PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Moderator: Beheerdersteam
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Had ik ook al geprobeerd... Ga vandaag nog even met wat grotere flappen meten en ook de dxt meten...
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Flappentest, op de as op 1 meter. Groen is met flappen.
Breedte met flappen is 41,5cm.
De impulse, ik heb ook met home de start bepaald en dit gaf kleine verschillen aan het begin maar zeker niets in het gebied waar het nu om gaat.
Opstelling:
DXT metingen, wederom op de as en 1 meter, gate/ volume hetzelfde.
Groen is weer met flappen.
Direct valt op dat de dip er wel is maar ongeveer de helft zo klein..
Kan ik diffractie uitsluiten omdat de meting met en zonder flappen in het dip gebied vrijwel gelijk is?
Waar zoek ik de oorzaak nu, misschien toch de microfoon/ methode? In geen enkele meting die ik van de SD26 ADC of de DXT opzoek in een compacte speaker zie ik de zelfde dip voorkomen...
Breedte met flappen is 41,5cm.
De impulse, ik heb ook met home de start bepaald en dit gaf kleine verschillen aan het begin maar zeker niets in het gebied waar het nu om gaat.
Opstelling:
DXT metingen, wederom op de as en 1 meter, gate/ volume hetzelfde.
Groen is weer met flappen.
Direct valt op dat de dip er wel is maar ongeveer de helft zo klein..
Kan ik diffractie uitsluiten omdat de meting met en zonder flappen in het dip gebied vrijwel gelijk is?
Waar zoek ik de oorzaak nu, misschien toch de microfoon/ methode? In geen enkele meting die ik van de SD26 ADC of de DXT opzoek in een compacte speaker zie ik de zelfde dip voorkomen...
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
DXT ook onder hoeken gemeten, hoe groter de hoek hoe kleiner de dip.
Diffractie dus, en niet de mic deffect.
En de SB26-ADC met waveguide.
Diffractie dus, en niet de mic deffect.
En de SB26-ADC met waveguide.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Jazeker, die is wel heel grillig... Een calibratie is geen overbodige luxe.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ok. Het viel me op dat er overeenkomsten zaten in niet-gekalibreerde (eigenlijk: niet-gecorrigeerde) metingen en het vrij consequente heuvellandschap in je laatste metingen, tot en met de ‘flappen’.
Ken je trouwens dit stukje proza?
Ken je trouwens dit stukje proza?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Even gescand, ga ik straks beter lezen. De site ken ik wel.
Ik zal straks wat metingen met en zonder flappen en met en zonder kalibratie laten zien.
Dit is de DXT overigens.
Zonder flappen
met flappen
Ik zal straks wat metingen met en zonder flappen en met en zonder kalibratie laten zien.
Dit is de DXT overigens.
Zonder flappen
met flappen
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dayton emm6
Overigens vind ik het nog steeds gek dat er zon dip zit in de smalle en brede variant. Als dat diffractie is zou het verbreden daar effect op moeten hebben toch? Hoewel daar we iets te zien is, ik had in m'n hoofd meer bedacht.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
De dayton staat erom bekend dat er geen …. Klopt van hun calibratie file. Hierover is genoeg te vinden op dit forum. De resultaten zonder calibratie file zijn meestal nauwkeuriger dan met. Gezien de aard van het beestje is een electret microfoon van welk merk dan ook behoorlijk vlak tussen 100-6000/7000 Hrz. Onder de 100 Hz gaan ze ergens afvallen en hoe dat verlooot kan per exemplaar verschillen en boven de 6/7kHrz loopt de gevoeligheid vaak 2-3 dB op en ook hier verschilt het verloop.
Ik heb eens 20 calibratie files gedownload van een EMM6 microfoon, 10 serie nummers onder mijn nummer en 10 erboven. Tussen de 100-7000Hrz hadden ze allemaal precies hetzelfde grilliger verloop onder de 100 en boven de 7kHrz kwamen er onderlinge verschillen. Er zit dus een consistente meet fout in hun calibratie.
