Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Welke DAC kun je nu het beste gebruiken, en tegen welke problemen en kosten loop je op.

Dat is hetgeen dit topic dan er toe brengt om het is op een rijtje te zetten, twijfel met de ++ jes een de -- netjes.

Wat heb ik nu en wat wil ik dan vergelijken, dat is het punt.

Nu dan de Soekris DAM 1021 een R-2R of ladder DAC, die kan ik goed gebruiken, en dan gaan vergelijken met de ESS9018 b.v.
Dan over een poosje de PURE DAC, ook met weerstanden/discreet opgebouwd.

Nu dan eerst het tot nu toe afgelegde weg, en de obstakels, en tevens het waarom zo en niet anders. :D :shock:
Wat hebben we nu.
4.jpg
Een PC met een Ryzen 3 2200G processor, die was deels al aanwezig, maar volgens MS voor Windows 11 te licht.
Dat dan met een nieuw moederboard opgezet en wat vallen en opstaan voor de voeding , en de behuizing.
1e voorzet:
1.jpg
Met een standaard voeding eerste opzet gedaan.
2e voorzet:
2.jpg
Die voeding ging in 3 dagen hemelen, en dus retour, en dus maar een andere steviger uitvoering.
3.jpg
En dat past dan in het bovenstaande kastje, ventilator hoor je niet.

Daar staat dan nu de Ubuntu (Linux) software op met dan de ROON en de HQPlayer van Signalist, als een proefversie met 30 minuten speeltijd voorlopig, en na opnieuw opstarten, wat bijzonder snel gaat met de hardware, dan weer een nieuwe periode.
Het totaal is dan met een 16GB aan geheugen en een M2 SSD met 120 GB, en dan een miniITX board met een B450 chip van Biostar.
De complete netwerk opzet is dan ook met deze uitbreiding weer wat pittiger.
netwerk.jpg
Dus de server heeft nog steeds de bestanden met de muziek, en de nieuwe HQ server komt er dan tussen en mogelijk dat die dan de Core van ROON ook op zich gaat nemen, en is de server alleen nog maar een een bestandsdeler.
En dan de huidige stand met de DAC en software.
Na wat zoeken dan nu de Amanero die ik op een andere Soekris had gemonteerd, nu gekoppeld aan de ESS9018 boardje van €11 .
9018 amanero.jpg
Met als resultaat dan nu wel een DSD Native opzet.
DSDnative.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op za 15 apr 2023, 0:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Leeuwarden »

Heb je een linkje naar die Pure DAC?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Dat is deze die ook door Jeroen is geduid.
pureDSD1.jpg
https://puredsd.ru/
Iemand heeft een paar printen en gaat er ook 1 voor mij opzetten, mij lukt het SMD niet meer, en ik wil wel graag wat klooien met hoe en wat. :D
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Leeuwarden »

Ah okee, haar die is toch min of meer alleen geschikt voor HQ-Player?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Kappa7 »

Lijkt me een goede keuze Hans.
Ik denk er zelf ook over na om die te gaan bouwen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

@ Leeuwarden: Ik kan met de ROON software ook upsampelen naar DSD, wat ik nu ook al doe met de Soekris.
up.jpg
En we hebben dat al eens vergeleken met de opzet en een NUC die dan HQ draaide, het verschil is dan zeker te horen, en in mijn beleving niet altijd negatief voor de ROON opzet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

De opzet met de spelers is dan wel weer een puntje, wat en hoe doe je dat, wel bekend met de materie zoals altijd bij LMS en Roon, en kan dat met de opzet ook in combinatie met een aparte speler zoals ik dat graag doe?

