Hawk HB 20
Moderator: Beheerdersteam
Hawk HB 20
Deze Hawk HB 20 Hybrid amp heb ik gekocht van mijn broer . En heb hem in een kastje gestoken en voorlopig bedraad om te testen .
De gloei spanning van het buisje bedraagt 6,3 Vac .
Nu is mijn vraag , heeft iemand een ontwerp van een DC voeding voor de gloei ? Graag had ik een op PSU gehad welke de vereiste spanning langzaam laat omhoog gaan tot het maximum .
De gloei spanning van het buisje bedraagt 6,3 Vac .
Nu is mijn vraag , heeft iemand een ontwerp van een DC voeding voor de gloei ? Graag had ik een op PSU gehad welke de vereiste spanning langzaam laat omhoog gaan tot het maximum .
Laatst gewijzigd door meanman64 op za 18 feb 2023, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Hawk HB 20
Dit zou bij een DC gloei spanning beter zijn omdat het abrupt inschakelen van de DC voeding voortijdig overlijden van de gloeidraad kan veroorzaken .
Kom ik gelijk aan mijn tweede vraag : zijn er nadelen aan een wisselspanning gevoedde gloeidraad ?
Re: Hawk HB 20
Het abrupt inschakelen van de DC voeding voortijdig overlijden van de gloeidraad kan veroorzaken, hoe kom jij aan deze wijsheid ? In de data boeken staat dat de gloeidraad zowel voor ac als dc geschikt is. Je hebt overigens met indirect verhitte triode’s altijd al een vorm van opstart vertraging.
Re: Hawk HB 20
Er staat een raam open en een gerucht waait binnen. Buizen zijn nog uit een tijd ver van voor de inschakelvertragingen en die gingen toen ook niet gelijk stuk bij inschakelen. Ze zijn er op gemaakt om aan te kunnen zetten!
Re: Hawk HB 20
Vergeet niet dat je dan een wel iets hogere AC spanning nodig hebt voor het gelijkrichten.
Mogelijk zal je een andere transformator moeten plaatsen voor de gloei.
Mogelijk zal je een andere transformator moeten plaatsen voor de gloei.
Re: Hawk HB 20
Met een low-drop regelaar zou dat net moeten kunnen.
Volgens mij is dat jaren geleden hier al eens uitgebreid behandeld, geen idee meer welk topic dat was.
(dat wil dus zeggen, een 6.3 VAC wikkeling, icm het printje van Barry, en een low-drop regelaar.)
Volgens mij is dat jaren geleden hier al eens uitgebreid behandeld, geen idee meer welk topic dat was.
(dat wil dus zeggen, een 6.3 VAC wikkeling, icm het printje van Barry, en een low-drop regelaar.)
Re: Hawk HB 20
Klopt wel. Een standaard 7806 of LM317 heft 2V - 3V nodig om te regelen. Hou ook rekening met -10% netspanning! Als de regelaar te weinig spanning heeft om te kunnen regelen heb je alsnog rimpel op de uitgang.
Bromt die versterker dan vanwege de gloei dat het nodig is?
Bromt die versterker dan vanwege de gloei dat het nodig is?
Re: Hawk HB 20
Elektuur hybrid ontwerp 1997 .Lampje schreef: ↑za 18 feb 2023, 10:06Het abrupt inschakelen van de DC voeding voortijdig overlijden van de gloeidraad kan veroorzaken, hoe kom jij aan deze wijsheid ? In de data boeken staat dat de gloeidraad zowel voor ac als dc geschikt is. Je hebt overigens met indirect verhitte triode’s altijd al een vorm van opstart vertraging.
Dit zou alleen van toepassing zijn bij een DC voeding .
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hawk HB 20
Ik heb deze low drop regelaar al eens beschreven op een ander forum. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar deze is in ieder geval zeer eenvoudig en ook nog eens low budget.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/
Groeten, Gerrit
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/
Groeten, Gerrit
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hawk HB 20
Gerrittube schreef: ↑za 18 feb 2023, 12:44Ik heb deze low drop regelaar al eens beschreven op een ander forum. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar deze is in ieder geval zeer eenvoudig en ook nog eens low budget.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/
Groeten, Gerrit
Re: Hawk HB 20
Gerrit , heb je daar printjes van liggen of iets om printjes te laten maken ?Gerrittube schreef: ↑za 18 feb 2023, 12:44Ik heb deze low drop regelaar al eens beschreven op een ander forum. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar deze is in ieder geval zeer eenvoudig en ook nog eens low budget.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.380957/
Groeten, Gerrit
Deze heb ik wel liggen om eventueel te proberen.
Re: Hawk HB 20
Bij het opzetten lijkt er precies iets kortstondig op te laden met een soort plong geluid op het einde . Zou het microphony zijn dat ik hoor ? Ik weet dat er nog versterkers zijn die een thumb geluid geven bij opstarten maar dit is een ander soort geluid .
Vind wel dat hij veel ruis geeft als je je oor tegen de speaker houd . Ook is deze ruis niet op de zelfde toon .
Vandaar om eens een DC voeding te gebruiken en de bekabeling volgens de regels van de kunst uit te voeren.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hawk HB 20
LT1083/lt1084 heb ik ook wel eens gebruikt, maar dat is GEEN low drop regelaar. Om 6.3 Volt DC te krijgen moet je er een (veel) hogere spanning in stoppen.
Met Schottky diodes en een 20xxx regelaar zoals ik beschreven heb maak je van 6.3 Volt AC moeiteloos 6.3 Volt DC. Ik gebruik ze voor twee 6sn7’s per chip, m.a.w. 1.2A per 20xxx regelaar. Meer stroom zou ook nog prima kunnen zonder spanningsval, brom of andere ellende.
