Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee hier op het forum. Begin van dit jaar heb ik hier advies gevraagd voor welke versterker leuk is om te bouwen en ook kwalitatief goed is. Ik heb getwijfeld of ik in een bestaand topic zou aanhaken, toch gekozen om een eigen topic aan te maken. Ik ben van plan er misschien iets langer over te doen omdat ik wat uitbreidingen wil inbouwen.

In ieder geval heb ik ondertussen van Peter twee printen gekocht voor de CA-MK2 en alle onderdelen heb ik zo ongeveer binnen nu. In de kerstvakantie maar eens beginnen met solderen. Tijdens de bouw zal ik uiteraard hier de foto's plaatsen.
Het plan is om te beginnen met een basic versie. Dus een 10K potmeter voor de volumeregeling en cinch aansluitingen voor de ingangen zodat ik hem kan gebruiken. Nu komt mijn probleem waar ik eigenlijk wat hulp bij nodig heb. Ik heb hier op het forum veel gelezen maar ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe en hoe het allemaal werkt eerlijk gezegd. Misschien wil ik wel te veel, dat zou ook nog kunnen natuurlijk.

Ik heb een CD speler met cinch en XLR uitgangen. Het zou mooi zijn als ik de gebalanceerde uitgangen zou kunnen gebruiken. Onze Vincent versterker kan dat helaas niet.
We hebben een Nokia streamingbox 8000 met een optische uitgang.
Een DVD speler met cinch uitgangen
En eigenlijk wil ik daarbij muziek kunnen luisteren van een NAS of USB stick

Wie kan mij vertellen wat ik hiervoor nodig heb? Zijn er zelfbouw kits die een deel hiervan kunnen? Ik vind het belangrijk dat de CD speler met zijn gebalanceerde uitgangen het beste mogelijke resultaat geeft. De rest mag eventueel iets minder zijn om de kosten binnen de perken te houden.
Moet ik nu aan een zelfbouw DAC gaan denken in een aparte kast of zou ik alles kunnen combineren met de versterker?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Henkjan »

je kan de ingangen van de pre allemaal gebalanceerd doen, en dan voor de rca bronnen een verloopkabeltje klussen, lijkt me flexibeler dan nu alles zo maken voor je huidige spullen
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Kappa7 »

Ik kan me herinneren dat de V2 versie al een gebalanceerde ingang heeft.
Nu ken ik de exacte schema's niet maar het zou voldoende moeten zijn om met een 4 polige schakelaar de ingangen gebalanceerd te schakelen.
Daar zijn ook kitjes voor te vinden die ook gelijk een afstandbediening er bij hebben en sommige hebben dan ook de volume regeling daar op geïntegreerd
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Shadow »

Bij Audiophonics zijn daar kitjes voor te krijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

V2 heeft al gebalanceerde ingangen. Hier staat het aansluitschema:

viewtopic.php?t=29248
download/file.php?id=181133

Je kunt dus alle ingangen gebalanceerd maken en als zodanig ook omschakelen. Cinch sluit je dan semi-gebalanceerd aan met een verloopkabel. Het volume kun je regelen door een potmeter op de insert aan te sluiten zoals in het aansluitschema aangegeven.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Kappa7 »

Je zou voor de volume regeling dan deze kit kunnen gebruiken.
https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... pt=glo2nld
je hebt dan model 2 nodig.
alleen gebruik je voor de volume regelaar slechts een print en voor de ingang beide printjes.
Voor het bepalen van de weerstanden reeks die je dan nodig hebt kan je deze site gebruiken.
http://www.eijndhoven.net/jos/attenuato ... index.html
Je kunt er voor kiezen om in stapjes van 1dB een regelbereik van 128 dB te hebben of wat gebruikelijker 64 stapjes van 0.5dB.
Voor het calculeren van de juiste reeks moet je uitgaan van 7 stappen en de grote van de stappen aanpassen naar wens.
zelf heb ik gekozen voor de 1dB stapjes wat dan weer mooi overeen komt met de waarde op het display.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Leeuwarden »

