zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Faraday shield:
Electrostatic screen wound between the primary and secondary
EMI/RFI Shield:
GOSS steel band (2 layers) (voor onderdrukking strooiveld)
Electrostatic screen wound between the primary and secondary
EMI/RFI Shield:
GOSS steel band (2 layers) (voor onderdrukking strooiveld)
Re: zuivere DSD dac
Maar ja, al met al zou ik liever voor een kant-en-klaar product gaan dat voor audio is ontwikkeld.
Re: zuivere DSD dac
Ik ben maar eens aan het kliederen gegaan met Kicad.
Zo langzamerhand krijg ik steeds meer zin om hier mee aan de gang te gaan en dan luister ik heel goed naar de ideeën van Jeroen.
Zo was een van de punten de klokken die aangepast zouden moeten worden.
De originele NDK klokken waren lastig te solderen en de Musetec Femto kloken heb ik dan weer niet in de juiste frequentie kunnen vinden en heb nu er voor gekozen om de Crystek CCHD-957-25-49.152 klok toe te passen, dat is namelijk de basis van de Musetec klok.
Verder heb ik in deze versie de Mute pin van de BB aangepast van 27 naar ping 28.
Ook zit U36 er nog in deze inverter zou niet nodig zijn en moeten pin 2 met 4 verbonden worden.
Ik denk er nog over na om de U36 te laten vervalen en die gewoon door te trekken, dat is redelijk makkelijk te doen. Om plaats te maken voor de Crysteck klok heb ik de voeding sectie wat meer naar buiten geschoven wat net voldoende ruimte gaf om alles bij te plaatsen.
Verder valt me op dat het masker over de het spoor van de klok is getrokken, wat is daar de reden voor?
Zo langzamerhand krijg ik steeds meer zin om hier mee aan de gang te gaan en dan luister ik heel goed naar de ideeën van Jeroen.
Zo was een van de punten de klokken die aangepast zouden moeten worden.
De originele NDK klokken waren lastig te solderen en de Musetec Femto kloken heb ik dan weer niet in de juiste frequentie kunnen vinden en heb nu er voor gekozen om de Crystek CCHD-957-25-49.152 klok toe te passen, dat is namelijk de basis van de Musetec klok.
Verder heb ik in deze versie de Mute pin van de BB aangepast van 27 naar ping 28.
Ook zit U36 er nog in deze inverter zou niet nodig zijn en moeten pin 2 met 4 verbonden worden.
Ik denk er nog over na om de U36 te laten vervalen en die gewoon door te trekken, dat is redelijk makkelijk te doen. Om plaats te maken voor de Crysteck klok heb ik de voeding sectie wat meer naar buiten geschoven wat net voldoende ruimte gaf om alles bij te plaatsen.
Verder valt me op dat het masker over de het spoor van de klok is getrokken, wat is daar de reden voor?
Re: zuivere DSD dac
Komt daar ook een virtuele aarde uit? En zijn het drie aparte wikkelingen voor 3 outputs? Wil er dan ook aansluitingen en eem kast omheen.Pjotr schreef: ↑vr 21 apr 2023, 14:05Om de hoek: https://www.wesemann-online.com/a-55833 ... 0v-3300va/ Medische isolatie trafo. Ultra lage lekstroom, aardscherm, lage inschakelstroom.
Vrij naar Walt: Zou zo'n uitgave nooit doen zonder het eerst zelf uitgeprobeerd te hebben.
En het maakt toch niet uit welke je gaat uitproberen? Binnen de EU kan je bestellen en terugsturen. Helaas kan ik alleen Audes vinden in de EU. Niet dat het kant en klaar moet, maar wel als het minder dan 30% scheelt.
Re: zuivere DSD dac
Geen virtuele aarde. Alle drie centertaps van de secundaire wikkelingen liggen direct aan randaarde. Dat is juist het hele idee.
Audes is factoren duurder. Import kost echt geen 30% vanuit Engeland. Lees de regels er maar op na.
Audes is factoren duurder. Import kost echt geen 30% vanuit Engeland. Lees de regels er maar op na.
