zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Henkjan schreef: wo 15 feb 2023, 22:34
dus je had de HQPlayer via upnp als client aan de LMS?
Ja.
Je moet dan wel de UpNp/DLNA plugin aanzetten.
Schermafbeelding 2023-02-15 224246.jpg
En daarna de config aanpassen.
Schermafbeelding 2023-02-15 224748.jpg
Zie hier ook verder hoe dat in te stellen.
https://forums-slimdevices-com.translat ... x_tr_hl=en
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Waarom heb je Roon endpoint software nodig?
Als je wilt vergelijken met 2 DAC's dan is het makkelijk als je dan de schakeling kunt doen met dan de ingang van de versterker. Dat zou dan met 2 x de 9018 geweest zijn die dan wel of niet met HQ draaien.
Dus de NUC die de HQ player had geïnstalleerd dan voorzien van een ROON endpoint, maar dat kon door beperkte rechten niet gebeuren, en dan kies je voor de meest leuke optie. :D :D
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Rob Dingen »

Ik hoor hier overigens wel verschil tussen Roon en de HQ player in het voordeel van HQ Player.
Daar bedoel ik mee Roon > HQplayer of HQplayer stand alone.

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Dingen op za 18 feb 2023, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Hier was omzetten in Roon naar DSD, of omzetten naar DSD in HQ player echt een mega verschil, in de zin van, daarna is Roon min of meer onluisterbaar geworden. Zoals wijlen Peter Belt stelde, je went snel aan een betere standaard.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Rob Dingen schreef: za 18 feb 2023, 17:32
Ik hoor hier overigens wel verschil tussen Roon en de HQ player in het voordeel van HQ Player.
Daar bedoel ik mee Roon > HQplayer of HQplayer stand alone.

Rob
Is denk ik ook afhankelijk van setup en gebruikte server PC. In mijn ervaring zijn dit wel mini verschillen, bijna al het andere wat ik doe maakt meer verschil.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Misschien ook leuk om toe te voegen, een soort van ROON bridge opzet die dan ook door de software gezien wordt, dat heet dan de NAA (Neetwerk Adres adapter) wat ook wel gedaan is op de RPI, maar ik heb dit nu op 2 SBC boardjes staan, en dan 1 die in de Soekris DAC zit, en 1 maal los gekoppeld aan een ESS9018 DAC via een XMOS usb interface.
spelers.jpg
De Soekris met de Amanero, kan ik uiteraard ook een keertje meenemen om het te vergelijken, die zal neem ik aan ook wel in beeld komen bij de keuzes. :D
naa.jpg
Ook wel grappig, daar staan ook een paar R-2R DAC's bij.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Waarom is dat grappig?

Welke SBC boardjes gebruik je?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

jeroen_d schreef: zo 26 feb 2023, 12:53
Waarom is dat grappig?

Welke SBC boardjes gebruik je?
A
Wel duidelijk dat er ook R-2R DAC's bij staan, dus het zou ook zo maar kunnen dat we er op vooruit gaan.
We gaan het zien/...horen. :)

B
De boardjes zijn dan in de Soekris een Orangepi zero 2, ik had even wat storing en dit had ik liggen.
de 2e op een ESS9018 is dan de FriendlyElec NanoPi NEO Plus2, die eerder in de Soekris zat, daar had ik de Dietpi image opgezet met de NAA geactiveerd.
neo+.jpg
Wifi is niet geactiveerd :D

En toen maar na wat onderzoek dan ook de Orangpi ook van de NAA software handmatig voorzien, nadat was gebleken dat dat ook wel kon.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ok, duidelijk. Fatsoenlijke voeding erop?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

USB kabel verbeterd. Opzet iets anders. Ik heb nu een fanless NUC met een mooie voeding erop die zowel Roon server speelt en als endpoint voor HQPlayer fungeert. HQPlayer speelt op een wat krachtiger computer in de huiskamer.
Met het HQPlayer endpoint op de NUC in de luisterruitme kan ik kiezen: Ofwel de zuivere DSD dac in via USB ofwel de NADAC in via UTP.

Het is nu zover dat de zuivere DSD dac in mijn oren voorbij de NADAC gaat.

Het valt op dat hiervoor de verbindingen absoluut storingsvrij moeten zijn. Dus de USB kabel is netjes afgeschermd naar randaarde met een mooie dichte koperen mantel, de + en - data lijn zitten in een airtube, de ground heeft zijn eigen verbinding die juist niet met randaarde is verbonden, de +5V is niet verbonden want het USB bordje heeft eigen schone voeding gebaseerd op LT3042 met PNP transistor voor extra vermogen.

Het is nog steeds gebaseerd op de high end versie van het Amanero bordje. De beaglebone is tot nu toe een frustrerend avontuur geweest zonder resultaat.

