zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef: di 14 mar 2023, 21:00
Gisteravond bij Jeroen geweest en heb zijn set beluisterd.
Ik was daar vanwege zijn nieuwe DAC project wat ik erg interessant vind.
In het kort, dit is geweldig!
Ik kan me niet herinneren dat eerder zo een precisie heb gehoord in de afbeelding.
Even hebben we nog de Nadac aangesloten en dan hoor je hoe goed de DSD DAC is.
De Nadac is gewoon een hele goede Dac maar met de DSD DAC gaat het net allemaal wat vloeiender en exacter in de afbeelding.
We hebben behoorlijk wat muziek de revue laten passeren en het maakt werkelijk niet uit wat je draait het gaat allemaal even gemakkelijk.
Dit is natuurlijk ook een compliment aan Jeroen zijn set die dit alles wel moet laten horen en dat gaat met veel gemak.

Jeroen bedankt voor de gastvrijheid en de mooie muziek.
Dankjewel!

Ik ben nu weer benieuwd hoe de Xing U30 gaat presteren. Als het even goed is dan krijgt die de voorkeur voortaan, de investering is lager. Omdat volgens de ontwikkelaar van mijn 2.6.2 versie de Xing U30 met USB beter is dan de Beaglebone met UTP, gaat het Beaglebone project voorlopig in de ijskast.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

jeroen_d schreef: ma 13 mar 2023, 23:03
Waarom geen native DSD? Laad met deze tool https://www.amanero.com/oemtool118u.zip firmware CPLD_1081_SWAPPEDSD voor de CLPD en firmware_2006be11 voor de CPU. Dan kan je met je Amanero bordje zeer stabiel via linux en windows tot native DSD512 afspelen.
Vanavond even de Amanero er weer opgezet en gelijk deze instellingen even aangepast en nu ook DSD512 zonder problemen.
:goedzo:
Verder ben ik ook benieuwd hoe de xing 30 het gaat doen.
Laatst gewijzigd door Kappa7 op wo 15 mar 2023, 0:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Klopt, gaat simpel.

Nieuw topic maar opgezet om verder niet in de weg te zitten.

:viewtopic.php?t=31339
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het Xing U30 bordje is binnen. Even laatste firmware erop gezet van de site xingcore.com en spelen maar. Geen gedoe zoals met Amanero waar het alleen goed werkt met specifieke versie van de firmware.

Gewoon dsd1024 :lol:
Bijlagen
0D39E91A-D178-4860-BDCF-D15D6C1B6ABA.png
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 21 mar 2023, 0:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Lucky man. :lol: :lol:

Hoe zijn de clockjes, zijn wel erg klein uitgevallen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Klokjes zijn normaal 2520 formaat. Morgen de nette voeding erop, gaat nu gewoon via USB. En dan eens rustig vergelijken met wat ik eerst had.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. :-)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Tot nu toe heel positief! Maar ik moet nog meer vergelijken. Ik ben nu voor iemand anders een DAC aan het bouwen in een audiophonics behuizing en daar gaat mijn eigen DAC ook in. Die DAC voor die ander heeft de high end Amanero en voor mijn eigen DAC houd ik de Xing U30. Als die klaar zijn kan ik snel wisselen en beter vergelijken.
100-aluminium-diy-box-case-angled-corners-272x212x60mm-black.jpg
Ik laat wel een dedicated backpanel maken hiervoor.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik had trouwens nog een foto met het nieuwe kaartje. Hoort erbij nietwaar?
Bijlagen
Xing U30 erbij.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dat zier er strak uit, en ook wel een leuke opzet, maar verzuipt dat boardje niet in die kast?

