Hawk HB 20

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Deze Hawk HB 20 Hybrid amp heb ik gekocht van mijn broer . En heb hem in een kastje gestoken en voorlopig bedraad om te testen .
De gloei spanning van het buisje bedraagt 6,3 Vac .
Nu is mijn vraag , heeft iemand een ontwerp van een DC voeding voor de gloei ? Graag had ik een op PSU gehad welke de vereiste spanning langzaam laat omhoog gaan tot het maximum .
Bijlagen
IMG20230212134658.jpg
IMG20230212153214.jpg
Laatst gewijzigd door meanman64 op za 18 feb 2023, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hawk HB 20

Bericht door ray5150 »

Daar heeft Barry2001 handige printjes voor.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hawk HB 20

Bericht door Shadow »

Volgens mij is het niet zo spannend dat de gloei langzaam op komt?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hawk HB 20

Bericht door Leeuwarden »

Bij mijn weten ook niet noodzakelijk…
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Shadow schreef: vr 17 feb 2023, 21:55
Volgens mij is het niet zo spannend dat de gloei langzaam op komt?
Dit zou bij een DC gloei spanning beter zijn omdat het abrupt inschakelen van de DC voeding voortijdig overlijden van de gloeidraad kan veroorzaken .
Kom ik gelijk aan mijn tweede vraag : zijn er nadelen aan een wisselspanning gevoedde gloeidraad ?
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: Hawk HB 20

Bericht door Lampje »

Het abrupt inschakelen van de DC voeding voortijdig overlijden van de gloeidraad kan veroorzaken, hoe kom jij aan deze wijsheid ? In de data boeken staat dat de gloeidraad zowel voor ac als dc geschikt is. Je hebt overigens met indirect verhitte triode’s altijd al een vorm van opstart vertraging.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk HB 20

Bericht door Pjotr »

Er staat een raam open en een gerucht waait binnen. Buizen zijn nog uit een tijd ver van voor de inschakelvertragingen en die gingen toen ook niet gelijk stuk bij inschakelen. Ze zijn er op gemaakt om aan te kunnen zetten!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hawk HB 20

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef: vr 17 feb 2023, 20:26
Daar heeft Barry2001 handige printjes voor.
Ja heb ik nog wel. Zonder vertraging :D pb maar als je interesse hebt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8112
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Hawk HB 20

Bericht door Kappa7 »

Vergeet niet dat je dan een wel iets hogere AC spanning nodig hebt voor het gelijkrichten.
Mogelijk zal je een andere transformator moeten plaatsen voor de gloei.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hawk HB 20

Bericht door ray5150 »

Met een low-drop regelaar zou dat net moeten kunnen.
Volgens mij is dat jaren geleden hier al eens uitgebreid behandeld, geen idee meer welk topic dat was. :think:
(dat wil dus zeggen, een 6.3 VAC wikkeling, icm het printje van Barry, en een low-drop regelaar.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hawk HB 20

Bericht door Pjotr »

Klopt wel. Een standaard 7806 of LM317 heft 2V - 3V nodig om te regelen. Hou ook rekening met -10% netspanning! Als de regelaar te weinig spanning heeft om te kunnen regelen heb je alsnog rimpel op de uitgang.

Bromt die versterker dan vanwege de gloei dat het nodig is?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Lampje schreef: za 18 feb 2023, 10:06
Het abrupt inschakelen van de DC voeding voortijdig overlijden van de gloeidraad kan veroorzaken, hoe kom jij aan deze wijsheid ? In de data boeken staat dat de gloeidraad zowel voor ac als dc geschikt is. Je hebt overigens met indirect verhitte triode’s altijd al een vorm van opstart vertraging.
Elektuur hybrid ontwerp 1997 .
Dit zou alleen van toepassing zijn bij een DC voeding .
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hawk HB 20

Bericht door ray5150 »

Dat zou dus deze moeten zijn ?
Elektuur Hybride 1997.pdf
(1.81 MiB) 77 keer gedownload
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Hawk HB 20

Bericht door Gerrittube »

Ik heb deze low drop regelaar al eens beschreven op een ander forum. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar deze is in ieder geval zeer eenvoudig en ook nog eens low budget.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/

Groeten, Gerrit
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Ray , dat is em
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hawk HB 20

Bericht door Henkjan »

Gerrittube schreef: za 18 feb 2023, 12:44
Ik heb deze low drop regelaar al eens beschreven op een ander forum. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar deze is in ieder geval zeer eenvoudig en ook nog eens low budget.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/

Groeten, Gerrit
:goedzo:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Gerrittube schreef: za 18 feb 2023, 12:44
Ik heb deze low drop regelaar al eens beschreven op een ander forum. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar deze is in ieder geval zeer eenvoudig en ook nog eens low budget.

https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/

Groeten, Gerrit
Gerrit , heb je daar printjes van liggen of iets om printjes te laten maken ?
Deze heb ik wel liggen om eventueel te proberen.
Bijlagen
IMG20230218133525.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Pjotr schreef: za 18 feb 2023, 11:28


