Keski

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Keski

Bericht door pappaleo »

Enige tijd geleden heb ik van forumlid Olaf een paartje SB Acoustics MW16P-4 overgenomen. Die liggen al een tijdje te wachten tot ze aan de beurt zijn. Van forumlid Paul heb ik een paar tweeters overgenomen, de Audaphon tws 30/4.
Gezien het feit dat die tweeter vrij laag ingezet kan worden, moet aansluiting op de SB geen probleem zijn. Ik heb een tekeningetje gemaakt van een kastje van 13 liter dat qua verhoudingen doet denken aan Calimero, alleen een maatje groter.
Poorman's CAD
Poorman's CAD
Ik ben in februari begonnen met de gedachte dat er dan wel geluid uit zou komen op de luisterdag in Breda. Ik maak altijd eerst een proefmodelletje van Gamma MDFkarton om te kijken of het wat wordt en om de lengte van de baspoort te bepalen dan wel bij te stellen.

Ik had alle onderdelen gezaagd en gefreesd:
Binnenflare en bracing
Binnenflare en bracing
Plankje lijmen
Plankje lijmen
Plankjes lijmen
Plankjes lijmen
Vervolgens de zijwand er verkeerd op gelijmd en toen de boel in de hoek gesmeten. Verder ontbrak de tijd en de motivatie om er nog wat aan te doen.

Enfin, vandaag was het mooi weer en heb ik gekeken of er nog wat te redden viel; dat bleek toch nog redelijk mee te vallen:
Hoeken nog afronden
Hoeken nog afronden
Pasmomentje
Pasmomentje
Goede metingen doen, een filter in elkaar frotten en een aanvaardbaar geluid er uit krijgen is me teveel voor een week. Breda gaan ze dus niet redden.
Heel spectaculair wordt het natuurlijk niet, er zijn al diverse modelletjes met de SB driver gemaakt. Ik heb gekozen voor 13 liter afgestemd op 40 Hz.
We zien wel.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Keski

Bericht door ds23man »

Goed bezig Leo! Pas op dat het geen Weski wordt....
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Als het goed is wordt het wel een doorgeefluik voor een informatiestroom. 8)
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 30 apr 2023, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Keski

Bericht door dre »

Ik ben benieuwd naar de metingen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Keski

Bericht door Pjotr »

Spannend... Ziet er lekker uit en gaat best wel laag voor dat formaat!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door Henkjan »

bijzondere naam voor een speaker zonder mid driver
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Het slaat op het formaat
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Keski

Bericht door Pjotr »

Als ik er op Google kom bij een soort oliebollen uit... :think:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef: zo 30 apr 2023, 22:55
Als ik er op Google kom bij een soort oliebollen uit... :think:
Waarschijnlijk middelgrote oliebollen?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Keski

Bericht door Olaf Analogue »

Zeer netjes gebouwd! Mijn complimenten.
Dit topic ga ik verder volgen, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Zo, en toen was er even tijd voor een tripel.
Klaar voor de metingen
Klaar voor de metingen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door hannesie »

Gaaf!!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door Kappa7 »

Dat heb je snel gedaan!
Lief setje zo.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Keski

Bericht door Douwe84 »

Leuk project weer :)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door Barry2001 »

Fraai! Lijken in formaat qua hoogte / breedte wel op de Refmons hier op de werkkamer, maar die zijn wel dieper.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Keski

Bericht door knuisje »

Leuk, mooie drivers ook!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Keski

Bericht door Walt »

Zeer fraai.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Vandaag wat metingen gedaan met zoals gebruikelijk weer wat verrassende resultaten.

Eerst een impedantieplot van de tweeter, mooie lage Fr, wel een bobbeltje bij 1350Hz:
Audaphon TWS 30/4
Audaphon TWS 30/4

Toen een impedantieplot van de woofer:
SB Acoustics MW16P-4
SB Acoustics MW16P-4

Hm 29 Hz, dat hadden we niet afgesproken. [-X
De dip in de frequentiekarakeristiek bevestigt dat:
29,1 Hz
29,1 Hz
Ik had voor de lengte van het pijpje 12cm aangehouden, iets te lang, maar afzagen is nou eenmaal makkelijker dan bijplakken.
Die 12 cm was wel exclusief de flares aan beide zijden, ca 18mm maal 2


