zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Fedde schreef: vr 14 apr 2023, 0:08
Huh, waar zijn die paaltjes gebleven...? ;)

Inderdaad mooi. 50 Hz is meet issue of zit er nog wat hum in?
Wordt niet duidelijk op dat forum. Ik vermoed een meetissue want deze DAC heeft hier helemaal geen last van.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Beaglebone met reclock bordje speelt de Xing U30 toch volledig weg moet ik zeggen. Wat een resolutie, niet normaal.

Ben dan wel heel benieuwd wat de Xing U30 met een reclock opzet doet.

Het nieuwe schema wat ik heb gepost heeft naast andere registers en weerstandsnetwerken nog een ander opvallend verschil. Geen spoelen en tantaalelco's meer op de voedingslijn, maar slechts 100nF/50V X7R condensators lokaal en globaal een paar mooie elco's. Dus een opzet die je normaal ook bij opamps gebruikt.
De voeding is ook duidelijk anders, een 2,5V referentie gevolgd door een LTC6228 opamp (supersnel en ultralage ruis) die een NPN emittervolger stuurt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

jeroen_d schreef: vr 14 apr 2023, 0:01
De nieuwe opzet heeft betere symmetrie en betere trafo's. Ik weet nog niet of ik die laatste ga gebruiken.
https://ivxformers.com/tproduct/4873487 ... tereo-pair

Dit is een meting met 0dB output. Met de oude opzet krijg je dit pas op -10dB. Hier zijn nog de oude trafo's gebruikt.
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... ccb8b8.png
abe11f4a4e7a711ac6f506c359a6739368ccb8b8_2_690x323.png

Met betere trafo's en weer op -10dB wordt het dit:
https://www.dastereo.ru/uploads/default ... c45256.png
9b4803b027e087c68d069a97597aa0e366c45256.png

Dat wordt echt leuk!
Ik heb na wat zoekwerk uiteindelijk de trafo's gevonden waarmee de onderste meting is uitgevoerd:
https://nl.aliexpress.com/item/40008352 ... pt=glo2nld
Bijlagen
R32-Ultra-Lage-Vervorming-10K-10K.png
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Oh, dus die metingen waren niet van de IVX trafos? De IVX trafos hebben wel flink wat distortie bij 20 Hz overigens. Er is een grotere versie waar dit een stuk minder is, maar dan wordt het wel meer dan 500 euro voor een paartje...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja, ik zat ook te twijfelen over die IVX trafo's en zag dat die wel in de commerciële versie van Apolitan zitten maar niet meer op het bord waar Pavel zelf mee speelt en een luxe kast voor heeft laten ontwikkelen. Ik kon ze eerst niet vinden maar uiteindelijk wel toen ik bij de hogere prijzen op Aliexpress zocht.

Deze grotere hebben een OCC koper versie en gewoon OFC die een stuk goedkoper is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Zelf trafootje berekenen? Paar mooie nanokristallijne cores...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dat zou vrees ik een enorme investering in tijd betekenen en uitzoeken welke nanokristal dan precies goed presteert. Met als beste resultaat waarschijnlijk waar ivxtrafo’s al op was uitgekomen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Hi-end zou geen hi-end zijn als er niet van die luxe dure trafo’s zouden zijn. En de hi-end regels voorspellen dat Jeroen die dure dan toch een keer gaat kopen, wel als laatste natuurlijk, want eigen aan de hi-end is om in stapjes te upgraden, waardoor je als audiofiel cumulatief altijd het maximale betaalt, maar wel de meeste keer de verbetering kan ervaren. Gelijk voor de dure gaan werkt niet, omdat je hersenen dan niet snappen dat het zoveel beter is… :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Nee hoor als ik ze aanschaf koop ik meteen de dure.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Walt. Het moet ook niet té serieus worden. Zo'n print zelf klussen is al heel wat! En Diana Krall blijft Diana Krall tenslotte.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Off-topic, maar het gaat nog steeds over trafo’s, mijn nieuwste aanwinst van 18kg.
Bijlagen
73CF014F-5C13-4EFD-9C46-A1A3D7DC4B4E.jpeg
212A2366-553E-4FA2-AC2C-7971AEC24853.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Mooi ding, niet te duur ook, hoe verhoud zich dat tot die Plixir Elite die je eerder had? Wat is het werkingsprincipe, scheidingstrafo?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Gebalanceerde trafo, dus randaarde ligt op het midden van de secundaire wikkeling. Dit dempt common mode interferentie enorm. Is direct hoorbaar in positieve zin. Alle digitale hardheid verdwijnt volledig. Netfilters kunnen de prullenbak in, voegen niks meer toe. Ik gebruik nu de Furutech op een van de uitgangen als veredeld stekkerblok voor de bronnen en DACs. De andere twee uitgangen direct op mijn eindversterkers.