Re: zuivere DSD dac
Duh? En dan via een forse serie zelfinductie van de secundaire wikkeling? Zet niet echt zoden aan de dijk op wat hogere frequenties. Het is het aardscherm wat het werk doet en het net isoleert.
Re: zuivere DSD dac
Als je lineaire voedingen gebruikt in je DAC en/of versterkers kan je voor dat geld ook een paar mooie Toroidy Supreme audio ringkern transformators kopen.
Hebben ook meerdere oplossingen voor afscherming...
Hebben ook meerdere oplossingen voor afscherming...
Re: zuivere DSD dac
Klopt Fedde. Had ik al eerder aangegeven. En je hoeft niet eens de supreme te nemen. Heb ik ook gebruikt en die glimmen alleen meer 
Re: zuivere DSD dac
Ik bedoelde gewoon een 9-40 V transformator ipv 1:1. Maar met ingebouwde afscherming. Weet je zeker dat er lokaal goed gefilterd wordt...
Re: zuivere DSD dac
Vanwege deze symmetrie ontstaat er een flinke common mode onderdrukking in het audiogebied, dat is het hele idee van een balanced transformer. Uiteraard werkt dit niet op HF EMI. Daar heb je inderdaad het aardscherm voor. Maar verwacht ook daar geen wonderen van. HF pik je voor je het weet op een andere manier weer op.
Re: zuivere DSD dac
Veel succes daarmee, hebben velen al geprobeerd inclusief ikzelf. Geeft absoluut niet hetzelfde effect als een gebalanceerde trafo direct op het lichtnet. Dat is bovendien maar een enkele uitgave, kan je op de rest besparen
Re: zuivere DSD dac
Ik wil weer terug naar de DAC. Vriendelijk verzoek om deze discussie elders voort te zetten, bv in het inventarisatie topic van Henkjan.
Re: zuivere DSD dac
Ik ben net als kappa aan het stoeien met de print. En ga ook uit van de SMD1409 variant van de Crystek CCHD-957. Als er in deze print geen fouten meer blijken te zitten ben ik klaar en ga ik die eind mei bestellen. Ik had ook nog een DIP14 component gebouwd om eventueel te gebruiken (op de plek van de trafo's ingetekend, voor de Musetec variant), maar ik denk dat ik dat idee maar laat varen en voor de gewone Crysteks ga.
Re: zuivere DSD dac
Ik ben inmiddels aardig opgeschoten en had er lol in om ook de ontbrekende delen in 3D toe te voegen zo dat het er in de simulatie al aardig uit ziet.
Top view. 3D front. 3D Richt 3D aft 3D Left Natuurlijk volledig overbodig om te doen zo maar wel leuk.
Volgende stap is om ook de behuizing in 3D te zetten zo dat ik de assemblage ook volledig kan doen.
Top view. 3D front. 3D Richt 3D aft 3D Left Natuurlijk volledig overbodig om te doen zo maar wel leuk.
Volgende stap is om ook de behuizing in 3D te zetten zo dat ik de assemblage ook volledig kan doen.
Re: zuivere DSD dac
We zijn een heel eind op weg! Kappa7 heeft de print aangepast, we hebben samen bedacht hoe we het willen hebben, er zijn nog een paar kleine restpuntjes en dan kan ik de PCB's gaan bestellen!
Re: zuivere DSD dac
Nou als er serieus belangstelling is op korte termijn dan moet ik nog 16 stuks weerstandnetwerk als de sodemieter bij bestellen. Ik heb nu vooruit voor 3 exemplaren besteld, Kappa7 en mijzelf en nog voor een reserve. Er zijn nog 27 stuks over bij Farnell (goed voor een 2de reserve DAC) en niks meer bij de overige distributeurs. Nieuwe voorraad pas begin volgend jaar.
Re: zuivere DSD dac
Inmiddels heb ik de laatste puntjes op de i gezet.
In het originele bestand zaten nog behoorlijk wat slordigheden en ben blij dat we hier samen naar gekeken hebben.
Als je in een project zit zie je snel dingen over het hoofd.
Die punten zijn er nu wel uit en ik kan niet wachten om de bout op te stoken
Hier onder zie je het resultaat van de PCB met alle lagen over elkaar.