Dat kan dus ook met de HQPlayer, een kleinere speler die je dan kunt voorzien met een schone nette voeding, ( zo ver ben ik dan nog niet) maar het is mogelijk om een opzet te maken met de stevige PC die het pittige werk doet, en een kleine speler, die dan met Linux en de speciale software een taak krijgt als een NAA speler (Netwerk Audio Adapter) en op die manier ingezet kan worden, en de merken als TotalDAC gebruiken dat ook.
5.jpg
6.jpg
Signalyst HQPlayer 4 Embedded laat dit dan zien in hun configuratiescherm dat er een Netwerk audio backend /speler is en die gekozen kan worden. boven in, en dan onder in de netwerk verbinding via de USB audio card.
Bij de spelers gebruik ik dan weer de Ubuntu software, en de aanvulling voor de NAA , dat kan bij sommige spelers ook gekozen worden bij b.v. Dietpi.
Bijlagen
naa.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Door nu de Backend te kiezen ( links bovenin) met de optie ALSA, gaat het lokaal actief op de PC met de HQ software, en maak ik de ESS9018 weer vrij om de ROON upsampling te kiezen en dat dan ook te vergelijken.
alsa.jpg
En dat geeft dan bij de ROON opzet dit beeld.
9018 dsd.jpg
Op deze manier is het wel weer eens leuk een periode zonder tijdslimiet te spelen. :kwijl:

De verschillen zijn er zeker, we gaan er maar eens voor zitten, en mogelijk wat meer optimaliseren met een betere voeding e.d.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Even om mijzelf te overtuigen van de "noodzaak" , en de handelingen die ik heb gedaan. :|

De belasting van de Server de HP Microserver met de opzet van de ROON met upsampling en de metingen.
zwaar.jpg
De processor loopt tegen de max.!
licht.jpg
Zonder de upsample een makkie, goed te doen.
middel.jpg
De Microserver (links boven)gaat op z'n makkie, en de HQ server (links beneden)kan dit ook makkelijk aan. en dan de HQplayer actief.
Wat ook nog een optie is om de Roon op de HQServer te activeren, en dan zien hoe de belasting is.
HQ server roon upsample.jpg
De HQ Server draait nu dan de muziek en ook de upsample van ROON, zoals ook de 1e opzet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Ik kreeg vandaag wat informatie over ChatGPT, en wat kun je dan vragen? :lol: :lol:
chatGPT.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

Tja dat noemen ze dan intelligentie. Teksten bij elkaar zoeken. De Schitt kan geen dsd afspelen :?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Walt »

Ach, zo werkt het toch ook als wij ons ergens in verdiepen, kennis komt ergens vandaan meestal, ontstaat maar zeer zelden spontaan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

Mijn punt is: het is niet veel meer dan een veredelde zoekmachine. Als je vraagt wat een bepaalde figuur betekent heeft voor bijvoorbeeld zijn sport, dan krijg je daar antwoord op. Als je vraagt, in hoeverre is diezelfde figuur controversieel, dan komt chatgpt met een aantal controversiele zaken. En slaat soms helemaal de plank mis, want als je vraagt waarmee je dsd kunt afspelen komt hij met een op zich zinnige tekst maar is blijkbaar niet in staat om net een slagje dieper te gaan want er staat een dac in het rijtje die juist geen dsd kan afspelen.
Dit is heel gevaarlijk want door op de juiste manier te prikken kan je elk antwoord krijgen wat je wil. Als wat zo'n chatgpt dan uitspuugt wordt gezien als feitelijk juist inclusief juiste interpretatie van de feiten, nou dan gaan we echt de verkeerde kant op met AI.

Maar goed. moderator mag deze rant verwijderen, mocht dit teveel topic vervuiling zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Pjotr »

Chatbots zijn alleen leuk voor dominees en begrafenistoespraken.... :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Klopt, we hadden dan gisteren een bijeenkomst van de HCC waar dit werd behandelt en daar kon je ook een situatie geven waarbij er positief of negatief over de dingen gereageerd.

Dus je kunt het vooraf al wel manipuleren, en hij/zij/het haalt dan wel wat info ergens vandaan.

Dus is dat ook de manier waarop ik dan dit topic zo doe, met hoe ben je er toe gekomen en wat werkte niet en wat wel.
Dat de 2 andere USB interfaces bijvoorbeeld niet helemaal goed werkten, en dan de Amanero dat dan wel kan is zo een ervaring die je deelt.
De Xmos die ik hier heb gaat tot DSD128, en de Bravo SA9227 ook.

