zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Henkjan schreef: za 25 mar 2023, 17:53
hannesie schreef: za 25 mar 2023, 12:04
Nu hebben de 2 laatste mensen dan een aparte ruimte waarin geluisterd word, en dat is bij mij zeker niet het geval, en voor mij is luisteren ook een sociaal gebeuren, je kunt er met meer mensen tegelijkertijd van genieten.
....
dat dus

als je een mooi opgenomen klassiek album hebt geluisterd dan moet t volume flink omlaag als je daarna bv een rock album opzet
Ik heb daar een volumepotmeter voor. Werkt prima en de gebruikersinterface is heel eenvoudig :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Die zit ook op mijn voorversterker, dus dat is het probleem niet, maar mijn vrouw b.v. is erg gevoelig voor grotere volume verschillen, en dat maakt het samen genieten van muziek dan wel lastiger, iedere keer dan weer grijpen naar een AB.
Dan kun je natuurlijk zeggen, zijn dat je problemen, de wereld heeft er nog wel een paar voor je.

Maar juist in de standaard opzet, zoals wij het nu gebruiken is dat een stukje vermindering van het comfort, wat juist met de moderne technologie onder controle te houden is.
Maar zal er verder over ophouden, het technisch luisteren, of van muziek genieten zit hier kijkt het nog een stukje van elkaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: za 25 mar 2023, 19:00
Hm toch niet als je Roon gebruikt volgens Jussi Laako de ontwikkelaar:

It doesn’t work with Roon because Roon sends a raw stream to HQPlayer and there’s no metadata visible, even track boundaries are not visible unless format changes.

It works with UPnP if the source files are come untouched with the metadata. UPnP case is always playlist mode because UPnP doesn’t support anything else conceptually, so track gain is used.

With local library both album and track gain are available because there is possibility to load material either as album or through a playlist.
dus met upnp alleen track gain... is leuk voor een playlist, maar niet voor een album
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Voordat het streamen bestond pakten we ook de volumeknop. En vroeger zat de radiouitzending nog niet vol met compressie en was radio 4 nog te beluisteren. Nu klinkt het nergens meer naar. Ik begrijp niet dat volumenormalisatie ooit noodzakelijk is geworden als het om muziek genieten gaat. Beetje vreemd om mensen vanuit die optiek op technisch luisteren aan te spreken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef: za 25 mar 2023, 22:45
jeroen_d schreef: za 25 mar 2023, 19:00
Hm toch niet als je Roon gebruikt volgens Jussi Laako de ontwikkelaar:

It doesn’t work with Roon because Roon sends a raw stream to HQPlayer and there’s no metadata visible, even track boundaries are not visible unless format changes.

It works with UPnP if the source files are come untouched with the metadata. UPnP case is always playlist mode because UPnP doesn’t support anything else conceptually, so track gain is used.

With local library both album and track gain are available because there is possibility to load material either as album or through a playlist.
dus met upnp alleen track gain... is leuk voor een playlist, maar niet voor een album
Waarom niet voor een album?
Werkt gewoon gapless hoor.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef: za 25 mar 2023, 23:08
Voordat het streamen bestond pakten we ook de volumeknop. En vroeger zat de radiouitzending nog niet vol met compressie en was radio 4 nog te beluisteren. Nu klinkt het nergens meer naar. Ik begrijp niet dat volumenormalisatie ooit noodzakelijk is geworden als het om muziek genieten gaat. Beetje vreemd om mensen vanuit die optiek op technisch luisteren aan te spreken.
Sorry dat je dat zo ervaart, maar ik bedoel muziek als amusement zou ontspanning moeten zijn, en dan hoor je het op een andere manier als, hoor ik alles wel zoals het hoort te klinken. Dat is waar ik dan af en toe moeite mee heb, het is dan bedoelt in mijn beleving om het goed te beleven, en dan is uiteraard een klassieke opname wel anders als Heavy Metal e.d.
Laatst gewijzigd door hannesie op zo 26 mar 2023, 5:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

Kappa7 schreef: za 25 mar 2023, 23:20
Henkjan schreef: za 25 mar 2023, 22:45
jeroen_d schreef: za 25 mar 2023, 19:00
Hm toch niet als je Roon gebruikt volgens Jussi Laako de ontwikkelaar:

It doesn’t work with Roon because Roon sends a raw stream to HQPlayer and there’s no metadata visible, even track boundaries are not visible unless format changes.

