driver tuning

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

driver tuning

Bericht door Henkjan »

naar aanleiding van deze "uitdaging" bij de bouw van de schuurflippen (en de er op volgende discussie) maar eens gaan nadenken over wat er aan te passen is aan die woofers om er toch nog een fatsoenlijk laag uit te krijgen in een beschaafde kast (lees: de kast die al af is).
  • extra magneet achterop: zou de qt omlaag moeten brengen, geeft dus wel een hogere f3
  • verzwaren van de conus om de f3 weer omlaag te krijgen (met 'Blue Tack' oid, of heeft er iemand een beter idee?)
  • Olaf Markus schreef:
    ..... Het materiaal van de spider heeft de neiging om uit te harden en minder soepel te worden. ....
    is die ergens mee te versoepelen?


En daarnaast kwamen ook nog wat andere knutsel ideeën naar boven, zoals het behandelen van de conus
  • steviger te krijgen (zou beter laag moeten geven), bv met Stabilon
  • beter demping (zou beter mid moeten geven), bv met Vinylflex
nu wil het "toeval" (met dank aan Olaf) dat ik naast die 2 stuks AD8066/W4 die in de Schuurflippen zitten ik er nog 8 heb liggen. dus voldoende exemplaren om mee te experimenteren.

de plannen:
  • meten (impedantie en response) van alle 10 de woofers (en 2 ook in de kasten)
  • aanpassen:
    • 1 paar met 90mm magneet
    • 1paar met 85mm magneet
    • 1 paar zo verzwaarddat fs ~20% omlaag gaat
    • idem met 1 exemplaar met magneet achterop
    • versoepelen van de spider (hoe?)
    • behandeld met Stabilon
    • behandeld met vinylflex
  • opmeten van de gemodde drivers
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 11 sep 2021, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: dirver tuning

Bericht door Chocomel »

Niet leuk, wel resultaat: DSP?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: dirver tuning

Bericht door Henkjan »

Chocomel schreef:
Niet leuk, wel resultaat: DSP?
dat was ook mijn eerste gedachte, maar dit lijkt me leuker om eerst te proberen.
laten we DSP "plan D" noemen voor als t met andere aanpassingen niet lukt
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: driver tuning

Bericht door Douwe84 »

Is GHP geen optie?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door OWC »

Je kunt trouwens de magneet er gewoon opdrukken, je hoeft niet alles helemaal de lijmen ofzo?
Ik lees het nu als een keer aanbrengen en daarna kan ik er niks meer mee, maar misschien begrijp ik dat verkeerd?

De vraag is waarom de T/S zo erg afwijken.
Dingen als DSP blijft dweilen met de kraan open.
Verzwaren zou ik om precies die reden ook niet zomaar doen.
Met een beetje pech duw je de Fs in het compleet brakke deel van de compliance.
Hoewel dat misschien wel meevalt bij die foam/stoffen surrounds van Philips.
Verschil in 90mm en 85mm gaat minimaal zijn.

Ik zou sowieso eerst per speaker de T/S meten volgens roze ruis en stepped sine wave meten.
En dan voor- en na de behandeling.
Idem voor frequentie response.

Mijn ervaring is dat redelijk veel van zulke oude speakers na een tijd verlopen.

Ik heb in het verleden oude speakers (en ook tweeters) "los" gekregen door fysiek de conus/ophanging heen en weer te masseren met de hand.
Dus flink laten uitwijken. Daarna nog een tijdje op 20/30Hz laten wapperen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef:
Is GHP geen optie?
dat is altijd al t plan geweest, maar daarvoor wil je de Qb ergens tussen 0.8 en 1.0 hebben
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

die magneten blijven toch ook zonder lijm wel zitten toch? dat is wel t plan

surround is rubber. en (zoals Olaf ook zegt) denk ik dat t de spider is die soepelheid kwijt is. zou dan vinylflex daar wat kunnen doen?

ze hebben allemaal al een paar dagen aan de 50Hz gehangen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
die magneten blijven toch ook zonder lijm wel zitten toch? dat is wel t plan

surround is rubber. en (zoals Olaf ook zegt) denk ik dat t de spider is die soepelheid kwijt is. zou dan vinylflex daar wat kunnen doen?

ze hebben allemaal al een paar dagen aan de 50Hz gehangen
Ja magneten blijven zitten zonder lijm.

Wapperen liever wat lager, flink beneden de Fs, rond 20Hz ofzo, en zo hard mogelijk als het kan (zonder boel kapot de spelen)

Geen idee of dat vinylflex iets doet.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: driver tuning

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef:
Douwe84 schreef:
Is GHP geen optie?
dat is altijd al t plan geweest, maar daarvoor wil je de Qb ergens tussen 0.8 en 1.0 hebben
Ah ok, die had ik gemist.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: driver tuning

Bericht door beijert »

Zou denken aan siliconen spray voor de spider.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

het handige aan 50Hz is dat t Eneco dat zo levert :mrgreen: ik zal mn toonfiets eens afstoffen en kijken wat die aan 20Hz kan leveren
beijert schreef:
Zou denken aan siliconen spray voor de spider.
heb ik staan, gaan we testen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door OWC »

Ik gebruik tegenwoordig mijn smartphone als toonfiets, appje met de naam "function generator" en anders een computer of gewoon een heel lang audio bestandje :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door pappaleo »

Laatst ook gedaan. CD speler, klasse D versterkertje uit China en Touch van Yello op autorepeat in de garage. Wappert behoorlijk op diverse frequenties.

