heeft.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Een geplette versie hiervan?voodooless schreef:SchattigHet ontwerp doet me ergens aan denken... maar ik kom er nog niet op helaas

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/920/
-
snikkeltje
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09
Marieke heeft ervoor gekozen een tijdje niet te werken, maar is daarvoor in de plaats in huis aan het knutselen gegaan. Moet je toch eens kijken wat ze in de garage heeft gemaakt: aanrecht met wasbak, keukenkastjes, elektriciteit, gaatjesbord voor al het gereedschap, verlichting (niet te zien). Op de werktafel een paneel voor MOB3W. Dit project kan natuurlijk niet meer mislukken nu.
Ze is in te huren
.
Ze is in te huren
- Bijlagen
-
- werkruimte.jpg (64.01 KiB) 7508 keer bekeken