Heb dezelfde volgens mij ook voor mijn Soekris en daar heb ik ook ruimte zat. :D
download/file.php?id=190185&mode=view
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Hij is niet zo groot en er moet ook de trafo en extra voedingsbordje in. Het past mooi op zich. Interne maten zijn 183x250x54mm bxdxh.
Met de netspannings euro inlet voorzien van zekering en schakelaar gaat het net.
Bijlagen
backpanel.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Hier wat metingen aan een van de trafo's die ik heb. Vervorming is zo laag dat het niet goed meetbaar is met mijn geluidskaart. Hoogste samplerate is 192kHz en dat laat geen bandbreedte beperkingen zien. Het verlies is 1,4dB dus hij is niet helemaal 1:1. Liefst hang je er een wat hogere impedantie aan dan wat mijn geluidskaart heeft (2x6,8k), 20k of 47k versterkeringang is beter.

https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... pt=glo2nld

Het is zelfs zo dat vanwege de isolerende werking en goede symmetrie er op de gebalanceerde trafo uitgang een mooie commonmode onderdrukking plaatsvindt. Het signaal via de trafo is in het laagfrequent rustiger dan via directe loopback (uitgang scarlet focusrite is ongebalanceerd, ingang is wel xlr).
Bijlagen
00 respons loopback vs black trafo.png
01 SPA loopback 1kHz -2,4dBFS.png
02 SPA black 1kHz -3,8dBFS.png
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 25 mar 2023, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

jeroen_d schreef: do 09 mar 2023, 23:41
Zet alsjeblieft die volumenormalisering uit. Je wilt geen processing door Roon en al helemaal geen dsd remodulatie door Roon. Dan gooi je een groot deel van de potentiële verbetering door HQPlayer aan de voorkant al weg.
de volumenormalisatie van HQPlayer is beter begrijp ik dan?
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

De ellende met DSD is dat je er praktisch geen bewerkingen zoals volumenormalisatie (of wat dan ook) op los kan laten. Moet dat toch, dan wordt het gewoonlijk gefilterd en gedecimeerd tot PCM, daarna wordt de bewerking erop losgelaten, en dan wordt het weer door een sigma-deltamodulator gestuurd om er DSD van te maken. HQPlayer schijnt een heel goede sigma-deltamodulator te hebben, een quasi-multibitgeval met een cryptische naam, maar met die volumenormalisatie luister je vooral naar de sigma-delta van Roon.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Volume normalisatie gebruik ik nooit, is net zo vloeken in de high-end kerk als vroeger die equalizers met zoveel mogelijk schuifjes.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef: za 25 mar 2023, 1:14
jeroen_d schreef: do 09 mar 2023, 23:41
Zet alsjeblieft die volumenormalisering uit. Je wilt geen processing door Roon en al helemaal geen dsd remodulatie door Roon. Dan gooi je een groot deel van de potentiële verbetering door HQPlayer aan de voorkant al weg.
de volumenormalisatie van HQPlayer is beter begrijp ik dan?
Nou wat je wil bereiken is dat je HQ player een zo ongeschonden mogelijk signaal aanbied om daar dan het beste van te kunnen laten maken.
Als je dat signaal eerst digitaal gaat bewerken dan mis je dus al informatie.
Wat HQplayer doet is niet alleen het omzetten van het signaal naar DSD en up samplen maar heeft daar een een aantal filters voor ontwikkeld.
Dat wordt goed omschreven op deze website.
https://audiophilestyle.com/forums/topi ... ent=175928
Een kleinstukje daaruit heb ik hier onder even gekopieerd.
Frequency is signal change as function of time. Thus a signal has presentation in both frequency and time domains. "Linear phase filter" is a filter where all frequencies pass with same time delay. "Minimum phase filter" is a filter where all frequencies pass through as fast as possible, higher frequencies faster than lower ones. Longer/steeper filters change faster from passing frequencies to not passing frequencies as function of frequency. Shorter/gentler filters transition more slowly or "gently" from pass to stop as function of frequency. More accurately the filter wants to detect frequencies and transition pass/stop faster, longer time the filter has to "look" at the signal. This has side effect called "ringing" or rather "time blur". On the other hand, extremely short filter like a one that looks only at single moment cannot filter anything at all, because it sees only single point of time at once without any history or future (so it cannot detect any frequencies as those are a change over time). Linear phase filter takes equal amount of history and future into account during calculation. The problem in this is that it is kind of unnatural for something that is going to happen in future to affect already the present. Minimum phase filter on the other hand considers only from present to past, so it doesn't reflect things that are coming in future. This "ringing" is already in most RedBook recordings, since in most cases the ADC has gone through down-conversion and possibly another round at mastering from 24/96 or similar to RedBook. "Apodizing" filter is one that replaces or modifies this original ringing with it's own - that can be less than the original. All the filters explained below are more or less "apodizing" unless otherwise noted.