Dus de Amanero en de door jou gevonden U30 kunnen wel toegepast worden, zonder problemen om dat te doen.
u30.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

En dan ben nog een beetje aan het snuffelen, en kom je opties tegen met een mogelijkheid een chip de klus te laten doen i.p.v. de PC met HQplayer, en dan wel in combinatie met de Pure DAC. We gaan het gewoon proberen met een Chip ( AK4137) die de boel via een jumper laat omzetten naar DSD256, ook wel een leuke leek mij.
4137a.jpg
Een RPI heb ik nog wel liggen, kwam ik achter, lijkt mij ook geen probleem.

https://nl.aliexpress.com/item/10050047 ... pt=glo2nld
RPI AK4137.jpg
info.jpg
Het totaal van de informatie geeft mij wel het idee dat ik het aan de praat krijg.
Een leuke uitdaging.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door jeroen_d »

Het is leuk voor een DAC die zonder PC kan spelen, dus voor SPDIF en AES input bijvoorbeeld. Maar als je toch al Roon als uitgangspunt hebt: dit gaat niet voorbij de kwaliteit die Roon zelf al biedt. Dus je hebt het niet nodig denk ik. Buiten dat het een leuk experiment is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Walt »

Dit soort boardjes zijn moderne tweaks, voor mensen die niet in klassieke audio tweaks geloven, hier gaat stroom doorheen en ze zien er ingewikkeld uit, dus moet wel werken! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: ma 27 mar 2023, 20:07
Dit soort boardjes zijn moderne tweaks, voor mensen die niet in klassieke audio tweaks geloven, hier gaat stroom doorheen en ze zien er ingewikkeld uit, dus moet wel werken! :mrgreen:
Jeetje Walt... heb jij soms van mijn paddo's gesnoept?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Leeuwarden »

Jouw paddo’s, Peter :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door Pjotr »

Zitten in een blauw bakje, 98ct bij Appie :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Walt meent er wel wat van af te weten, maar waar de AKM fabriek staat moet hij nog wel even opzoeken, hij is de weg kwijt. :shock: :shock:

Ik kwam dan dat chipje tegen bij de opties van de puredsd.ru en dan via de zijweg van de Italiaan.

http://www.audiodesignguide.com/DSC1/index.html en dan helemaal onderin.

En als je gaat zoeken kom je wel meer tegen, en dan een optie op een RPI waar de clock nu wel beter in de opzet zit, en een RPI ligt al een jaar of wat voor mijn neus op het bureaublad, en kan het eens proberen in de combinatie, gewoon omdat het leuk is.
En voor de kosten kun je het wel doen. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

Mogelijk wat tegenslag, de RPI kan mogelijk problemen geven, het moet dan een bepaalde versie zijn die het zou moeten doen met de aanvullende print.
plus.jpg
Echter dan krijg ik na jaren voor mij op het bureau dat RPI-tje niet aan de praat, dat is dan echt wennen :shock: :D
Het is een RPI 2 B+ , en dat is dan kritisch, en een nieuwe, als ze er al zijn, zijn schreeuwend duur, op zo 'n €150 , in die richting kun je rekenen.
Alternatief is er wel, en dan ga je naar een opzet die dan weer een eigen AK4137 aan board heeft en dan samenwerkt met een USB card ala de Amanero.
ondersteuning.jpg
En dan vallen kosten "relatief" mee, (€ 74,-) als je dat afzet tegen de RPI.
We zullen zien.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door hannesie »

rpios.jpg
1 probleem opgelost, de andere 2 SD cards waren blijkbaar niet helemaal correct beschreven, en bij verificatie kwam het probleem boven water. :lol:
foutje.jpg
Niet alles gaat van een leien dakje.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Welke DAC nu weer +-+-+-

Bericht door 90000006 »

RPI's zijn wat kieskeurig met SD kaartjes. Niet alle merken doen het even lekker. Staan wel lijsten van op internet. Of gewoon proberen.

Omdat SD kaartjes niet van veel schrijfacties houden is het ook aan te bevelen log2ram te installeren.
Plaats reactie