Nog even kijken hoe WinISD daarover dacht:
40Hz lengte 10,6 cm
40Hz lengte 10,6 cm
Dus ik units demonteren, pijp afzagen op 10cm, units monteren en weer meten.
Dat maakte hoegenaamd geen fluit uit :think:


Na enig inkorten en meten was de tussenstand bij 7,3 cm:
35,1 Hz  bij 7,3 cm
35,1 Hz bij 7,3 cm

Ik heb het opgegeven bij 5,3 cm:
ruim 38Hz bij 5,3 cm
ruim 38Hz bij 5,3 cm
Dat is de grootste afwijking die ik tot nu toe gezien heb tov de berekening van WinISD. Die rekent altijd wat aan de lange kant, maar toch niet zo extreem als nu. De tijd was weer om, dus hopelijk morgen wat serieuze metingen tbv filterontwikkeling.

Wel even de woofer aangesloten. Het lijkt redelijk te klinken in het laag. Het wordt uiteraard wel wat gemaskeerd door het opbrekende hoog en hoge midden. Eerst maar eens een voorlopig filter maken en wat laten inspelen. Dan opnieuw meten en een definitief filter ontwerpen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Keski

Bericht door Walt »

De flares kun je erbij tellen, de de poort ziet een flinke fictieve verlenging door de bovenplaat, zeg 25% ongeveer: 1.25 x (5.3 + 2x1.8 )= 11cm klopt dus wel redelijk met WINisd. Ik heb overigens het idee dat een lage Qts dit effect ook versterkt, misschien houdt de simulatie daar toch niet helemaal correct rekening mee.

Impedantie pieken trouwens zeer mooi gelijk, zie je zelden. SB Acoustics maakt mooi spul tegenwoordig, stevige concurrentie voor de oudere grote merken. Prijs net even opgezocht, serieus drivertje.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Keski

Bericht door Shadow »

Ben benieuwd Leo!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Keski

Bericht door Douwe84 »

Hoe is het hier eigenlijk mee? :D
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Keski
Keski
Staan al een jaar of twee te wachten op een aanval van motivatie :rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Keski

Bericht door Douwe84 »

Haha, herkenbaar... Tijd en motivatie of motivatie als de tijd er is.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Keski

Bericht door pappaleo »

Door allerlei omstandigheden hebben deze kasten ruim 2 jaar in een hoekje in mijn woonkamer gebivakkeeerd.
De Audaphon tweeter bleek een resonantie in het hoog te hebben, die ik niet meer hoor, maar toch.
Keski_014.png
Keski_015.png
Bovendien had ik kort na deze meting de hand weten te leggen op een paar SEAS Excel T25CF002 (Millennium) tweeters voor een leuke prijs.
De maat van deze tweeters week af van de Audaphon tweeters, hetgeen verbouwen van de kast betekende en dat was nou net de motivatiebottleneck.

Enfin, Met de Minimum Maximum pijp moest ik toch al plak- en freeswerk verrichten. Vandaag had ik ingepland als meet-dag, maar dat plan verregendehagelde. Serieus binnenshuis meten is geen optie met speakers van dit formaat; een close range meting gaat nog, maar op 1m50 afstand wordt lastig. Dus ook bij de Keski maar wat plak- en freeswerk gedaan. De Millennium tweeters zitten, een beetje scheef omdat de schroefgaten van de vorige tweeter bijna overeenkwamen. Tenslotte is het maar een testkast.
Keski_016.jpg
Zoals gezegd, een paar close range metingen gaat nog. De metingen van de woofer kwamen nog steeds overeen met de bovenstaande.
De tweeter gaf de volgende resultaten:
Impedantieplot
Impedantieplot
Frequentiekarakteristiek
Frequentiekarakteristiek
Burst decay
Burst decay
Ook een -weliswaar wat kleinere- resonantie in het hoog. Toch schijnt deze tweeter erg goed te zijn. Duur is hij in ieder geval wel.
Het aflopende hoog komt door het weglengte verschil tussen top en rand van de dome. Dat komt bij een close range meting altijd sterk naar voren.

Nu nog wat mooier weer, of een lege gymzaal weten te vinden, voor serieuze metingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Keski

Bericht door Shadow »

Die tweeters zijn voor mij een van de beste domes die ik ken, maar misschien ken ik er niet genoeg...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”