Units in tegenfase, dan maakt het niet teveel lawaai.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: driver tuning

Bericht door wouter »

Als je het ziet zitten, demonteren die conus. Met een cocktailprikker en aceton maak je bij het rubber van de rolrand zo een beginnetje. Bij de spider duurt dit ongeveer een minuut of 10, maar eenmaal een beginnetje gaat het het snel met een kwastje aceton.

De spider kun je losser maken door bijv. 25% weg te knippen. Je zou het ook kunnen perforeren, met een gaatjes tang bijv.
Lampenolie is vanwege de parafine een oplossing voor rubberen rolranden heb ik hier gelezen (ook toegepast bij de Vifa die ik onder handen nam) maar voor spiders heb ik geen idee. Wel reparaties aan spider, maar daarvan werd het alleen maar stugger.

Hier foto's van spider ampitatie ;-) (scroll naar halverwege de pagina)
http://www.frank-landmesser.de/bau_tafal_aufbau.html
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: driver tuning

Bericht door Chocomel »

Olie maakt rubber in eerste instantie soepeler, maar op de lange termijn kan het rubber aantasten. Dat is ook weer niet zo erg, want je kan er altijd een nieuwe rolrand op zetten.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: driver tuning

Bericht door VintageHarry »

Van een aantal Philips drivers bestond zowel een versie met rubber- als met foamrand, bijvoorbeeld de 80651W / 80652W. Philips gebruikte die zonder filteraanpassing in de AH489 boxen, en of het verschil hoorbaar was?
Versoepelen van rubber Philips randen met paraffine heb ik nog nooit gedaan, alleen bij Vifa’s.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

helemaal demonteren en dan gaan knippen staat wel laag op t lijstje.. maar ik houd t in gedachten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

Chocomel schreef:
Olie maakt rubber in eerste instantie soepeler, maar op de lange termijn kan het rubber aantasten. Dat is ook weer niet zo erg, want je kan er altijd een nieuwe rolrand op zetten.
ik ga niet nu dingen doen waarbij ik gepland wat sloop
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: driver tuning

Bericht door timpert »

Het maakt nogal wat uit of je paraffine gebruikt of minerale (smeer)olie, is heel ander spul. De meeste rubbers hebben geen probleem met paraffine. Glycerine schijnt ook als milieuvriendelijke weekmaker te werken op verschillende rubbers, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: driver tuning

Bericht door Marp »

Glycerine wordt ook industrieel gebruikt op rubber. Ondermeer voor verbeterde afdichting onder hoge druk, en als antikleef- en smeermiddel. Petroleumachtige producten zijn hier uit den boze.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: driver tuning

Bericht door Pjotr »

timpert schreef:
Het maakt nogal wat uit of je paraffine gebruikt of minerale (smeer)olie, is heel ander spul. De meeste rubbers hebben geen probleem met paraffine. Glycerine schijnt ook als milieuvriendelijke weekmaker te werken op verschillende rubbers, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Wat is er mis met minerale olie? Bij mijn weten is paraffine ook een mineraal product, een aardolie destillaat.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door OWC »

Voor rubber zelf heb ik weleens van dat bandenvet gebruikt.

Maar het gaat hier eerder om de spider toch?
Naar mijn weten is dat meestal een mengsel van (epoxy) resin met katoen, poly-katoen of Nomex.
Of daarnaast nog wat wilde materialen;
http://www.bestcommand.com/product/damp ... uspension/
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2437
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: driver tuning

Bericht door timpert »

Pjotr schreef:
Wat is er mis met minerale olie? Bij mijn weten is paraffine ook een mineraal product, een aardolie destillaat.
Er is niks mis met minerale olie, aardolie is zo rijk aan verbindingen dat je alle producten die ervan gemaakt worden niet over één kam kan scheren. Sommige aardolieproducten tasten rubber aan, maar lang niet alle.

Maar als het de spider is, dan denk ik dat je geen smeerseltjes meer kan gebruiken. Zoals OWC al zegt, die zijn meestal gemaakt van één of andere epoxy/thermoharder combinatie en die harden ook na productie heel langzaam verder uit. Loswapperen is dan je enige optie.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: driver tuning

Bericht door Chocomel »

timpert schreef:
Het maakt nogal wat uit of je paraffine gebruikt of minerale (smeer)olie, is heel ander spul. De meeste rubbers hebben geen probleem met paraffine. Glycerine schijnt ook als milieuvriendelijke weekmaker te werken op verschillende rubbers, maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Dank voor de correctie. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: driver tuning

Bericht door Henkjan »

zo, ik heb op 1 van de AD8066/W4's wat impedantie metingen gedaan met de verschillende magneten achterop
LIMP daarvan de parameters laten bepalen:
tsp van nr7  extra, omgekeerd, zonder, met 90mm magneet.PNG
van links naar rechts:
- met 2 magneten (85mm en 90mm)
- met 1 90mm magneet zo dat die er lastig op te zetten was
- origineel
- met 1 90mm magneet zo dat die er makkelijk op vloog

Qe gaat dus idd flink omlaag
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 02 jan 2022, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: type gecorrigeerd
Plaats reactie