Ik heb eens 20 calibratie files gedownload van een EMM6 microfoon, 10 serie nummers onder mijn nummer en 10 erboven. Tussen de 100-7000Hrz hadden ze allemaal precies hetzelfde grilliger verloop onder de 100 en boven de 7kHrz kwamen er onderlinge verschillen. Er zit dus een consistente meet fout in hun calibratie.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
viewtopic.php?t=28189
ik heb toen mijn Dayton ergens anders laten calibreren, vergelijk staat in dat topic. (dat was ook de reden van mn vraag, er ging een belletje rinkelen toen jent over grillige calibratie had)
ik heb toen mijn Dayton ergens anders laten calibreren, vergelijk staat in dat topic. (dat was ook de reden van mn vraag, er ging een belletje rinkelen toen jent over grillige calibratie had)
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Nog eens een bevestiging dat het an sich geen slechte mic is, mits een goede calibratie voorhanden is. Toch eens langs de oosterburen sturen dan.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik heb de Behringer met kalibratie van MichaelB gekocht. Alles opnieuw gemeten en met veel hulp van OWC bij het maken van de juiste merged responses incl bafflestep op de nearfield meting enz een simpel maar goed werkend filter kunnen simuleren. Althans, zo lijkt het.
Het enige wat nog wat zorgen geeft is de vrij lage impedantie en twijfel aan de juistheid van de meting met LIMP.
Ik heb de onderdelen die ik niet heb liggen net besteld, ik hoop komende week als ik vrij ben verder te kunnen.
Het enige wat nog wat zorgen geeft is de vrij lage impedantie en twijfel aan de juistheid van de meting met LIMP.
Ik heb de onderdelen die ik niet heb liggen net besteld, ik hoop komende week als ik vrij ben verder te kunnen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik denk dat die Dayton het inderdaad beter doet zonder 'calibratie'... deze meting van de tweeter zag er best plausibel uit.
Over je impedantie: ja, wat dacht je bij 4Ω-drivers... maar die waarden zijn toch geen probleem?
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Ik heb altijd gedacht dat 4ohm een soort ondergrens was... Gebaseerd op, geen idee. Vast eens ergens gelezen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Filter in elkaar geknutseld, nog geen metingen. De wasmachine draait
Wel even een blues lijstje aangezet, dat was goed aan te horen. Als de metingen niks geks laten zien maak ik de 2e ook en ga ik van hieruit verder.
Toch even kunnen meten, op 20gr meting vs sim.
Hier kan ik wel wat mee, komende week even netjes een set metingen doen, de 2e in elkaar flansen en eens lekker gaan luisteren.
Nearfield zit er niet aan geknoopt, dat vertekend het laag misschien wat. (Hoewel de spoel misschien een slag groter moet...)
Wel even een blues lijstje aangezet, dat was goed aan te horen. Als de metingen niks geks laten zien maak ik de 2e ook en ga ik van hieruit verder.
Toch even kunnen meten, op 20gr meting vs sim.
Hier kan ik wel wat mee, komende week even netjes een set metingen doen, de 2e in elkaar flansen en eens lekker gaan luisteren.
Nearfield zit er niet aan geknoopt, dat vertekend het laag misschien wat. (Hoewel de spoel misschien een slag groter moet...)
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Na wat tweaken kom ik hierop uit,
Spoel naar 1,8, cap van 8,2 naar 6,8.
Alleen een beetje jammer dat ik hier geen 2e van heb liggen dus dat wordt bestellen.
Spoel naar 1,8, cap van 8,2 naar 6,8.
Alleen een beetje jammer dat ik hier geen 2e van heb liggen dus dat wordt bestellen.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Haha jazeker, heb ff een half uurtje mono zitten luisteren. Eerste indruk is goed, vooral detail valt erg op moet ik zeggen.
Heb toch voldoende bij elkaar gesprokkeld voor een 2e filter, wel beide identiek. Komende dagen de 2e dus afmaken en dan neerzetten en echt gaan luisteren.
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Hoi Douwe,
Heb je nu geen last meer van die dip rond 3-4k? Of lees ik er overheen?
Ik heb zelf ook altijd last van die dip rond dat gebied bij elke luidspreker die voor mijn emm6 gemeten wordt.
Groet Rein
Heb je nu geen last meer van die dip rond 3-4k? Of lees ik er overheen?
Ik heb zelf ook altijd last van die dip rond dat gebied bij elke luidspreker die voor mijn emm6 gemeten wordt.
Groet Rein
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Nu ik met de gekalibreerde Behringer meet is die dip er amper mee. Gemeten response hier boven is met die mic gemeten.
Reden te meer om de Dayton ook te laten kalibreren....
Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4
Dan doe ik mee, mijn Dayton mag ook.
@rein: voor de volledigheid moet ik er wel bij zeggen dat deze meting op 20gr is. Op de as zit de dip er wel maar minder prominent.