Kijk ook eens of je de gloeispanning (ook bij DC) wat hoger t.o.v. de aarde moet leggen, bijvoorbeeld op 40 Volt DC. Die kun je wel maken vanaf de B+ met een paar weerstanden naar aarde. Stroom loopt er niet, maar de versterker kan er wel een stuk stiller van worden.
Groet, Gerrit
Met Schottky diodes en een 20xxx regelaar zoals ik beschreven heb maak je van 6.3 Volt AC moeiteloos 6.3 Volt DC. Ik gebruik ze voor twee 6sn7’s per chip, m.a.w. 1.2A per 20xxx regelaar. Meer stroom zou ook nog prima kunnen zonder spanningsval, brom of andere ellende.
Kijk ook eens of je de gloeispanning (ook bij DC) wat hoger t.o.v. de aarde moet leggen, bijvoorbeeld op 40 Volt DC. Die kun je wel maken vanaf de B+ met een paar weerstanden naar aarde. Stroom loopt er niet, maar de versterker kan er wel een stuk stiller van worden.
Groet, Gerrit
Re: Hawk HB 20
Dat van die gloeispanning wat hoger t.o.v de aarde leggen is me niet duidelijk .
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hawk HB 20
Je legt dan de gloeispanning niet aan een kant aan de aarde. In plaats daarvan verbind je bijvoorbeeld de min van de gloeispanning aan een spanning van bijvoorbeeld zo’n 40 of 50 volt DC. Die spanning kun je maken door een paar weerstanden in serie te zetten tussen de hoogspanning en de aarde.
Je kunt verschillende weerstandswaardes in serie nemen (bijvoorbeeld 27K, 47K, 100K, waardoor je aan verschillende spanningen kunt koppelen (nl. bij de weerstanden die aan de kant van de aarde zitten). Gebruik degelijke weerstanden van een paar Watt; ze werken dan tevens als bleeder zodat je voedingscondensatoren netjes leeglopen wanneer je de versterker uitzet.
Het is een bekende methode om een buizenversterker stiller te krijgen. Dit speelt eigenlijk alleen in de voortrappen, dit hoeft dus niet bij de eindbuizen. De mate van “verstilling” is afhankelijk van het type buis, een 6SN7 is wat anders dan een ECC8x.Het is in ieder geval het proberen waard.
Groet, Gerrit
Je kunt verschillende weerstandswaardes in serie nemen (bijvoorbeeld 27K, 47K, 100K, waardoor je aan verschillende spanningen kunt koppelen (nl. bij de weerstanden die aan de kant van de aarde zitten). Gebruik degelijke weerstanden van een paar Watt; ze werken dan tevens als bleeder zodat je voedingscondensatoren netjes leeglopen wanneer je de versterker uitzet.
Het is een bekende methode om een buizenversterker stiller te krijgen. Dit speelt eigenlijk alleen in de voortrappen, dit hoeft dus niet bij de eindbuizen. De mate van “verstilling” is afhankelijk van het type buis, een 6SN7 is wat anders dan een ECC8x.Het is in ieder geval het proberen waard.
Groet, Gerrit
Re: Hawk HB 20
Het buisje werkt niet op hoogspanning ( bv 130 V )Gerrittube schreef: ↑zo 19 feb 2023, 12:01Je legt dan de gloeispanning niet aan een kant aan de aarde. In plaats daarvan verbind je bijvoorbeeld de min van de gloeispanning aan een spanning van bijvoorbeeld zo’n 40 of 50 volt DC. Die spanning kun je maken door een paar weerstanden in serie te zetten tussen de hoogspanning en de aarde.
Je kunt verschillende weerstandswaardes in serie nemen (bijvoorbeeld 27K, 47K, 100K, waardoor je aan verschillende spanningen kunt koppelen (nl. bij de weerstanden die aan de kant van de aarde zitten). Gebruik degelijke weerstanden van een paar Watt; ze werken dan tevens als bleeder zodat je voedingscondensatoren netjes leeglopen wanneer je de versterker uitzet.
Het is een bekende methode om een buizenversterker stiller te krijgen. Dit speelt eigenlijk alleen in de voortrappen, dit hoeft dus niet bij de eindbuizen. De mate van “verstilling” is afhankelijk van het type buis, een 6SN7 is wat anders dan een ECC8x.Het is in ieder geval het proberen waard.
Groet, Gerrit
De gebruikte trafo is eentje van 2x25Vac en de gloei eentje van 6Vac . De gloeidraad maakt nergens contact dan met de 6 V trafo .
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: Hawk HB 20
OK, hoe hoog de hoogspanning is is verder niet zo belangrijk. Leg gewoon de min van de gloeispanning in verbinding met een spanning van zo’n 40 Volt. Dat zul je vast wel als “hoogspanning” ergens vanaf kunnen leiden.
Soms is het ook voldoende om beide kanten van de gloeispanning met aan iedere kant een weerstand van bv. 100 Ohm naar de aarde te leggen. Dat kan ook al werken.
In beide gevallen kan dat ook met wisselspanning als gloeispanning.
Groet, Gerrit
Soms is het ook voldoende om beide kanten van de gloeispanning met aan iedere kant een weerstand van bv. 100 Ohm naar de aarde te leggen. Dat kan ook al werken.
In beide gevallen kan dat ook met wisselspanning als gloeispanning.
Groet, Gerrit
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Hawk HB 20
Anne, Heeft het een keer in schema weergegeven hierbij het voorbeeld in Tina Software.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
