PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Even karton er omheen plakken.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Had ik ook al geprobeerd... Ga vandaag nog even met wat grotere flappen meten en ook de dxt meten...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Flappentest, op de as op 1 meter. Groen is met flappen.

Breedte met flappen is 41,5cm.
flappentest, groen met 1 meter, 0gr.png
De impulse, ik heb ook met home de start bepaald en dit gaf kleine verschillen aan het begin maar zeker niets in het gebied waar het nu om gaat.
Flappentest impulse.png
Opstelling:
1670270652498.jpg
DXT metingen, wederom op de as en 1 meter, gate/ volume hetzelfde.

Groen is weer met flappen.

Direct valt op dat de dip er wel is maar ongeveer de helft zo klein..
Flappentest 0gr 1m groen met flappen.png
Kan ik diffractie uitsluiten omdat de meting met en zonder flappen in het dip gebied vrijwel gelijk is?

Waar zoek ik de oorzaak nu, misschien toch de microfoon/ methode? In geen enkele meting die ik van de SD26 ADC of de DXT opzoek in een compacte speaker zie ik de zelfde dip voorkomen...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

DXT ook onder hoeken gemeten, hoe groter de hoek hoe kleiner de dip.

Diffractie dus, en niet de mic deffect.
DXT 0 10 20 30.png
En de SB26-ADC met waveguide.
IMG-20221206-WA0030.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door markbakk »

Zeg, heb je écht de calibratiefile aan staan?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Jazeker, die is wel heel grillig... Een calibratie is geen overbodige luxe.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door markbakk »

Ok. Het viel me op dat er overeenkomsten zaten in niet-gekalibreerde (eigenlijk: niet-gecorrigeerde) metingen en het vrij consequente heuvellandschap in je laatste metingen, tot en met de ‘flappen’.
Ken je trouwens dit stukje proza?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Even gescand, ga ik straks beter lezen. De site ken ik wel.

Ik zal straks wat metingen met en zonder flappen en met en zonder kalibratie laten zien.

Dit is de DXT overigens.

Zonder flappen
0gr zonder flappen met en zonder calibratie.png
met flappen
0gr met flappen met en zonder calibratie.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef: wo 07 dec 2022, 7:54
Jazeker, die is wel heel grillig... Een calibratie is geen overbodige luxe.
wat voor mic ook al weer?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef: wo 07 dec 2022, 21:34
Douwe84 schreef: wo 07 dec 2022, 7:54
Jazeker, die is wel heel grillig... Een calibratie is geen overbodige luxe.
wat voor mic ook al weer?
Dayton emm6

Overigens vind ik het nog steeds gek dat er zon dip zit in de smalle en brede variant. Als dat diffractie is zou het verbreden daar effect op moeten hebben toch? Hoewel daar we iets te zien is, ik had in m'n hoofd meer bedacht.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door jvenema »

De dayton staat erom bekend dat er geen …. Klopt van hun calibratie file. Hierover is genoeg te vinden op dit forum. De resultaten zonder calibratie file zijn meestal nauwkeuriger dan met. Gezien de aard van het beestje is een electret microfoon van welk merk dan ook behoorlijk vlak tussen 100-6000/7000 Hrz. Onder de 100 Hz gaan ze ergens afvallen en hoe dat verlooot kan per exemplaar verschillen en boven de 6/7kHrz loopt de gevoeligheid vaak 2-3 dB op en ook hier verschilt het verloop.
Ik heb eens 20 calibratie files gedownload van een EMM6 microfoon, 10 serie nummers onder mijn nummer en 10 erboven. Tussen de 100-7000Hrz hadden ze allemaal precies hetzelfde grilliger verloop onder de 100 en boven de 7kHrz kwamen er onderlinge verschillen. Er zit dus een consistente meet fout in hun calibratie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

viewtopic.php?t=28189

ik heb toen mijn Dayton ergens anders laten calibreren, vergelijk staat in dat topic. (dat was ook de reden van mn vraag, er ging een belletje rinkelen toen jent over grillige calibratie had)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Nog eens een bevestiging dat het an sich geen slechte mic is, mits een goede calibratie voorhanden is. Toch eens langs de oosterburen sturen dan.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ik heb de Behringer met kalibratie van MichaelB gekocht. Alles opnieuw gemeten en met veel hulp van OWC bij het maken van de juiste merged responses incl bafflestep op de nearfield meting enz een simpel maar goed werkend filter kunnen simuleren. Althans, zo lijkt het.

