Semi omnidirectionele FR speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Peter1 »

In mijn leven heb ik al veel mooie speakers gezien en gehoord. Wat me vaak opvalt is dat om voordeel te trekken van hun goede geluidsweergave je die best vrij in je ruimte plaatst, vaak minimaal een halve meter van de zijmuren en bij voorkeur 1 meter van de achtermuur.

Het probleem hierbij is dat je dan over een grote ruimte moet beschikken en dat is veelal niet mogelijk. Dus was ik recent op zoek naar iets dat niet te groot mocht zijn, weinig plaats innam en dienst kon doet als achterste speaker in een 5+1 opstelling.
En gezien ik alles volledig actief wou aansturen kon ik, en om het aantal versterkers binnen de perken te houden, niet voor elke speaker een 2 of 3 weg systeem opzetten.

Daarom dacht ik uiteindelijk aan een FR speaker en de enige plaats die ik had was in de hoek van de kamer.
Het chassis dat ik gekozen heb is de PS180-8-6,5" van Dayton Audio.
https://www.daytonaudio.com/product/82/ ... neo-driver

En om een goede afstraling te krijgen heb ik dit chassis naar het plafond gericht met een kegelvormige diffuser erbovenop.
Gewoon een hoekkastje van 20L op oor-hoogte met een basreflex pijp die onderaan in de hoek uitkomt.

Als ze klaar waren heb ik ze eens afzonderlijk beluisterd met gewoon een CD speler en versterker erop.

Het resultaat was geweldig. Geen filter nodig om het hoog wat te temmen, weinig reflecties van de muren want ze zijn volledig in de hoek geplaatst en toch nog behoorlijk laag en met goed rendement. En ook weinig of geen last van kamer resonanties.
Het geluid staat volledig los van de speakers en er is helemaal geen sweet-spot.

En ook nog vrouwvriendelijk, wat wil je nog meer? :sure:

Omdat dit zo positief uitviel wilde ik dit graag ter info delen op dit forum zodat het misschien ook anderen kan inspireren.
Zo kan ik ook eens iets terugdoen voor alle nuttige informatie die ik hier al heb gevonden.
Bijlagen
IMG_5035.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door markbakk »

Creatief en onconventioneel!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Henkjan »

mooi bedacht en uitgevoerd :goeie:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door richard »

markbakk schreef: ma 17 apr 2023, 23:40
Creatief en onconventioneel!
De luidspreker of contrabassist?

Of beide.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Barry2001 »

Leuk en origineel idee. Goed te horen dat je tevreden bent over het resultaat.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Pjotr »

Speakers in de hoek zag je in de jaren '50 van de vorige eeuw nog wel eens. Maar dan als paneel, al dan niet als BR of als hoekhoorn. Dit concept met spreidingskegel is wel weer heel origineel! :rock:
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Rien Kleinjan »

Het is al een oud idee, maar daarom zeker niet slecht : https://www.groundsound.com/GalleryBjarneR.php
Een uitvoering van bijna 100 jaar geleden !
Gebruikersavatar
Jacob
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 14:10

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Jacob »

Ziet er prachtig uit.
Als je toch actief gaat aansturen kan je misschien met de dsp nog wat resonanties van de speaker aanpakken.
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Peter1 »

Jacob schreef: di 18 apr 2023, 22:42
Ziet er prachtig uit.
Als je toch actief gaat aansturen kan je misschien met de dsp nog wat resonanties van de speaker aanpakken.
Voor de volledige 5.1 set-up gebruik ik een Mini-Dsp met Dirac live met 6 ingangen en 12 uitgangen. Maar voor die achterste hoek luidsprekers brengt dit niet echt een voordeel. Er zijn van nature helemaal geen storende resonanties waar te nemen. De kast heeft nauwelijks evenwijdige wanden en gezien de plaatsing diep in de hoek is er slechts 1 enkel geluidsfront. Er treed wel een versterking op voor de lagere frequenties maar dat is net gunstig voor dat kleine kastje dat uit zichzelf niet veel laag te bieden heeft.