Kappa7 schreef: zo 04 dec 2022, 10:40
Je zou voor de volume regeling dan deze kit kunnen gebruiken.
https://nl.aliexpress.com/item/10050028 ... pt=glo2nld
je hebt dan model 2 nodig.
alleen gebruik je voor de volume regelaar slechts een print en voor de ingang beide printjes.
Voor het bepalen van de weerstanden reeks die je dan nodig hebt kan je deze site gebruiken.
http://www.eijndhoven.net/jos/attenuato ... index.html
Je kunt er voor kiezen om in stapjes van 1dB een regelbereik van 128 dB te hebben of wat gebruikelijker 64 stapjes van 0.5dB.
Voor het calculeren van de juiste reeks moet je uitgaan van 7 stappen en de grote van de stappen aanpassen naar wens.
zelf heb ik gekozen voor de 1dB stapjes wat dan weer mooi overeen komt met de waarde op het display.

Als ik het aansluitschema zie zou ik er gewoon een simpele Alps tussen zetten…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef: zo 04 dec 2022, 10:49


Als ik het aansluitschema zie zou ik er gewoon een simpele Alps tussen zetten…
I.d.d. Dat was ook de opzet. Niet gelijk boven in de boom beginnen! O:) Evt. kan hij dan later die volumeregelaar nemen die jij hebt Jan. Die ziet er erg fraai uit vind ik. Een remote voor de ingang keuze vind ikzelf eigenlijk overbodig: Of je streamt of je moet toch fysiek een CD'tje in de spelert stoppen.
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Excuus voor mijn late reactie en bedankt voor jullie input.
Henkjan schreef: zo 04 dec 2022, 0:15
je kan de ingangen van de pre allemaal gebalanceerd doen, en dan voor de rca bronnen een verloopkabeltje klussen, lijkt me flexibeler dan nu alles zo maken voor je huidige spullen
Dat is een goed idee, dat ga ik zo doen. De aansluitschema's om gebalanceerde ingangen aan te sluiten staan inderdaad in Peter z'n handleiding, daar kom ik wel uit.

Voor wat betreft de volume regeling ga ik eerst een gewone Alps Pot meter van 10K gebruiken. Ergens anders op het forum heb ik zo'n vergelijkbare regeling gezien als de kit die Kappa bedoeld. Ik hou dat ik dat in gedachten als upgrade, voorlopig moet de boel eerst maar eens draaien.

Op audiofonics staan ook mooie kits, ik denk dat ik voor een Hifiberry ga om van de NAS muziek te luisteren. Ik weet alleen nog niet wat ik nu nodig heb om (liefst twee) optische ingangen te maken. Op Diyaudio staat ergens een voorbeeld van een print om te kunnen schakelen tussen meerdere optische inputs. Ik zal dat topic vanavond nog even opzoeken.
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Ik moest even zoeken want in de originele post waren ondertussen wat schema's verdwenen. Ik heb hem nu via een andere site.
Dit is de link:
https://www.head-fi.org/threads/ic-diy- ... 737/page-2

Voor de minder kritische bronnen is dit misschien wel een oplossing. Er moet uiteraard wel een DAC aan vast dus misschien maar een projectje voor op de plank van maken :?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Shadow »

Misschien een gek idee, maar waarom niet gewoon een Topping Dacje inbouwen?
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Dat is wel een handig dacje inderdaad, en nog betaalbaar. Ik weet alleen niet of ik die netjes kan inbouwen.

Ik heb even een andere vraag voor de versterkers.
Zou ik Xeon koelers kunnen gebruiken voor de LM3886? Het koelblok is 6,5cm diep, 10cm lang en 7,6cm breed. De alu plaat is iets groter. Aan koeling wel genoeg lijkt me, ik twijfel alleen aan de lamellen die zo dicht op elkaar staan. Zou hier perse een ventilator voor moeten om het te laten werken?

Inbouwen is verder geen probleem. De behuizing ga ik toch zelf maken waarschijnlijk.

