Wordt niet duidelijk op dat forum. Ik vermoed een meetissue want deze DAC heeft hier helemaal geen last van.
zuivere DSD dac
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: zuivere DSD dac
Beaglebone met reclock bordje speelt de Xing U30 toch volledig weg moet ik zeggen. Wat een resolutie, niet normaal.
Ben dan wel heel benieuwd wat de Xing U30 met een reclock opzet doet.
Het nieuwe schema wat ik heb gepost heeft naast andere registers en weerstandsnetwerken nog een ander opvallend verschil. Geen spoelen en tantaalelco's meer op de voedingslijn, maar slechts 100nF/50V X7R condensators lokaal en globaal een paar mooie elco's. Dus een opzet die je normaal ook bij opamps gebruikt.
De voeding is ook duidelijk anders, een 2,5V referentie gevolgd door een LTC6228 opamp (supersnel en ultralage ruis) die een NPN emittervolger stuurt.
Ben dan wel heel benieuwd wat de Xing U30 met een reclock opzet doet.
Het nieuwe schema wat ik heb gepost heeft naast andere registers en weerstandsnetwerken nog een ander opvallend verschil. Geen spoelen en tantaalelco's meer op de voedingslijn, maar slechts 100nF/50V X7R condensators lokaal en globaal een paar mooie elco's. Dus een opzet die je normaal ook bij opamps gebruikt.
De voeding is ook duidelijk anders, een 2,5V referentie gevolgd door een LTC6228 opamp (supersnel en ultralage ruis) die een NPN emittervolger stuurt.
Re: zuivere DSD dac
Ik heb na wat zoekwerk uiteindelijk de trafo's gevonden waarmee de onderste meting is uitgevoerd:jeroen_d schreef: ↑vr 14 apr 2023, 0:01De nieuwe opzet heeft betere symmetrie en betere trafo's. Ik weet nog niet of ik die laatste ga gebruiken.
https://ivxformers.com/tproduct/4873487 ... tereo-pair
Dit is een meting met 0dB output. Met de oude opzet krijg je dit pas op -10dB. Hier zijn nog de oude trafo's gebruikt.
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... ccb8b8.png
abe11f4a4e7a711ac6f506c359a6739368ccb8b8_2_690x323.png
Met betere trafo's en weer op -10dB wordt het dit:
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... c45256.png
9b4803b027e087c68d069a97597aa0e366c45256.png
Dat wordt echt leuk!
https://nl.aliexpress.com/item/40008352 ... pt=glo2nld
Re: zuivere DSD dac
Oh, dus die metingen waren niet van de IVX trafos? De IVX trafos hebben wel flink wat distortie bij 20 Hz overigens. Er is een grotere versie waar dit een stuk minder is, maar dan wordt het wel meer dan 500 euro voor een paartje...
Re: zuivere DSD dac
Ja, ik zat ook te twijfelen over die IVX trafo's en zag dat die wel in de commerciële versie van Apolitan zitten maar niet meer op het bord waar Pavel zelf mee speelt en een luxe kast voor heeft laten ontwikkelen. Ik kon ze eerst niet vinden maar uiteindelijk wel toen ik bij de hogere prijzen op Aliexpress zocht.
Deze grotere hebben een OCC koper versie en gewoon OFC die een stuk goedkoper is.
Deze grotere hebben een OCC koper versie en gewoon OFC die een stuk goedkoper is.
Re: zuivere DSD dac
Dat zou vrees ik een enorme investering in tijd betekenen en uitzoeken welke nanokristal dan precies goed presteert. Met als beste resultaat waarschijnlijk waar ivxtrafo’s al op was uitgekomen.
Re: zuivere DSD dac
Hi-end zou geen hi-end zijn als er niet van die luxe dure trafo’s zouden zijn. En de hi-end regels voorspellen dat Jeroen die dure dan toch een keer gaat kopen, wel als laatste natuurlijk, want eigen aan de hi-end is om in stapjes te upgraden, waardoor je als audiofiel cumulatief altijd het maximale betaalt, maar wel de meeste keer de verbetering kan ervaren. Gelijk voor de dure gaan werkt niet, omdat je hersenen dan niet snappen dat het zoveel beter is… 
Re: zuivere DSD dac
I.d.d. Walt. Het moet ook niet té serieus worden. Zo'n print zelf klussen is al heel wat! En Diana Krall blijft Diana Krall tenslotte.
Re: zuivere DSD dac
Off-topic, maar het gaat nog steeds over trafo’s, mijn nieuwste aanwinst van 18kg.
Re: zuivere DSD dac
Mooi ding, niet te duur ook, hoe verhoud zich dat tot die Plixir Elite die je eerder had? Wat is het werkingsprincipe, scheidingstrafo?
Re: zuivere DSD dac
Gebalanceerde trafo, dus randaarde ligt op het midden van de secundaire wikkeling. Dit dempt common mode interferentie enorm. Is direct hoorbaar in positieve zin. Alle digitale hardheid verdwijnt volledig. Netfilters kunnen de prullenbak in, voegen niks meer toe. Ik gebruik nu de Furutech op een van de uitgangen als veredeld stekkerblok voor de bronnen en DACs. De andere twee uitgangen direct op mijn eindversterkers.
Het is zuiver een trafo, geen filtering behalve een M35 Surge Limiter op de ingang.
Het is zuiver een trafo, geen filtering behalve een M35 Surge Limiter op de ingang.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zuivere DSD dac
dat is zeker geen high end tibetaanse maagden prijs, goed te doen wel (als je ziet wat je anders aan filters enzo kwijt zou zijn)
https://airlinktransformers.com/product ... -bps3000eu
Re: zuivere DSD dac
Ik was mij er zeker van bewust, maar juist door nog even zoeken naar specifieke elementen die mogelijk een andere insteek zouden kunnen geven kwam ik juist die fouete spelling tegen.
Ik kan het niet meer terug vinden, helaas.
Re: zuivere DSD dac
Integendeel je kan het harder zetten zonder luistermoeheid wat resulteert in meer dynamiek vooral in het laag.
Bij dit soort dingen moet je overdimensioneren. Airlink beveelt het dubbele vermogen aan van wat je aansluit aan apparatuur .
Re: zuivere DSD dac
Geeft niet Hans, ik kan de prijs van Tibetaanse maagden ook niet terug vinden...
Re: zuivere DSD dac
Het leukste wat ik dan constateer is dat dan het snoer uit de wandcontactdoos een normaal huis tuin en keuken snoer is en na de de trafo er ineens een "mooie" kabel wordt aangesloten, maar goed einde off topic. 
Re: zuivere DSD dac
Wat ik dan weer constateer is dat je daar een oordeel over hebt, zonder zelf te hebben beluisterd. Apart, aangezien je Jeroen zijn DSD DAC verhaal wel weer serieus neemt. Jeroen luistert in beide gevallen met dezelfde oren hoor... 