Het is zuiver een trafo, geen filtering behalve een M35 Surge Limiter op de ingang.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dat is een hoop CU (koper, = geen ChristenUnie) neem ik aan. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Je kan ook een trafo los bestellen als je zelf een kast hebt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef: di 18 apr 2023, 11:34
Dat is een hoop Cu (koper, = geen ChristenUnie) neem ik aan. :D
:regels:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: ma 17 apr 2023, 22:23
Off-topic, maar het gaat nog steeds over trafo’s, mijn nieuwste aanwinst van 18kg.
dat is zeker geen high end tibetaanse maagden prijs, goed te doen wel (als je ziet wat je anders aan filters enzo kwijt zou zijn)
https://airlinktransformers.com/product ... -bps3000eu
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Krijg je geen verlies van dynamiek of snelheid (PRAT) met die dingen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef: di 18 apr 2023, 15:06
hannesie schreef: di 18 apr 2023, 11:34
Dat is een hoop Cu (koper, = geen ChristenUnie) neem ik aan. :D
:regels:
Ik was mij er zeker van bewust, maar juist door nog even zoeken naar specifieke elementen die mogelijk een andere insteek zouden kunnen geven kwam ik juist die fouete spelling tegen. :lol:


Ik kan het niet meer terug vinden, helaas.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Fedde schreef: di 18 apr 2023, 20:44
Krijg je geen verlies van dynamiek of snelheid (PRAT) met die dingen?
Integendeel je kan het harder zetten zonder luistermoeheid wat resulteert in meer dynamiek vooral in het laag.

Bij dit soort dingen moet je overdimensioneren. Airlink beveelt het dubbele vermogen aan van wat je aansluit aan apparatuur .
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Aha, mooi. Leuk speledingetje dan! :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: di 18 apr 2023, 22:15
Henkjan schreef: di 18 apr 2023, 15:06
hannesie schreef: di 18 apr 2023, 11:34
Dat is een hoop Cu (koper, = geen ChristenUnie) neem ik aan. :D
:regels:
Ik was mij er zeker van bewust, maar juist door nog even zoeken naar specifieke elementen die mogelijk een andere insteek zouden kunnen geven kwam ik juist die fouete spelling tegen. :lol:


Ik kan het niet meer terug vinden, helaas.
Geeft niet Hans, ik kan de prijs van Tibetaanse maagden ook niet terug vinden... :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Het leukste wat ik dan constateer is dat dan het snoer uit de wandcontactdoos een normaal huis tuin en keuken snoer is en na de de trafo er ineens een "mooie" kabel wordt aangesloten, maar goed einde off topic. :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Wat ik dan weer constateer is dat je daar een oordeel over hebt, zonder zelf te hebben beluisterd. Apart, aangezien je Jeroen zijn DSD DAC verhaal wel weer serieus neemt. Jeroen luistert in beide gevallen met dezelfde oren hoor... :D
Plaats reactie