Hierbij een linkje naar zo'n ding
Server koeler.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

Die dingen werken i.d.d. alleen als je er een ventilator op zet, daar zijn ze voor gemaaktKijk eens in de andere CA topics, er staan genoeg voorbeelden. Voor normaal huiskamer gebruik heb je niet veel koeling nodig. Dan is de zijkant ban een alu kast (Modu b.v.) eigenlijk al genoeg.
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Hallo Peter,
Ik heb die andere topics zo goed als allemaal wel doorgelezen en daar staan echt juweeltjes tussen, petje af. Ik zocht alleen even een beetje een budget vriendelijke oplossing voor de koeling en kwam toen deze tegen. Ik ga dus toch voor normale heatsinks want een ventilator gaat hem niet worden natuurlijk.
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Ik heb toch maar een iets degelijker oplossing gezocht. Wat vinden jullie hier van? Hij is een klein beetje aan de grote kant denk ik :think:
Bijlagen
Koellichaam.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door ray5150 »

De helft had ook groot genoeg geweest.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

Kun je wel zeggen ja :D Als je er stukjes van 5cm vanaf zaagt heb je plenty koeling. Iedere LM verstookt in rust ca 5W. En met luid spelen ong. 10W - 20W gemiddeld. Je hebt dan aan een koelprofiel van ca. 1 a 1,5 grC/W genoeg per LM.

Laat hem trouwens niet zonder koeling werken. Om te testen b.v. Ook in rust schiet hij dan zeker in zijn thermische beveiliging.
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Zo, even een update en gelijk een paar vragen.
Ondertussen heb ik weer wat spulletjes binnen, ik denk dat ik nu alles in huis heb op de behuizing na. Voor de zijkanten ga ik het koelprofiel gebruiken. Op de zaak kan ik dat mooi in repen zagen, ik weet alleen nog niet hoe hoog ik de kast ga maken. Bij Audiofhonics heb ik ook een Topping E50 besteld maar ik weet nog niet of die in de kast ga maken of niet. Het heeft voordelen als ik optische ingangen wil schakelen maar het kastje misstaat nu ook niet. Klinkt ook erg leuk trouwens.

Het bouwpakket tot nu toe :lol:
IMG_20221227_144552478.jpg
Ondertussen ben ik begonnen met solderen. Dat gaat best prima, een deel van de weerstanden zit er op. Misschien vanavond nog een stukje. Ik heb er speciaal een loeplamp voor gekocht, dat werkt wel erg prettig hoor.
IMG_20221227_183353772.jpg
Ik loop nu tegen een paar vragen aan:
* Ik heb een aantal metaalfilm weerstanden in de verzameling zitten. Ik denk dat bepaalde waarden niet leverbaar waren en dat ik daarom deze weerstanden er tussen heb zitten. Is dat een probleem? Ze zitten in een antistatische verpakking, moet ik hier voorzichtig mee omgaan en kan ik de print eventueel nog wassen als deze er op zitten?

* Op de PCB kan ik R47 niet vinden. Deze staat wel op de BOM en in het schema. Is deze misschien later toegevoegd of heb ik er al 10x overheen gekeken? :oops:

* Als alle weerstanden en dioden er op zitten, kan ik hem dan nog wassen met dreft of is dat niet perse nodig? Vooralsnog zie ik geen verbrand vloeimiddel zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

Ha John, ziet er al netjes uit! Het soldeer netjes houden is een kwestie ook van temperatuur en niet te lang doorbakken. In principe mag het vloeimiddel niet verkleuren. Ik maak de printen nadat alle kleine grut er op zit even schoon met IPA (Isopropyl Alcohol) en daarna nog even afsoppen met wat afwas. Is niet echt nodig maar ziet er wel zo netjes uit.

R47 klopt! Er zijn 2 versies: een V2.01 en een V2.02 Jij hebt printen van V2.01 en daar komt R47 i.d.d. niet op voor. De bom in de openingspost is echter van V2.02! Bij V2.02 zijn enkele componenten iets anders geplaatst en genummerd. Kijk even op het schema, layout en de papieren bom die je gekregen hebt. Dat moet beide ook V2.01 zijn. Het maakt op zich verder niet uit, je hebt sowieso al de goede componenten besteld. Je hoeft met de weerstanden niet voorzichtiger om te gaan dan met de rest. Maar het is wel raadzaam om sowieso antistatisch te werken. Bij voorkeur op een stukje triplex of zo. Door het vocht in het hout is dat sowieso antistatisch.
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Hallo Peter, ik heb versie 2.01 inderdaad.
Ondertussen heb ik alles er op zitten op het spoeltje, de connectoren en de LM na.
Ik had connectoren besteld alleen de behuizing daarvan is net te breed waardoor ze niet passen.
De versterker chip doe ik pas als ik koelprofiel op maat heb denk ik, dan kan ik hem mooi haaks en op de juiste hoogte solderen.
Ik had nog wel een klein probleempje met C21 en C22. Die ik had besteld zijn van Samsung en net een fractie breder waardoor ze niet zo lekker passen. Ik heb ze er toch op gezet maar nu staan ze ook een 0,5mm, misschien 1mm hoger van de print. Ik denk niet dat dit iets uitmaakt.

