driver tuning

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef: do 06 jan 2022, 10:06
Ja, eens met Peter, metingen voor Fs doe je in de open lucht, niet in de kast, zeker in dit soort situaties waar je probeert te bepalen of een driver baat heeft gehad bij inspelen en/of allerhande smeermiddelen op de rolrand/spider.
De meting is toch in de open lucht gedaan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: driver tuning

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: do 06 jan 2022, 9:54
Dan zou ik even bezien hoe het staat mat VAS vs kastinhoud in hoeverre je er uiteindelijk last van zou hebben.
Henkjan schreef: za 11 sep 2021, 16:35
naar aanleiding van deze "uitdaging" bij de bouw van de schuurflippen (en de er op volgende discussie)
het last er van hebben was de hele reden van deze exercitie :relax:

.

SSassen schreef: do 06 jan 2022, 10:06
Ja, eens met Peter, metingen voor Fs doe je in de open lucht, niet in de kast,
dat doe ik toch :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt :boos:

weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt :boos:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver tuning

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef: do 06 jan 2022, 16:29
weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt :boos:

weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt :boos:

Pleurisweer weer in het dorpje? :?

Pleurisweer weer in het dorpje? :?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: driver tuning

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef: do 06 jan 2022, 16:29
weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt :boos:

weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt :boos:
Wil je er over praten?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: driver tuning

Bericht door wouter »

Da's inderdaad gewoon poep ;-) Nou ja, net zo veel reclame als in de Telegraaf van vroeger (ooit bezorgd).

Hoe moeilijk is het om een citaat te plakken als je wilt delen wat er staat?
What is speaker burn-in?
I like to think that my beliefs and preferences, when it comes to the world of audio, are based more on engineering data and attempted objectivity than just hear-say. However, sometimes objectivism – that is, taking measurements and producing data – fails to create consensus on a topic; just because we can measure an effect doesn't mean that we can hear it. A prime example here is speaker 'burn-in.'

Burn-in is the belief that the drivers (the parts that make the sound) in speakers and headphones arrive stiff and inflexible from the factory, which makes them sound harsh. It's only after continued use that they loosen up and reach their peak performance. The period of time that it takes for these drivers to reach their intended state is known as the burn-in length, and some high-end manufacturers will even quote recommended burn-in lengths for their speakers.

Following this line of thought, this means that those brand new expensive speakers or headphones that you only started using yesterday are but a glimmer of their true selves, and, in order to hear them in their true intended form, you need to pump sound through them for anywhere from 10 to a few hundred hours.
Bron: https://www.techradar.com/news/audio/wh ... in-1301179
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef: do 06 jan 2022, 16:25
dat doe ik toch :think:
Oh, stom van mij, overheen gelezen, ik dacht te lezen dat je de drivers in een kast aan het evalueren was, sorry!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

IMG-20230223-WA0007.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: do 23 feb 2023, 21:50
IMG-20230223-WA0007.jpeg
we zijn dus ondertussen bij deel 2 van de driver tuning aangekomen: kwasten met ofwel verstevigende houtlijm, ofwel flexibeliserende houtlijm. of t ook echt houtlijm is weet ik niet, maar PVA zit er in elk geval in beide in.

stap 1: 1x behandelen van een W8 woofer, 2 exemplaren met Stabilon, 2 met Vinylflex. beide 2 lagen (direct na elkaar aangebracht met penseel) gevolgd door 48 uur drogen. en toen maar eens gaan meten.
een gated frequentie response van de naakte woofer, mic op ~66.6cm    <br />1 curve onbehandelde w8, 1 met stabilon, 1 met vinylflex
een gated frequentie response van de naakte woofer, mic op ~66.6cm
1 curve onbehandelde w8, 1 met stabilon, 1 met vinylflex
tja, weinig verschil...

dan maar eens naar de watervallen kijken:
6 kaal BD gated.png
7 Stabilon BD gated .png
10 vinylflex BD gated.png
en naar de vervorming
6 kaal vervorming .png
7 stabilon vervorming.png
10 vinylflex vervorming .png
en op een 10dB lager nivo
6 kaal vervorming bij -10dB .png
7 stabilon vervorming bij -10dB .png
10 vinylflex vervorming bij -10dB .png
geen idee bij welk geluidsnivo dit is, ik heb mn mic niet daarop gecalibreerd


ik ga nu een 2e keer kwasten en daarna Picard kijken, overmorgen zien we wat de dubbele laag doet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver tuning

Bericht door Pjotr »

Mijn experimenten destijds met dat Visaton coatingspul op een papieren Audax breedbander leverde destijds hoegenaamd niks op. Ook niet na 3 lagen. Denk ook niet dat dat vinylspul de weg is. Als je kijkt naar de coating van een B110 b.v. dan is die vele malen dikker. Ik weet niet wat dat voor spul is, het is i.i.g. een dikke taaie massa.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

de metingen met een dubbele laag Stabilon danwel Vinylflex zien er exact gelijk uit als die met 1 laag. jammer wel, maar t doet bijna niets. de conus ziet er wel netter uit, mooi zwart weer.
Bijlagen
7 2xStabilon BD gated .png
7 2xStabilon vervorming  .png
10 2xvinylflex BD gated.png
10 2xVinylflex vervorming .png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

nog even wat nadrukkelijker naar de vervormingsgafrieken gekeken, het lijkt dat beide behandelde tussen 100 en 200 een lagere vervorming hebben. maar alleen de 2e orde, die dus t minst erg is. de piek in 3e orde bij 500Hz gebeurt niets mee.

na ja, in de wetenschap geldt gelukkig "geen resultaat is ook resultaat"
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: driver tuning

Bericht door markbakk »

Schermafbeelding 2023-02-28 om 13.54.25.png
Schermafbeelding 2023-02-28 om 13.54.25.png (4.28 KiB) 225 keer bekeken
De knop rechtsonder vind ik erg handig als ik hier ARTA-plaatjes moet plaatsen :wink:
Plaats reactie