Bromt die versterker dan vanwege de gloei dat het nodig is?
Bij het opzetten lijkt er precies iets kortstondig op te laden met een soort plong geluid op het einde . Zou het microphony zijn dat ik hoor ? Ik weet dat er nog versterkers zijn die een thumb geluid geven bij opstarten maar dit is een ander soort geluid .
Vind wel dat hij veel ruis geeft als je je oor tegen de speaker houd . Ook is deze ruis niet op de zelfde toon .
Vandaar om eens een DC voeding te gebruiken en de bekabeling volgens de regels van de kunst uit te voeren.
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Hawk HB 20

Bericht door Gerrittube »

LT1083/lt1084 heb ik ook wel eens gebruikt, maar dat is GEEN low drop regelaar. Om 6.3 Volt DC te krijgen moet je er een (veel) hogere spanning in stoppen.

Met Schottky diodes en een 20xxx regelaar zoals ik beschreven heb maak je van 6.3 Volt AC moeiteloos 6.3 Volt DC. Ik gebruik ze voor twee 6sn7’s per chip, m.a.w. 1.2A per 20xxx regelaar. Meer stroom zou ook nog prima kunnen zonder spanningsval, brom of andere ellende.

Kijk ook eens of je de gloeispanning (ook bij DC) wat hoger t.o.v. de aarde moet leggen, bijvoorbeeld op 40 Volt DC. Die kun je wel maken vanaf de B+ met een paar weerstanden naar aarde. Stroom loopt er niet, maar de versterker kan er wel een stuk stiller van worden.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Dat van die gloeispanning wat hoger t.o.v de aarde leggen is me niet duidelijk .
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Hawk HB 20

Bericht door Gerrittube »

Je legt dan de gloeispanning niet aan een kant aan de aarde. In plaats daarvan verbind je bijvoorbeeld de min van de gloeispanning aan een spanning van bijvoorbeeld zo’n 40 of 50 volt DC. Die spanning kun je maken door een paar weerstanden in serie te zetten tussen de hoogspanning en de aarde.
Je kunt verschillende weerstandswaardes in serie nemen (bijvoorbeeld 27K, 47K, 100K, waardoor je aan verschillende spanningen kunt koppelen (nl. bij de weerstanden die aan de kant van de aarde zitten). Gebruik degelijke weerstanden van een paar Watt; ze werken dan tevens als bleeder zodat je voedingscondensatoren netjes leeglopen wanneer je de versterker uitzet.

Het is een bekende methode om een buizenversterker stiller te krijgen. Dit speelt eigenlijk alleen in de voortrappen, dit hoeft dus niet bij de eindbuizen. De mate van “verstilling” is afhankelijk van het type buis, een 6SN7 is wat anders dan een ECC8x.Het is in ieder geval het proberen waard.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hawk HB 20

Bericht door Henkjan »

is er nog een uitleg waarom de versterker hierdoor stiller wordt?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk HB 20

Bericht door meanman64 »

Gerrittube schreef: zo 19 feb 2023, 12:01
Je legt dan de gloeispanning niet aan een kant aan de aarde. In plaats daarvan verbind je bijvoorbeeld de min van de gloeispanning aan een spanning van bijvoorbeeld zo’n 40 of 50 volt DC. Die spanning kun je maken door een paar weerstanden in serie te zetten tussen de hoogspanning en de aarde.
Je kunt verschillende weerstandswaardes in serie nemen (bijvoorbeeld 27K, 47K, 100K, waardoor je aan verschillende spanningen kunt koppelen (nl. bij de weerstanden die aan de kant van de aarde zitten). Gebruik degelijke weerstanden van een paar Watt; ze werken dan tevens als bleeder zodat je voedingscondensatoren netjes leeglopen wanneer je de versterker uitzet.

Het is een bekende methode om een buizenversterker stiller te krijgen. Dit speelt eigenlijk alleen in de voortrappen, dit hoeft dus niet bij de eindbuizen. De mate van “verstilling” is afhankelijk van het type buis, een 6SN7 is wat anders dan een ECC8x.Het is in ieder geval het proberen waard.

Groet, Gerrit
Het buisje werkt niet op hoogspanning ( bv 130 V )
De gebruikte trafo is eentje van 2x25Vac en de gloei eentje van 6Vac . De gloeidraad maakt nergens contact dan met de 6 V trafo .
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: Hawk HB 20

Bericht door Gerrittube »

OK, hoe hoog de hoogspanning is is verder niet zo belangrijk. Leg gewoon de min van de gloeispanning in verbinding met een spanning van zo’n 40 Volt. Dat zul je vast wel als “hoogspanning” ergens vanaf kunnen leiden.

Soms is het ook voldoende om beide kanten van de gloeispanning met aan iedere kant een weerstand van bv. 100 Ohm naar de aarde te leggen. Dat kan ook al werken.

In beide gevallen kan dat ook met wisselspanning als gloeispanning.

Groet, Gerrit
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Hawk HB 20

Bericht door PimDriessen »

Anne, Heeft het een keer in schema weergegeven hierbij het voorbeeld in Tina Software.
Groet,
Pim
ScreenShot016.jpg
Plaats reactie