De meting is toch in de open lucht gedaan?
driver tuning
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
het last er van hebben was de hele reden van deze exercitieHenkjan schreef: ↑za 11 sep 2021, 16:35naar aanleiding van deze "uitdaging" bij de bouw van de schuurflippen (en de er op volgende discussie)
.
dat doe ik toch
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt
weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt
Re: driver tuning
Henkjan schreef: ↑do 06 jan 2022, 16:29weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt![]()
weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt![]()
Pleurisweer weer in het dorpje?
Pleurisweer weer in het dorpje?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: driver tuning
Wil je er over praten?Henkjan schreef: ↑do 06 jan 2022, 16:29weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt![]()
weer zo'n ruk site waar de paar regels text er alleen maar zijn omdat er anders alleen maar advertenties staan en de pop-up anders nergens over heen komt![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: driver tuning
Da's inderdaad gewoon poep
Nou ja, net zo veel reclame als in de Telegraaf van vroeger (ooit bezorgd).
Hoe moeilijk is het om een citaat te plakken als je wilt delen wat er staat?
Hoe moeilijk is het om een citaat te plakken als je wilt delen wat er staat?
Bron: https://www.techradar.com/news/audio/wh ... in-1301179What is speaker burn-in?
I like to think that my beliefs and preferences, when it comes to the world of audio, are based more on engineering data and attempted objectivity than just hear-say. However, sometimes objectivism – that is, taking measurements and producing data – fails to create consensus on a topic; just because we can measure an effect doesn't mean that we can hear it. A prime example here is speaker 'burn-in.'
Burn-in is the belief that the drivers (the parts that make the sound) in speakers and headphones arrive stiff and inflexible from the factory, which makes them sound harsh. It's only after continued use that they loosen up and reach their peak performance. The period of time that it takes for these drivers to reach their intended state is known as the burn-in length, and some high-end manufacturers will even quote recommended burn-in lengths for their speakers.
Following this line of thought, this means that those brand new expensive speakers or headphones that you only started using yesterday are but a glimmer of their true selves, and, in order to hear them in their true intended form, you need to pump sound through them for anywhere from 10 to a few hundred hours.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
we zijn dus ondertussen bij deel 2 van de driver tuning aangekomen: kwasten met ofwel verstevigende houtlijm, ofwel flexibeliserende houtlijm. of t ook echt houtlijm is weet ik niet, maar PVA zit er in elk geval in beide in.
stap 1: 1x behandelen van een W8 woofer, 2 exemplaren met Stabilon, 2 met Vinylflex. beide 2 lagen (direct na elkaar aangebracht met penseel) gevolgd door 48 uur drogen. en toen maar eens gaan meten.
tja, weinig verschil...
dan maar eens naar de watervallen kijken: en naar de vervorming en op een 10dB lager nivo geen idee bij welk geluidsnivo dit is, ik heb mn mic niet daarop gecalibreerd
ik ga nu een 2e keer kwasten en daarna Picard kijken, overmorgen zien we wat de dubbele laag doet
Re: driver tuning
Mijn experimenten destijds met dat Visaton coatingspul op een papieren Audax breedbander leverde destijds hoegenaamd niks op. Ook niet na 3 lagen. Denk ook niet dat dat vinylspul de weg is. Als je kijkt naar de coating van een B110 b.v. dan is die vele malen dikker. Ik weet niet wat dat voor spul is, het is i.i.g. een dikke taaie massa.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
de metingen met een dubbele laag Stabilon danwel Vinylflex zien er exact gelijk uit als die met 1 laag. jammer wel, maar t doet bijna niets. de conus ziet er wel netter uit, mooi zwart weer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: driver tuning
nog even wat nadrukkelijker naar de vervormingsgafrieken gekeken, het lijkt dat beide behandelde tussen 100 en 200 een lagere vervorming hebben. maar alleen de 2e orde, die dus t minst erg is. de piek in 3e orde bij 500Hz gebeurt niets mee.
na ja, in de wetenschap geldt gelukkig "geen resultaat is ook resultaat"
na ja, in de wetenschap geldt gelukkig "geen resultaat is ook resultaat"
Re: driver tuning
De knop rechtsonder vind ik erg handig als ik hier ARTA-plaatjes moet plaatsen 