Wat ik nu nog voor de lol ga proberen is het Xing U30 bordje, als alternatief voor de Amanero. Eens kijken wat dat met de klank doet. Zou vergelijkbaar moeten zijn met het JLSounds I2SoverUSB bordje maar toch ook weer anders. En ik koop dan een versie met de AccuSilicon AS318-B, vergelijkbaar met wat ik nu heb met de Femto klokken van Musetec.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Mooi, dit zijn de betere trajecten, snuffelen met de mogelijkheden van de bron, althans voor mij dan.
Ik heb het dan altijd over kruiswoord puzzelen met de muziek en computer, als mijn vrouw vraagt wat ik aan het doen ben. :lol: :hide:

Heb zelf al wel de PC met de HQplayer en Roon server wel aan de praat, maar de gewenste voeding is dan of kapot terug gestuurd, of niet niet de goede aansluiting(stekker), hopelijk komt dan donderdag de oplossing, en kunnen we weer verder, en er lijkt een oplossing in de maak dat ik misschien ook een DAC met de zuivere opzet kan regelen, en die aansluit op dit project, is echt weer een uitdaging. :kwijl:
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 06 mar 2023, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Henkjan »

het wordt nog wel eens wat zo :lol:

maar wat is het idee om de Roon server ook op die NUC te zetten, als je voor de HQPlayer conversie naar DSD toch nog die 2e PC nodig hebt?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dat is puur praktisch. Ik heb graag de Roon server op de fanless NUC draaien, die altijd aanstaat, zodat ook mijn vrouw in de huiskamer kan spelen via de Squeezebox Touch die daar nog altijd trouw dienst doet.

HQPlayer draait ook prima op die NUC, maar via de huiskamer PC kan ik gemakkelijker meerkanaals dsd256 draaien voor 5.1 opnames over de NADAC. En op de zuivere DSD dac de ASDM7ECv2 modulator, die het mooiste is maar ook net teveel vraagt van de fanless NUC op dsd256.

Leuk is natuurlijk dat je naar wens serversoftware, dsp software en endpoint software op verschillende PC's kan draaien al naar gelang je behoefte. En kan kiezen tussen 1, 2 of 3 PC's. Inderdaad, zoals hannesie zegt kruiswoord puzzelen met de muziek en computer. :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De Sbooster wordt nu niet meer ingezet en is vervangen door een 2x6V trafo. Een wikkeling gaat met nette brug, ontstoring en afvlakking de DAC in. De andere wikkeling wordt direct aangesloten op het voedingsbordje van de high end Amanero. Het geluid is er mooier en schoner van geworden. Meer dynamiek in het laag.
Bijlagen
r-core.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Dat ziet er serieus uit, wil het wel eens horen. :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Geef maar een seintje als je tijd hebt!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Nu dan de situatie naar HQ op z'n goede opzet, kastje komt morgen en kan hij als een aparte HQ player aan het werk, de Amanero die aan de Soekris hangt moet ik wel naar de nieuwe firmware upgraden, en dan eens zien of we wat kunnen bereiken met een DSD DAC. Voorlopig wel dit nu goed en stabiel draaien.
speelt.jpg
Dit draait nu op een Sabre ESS9018 en een Xmos USB card.
Maar met MP3 gaat het niet eens verkeerd.
mp3.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Zet alsjeblieft die volumenormalisering uit. Je wilt geen processing door Roon en al helemaal geen dsd remodulatie door Roon. Dan gooi je een groot deel van de potentiële verbetering door HQPlayer aan de voorkant al weg.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

256.jpg
Met de opwaardering van de Amanero omhoog gaat naar DSD256 en het ook in de ROON filters omhoog gaat, en dat klinkt zeker niet verkeerd, dus als de HQ/ DSD DAC opzet nog meer geeft ben ik zeker weer verder. :lol:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Waarom geen native DSD? Laad met deze tool https://www.amanero.com/oemtool118u.zip firmware CPLD_1081_SWAPPEDSD voor de CLPD en firmware_2006be11 voor de CPU. Dan kan je met je Amanero bordje zeer stabiel via linux en windows tot native DSD512 afspelen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Klopt, heb ik gedaan, maar blijkbaar zit er nog wat in de weg.
Met HQ dan dit.
hq filter.jpg
of
hq filter.jpg
Ik kan er nog niet mijn vinger op leggen waar het nu zit.

Ik zal een eigen draadje opstarten, misschien wel zo goed.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

settings hqplayer? moet wel op een dsd backend staan. anders blijft ie hangen op pcm.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door hannesie »

Het probleem is dan dat de Amanero op de Soekris staat, of dan is gekoppeld, en de ESS9018 aan een Xmos, dat schept verwarring.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Amanero en soekris gaan geen dsd kunnen nee, daar helpt de juiste firmware niet.

Hoe je de Xmos met DSD aan de praat krijgt op de ess weet ik niet , ik ken dat bordje van jou niet
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Gisteravond bij Jeroen geweest en heb zijn set beluisterd.
Ik was daar vanwege zijn nieuwe DAC project wat ik erg interessant vind.
In het kort, dit is geweldig!
Ik kan me niet herinneren dat eerder zo een precisie heb gehoord in de afbeelding.
Even hebben we nog de Nadac aangesloten en dan hoor je hoe goed de DSD DAC is.
De Nadac is gewoon een hele goede Dac maar met de DSD DAC gaat het net allemaal wat vloeiender en exacter in de afbeelding.
We hebben behoorlijk wat muziek de revue laten passeren en het maakt werkelijk niet uit wat je draait het gaat allemaal even gemakkelijk.
Dit is natuurlijk ook een compliment aan Jeroen zijn set die dit alles wel moet laten horen en dat gaat met veel gemak.

Jeroen bedankt voor de gastvrijheid en de mooie muziek.
Plaats reactie