Hierbij weer een paar foto's.
IMG_20221229_163527774.jpg
IMG_20221229_163422564.jpg
IMG_20221229_163454344.jpg
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Zo, vandaag even lekker aan het kleuren geweest in autocad. Ik heb twee opties gemaakt voor de kast en de indeling.

Optie 1
AMP Optie 1a.JPG
Optie 2
AMP Optie 2a.JPG
AMP Achterkant.JPG
De kast wil ik net zo groot maken als de CD speler, dan kan hij daar mooi bovenop of er onder (misschien handiger). Ik zit nog een beetje te puzzelen of ik de Topping er nog in ga bouwen. Achter een stukje zwart glas zou dat moeten kunnen denk ik. Op de lege plek komt nog iets om Toslink en de ingangen naar de versterker printen te schakelen. Misschien met een Arduino en een display in het front, of leds, ik weet het nog niet. Ik wil het zo maken dat ik de voorkant van de kast er op kan zetten als alles zijn plekje heeft gevonden. Dan kan ik de kast zelf alvast bouwen.

Wat denken jullie van die trafo? In het midden of tegen de zijkant? De versterkers kunnen in principe ook allebei aan één kant maar ik vind het wel wat hebben om het symmetrisch te houden. Als het beter is om ze aan één kant te houden dan kan dat natuurlijk ook nog, aan het koellichaam zal het niet liggen :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

Het beste is om de draden van de trafo naar de printen zo kort mogelijk te houden! Dus optie 2 is beter. Maar hoe groot is dat koelprofiel wat je hebt wel niet dan dat je de hele zijkant er mee kunt beplakken?
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Dat koelprofiel is 27cm breed en 60cm lang. Ik red het dus inderdaad net niet met die 27cm. Er moet nog iets van een hoeklijn achter om hem langer te maken of ik doe de bodemplaat er onder in plaats van er tussen. De gezaagde kanten van het extra stukje doe ik dan achter de frontplaat, dan zie je het niet als het goed is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door Pjotr »

Gewoon netjes afplakken en met Hammerite zijdeglans metaallak (spuitbus) zwart spuiten!
JJongejan
Berichten: 20
Lid geworden op: di 14 dec 2021, 12:49

Re: Bouw MK1-V2 versterker met DAC?

Bericht door JJongejan »

Zo, eerst eens even een update. Ondertussen heb ik de kast een eind in elkaar. Dat was toch best nog een berg werk met al het boren en tappen. Het koellichaam had ik 1mm breder laten zagen, thuis met de bovenfrees op maat gemaakt. Dat ging best prima.
Nu nog even een manier zoeken om de voorkant aan de onderkant te koppelen, ik denk met een stukje hoeklijn. Om de trafo komt nog een afscherming, deze komt vast te zitten aan de onderkant en achterkant dus daar heb ik wel verband.

Verder natuurlijk alle gaten maken voor de stekkers en bevestigingspunten voor de printen enz. Misschien nog een plateau voor de Topping DAC maar daar ben ik nog steeds niet over uit.

Spuitbusje Hammerite is een goede tip Peter, ik zal die eens ergens opzoeken.

Hierbij een paar foto's.
IMG_20230111_193944226.jpg

Ik heb de mooie kant maar aan de binnenkant gelaten, de folie moet er nog vanaf.
IMG_20230126_185238289.jpg

Er komt nog een dikke frontplaat over de gehele voorkant. Ik weet alleen nog niet wat er allemaal in komt dus dat doe ik later.
IMG_20230126_185258734.jpg
Plaats reactie