It works with UPnP if the source files are come untouched with the metadata. UPnP case is always playlist mode because UPnP doesn’t support anything else conceptually, so track gain is used.

With local library both album and track gain are available because there is possibility to load material either as album or through a playlist.
dus met upnp alleen track gain... is leuk voor een playlist, maar niet voor een album
Waarom niet voor een album?
Werkt gewoon gapless hoor.
de volume normalisatie bedoel ik, als die op track basis is, klinkt een album niet meer zoals t hoort, want dan krijgt elke track z'n eigen volume

jeroen_d schreef: za 25 mar 2023, 23:08
Voordat het streamen bestond pakten we ook de volumeknop. ... Ik begrijp niet dat volumenormalisatie ooit noodzakelijk is geworden als het om muziek genieten gaat. ....
nodig is t zeker niet, gewoon (als het goed werkt) is t wel makkelijk, zeker als je zoals Hans beschrijft "sociaal" luistert
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef: zo 26 mar 2023, 1:20
Kappa7 schreef: za 25 mar 2023, 23:20
Henkjan schreef: za 25 mar 2023, 22:45

dus met upnp alleen track gain... is leuk voor een playlist, maar niet voor een album
Waarom niet voor een album?
Werkt gewoon gapless hoor.
de volume normalisatie bedoel ik, als die op track basis is, klinkt een album niet meer zoals t hoort, want dan krijgt elke track z'n eigen volume
Maar dat staat dan toch los van upnp?
Dat is gewoon het nadeel van rommelen met volume instellingen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Wat een gedoe met dat volume. Tja, in de jaren '80 ging R4 nog met 12 bits van de studio naar de FM zenders. Dat gaf pas klachten. Vinyl heeft een max. dynamiek van 80dB en goede studio tape een SNR van 70dB met een doordruk van iets van -60 dB. Ingeblikte muziek was een hel in die tijd :lol: Zat niks anders op dan een kaartje kopen voor het concertgebouw. Tegenwoordig kan er dan technisch gezien wel een 110 dB dynamiek in een 24bits of DSD file. Maar een dergelijke dynamiek is ongenietbaar in de huiskamer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Die 12 bits klonk nog altijd veel beter dan wat ze er nu van maken. Het is goed voor in de auto, niet voor in de huiskamer.