Je zie door rekening te houden met de vergane, huidige en toekomstige tijd het meer reken kracht vraagt van de processor die de filtering doet. Roon zal een vrij standaard filter toepassen om de volume normalisatie toe te passen.
je mag daarmee vast stellen dat Roon inderdaad een minder mooie volumeregeling heeft als HQplayer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Nu hebben de 2 laatste mensen dan een aparte ruimte waarin geluisterd word, en dat is bij mij zeker niet het geval, en voor mij is luisteren ook een sociaal gebeuren, je kunt er met meer mensen tegelijkertijd van genieten.
Dus als het een samen niet al te actief luisteren is, met eventueel mee neuriën, dan is iedere keer het volume bijregelen wel een puntje, en hier gebeurt het regelmatig net als dat gebeurt bij de TV reclame, dat het ineens harder gaat.
Dan is de volume regeling wel een aangenaam effect.
Nu kan ik dat hier wel oplossen door de 2 DAC 's via aparte kanalen aan te sturen, maar het afspeel comfort van streamen is dan toch wel een puntje.
Dan ga je ook terug naar het gedrag met de draaitafel, iedere keer weer wat bij regelen, en dat was ik juist aan het voorkomen, en tevens met de radio functie dan genre's i.p.v. het hele album.

Het is ook maar net hoe je van muziek geniet. :kwijl: 8)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef: za 25 mar 2023, 1:14
jeroen_d schreef: do 09 mar 2023, 23:41
Zet alsjeblieft die volumenormalisering uit. Je wilt geen processing door Roon en al helemaal geen dsd remodulatie door Roon. Dan gooi je een groot deel van de potentiële verbetering door HQPlayer aan de voorkant al weg.
de volumenormalisatie van HQPlayer is beter begrijp ik dan?
Ik denk dat de volume regeling op zichzelf nog niet het ergste is.
Bij zowel Roon als HQPlayer zal dit met 64-bit nauwkeurigheid gebeuren.
Maar het is DSP dus er zal een Roon oversampling filter gebruikt worden.
En het ergste: het veroorzaakt dat Roon zelf al DSD remodulatie gaat doen.
Dan heeft het geen zin meer om HQPlayer in te zetten, want alles wordt gedomineerd door de DSP van Roon.

En voor de goede orde: HQPlayer heeft wel volumeregeling, maar geen volumenormalisatie. Die feature is wel eens om gevraagd door een gebruiker, omdat hij de volumenormalisatie van Roon niet goed vond klinken. Maar vooralsnog zit dit er niet in.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

ik lees op de hqplayer website toch
Support for ReplayGain 2.0 metadata
dus als je die metadata in je bronbestand hebt, zou die dus normalisatie gaan toepassen lijkt me? en nog een bak andere DSP. HQPlayer dus, niet Roon
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef: za 25 mar 2023, 12:04
Nu hebben de 2 laatste mensen dan een aparte ruimte waarin geluisterd word, en dat is bij mij zeker niet het geval, en voor mij is luisteren ook een sociaal gebeuren, je kunt er met meer mensen tegelijkertijd van genieten.
....
dat dus

als je een mooi opgenomen klassiek album hebt geluisterd dan moet t volume flink omlaag als je daarna bv een rock album opzet
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

In de embedded versie zit dat er gewoon in.
Schermafbeelding 2023-03-25 182946.jpg
Ik gebruik het niet maar het bestaat dus wel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad ik had het nog niet ontdekt. Zit ook op de desktop versie. Mooie oplossing voor Hans dus.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Lijkt mij ook
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Ik ga het proberen :goedzo:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Hm toch niet als je Roon gebruikt volgens Jussi Laako de ontwikkelaar:

It doesn’t work with Roon because Roon sends a raw stream to HQPlayer and there’s no metadata visible, even track boundaries are not visible unless format changes.

It works with UPnP if the source files are come untouched with the metadata. UPnP case is always playlist mode because UPnP doesn’t support anything else conceptually, so track gain is used.

With local library both album and track gain are available because there is possibility to load material either as album or through a playlist.
Plaats reactie