Het enige wat nog wat zorgen geeft is de vrij lage impedantie en twijfel aan de juistheid van de meting met LIMP.

Ik heb de onderdelen die ik niet heb liggen net besteld, ik hoop komende week als ik vrij ben verder te kunnen.
Filter 11.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door markbakk »

Douwe84 schreef: za 15 okt 2022, 12:14
Alles nagelopen en van beide drivers een nearfield meting gemaakt.

abrupt aflopen van de tweeter bij 2500Hz begrijp ik niet zo goed eigenlijk, dat laten de metingen van Augerpro ook niet zien

...

Ik probeer straks een set metingen te doen.
Ik denk dat die Dayton het inderdaad beter doet zonder 'calibratie'... deze meting van de tweeter zag er best plausibel uit.
Over je impedantie: ja, wat dacht je bij 4Ω-drivers... maar die waarden zijn toch geen probleem?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

markbakk schreef: wo 21 dec 2022, 21:58
Ik denk dat die Dayton het inderdaad beter doet zonder 'calibratie'... deze meting van de tweeter zag er best plausibel uit.
Over je impedantie: ja, wat dacht je bij 4Ω-drivers... maar die waarden zijn toch geen probleem?
Ik heb altijd gedacht dat 4ohm een soort ondergrens was... Gebaseerd op, geen idee. Vast eens ergens gelezen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Filter in elkaar geknutseld, nog geen metingen. De wasmachine draait :p

Wel even een blues lijstje aangezet, dat was goed aan te horen. Als de metingen niks geks laten zien maak ik de 2e ook en ga ik van hieruit verder.
IMG_20221225_115716.jpg
Toch even kunnen meten, op 20gr meting vs sim.

Hier kan ik wel wat mee, komende week even netjes een set metingen doen, de 2e in elkaar flansen en eens lekker gaan luisteren.
Nearfield zit er niet aan geknoopt, dat vertekend het laag misschien wat. (Hoewel de spoel misschien een slag groter moet...)
meting vs sim 20gr.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Na wat tweaken kom ik hierop uit,

Spoel naar 1,8, cap van 8,2 naar 6,8.

Alleen een beetje jammer dat ik hier geen 2e van heb liggen dus dat wordt bestellen.
meting vs sim 20gr filter 11.1.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Heb je al een keer geluisterd? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

dre schreef: di 27 dec 2022, 12:40
Heb je al een keer geluisterd? :mrgreen:
Haha jazeker, heb ff een half uurtje mono zitten luisteren. Eerste indruk is goed, vooral detail valt erg op moet ik zeggen.

Heb toch voldoende bij elkaar gesprokkeld voor een 2e filter, wel beide identiek. Komende dagen de 2e dus afmaken en dan neerzetten en echt gaan luisteren.
Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Ryvm »

Hoi Douwe,

Heb je nu geen last meer van die dip rond 3-4k? Of lees ik er overheen?
Ik heb zelf ook altijd last van die dip rond dat gebied bij elke luidspreker die voor mijn emm6 gemeten wordt.

Groet Rein
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ryvm schreef: di 27 dec 2022, 14:55
Hoi Douwe,

Heb je nu geen last meer van die dip rond 3-4k? Of lees ik er overheen?
Ik heb zelf ook altijd last van die dip rond dat gebied bij elke luidspreker die voor mijn emm6 gemeten wordt.

Groet Rein
Nu ik met de gekalibreerde Behringer meet is die dip er amper mee. Gemeten response hier boven is met die mic gemeten.

Reden te meer om de Dayton ook te laten kalibreren....
Ryvm
Berichten: 83
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 21:15

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Ryvm »

dan ga ik dat maar eens doen! bedankt!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door wouter »

Ryvm schreef: di 27 dec 2022, 15:12
dan ga ik dat maar eens doen! bedankt!
misschien maar weer eens een groepsactie waarbij tezamen al die mics naar de oosterburen worden gestuurd? Ik heb er ook 2 die ik graag zou laten calibreren in ieder geval :-)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

wouter schreef: di 27 dec 2022, 15:34
Ryvm schreef: di 27 dec 2022, 15:12
dan ga ik dat maar eens doen! bedankt!
misschien maar weer eens een groepsactie waarbij tezamen al die mics naar de oosterburen worden gestuurd? Ik heb er ook 2 die ik graag zou laten calibreren in ieder geval :-)
Dan doe ik mee, mijn Dayton mag ook.

@rein: voor de volledigheid moet ik er wel bij zeggen dat deze meting op 20gr is. Op de as zit de dip er wel maar minder prominent.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”