Vanwege de grote spreiding door de kegel krijg je wel een roll-off voor de hogere frequenties maar ook dat is niet storend en creëert een aangenaam relaxend geluid met toch nog voldoende hoog. Heel veel detail en mooi ruimtelijk geluid terwijl de speakers volledig verdwijnen. Het geluidsbeeld deed mij onmiddellijk denken aan mijn vorige hybride-ELS dipolen maar die moest ik dan wel 1M van de muur plaatsen en met uiteraard een kleinere spreiding in het hoog.

Met de DSP kan je dan wel de frequentie curve rechttrekken maar dan wordt het geluid snel te analytisch en koud. Dat los je dan weer op door een huiscurve in te stellen met oplopend laag en afrollend hoog, dus weer net hetzelfde als zonder die DSP. In dit geval is de DSP zeker geen meerwaarde.

De sub is natuurlijk een ander verhaal die loopt van 16Hz en is op 80 Hz gefilterd met 24dB/oct en daar moet je natuurlijk wel ingrijpen voor de kamer resonanties.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Pjotr »

Grappig, dat ingehouden hoog heb je ook eigenlijk in de concertzaal zelf! Doet mij een beetje denken de vermaarde Elipson BS50
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Peter1 »

Pjotr schreef: wo 19 apr 2023, 19:50
Grappig, dat ingehouden hoog heb je ook eigenlijk in de concertzaal zelf! Doet mij een beetje denken de vermaarde Elipson BS50
Dat zijn inderdaad enkele bijzondere luidsprekers.
Omdat dit resultaat me zo bevalt wil ik eens een test-model bouwen die gewoon tegen een muur geplaatst kan worden en waar ook een 8" speaker in kan. Omdat die kegel in hout heel veel werk is zou ik nu eens proberen om die 3D te printen.
[*]
Kegel v3 tekening (2).pdf
(137.28 KiB) 71 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Barry2001 »

Leuk project. Kun je zo groot (in formaat) printen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Pjotr »

Zijn 2 delen hè. 20 cm moet kunnen! Afgelopen donderdag Guru Junior speakertjes gehoord. Dat zijn wel klassieke type "schoenendoos" monitortjes maar die zijn speciaal ontworpen om tegen de muur geplaatst te worden. Echt een verbluffend goede laagweergave door de plaatsing tegen de wand. Dat moet dus met zo'n kegel ook goed te halen zijn. Spannend...
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Peter1 »

18C577F9-839E-4F19-AA05-F149FDF48468.jpeg
De printer is gestart met het eerste deel. :yeah:
Naar schatting zal die er 26 uur werk aan hebben! :rock:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door hardbats »

Barry2001 schreef: za 22 apr 2023, 8:27
Leuk project. Kun je zo groot (in formaat) printen?
Een mooi Nederlands product, printvolume van 2.2meter hoog bij 1m rond.
T3500SE-960x540-1.png
https://tractus3d.com/products/t3500se/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Barry2001 »

Ja Delta printer idee. Spreek Ardon (Vinculum hier op het forum) nog wel eens, die print ook levensgroot (letterlijk :mrgreen: ) met dat principe.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door richard »

Ze 3d-printen tegenwoordig huizen en bruggen. Een luidspreker onderdeel zou dan wel moeten lukken.
Peter1
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 9:32
Locatie: België

Re: Semi omnidirectionele FR speaker

Bericht door Peter1 »

Dit is een eerste deel rechtstreeks uit de printer. Het 2de deel wordt nu ook geprint en daarna, als alles goed zit, moeten we ze in elkaar kunnen schuiven. Helaas kan ik niet beschikken over zo'n reuze 3D printer, maar moet het met een klein bescheiden modelletje doen :think:

Afbeelding
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-04-23 at 13.57.30.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”