Het probleem hierbij is dat je dan over een grote ruimte moet beschikken en dat is veelal niet mogelijk. Dus was ik recent op zoek naar iets dat niet te groot mocht zijn, weinig plaats innam en dienst kon doet als achterste speaker in een 5+1 opstelling.
En gezien ik alles volledig actief wou aansturen kon ik, en om het aantal versterkers binnen de perken te houden, niet voor elke speaker een 2 of 3 weg systeem opzetten.
Daarom dacht ik uiteindelijk aan een FR speaker en de enige plaats die ik had was in de hoek van de kamer.
Het chassis dat ik gekozen heb is de PS180-8-6,5" van Dayton Audio.
https://www.daytonaudio.com/product/82/ ... neo-driver
En om een goede afstraling te krijgen heb ik dit chassis naar het plafond gericht met een kegelvormige diffuser erbovenop.
Gewoon een hoekkastje van 20L op oor-hoogte met een basreflex pijp die onderaan in de hoek uitkomt.
Als ze klaar waren heb ik ze eens afzonderlijk beluisterd met gewoon een CD speler en versterker erop.
Het resultaat was geweldig. Geen filter nodig om het hoog wat te temmen, weinig reflecties van de muren want ze zijn volledig in de hoek geplaatst en toch nog behoorlijk laag en met goed rendement. En ook weinig of geen last van kamer resonanties.
Het geluid staat volledig los van de speakers en er is helemaal geen sweet-spot.
En ook nog vrouwvriendelijk, wat wil je nog meer?
Omdat dit zo positief uitviel wilde ik dit graag ter info delen op dit forum zodat het misschien ook anderen kan inspireren.
Zo kan ik ook eens iets terugdoen voor alle nuttige informatie die ik hier al heb gevonden.