Heb je wel eens naar de DAB+ zender Nostalgie geluisterd? Als je dat maar even harder zet hoor je hoe zwaar vervormd het is. Bepaald geen nostalgie...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Dat is het gevolg van studioprocessing, die staat geheel los van de transportprocessing. R4 digitaal via de kabel is eigenlijk best genietbaar, ook al is dat MPEG4 (zelfde als TV geluid).
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 26 mar 2023, 11:59
Dat is het gevolg van studioprocessing, die staat geheel los van de transportprocessing.
Dat bedoel ik ja. De techniek gaat vooruit maar vervolgens maken ze er een rotzooi van.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De DAC zit in een blanke Audiophonics kast. In het weekend kan ik hopelijk de tweede DAC afmaken, zodat ik snel kan vergelijken tussen de USB interfaces van Amanero met op Crystek957 gebaseerde Musetec klok en de Xing U30 met Accusilicon AS318-B klok. Ik heb gemerkt dat de afsluitweerstand van de gele trafo's best een grote invloed op het detail in het geluid geeft. Ik zou met tunen van de weerstand het detail gelijk kunnen krijgen aan dat van de NADAC denk ik. Nu met een compensatienetwerk en afsluitweerstand van XLR 2x20k versterkeringang geeft het meer detail dan met de NADAC. Als de afsluitweerstand verlaagd wordt naar de helft geeft het minder detail en ruimte informatie dan de NADAC. Best geinig.
Bijlagen
IMG-0414.JPG
IMG-0416.JPG
IMG-0417.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: za 01 apr 2023, 0:51
..... Ik heb gemerkt dat de afsluitweerstand van de gele trafo's best een grote invloed op het detail in het geluid geeft.... Nu met een compensatienetwerk en afsluitweerstand van XLR 2x20k versterkeringang geeft het meer detail dan met de NADAC. Als de afsluitweerstand verlaagd wordt naar de helft geeft het minder detail en ruimte informatie dan de NADAC. Best geinig.
heb je daar een hypothese voor?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Vaak hebben signaaltrafo's een of ander RC-dempnetwerkje nodig om een goede, vlakke respons te krijgen. Het zal wel met een resonantie van de spreidingsinductie en de capaciteit van de wikkelingen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Je had eerder toch duurdere trafo’s geprobeerd die niet beter bleken te klonken dan de gele, met dit nieuwe inzicht misschien deze trafo’s een 2e kans geven?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef: za 01 apr 2023, 2:04
jeroen_d schreef: za 01 apr 2023, 0:51
..... Ik heb gemerkt dat de afsluitweerstand van de gele trafo's best een grote invloed op het detail in het geluid geeft.... Nu met een compensatienetwerk en afsluitweerstand van XLR 2x20k versterkeringang geeft het meer detail dan met de NADAC. Als de afsluitweerstand verlaagd wordt naar de helft geeft het minder detail en ruimte informatie dan de NADAC. Best geinig.
heb je daar een hypothese voor?
Ik heb daar geen hypothese voor, anders dan dat een lagere afsluitweerstand ook iets lager rendement geeft. Ik moet dus nog eens vergelijken nadat ik eerst opmeet wat precies het volumeverschil is en daarvoor compenseer in het vergelijk.

Wat Marcel aangeeft, RC netwerkje, daarin is al voorzien. De respons is daarmee onafhankelijk van de afsluitweerstand, behalve dan het rendement, zeer vlak in het audiospectrum. Ook de vervorming is zeer laag. Tweede en derde harmonischen -110dB en geen hogere harmonischen.

Meettechnisch kan ik niet het verschil in klank verklaren. De gele trafo’s zijn net wat mooier dan de andere want geven meer lucht en helderheid. De zwarte klinkt donkerder heb ik inmiddels zelf kunnen waarnemen. Ook heel mooi maar je mist net een stukje lucht en detail. Volgens Rob Dingen, die de gele, zwarte en Lundahl alledrie heeft geprobeerd en voor elke trafo het optimale RC netwerk heeft bepaald, is de zwarte zeer vergelijkbaar met de voorgeschreven Lundahl.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

De keuze van trafo stem je dus wel af op het karakter van de rest van de set, en persoonlijke smaak, zo klinkt het?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

trafo.jpg
Dat lijkt op deze trafo's?

Die zijn voor mij ook onderweg.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja dat zijn ze denk ik
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Ben benieuwd naar het resultaat, als ik jouw beleving dan beluister, en dan mogelijk ook het verschil met de andere opzet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja het vergelijken van de USB bordjes zal helaas niet dit weekend plaatsvinden. Gele trafo’s onderweg maar postnl heeft me weer blij gemaakt met een dooie mus. Gebeurt de laatste maanden steeds vaker bij de zaterdagbezorging.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Zal je altijd zien als je erop zit te wachten, vervelend.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Onverwacht alsnog bezorgd! Bij de winkel waar ik ze bestelde hebben ze op print gesoldeerde op voorraad. Ik heb iets langer moeten wachten omdat ik ze ongesoldeerd wilde hebben. Voordeel tov de winkel waar hannesie ze heeft besteld (daar was ik eerst ook) is dat ze een tikkie goedkoper zijn en dat er koperen kapjes worden meegeleverd. Leuk om uit te proberen, hoewel ik niet de indruk heb dat de trafo's storing oppikken. Ze zijn al mooie rondom met een koperen wikkeling afgeschermd.

https://nl.aliexpress.com/item/10050039 ... pt=glo2nld

Ook even de foto van de ontvangen exemplaren erbij:
trafo's.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dat ziet er gelikt uit.
Plaats reactie