In het originele bestand zaten nog behoorlijk wat slordigheden en ben blij dat we hier samen naar gekeken hebben.
Als je in een project zit zie je snel dingen over het hoofd.
Die punten zijn er nu wel uit en ik kan niet wachten om de bout op te stoken
Hier onder zie je het resultaat van de PCB met alle lagen over elkaar.
Re: zuivere DSD dac
Bedankt.
Dat is met Kicad gedaan.
De bovenstaande afdruk van de gerber heb ik overigens met Gerbv gedaan.
http://gerbv.geda-project.org/
Werkt erg mooi om de output mee te controleren.
Ik gebruik namelijk niet graag het zelfde programma voor als waar het mee getekend is.
Dat is met Kicad gedaan.
De bovenstaande afdruk van de gerber heb ik overigens met Gerbv gedaan.
http://gerbv.geda-project.org/
Werkt erg mooi om de output mee te controleren.
Ik gebruik namelijk niet graag het zelfde programma voor als waar het mee getekend is.
Re: zuivere DSD dac
Ik was ook al even verder gegaan en heb ook de behuizing maar even gesimuleerd.
Ik wil deze DAC in de zelfde behuizing plaatsen als waar ik ook mijn andere projecten in heb gebouwd.
Met dank aan Cool die nog 2 behuizingen had liggen.
De boel even opgemeten en ik was eigenlijk nieuwsgierig of alles goed zou gaan passen.
Het resultaat zie je hier onder. En met het het deksel open. Past prima dus. Het PCB is volledig in 3D gemaakt in KiCad en de behuizing en assemblage is gedaan in FreeCad.
Werkt best mooi als je de tijd neemt om het je aan te leren.
De omschakeling tussen Autocad 2D en FreeCad is wel groot.
Ik wil deze DAC in de zelfde behuizing plaatsen als waar ik ook mijn andere projecten in heb gebouwd.
Met dank aan Cool die nog 2 behuizingen had liggen.
De boel even opgemeten en ik was eigenlijk nieuwsgierig of alles goed zou gaan passen.
Het resultaat zie je hier onder. En met het het deksel open. Past prima dus. Het PCB is volledig in 3D gemaakt in KiCad en de behuizing en assemblage is gedaan in FreeCad.
Werkt best mooi als je de tijd neemt om het je aan te leren.
De omschakeling tussen Autocad 2D en FreeCad is wel groot.
Re: zuivere DSD dac
Ga jij de BBB gebruiken? Ik gebruik liever de BBG want dan kan de USB uit van de BBG in de USB van de Amanero. Is weer een extra optie erbij. De BBG is dan slechts network endpoint met HQPlayer NAA (is onderdeel van de Pure firmware). Die 5V input van de BBB heb je niks aan want voeding zit al op de print.
Re: zuivere DSD dac
Ik zal in eerste instantie alleen de USB interface gebruiken.
Mijn HQP PC staat in het audio rack en kan direct worden aangesloten.
De 5V connector achterop de BB steekt volgens het 3D model uit, vandaar dat die wel uit de achterzijde wordt uit gesneden.
Maar die ga ik waarschijnlijk niet of later plaatsen.
Ik heb voor de gelegenheid ook de BBG even in de simulatie geplaatst, past ook prima daar.
Je hebt dan inderdaad mooi de USB interface ook direct naar buiten beschikbaar.
Is inderdaad wel een goed idee om die te gaan gebruiken als je met een BB wil gaan werken.
Mijn HQP PC staat in het audio rack en kan direct worden aangesloten.
De 5V connector achterop de BB steekt volgens het 3D model uit, vandaar dat die wel uit de achterzijde wordt uit gesneden.
Maar die ga ik waarschijnlijk niet of later plaatsen.
Ik heb voor de gelegenheid ook de BBG even in de simulatie geplaatst, past ook prima daar.
Je hebt dan inderdaad mooi de USB interface ook direct naar buiten beschikbaar.
Is inderdaad wel een goed idee om die te gaan gebruiken als je met een BB wil gaan werken.
